Tko su i što rade 3D artisti (iz perspektive Gamepiresa, Exordium Gamesa i jednog freelancera)

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

Tko su i što rade 3D artisti (iz perspektive Gamepiresa, Exordium Gamesa i jednog freelancera)

Kako 3D artist ulazi u industriju, kako im izgleda radni dan, koji alati su im najbolji prijatelji i zašto su nove tehnologije i vrijeme najveći izazovi 3D artista, otkrivaju nam 3D umjetnici domaćih studija.

Do sada smo naučili kako se videoigre pišu, produciraju, dizajniraju i promoviraju, a sada su došli na red ljudi koji pomoću svojeg umijeća čine igre ugodnima ili neugodnima (ako je to svrha žanra). Naravno, govorimo o 3D artistima, najzastupljenijem zanimanju u području razvoja video igara u Hrvatskoj, podatak koji smo nedavno saznali u prvoj velikoj analizi domaće gaming industrije.

Nikola Stošić iz Gamepiresa, Lea Dragić iz Exordium Gamesa i freelancer Filip Vogleš odgovorili su na naša pitanja kako bi iskreno predstavili posao 3D artista, ali podijelili savjete za sve koji žele krenuti ovim putem.

Kako jedan artist postane 3D artist?

Nikola je od rane dobi volio crtati i stavljati koncepte likova na papir. Kako je ovaj intervju u njemu pokrenuo reminiscenciju, tako je išao pogledati crteže iz osnovne i srednje škole. Obuzela ga je sreća i zahvalnost što je tada radio ono za što je danas plaćen, samo što sad u rukama umjesto olovke i papira drži miš ispred ekrana:

Sudbonosni trenutak bio je kada sam igrom slučajnosti nabasao na video koji je pokazivao kako se rade 3D modeli. Time je sve kliknulo i odlučio sam se time baviti do kraja života neovisno o tome koliko je profitabilno.

Naravno, Nikola je imao uspona i padova, trošenja vremena na nešto što nije znao hoće li se isplatiti, ali danas je ovdje zbog tisuće sati rada koji su potaknuti jednim videom na kojeg je slučajno naletio jedno popodne.

Neizbježno freelancerstvo

Filip je kao i Nikola krenuo od malih nogu pa je tako s vremenom htio raditi svoje virtualne 3D svjetove:

To mi je bila motivacija da “samoučki” otkrijem kako to raditi i tako sam dogurao do ovdje gdje sam danas.

Filip je svoje prve freelance korake napravio prije 7 godina. Ipak, to nije bio njegov prvobitni izbor. Taj put jednostavno je morao odabrati jer nije bilo ponuda za rad u firmama:

Izbor posla bio je veći u freelancingu što sam vidio kao način da dalje razvijam svoje profesionalne vještine.

Lea je svoju karijeru u gamingu započela kao 2D artist i animator, ali je kasnije zbog zahtjeva raznih projekata i želje za daljnjim učenjem i razvijanjem krenula raditi i 3D modeliranje.

U konačnici, to je vrlo logičan i prirodan smjer artista u ovoj industriji.

Inače, Lea je studirala na Akademiji likovnih umjetnosti što joj je uvelike pomoglo u dosadašnjem radu jer je znanje koje je tamo stekla u gamingu vrlo traženo:

Kao magistra Animiranog filma i novih medija imam bazu znanja koja mi uvelike olakšava rad na 3D modeliranju i animaciji te mi olakšava osobni tehnički razvoj kroz projekte.

Nikolina kreacija za SCUM.

Kako izgleda radni dan 3D artista?

Radni dan 3D artista uvelike ovisi o onome na što se odlučio usmjeriti. Uglavnom se dijele na Enviroment artiste, Hard surface artiste i Character artiste.

Nikola trenutno radi na odjeći za ženske likove u igri SCUM što se odnosi na 3D modele odjeće, optimizira ih za igru, teksturira ih i potom ubaci u game engine:

Moj dan obično kreće tako da izaberem koji ću komad odjeće raditi s liste modela koje treba napraviti. Nakon toga nađem zanimljive reference te odjeće jer je bitno znati konačan izgled modela prije nego ga krenem raditi.

Tijekom same izrade uvijek se savjetuje s kolegama i mentorom o dizajnu i izgledu odjeće jer često kolege iz character tima imaju ideje koje bi mogle poboljšati 3D model:

Nakon te umjetničke strane posla slijedi tehnički dio ubacivanja i prilagođavanja modela za igru te nakon toga krećem na novi komad odjeće.

