Od srijede stiže Spotify? Što će sad Deezer, ali i oglašivači, telekomi i podcasteri

Od srijede stiže Spotify? Što će sad Deezer, ali i oglašivači, telekomi i podcasteri

Ako Spotify ovaj tjedan dođe u Hrvatsku u 'paketu' s drugim zemljama regije i Rusijom, mogao bi dobro doći hrvatskim glazbenicima i izvođačima koji su u doba koronavirusa morali otkazati koncerte. Oglašivači i podcasteri bi također mogli okrenuti glave...

Više od 15 godina nakon pokretanja i 8 godina nakon što su se na hrvatskom tržištu pojavile platforme za streaming glazbe, u Hrvatsku navodno stiže najveća globalna platforma te vrste – Spotify. Ujedno i jedna od najvrjednijih europskih tehnoloških tvrtki, čiji se dolazak najavljuje još od 2014. godine. Glasine o konačnom dolasku Spotifya proširile su se regionalnim medijima nakon što su mnogi glazbeni agregatori dobili najavu izravno od švedskog glazbenog diva.

Koga briga? Nije da već godinama ne možemo koristiti slične servise.

Deezer možemo koristiti od 2012. samostalno ili uz vezanu ponudu u Hrvatskom Telekomu i sestrinskom Bonbonu, YouTube Music je stigao prošle, a Apple Music u travnju ove godine. A1 je krajem prošle godine potiho pokrenuo A1 Xplore Musicstreaming platformu temeljenu na tehnologiji vlasnika A1 telekom grupacije iz Austrije, meksičkog America Movila.

Uostalom, ako ste baš htjeli koristiti Spotify, mogli ste makar ilegalno putem VPN-a ili nekih drugih sličnih trikova.

Spotify definitivno ima jedan od najvećih kataloga glazbe s kojim mu je lako konkurirati spomenutima, kao i daleko najkvalitetnije korisničko sučelje s kojim se jedino može uspoređivati Apple Music.

Na internetu ćete naći dovoljno usporednih testova Spotifyeve aplikacije i konkurenata tako da se time ne trebamo baviti. Dapače, najzanimljiviji utjecaj Spotifyevog dolaska bi mogao biti na lokalnu konkurenciju, prvenstveno telekome, kao i oglašivačko tržište.

Hoće li Spotify ugroziti Deezerovu (i HT-ovu) dominaciju, i kako će utjecati na A1 i Tele2?

Pokretanje Deezera u Hrvatskoj 2012. bio je jako bitan korak kako za Deezerovu agresivnu međunarodnu ekspanziju, tako i za Hrvatski Telekom. Kako bi prestigao Spotify, koji je odlučio 2011. napasti veliko (i skupo) američko tržište, na drugim tržištima Deezer je suradnjom s Hrvatskim Telekomom dobio lokalnog partnera koji je mogao preuzeti marketinške i prodajne aktivnosti.

Deezer je već tad naišao na pozitivnu reakciju korisnika koji su htjeli servis za streaming glazbe, a ovaj francuski proizvod je većini bio dovoljno dobar – posebno ako nisu ni znali da Spotify postoji. Hrvatski Telekom je istovremeno dobio proizvod za novu, digitalnu publiku kojom je mogao pozicionirati brend. Dapače, bonbon, HT-ov brend za mlade, kao i tvrtka kćer Iskon kasnije će uključiti Deezer u svoje ponude kao benefit koji korisnici očito vole.

Za razliku od drugih platformi poput YouTube Musica i Apple Musica koje su samo “postale dostupne” u Hrvatskoj, Spotify bi mogao slijediti svoj agresivan pristup lokalnom marketingu što će sigurno potaknuti Hrvatski Telekom na reakciju kroz nove oglašivačke kampanje i bundlanje Deezera u paketima.

Kvalitetnom marketinškom kampanjom i pozicioniranjem, Deezer bi se dovoljno kvalitetnim proizvodom mogao održati kao vodeći glazbeni streaming servis u Hrvatskoj. Hrvatski Telekom se već godinama ne bavi proaktivno Deezerom, već uživa u njegovoj tržišnoj poziciji, osim kad su ih 2015. hrvatski izvođači tužili za ilegalno distribuiranje glazbe.

Za A1 – koji je svojevremeno htio kroz vlastitu ponudu uvesti Spotify na tržište – dolazak švedskog diva neće značiti ništa dobro za njihov vlastiti glazbeni servis. A1 Xplore Music je i dalje nepoznat na tržištu, a s manjim katalogom glazbe i od Spotifya značajno lošijim mobilnim aplikacijama – neće moći konkurirati.

