Kako zainteresirati dijete za programiranje?

Kako zainteresirati dijete za programiranje?

Svatko od nas želi djetetu pružiti najbolju edukaciju i, kao što većina vas zna, danas to uključuje i nezaobilaznu informatiku. Kako je informatika dosta podcijenjena u Hrvatskoj, bilo nezainteresiranošću vladajućih, bilo inertnošću škola, ovo je vodič za sve vas koji želite znati kako svoje dijete uključiti u čudesan svijet programiranja bez da sami kao roditelj poznajete materiju. Ono što želim naglasiti je da programiranje, kao i matematika, potiče jedan novi način razmišljanja i bez obzira na to hoće li se jednog dana baviti umjetnošću ili biti doktor, kod stvara djece određene misaone procese koji će im u životu vrlo dobro doći.

programiranje djeca

Ako se pitate koliko dijete mora biti staro da započne s programiranjem, pravog odgovora zapravo nema. Ponekad će dijete pokazati interes sa 6, a ponekad tek s 14 godina.

Svijet elektronike

zaruljica

Najzanimljivije je dijete uvesti u računarstvo kroz elektroniku. Tko se ne sjeća svojih prvih pokusa uz malenu lampicu koju smo direktno spajali na bateriju? Kako je bilo zanimljivo nama tada, tako je i njima danas.

Ono što je bitno djetetu naglasiti u ovome malom i kratkom pokusu je da kad je lampica upaljena, to je 1, kad je ugašena, to je 0. Na ovome se temelji zapravo cijelo računarstvo: na manipuliranju strujom kroz elektroničke krugove i logička vrata.

Kako će se dijete s time igrati punih 10 minuta, sljedeći je korak pokazati da struja može raditi i nešto korisno. Što kažete na to da zajedno napravite robota? Znam da na prvu zvuči gotovo nemoguće, međutim, skoro svatko od nas ima doma pokoje staro računalo ili odbačeni mobitel – zašto se ne poslužiti njihovim dijelovima da biste napravili jednostavne robote? Robote koje čak i šestogodišnjak može napraviti? Garantiram da će i vama izmamiti pokoji osmjeh.

Scribbler robot

Prvi pokus koristi bateriju, ventilator iz starog računala (ili elektromotor) i 4 flomastera, a cilj je napraviti robota koji će sam crtati.

Nakon vrlo jednostavnih instrukcija prikazanih u ovom videu, vaše će dijete brzo postati ponosni vlasnik svojeg prvog robota.

23895_1_1200px

Micro bug robot

Drugi pokus koristi dio iz starog mobitela, radi se o vibracijskom motoru, a ovaj će vam video pokazati kako ga iskoristiti za sljedećeg robota.

Za one koji nemaju vremena raditi s djecom ove interesantne pokuse ili jednostavno kao nadopuna kućnim eksperimentima, također postoji niz radionica poput Fora radionice ili Lego edukacije Također jedan zanimljivi kit za uvesti djecu u svijet elektronike je i MakeyMakey, on će pretvoriti svakodnevne objekte poput vilica, žlica, pa čak i samog crteža na papiru u tipkovnicu, miš ili joystick.
Za one koji nemaju vremena raditi s djecom ove interesantne pokuse ili jednostavno kao nadopuna kućnim eksperimentima, također postoji niz radionica poput Fora radionice ili Lego edukacije.
Također jedan zanimljivi kit za uvesti djecu u svijet elektronike je i MakeyMakey, – on će pretvoriti svakodnevne objekte poput vilica, žlica, pa čak i samog crteža na papiru u tipkovnicu, miš ili joystick.

Ovakvih nekoliko pokusa bit će dovoljno vašem djetetu da se zainteresira za svijet računala i da vas pita: “Ali kako mogu napraviti da ti roboti rade ono što ja želim?”

Ha! To smo čekali!

Dobro došli u svijet programiranja

Sjećate se onih jedinica i nula iz prvog pokusa? Cijela se informatika zapravo svodi na konstantno propitivanje je li nešto 0 ili 1 i manipuliranjem strujom na temelju dobivenih odgovora.

Dakle, vaš prvi primjer programskog koda vašem djetetu glasit će ovako:

Ako si napisao zadaću, možeš gledati televiziju; ako nisi, ideš rano spavati.

Taj kod također možemo napisati i ovako:

AKO zadaća=napisana ONDA gledaš_tv INAČE spavanje_u_8

Ili ovako:

IF_THEN

Ovo je slika iz Scratcha, prvog programa koji će vašem djetetu trebati za programiranje, a sastoji se od vizualnih blokova kojima dijete gradi program. Scratch je dovoljan vašem djetetu da nauči programirati, a jednog dana kad netko pred njega stavi nešto ovakvo:

IF zadaca=1 THEN tv=1 ELSE tv=0

Nešto će mu biti vrlo poznato u tom kodu. 🙂

Scratch se sastoji od gotovo svih bitnih elemenata programiranja, ali umjesto kodova imate blokove, dok dijete kroz osnovne tutorijale može naučiti gotovo sve o programiranju. Iako ima niz tutorijala kojima se dijete može igrati, opet naglašavam ono što je bitno, a to je da djetetu date projekt koji će mu biti zanimljivo raditi. A što ima djetetu zanimljivije od igrice?