Leina zaduženja kao 3D artista su dosta raznolika, a najviše ovise o danu produkcije, odnosno fazi u kojoj se projekt nalazi. Njezin posao počinje u pretprodukcijskoj fazi koja podrazumijeva popisivanje adekvatnih modela, grafika, vizualnih efekata i ostalih kreativnih elemenata, ali i davanja procjena izrade svega navedenog. Zatim, uključena je u izradu zadanih elemenata i njihove optimizacije:

Također, radim u Unity engineu gdje ubacujem napravljene modele i grafike, slažem environmente te potpomažem programeru u kreativnom dijelu. S obzirom na to da imamo zadane rokove za izradu, moj je zadatak da kompletiram projekt da vizualno izgleda što bolje moguće!

Programeri i tim koji osmišlja likove najbolji su prijatelji 3D artista

3D character artisti najviše surađuju s character timom jer za izradu lika svatko napravi njegov jedan koji se kasnije spaja u cjelinu poput ženske anatomije lika s dizajnom odjeće. Zatim kreće razgovor s animatorima i programerima, navodi Nikola:

Animatorima jer su zaduženi za kretnje lika i kako će se odjeća koju radimo predstaviti igračima dok je lik u pokretu. Suradnja s programerima je drugačija jer s njima raspravljamo funkcionalnost sistema oblačenja i skidanja odjeće te kako će se odjeća ponašati u raznim kombinacijama.

Jedna od Filipovih kreacija.

Igrači nisu svjesni, ali samo radnja oblačenja pancirke u igri zahtijeva puno suradnje 3D artista i programera:

Prvo mi moramo konceptualno razraditi slojeve odjeće kako će funkcionirati u igri, zatim kako će se određeni komadi odjeće ponašati na tijelu ovisno o nekim okolnostima. Nakon toga programeri moraju sve te naše ideje prevesti u realnost.

Naravno, putem se nešto uvijek izgubi ili doda ovisno o funkcionalnosti i game dizajnu, ali programeri su uvijek u komunikaciji s 3D artistima.

Iznimno je važno da se prije faze same produkcije iznesu sve ideje, potencijalni problemi i izvedivost igara ili dijelova projekta, ističe Lea. Prije početka produkcije svi se spomenuti elementi rasprave i iz te rasprave donosimo odluke i zaključke, te definiramo ciljeve.

Kad produkcija krene, odrađeni zadaci se prezentiraju programeru i game dizajneru koji provjeravaju izrađene materijale, te zajedničkim snagama radimo potrebne izmjene.

Ovaj proces traje sve dok se projekt ne završi. Konzistentna i učestala komunikacija s cijelim timom je doista ključna za kvalitetnu produkciju i poštivanje zadanih rokova.

Freelanceanje nije za svakoga

Ako želiš raditi kao nezavisni umjetnik, onda stvarno moraš imati strast prema 3D modeliranju jer potreban je dugogodišnji rad i učenje da bi se samo došlo do početnog konkurentnog stadija.

Potrebno je učiti polako i kroz praksu umjesto samo gledanja tutorijale bez samostalnog pokušavanja modeliranja. Najbolje se uči kroz praksu ako se mene pita.

Na freelancer stranice nemojte ni kretati bez portfelja radova koji će služiti kao reklama za vas ili primjeraka radova za potencijalne poslodavce:

Portfolio je temelj suradnje koji mora biti na profesionalnoj razini, a najbolje platforme su Fiverr,  Freelance.hr i Freelancer.com.

Filip je pomoću freelanceanja naučio bolje raspoređivati vrijeme i učinkovitije obavljati svoje zadaće i kako više cijeniti svoje vrijeme posvećeno radu. Izrazito naglašava kako je ovo posao koji ne mora oduzimati previše vremena i biti dobro plaćen. Ipak, on još uvijek može postati složen, vremenski jako izazovan i potplaćen:

Početnicima u navedenom načinu rada bih savjetovao da se dobro pobrinu koliko vremena planiraju uložiti na to jer se rad može protegnuti i preko satnice punog radnog vremena.

Važno je s klijentom s kojim poslujete dogovoriti zadovoljavajuće uvjete i ne dozvoliti si prevelika iskorištavanja, naglašava.