Deezer je možda bio prvi i agresivniji što se tiče partnerstava s telekomima, ali ne znači da je jedini. Od telekoma na hrvatskom tržištu nam ostaje Tele2, čije je preuzimanje od strane United grupe – ujedno vlasnika Nove TV, odobreno početkom godine. Dapače, “novi” Tele2 bi se kroz uključenje Spotifya mogao istaknuti na tržištu kao tehnološki napredniji od konkurencije.

Spotify neće potaknuti razvoj hrvatske podcasting scene

Već sam pisao kako Spotify želi preuzeti ulogu najveće podcast platforme na svijetu.

Spotify agresivno ulaže u podcastove kroz akvizicije ne samo podcasta Joea Rogana kojeg je navodno licencirao za 100 milijuna dolara već i mreža poput The Ringera kako bi se istaknuo pred tehnološkim konkurentima poput Applea, Googlea pa i Amazona koji imaju dovoljno kapitala da mu konkuriraju godinama.

Zanimljivo je kako je od sredine prošle godine Spotify zaista postao najpopularnija platforma za podcaste u susjednim zemljama poput Austrije, Rumunjske i Češke.

No, podcastovi u Hrvatskoj i regiji nisu što su i u svijetu: audio emisije dostupne putem podcast platformi, već prvenstveno video emisije na YouTubeu! Čak i pravi podcastovi koji imaju audio verziju preferiraju Apple Music, Google Podcasts i druge platforme pred Spotifyem.

Glazba (koja ionako nije ekskluzivna) ne smije biti jedina Spotifyeva prednost, to znaju i sami te zato žele dominirati rastućom medijskom vrstom – podcastovima – i kroz nekoliko formata postati dominantna audio platforma (ili bilo što najbliže moguće monopolistu).

No, osim mogućnosti da ponude eskluzivan sadržaj poput Roganovog podcasta, podcastovi otvaraju novi prostor za oglašavanje:

Spotify kao oglašivačka platforma

Spotify kao oglašivačka platforma vam se možda čini kao popratna aktivnost najveće svjetske glazbene platforme, ali Spotify želi za podcastove biti što je Google kao tražilica i agregator bio za web stranice – i profitirati se po putu.

Za razliku od, primjerice, Apple Musica koji nudi prvih šest mjeseci korištenja besplatno, Spotify nudi potpuno besplatnu verziju koja uključuje oglašavanje.

Jedan od načina je razvoj novih oglašivačkih formata poput ponuda unutar aplikacija s integriranim linkovima prema oglašivačima koje je Spotify počeo testirati prošli mjesec.

Spotify za razliku od mnogih američkih tvrtki ne ograničava svoje testiranje na SAD, već novi proizvod testira i na svom matičnom tržištu, primjerice s oglašivačem HelloFresh u njemačkom podcastu Herrengedeck.

Bez ulaganja u pozicioniranje prema oglašivačima, izravno ili kroz partnerske agencije, Spotify će se teško pozicionirati kao popularan oglašivački format. Od direktorice agencije HTTpool, Ivanke Mabić Gagić, poznatoj po modelu poslovanja kroz koje zastupa platforme poput LinkedIna i Snapchata, dobili smo odgovor da iako su uzbuđeni oko potencijalnog dolaska Spotifya, nemaju nikakvu novu informaciju o potencijalnom partnerstvu.

Iako će biti korisnika koji će se za glazbu sigurno okrenuti Spotifyu, kao ključna podcasterska platforma Spotify će biti koristan samo onima koji slušaju strane podcastove kao i rijetke domaće podcastove poput Netokracija Podcasta koji su dostupni na Spotifyu.

Glazbenicima će, što se tiče oglašavanja, Spotify sigurno biti primamljiviji nego većini oglašivača, posebno zbog tzv. Fans First email ponuda putem kojih mogu slati ponude za kupnju karata za koncerte ili merchandisea.

Digitalna distribucija glazbe u doba otkazanih koncerata je bitnija nego ikada

Predsjednik Udruge nezavisnih diskografa Runda i izvršni direktor Dallas Recordsa Dario Draštata, koji nam je već bio sugovornik kad smo govorili o izmjenama Zakona o autorskim pravima, izjavio je za Airplay Radio Chart kako će Spotify biti game changer:

Na nekim teritorijima kao što je Njemačka, čak 64 posto prihoda dolazi od streaminga, a sve drugo od fizičke prodaje, sinkronizacijskih prava i susjednih prava koja su vezana za glazbenu industriju. Do sada u regiji nismo formirali digitalno tržište, ali dolaskom  vjerujem da će se, dolaskom Spotifya, to drastično promijeniti. To će biti ono što se u poslu zove game changer i siguran sam da će i te kako utjecati. I to ne samo na glazbenu industriju, nego na cijelu sliku zabavne industrije uopće. Kao što je, uostalom, učinio dolazak HBO-a ili Netflixa na teritoriju video formata.