Igrice moraju biti vrlo jednostavne, a opet da dijete uživa u njima i da pokaže svojim prijateljima da je jednu od njih napravio sam. S obzirom na to da su se s istim problemom susreli i prvi programeri igara, ne zbog jednostavnosti programiranja nego zbog jednostavnosti hardvera, prisjetimo se koje su bile najpopularnije igre, kako na prvim računalima, tako i na prvim mobitelima.

Snake

Ovo je igra koju smo igrali u samim počecima osobnih računala, ali isto tako na samim počecima mobitela, sjetite se samo koliko ste nebrojenih sati proveli igrajući ovu igricu na starim Nokijama jer je to bilo jedino sredstvo za ubiti vrijeme prije doba interneta.

Igricu je vrlo lagano napraviti, a kroz kratki tutorial provest će vas ovaj video:

Druga igrica koju smo svi s veseljem igrali bila je pPong. Mislim da ćete ju isto vrlo lako isprogramirati s djetetom, a kako – pogledajte također u videu.

Ovo je dosta što se tiče Scratcha – ostalo će dijete samo pohvatati i, ako je zainteresirano, vrlo ćete brzo vidjeti po tome kako mijenja i dodaje elemente u igre.

Sljedeći korak je da ga iz blokova odvedemo u pravi kod. Za to je savršen nedavno napravljeni portal i inicijativa HourOfCode. Na njemu možete programirati na potpuno isti način kao sa Scratchom, ali ovaj puta djeca mogu uskočiti u svijet svojih najzanimljivijih igara. Pa tako pomoću blokova mogu pomicati svoje junake i imati interakciju u igri kroz kod koji su sami napravili. Ali, ono što je najznačajnije kod ovog portala i ono gdje se razlikuje od Scratcha, je da mogu pogledati kakav se točno kod nalazi ispod blokova koje su do sada radili. Bitno je da ih samo potaknete da svaki puta kad naprave neki blok ujedno i pogledaju što se nalazi ispod njega. S vremenom će početi hvatati sličnosti. Javascript koji se nalazi ispod zapravo je jedan od najraširenijih programskih jezika.

Za one koji žele znati više

U vrijeme kad smo mi učili programirati nije bilo puno povratnih informacija iz okoline – napisali smo neki kod, pritisnuli neku tipku i dobili neki rezultat. Međutim, danas dolaskom IoT (Internet of Things) i dostupnošću elektroničkih komponenata, senzora i malih računala, stvari postaju vrlo zanimljive. Uzmimo za primjer Raspberry Pi.

Raspberry Pi je vrlo malo, ali poprilično jako računalo, koje možete dobiti za oko 30 dolara. Sadrži sve potrebne komponente i priključke kao i vaš laptop, a vrlo je zgodan jer zapravo s njim nema što ne možete napraviti, od robota do automobila pa čak i pametne kuće. Na ovoj stranici stranici imate niz projekata i ideja što možete s njim napraviti, ali za početak najbolje krenuti s onim što dijete već poznaje, a to je Scratch. Sjećate se onog uvoda o lampici? Kroz jednostavan program to djetetu možete zaista i pokazati – kako paliti lampicu kroz kod.

raspberry_scratch

Postoji niz programa koje možete zajedno raditi, ali krajnji rezultat je da ste taj programski kod djeteta preveli u stvarni svijet. Bilo da zajedno radite automobil na daljinsko upravljanje ili da radite rješenje za pametni dom – sve su to projekti koji će dijete vrlo, vrlo dugo držati zainteresiranim.

Sve u svemu, djecu treba učiti programirati kroz igru – ako rade igrice, autiće i robote, to će s veseljem prihvatiti, ako postavite goli kod pred njih i očekujete da će nešto naučiti, zaboravite da će se to dogoditi.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

  1. Zeljkoh

    Zeljkoh

    19. 01. 2016. u 7:35 pm Odgovori

    Super da se o tome piše i treba pisat što više.
    Ako je nekom lakše (ili nije na OS-u strike Billa), Snap! http://snap.berkeley.edu/run
    je kao Scratch, tj. reimplementacija Scratcha, i pokreće se direktno u browseru. Ne treba ništa instalirat.
    Ako vam se da napraviti account, sve projekte si spremate u cloud pa su vam dostupni i na drugim kantama. Osnovni blokovi (primitivi) su prevedeni na hrvatski, kako bi manjoj djeci bilo lakše pratiti. Za tate i mame postoji Snap! manual u pedeefu (e taj nije na HR).
    Moj sin se za sada zabavlja iterativnim petljama za crtanje, a rješavanje osnovnih matematičkih izraza je stvarno dječja igra…
    Rpi je super, ali samo da skromno dodam, tu je i Croduino – HR verzija Arduina, od vrijednih dečkih iz Osijeka, koji za cca 100kn nudi instant programiranje, kroz Arduino IDE. U odnosu na Rpi kod kojeg treba prvo dići Wheezy pa imat monitor, ovdje za ciglih 5 minuta od uštekavanja u USB, možeš palit lampice i čitat tipkice.
    Sve je to super, ali me brine što ću izgleda uskoro morat sinu smanjiti programiranje i raditi s njim ćirilicu.