Leine kreacije iz videoigre Bear With Me.

Biti u tijeku s novom tehnologijom i vrijeme najveći su izazovi 3D artista

Kao 3D artist, Nikola je proveo većinu svoga rada posvetio modelima za minijature koje se koriste u Dungeons and Dragons franšizi, a najveći dio njegovih prihoda bili su od freelance poslova:

Taman kada sam se opustio i znao sve što sam trebao u toj branši 3D-a javio mi se Gamepires s ponudom za posao. To je definitivno bio moj najveći izazov – naučiti i naviknuti se raditi modele spremne za igru nakon toliko godina rada na minijaturama.

Pored toga što je pristup radu bio potpuno drugačiji, morao se prilagoditi profesionalnom okruženju studija:

U studiju su mi pružili priliku i puno toga sam naučio i još učim. To je tako u ovom poslu. Nikada nećeš znati sve, niti ćeš se osjećati spremnim, u jednom trenu si profesionalac, u drugom opet učenik – i to je skroz u redu.

Vrijeme je najveći izazov, naglašava Lea, a adekvatan i smislen pristup koji štedi vrijeme na svakom problemu je nešto što dođe kroz iskustvo

Svatko se treba moći bez zadrške osloniti na pomoć kolega, te na tutorijale i reference kako bi eventualni nedostatak znanja mogao u kratkom roku savladati te samim time riješiti problem koji je nastao.

Osim što i vrijeme Filipu predstavlja izazov, vrlo se teško probijati kao freelance 3D artist, a pogotovo je teško ako niste iznimno talentirani i pri vrhu talent poola:

Potrebno je konstantno usavršavanje i vježba kako biste ostali u tijeku jer selekcija će uvijek težiti k najboljima, a konkurencija u ovom području vrlo je velika!

“Lakše je dovesti rad u život ako prvo imamo priču onoga što taj rad predstavlja…”

Nikola za same početnike preporučuje Blender Guru jer je njegov kanal poznat po tome da je savršen za osobe koje tek uče što je to 3D modeliranje, ali isto tako traže tutorijale za svoje prve radove:

YouTube kanali Adam Duff i Trent Kaniuga su po mom mišljenju neophodni izvori znanja za bilo kojeg artista. Iako se bave 2D artom, njihova videa se baziraju na savjetima koje daju drugim artistima bez obzira na polje u kojem se nalaze.

Kod Adama i Trenta možete čuti o tome kako izgleda dobar portfelj, kako ući u industriju, kako se nositi s neuspjesima kao artist pa je tako naučio kako se ne treba oslanjati na nalete inspiracije i motivacije kao metode rada, jer time ni ti ni tvoj rad nećete doseći pun potencijal. Ipak, jedan savjet, kojeg je čuo od kolege, za Nikolu je bio ključan:

Lakše je dovesti rad u život ako prvo imamo priču onoga što taj rad predstavlja pa sada kada modeliram svoje privatne projekte svaki od mojih radova iza sebe ima priču.

Lea također izdvaja YouTube kanale, a to su Proko i Yan Sculpts:

Naravno, sve ovisi o vrsti kreativnog posla i tematici koja nekog zanima, no smatram da su ovi kanali odlični za artiste svih razina znanja, kako početnike, tako i one naprednije!

Potražnja za artistima raste, ali to ne znači kako će svi dobiti priliku

Nikola je krenuo od čiste nule, a većina ljudi koji danas žele ući u ovu profesiju nalaze se u sličnoj situaciji. Zbog toga ističe kako je disciplina izrazito bitna:

Bilo bi tu puno savjeta koje bih si dao, ali većina njih se odnosi zapravo na sam stav prema radu, a ne na sami rad, jer on će doći kao posljedica.

Trenutna potražnja za 3D artistima u Hrvatskoj je definitivno na porastu, no to ne znači da će svaki artist dobiti priliku u industriji, govori Nikola:

Svatko tko misli imati karijeru kao 3D artist u Hrvatskoj mora imati na umu da će većinu svog profesionalnog razvoja morati obaviti sam. Mora se steći neka razina kompetencije u radu, što je često rezultat godina samostalnog rada, osoba ne može računati na to da će kao u nekim drugim poslovima biti naučena poslu od nule.