Spotifyev dolazak možda inače ne bi zaista toliko utjecao na domaće glazbeno tržište, s obzirom na to da su katalozi većine hrvatskih glazbenika već dostupni putem digitalnih platformi pa tako i Spotifya, da ne živimo u doba koronavirusa.

Koncerti širom Hrvatske, regije i svijeta – jedan od najvećih izvora prihoda glazbenika i posebno izvođača, otkazani su zbog potencijalnog širenja koronavirusa. Popularizacija distribucije glazbe putem Spotifya i sličnih platformi mogla bi im pomoći – ako se donese  zakon koji će konačno definirati kako se njihove naknade za izvođenje prikupljaju, tko ih prikuplja i u kojem omjeru se dijele, o čemu smo pisali na Netokraciji.

Spotify stoga, ako zaista dođe u srijedu, ne dolazi ni mjesec prekasno.

Želi li hrvatska glazbena scena preživjeti turbulentno vrijeme u kojem je nemoguće organizirati koncerte bez posljedica za javno zdravstvo, digitalizacija je neizbježna. Dapače, dostupnošću Deezera, YouTube Musica, Apple Musica i Spotifya, platforme više nisu prepreka – već prilika za novu generaciju glazbenika i podcastera!

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

  1. Micko

    Micko

    13. 07. 2020. u 9:43 pm Odgovori

    Zanimljivost da je ona korejska teen pop grupa BTS održala online koncert za koji je prodala 700.000 karata po 25 dolara. Izgleda daleko isplativije nego pravi koncerti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Daytona osigurala 2 milijuna dolara od investitora poput CEO-a Stack Overflowa i Damira Sabola

U najranijoj, pre-seed rundi financiranja, Daytona je osigurala investiciju od čak 2 milijuna dolara, primarno od poznatih američkih i hrvatskih (su)osnivača.

Društvene mreže

Biste li plaćali za korištenje Facebooka i Instagrama? A YouTubea i X-a?

Nova epizoda Netokracijina podcasta kao da se nije odmaknula od Noći vještica jer strava se nastavlja - big tech ekipa uvodi pretplate na sve strane. No, dogodila se jedna stvar koja nam daje nadu... Elon Musk održao je prvi "all hands" sastanak!

Zabava i zanimljivosti

Horor priča iz industrije: Matematička formula za marketinški rast

"Mi smo B2B kompanija, nećemo koristiti non-binary opise, uplitati se u politiku...", rekao je osnivač. "Kakvu politiku? They je množina", odgovorila sam.

Što ste propustili

Istraživanje

50% hrvatskih kupaca primarno kupuje u hrvatskim online trgovinama

Hrvatski online kupci znatno više vjeruju domaćim web trgovinama te iskustvo kupnje na njima ocjenjuju pozitivnim. Među najbitnijim stavkama koje su im iznimno važne navode cijenu dostave, mogućnosti plaćanja, kvalitetne akcije, besplatan povrat - i recenzije!

Intervju

Infobip o privlačenju generacije Z: Ove godine gotovo 2000 prijava na program za mlade talente!

Infobip je već niz godina uključen u akademsku zajednicu, no posebno su uspješni u privlačenju mladih talenata na svoje programe pripravništva. Samo ove godine dobili su nešto manje od 2000 prijava, a otvara se i novi ciklus prijava!

Novost

Prvo europsko gimnastičko online natjecanje pratite putem hrvatske platforme, Elevien

Natjecanje "European Men’s Artistic Gymnastics Online Test Event!" sprema se ući u povijest kao prvo 100% live online gimnastičko natjecanje.

Intervju

Tomislav Tipurić uoči ATD-a: Moramo poraditi na promjeni definicije junior developera

Uoči 18. konferencije Advanced Technology Days porazgovarali smo s osobom zaduženom za program, Tomislavom Tipurićem, o svemu što ne smijete propustiti na samom događaju, a i u svijetu tehnologije posljednjih godina i dana. Naravno, AI je neizostavna tema.

Netokracija Podcast

Sam Altman: Od CEO-a do otkaza i povratka u 5 dana

Bombastična sapunica IT industrije zvana OpenAI odjeknula je glasno s raznim fabularnim zapletima kojih se ne bi posramio ni Stephen King. Na jednom mjestu donosimo pregled situacije i sve najvažnije detalje.

Tvrtke i poslovanje

Deloitte Technology Fast 50: Devōt 4. najbrže rastuća tvrtka u srednjoj Europi

Na popisu se nalazi čak 5 hrvatskih tvrtki: Uz Devōt, tu su Aircash, HiveTech, Luminum ICT i Orqa.