  2. Mirko

    Mirko

    20. 01. 2016. u 10:32 am Odgovori

    Sve je to lijepo ako dijete ima interes. A što ako ga ne zanima ‘sjediti ko budala cijeli dan i pisati bezvezne apstraktne riječi’ kao što moj sin kaže. To je glavni problem, jer onaj tko ima interesa aj će naći načina, njemu ne treba jednostavnih alata.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Analiza

Bitcoin obara rekorde: Prešao vrijednost 23.000 dolara (i konačno dospio u medije nakon 2017.)

Kako se Bitcoin uspoređuje s hrvatskom kunom? I zašto, osim ako ne pratite aktivno vijesti o njemu, niste o Bitcoinu puno čuli od 2017. naovamo - sve dok nije počeo ponovno obarati rekorde?

Tehnologija

Može i bez tvornica: Hrvatska kao “meka” za R&D automobilske industrije!

2020. je za domaći IT donijela mnogo dobrih vijesti, a kakav potencijal naši stručnjaci donose za industriju automobila u 2021. i narednim godinama otkrili su nam Tomislav Car (Porsche Digital Croatia) i predstavnici dSPACE Engineeringa.

Startupi i poslovanje

Hrvatski Electrocoin otkriva kako su ih proizvodi za kriptovalute doveli do 330 milijuna kuna godišnjeg prometa

Krajem 2020. uvršteni su u sam vrh Deloitte Fast 50 ljestvice, imaju 3 proizvoda, a osim što sami rastu, u zadnje vrijeme bujaju i kriptovalute kojima su posvetili svoje poslovanje. Bio nam je to dobar povod da s jednim od direktora Electrocoina, Nikolom Škorićem, razgovaramo o izazovima vođenja hrvatskog poduzeća koje se bavi kriptovalutama.

Što ste propustili

Tehnologija

7 lekcija koje možemo naučiti iz najvažnije godine za online trgovinu!

eCommerce eksplozija otkrila je dragulje i jame - mnogi su se u 2020. našli pred velikim izazovima; neki jer im online trgovina nikada nije bila opcija, drugi jer su prihvaćali svakakva rješenja u zadnji čas - rijetki su pobrali vrhnje jer su prepoznali potencijal mnogo ranije.

Startupi i poslovanje

Tipsy vam u Zagrebu dostavlja piće unutar 3 sata – uz pomoć Craft Technology softvera

Radi se o novom brendu Wine&morea, koji su postojeću logistiku i softver iskoristili za ciljanje domaće, mlađe publike. Osim što su dokazali da u kratkom roku mogu pokrenuti novi brend, Tipsy im je poslužio i kao studija slučaja za vlastiti softver, kako za Netokraciju otkrivaju Ivan Kovačević i Dario Drmač.

Mobilno

Skinuli ste i Telegram i Signal, a niste znali: EU Hrvatima štiti podatke od WhatsAppa!

Elon Musk tweetne: "Koristite Signal". Internet poludi. Bismo li ga trebali poslušati i zašto?

Novost

Anita Lacmanović postala nova generalna direktorica SAP-a Hrvatska

Anita Lacmanović nova je generalna direktorica SAP-a Hrvatska, a njezino vođenje tvrtke obilježit će nova strategija s jasnim fokusom na ubrzani prelazak korisnika na rješenja u oblaku te predanost uspjehu postojećih i budućih SAP-ovih klijenata, stoji u priopćenju.

Kultura 2.0

Incijativa digitalca iz Siska osigurala gotovo 1.000.000 kuna za pomoć Glini, Petrinji i okolici

Siščanin Goran Kovačević odmah je nakon prvog prošlogodišnjeg potresa u Petrinji pokrenuo crowdfunding kampanju za pomoć svima pogođenima potresom. Brojimo još samo nekoliko dana prije isteka!

Kultura 2.0

Hrvatski znanstvenici pripremaju veliko istraživanje o komunikaciji u koronakrizi – na Twitteru, YouTubeu i Redditu!

(Dez)informacije o koronavirusu ne jenjavaju ni godinu dana od početka pandemije, dapače, njihovo širenje na društvenim mrežama samo raste. Kako te poruke utječu na stavove Hrvata? Uskoro će nam više otkriti domaći znanstvenici i stručnjaci metodama iz područja obrade prirodnoga jezika, dubokog učenja i analize društvenih mreža.