U jednu ruku, Nikola u tome vidi čar ovoga posla stoga želi ohrabriti svakog tko ima želju da pretvori tu želju u disciplinu s kojom će na kraju krajeva spoznati vlastiti proces i onda će ostalo uslijediti. Nikoli je trebalo otprilike tri godine da uspije pronaći stalan posao jer kao početnik rijetko tko dobiva priliku odmah raditi za studio:

Vjerujem da je puno ljudi isto kao i ja započelo svoj profesionalni život s jednokratnim “freelance” projektima pa nakon toga slijedi prva prilika rada u studiju.

Lea smatra kako će uvijek biti mjesta za kvalitetne 3D artiste u gamingu:

Mogućnosti su različite te vrsta posla donekle ovisi o tome radite li za indie game developera ili za neko veliko poduzeće.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Zabava i zanimljivosti

GOVNO framework – odgovor na birokratsku prirodu Scruma

Governance. Objectives. Visibility. Networks. Outcome. Sve su to ključni aspekti novog okvira za upravljanje projektima.

Društvene mreže

LinkedIn traži tvoju identifikaciju? Samo skoči do javnog bilježnika!

Vrijeme adventa pomalo ostavljamo iza nas, ali uspomene i pokloni ostat će još dugo s nama. Jedan naš poduzetnik posebno će pamtiti kako ga je poznata društvena mreža nagradila odlaskom kod javnog bilježnika.

Tehnologija

“Revolucija” koju donosi ChatGPT podsjeća me na samovozeće aute

Promjene koje donosi napredak u tehnologiji kompleksnije su, sporije i manje seksi od bombastičnih predviđanja na društvenim mrežama.

Što ste propustili

Novost

Hrvatski 404 i Shape postaju dio MYTY grupe, vodeće grupacije njemačkih i švicarskih agencija

404, najveća hrvatska komunikacijska agencija i Shape, tehnološka kompanija koja je dio 404 grupe, postaju dio MYTY, vodeće grupacije njemačkih i švicarskih agencija, čije je sjedište u Berlinu.

Netokracija Podcast

Ivan Vulić s Cambridgea objasnio nam je strojno učenje i kako zaista funkcionira ChatGPT

Ima li boljeg sugovornika na temu strojnog učenja, treniranja velikih jezičnih modela i glasovnih asistenata koji umjesto ljudi rješavaju probleme korisnika od čovjeka koji se time bavi istraživački i u praksi?

Najava

Jeste znali da je “ozbiljno igranje” sve popularniji trend u ozbiljnim firmama?

Često se kaže da je igranje na poslu privilegija samo game developera (da bar!), no i „normalne” tvrtke u posljednjih nekoliko godina ponovno otkrivaju igre kao alat za razvoj „mekih” vještina radnika, unaprijeđenje timske suradnje te katalizator poslovnih inovacija. U to sam se uvjerila posjetivši nekonvencionalnu gaming konferenciju #play14 te razgovarajući s Lidijom Kralj i Josipom Borić-Novosel, renomiranim domaćim stručnjakinjama u ovom području.

Tvrtke i poslovanje

Zašto je big tech ove godine otpustio već 60.000 ljudi i to – preko noći?

Kako oni smiju tako nasumce i preko noći otpustiti 12.000 ljudi pitali su se oni s druge strane svijeta dok su na društvenim mrežama gledali i čitali objave šokiranih američkih "guglera" koji su saznali da više nemaju posao tako što nisu mogli otvoriti službeni email ili ući u ured.

Tvrtke i poslovanje

Airtu je u samo 6 mjeseci odobren patent u SAD-u! Evo kako su u tome uspjeli

Patent osigurava vlasniku isključivo pravo na izradu, korištenje, stavljanje u promet ili prodaju izuma zaštićenog patentom, ali prije toga potrebno je imati originalnu ideju koju nitko na svijetu još nije osmislio.

Digitalni marketing

Emily u Parizu, Emily u hrvatskim oglasima za posao

Život je nekad prepun apsurda. Da ne kažem oksimorona. Nedavno sam na svom LinkedIn profilu objavio post koji uspoređuje ulogu Emily iz serije Emily u Parizu sa stvarnim svijetom marketingaša. Nije prošlo previše vremena prije nego su me preplavile notifikacije u vezi ove objave. Post je postao viralan. Baš kao i svaki post koji Emily objavi. Dok sam čekao poziv iz francuske agencije Savoir, nastao je ovaj članak.