Lovro Nola o 4 stava kobna za razvoj scene 'indie' igara

Lovro Nola o 4 stava kobna za razvoj scene ‘indie’ igara

Prva pretpostavka gaming industrije je da se ne prodaju usluge ili proizvodi nego emocije - to je ujedno i ono što najviše potiče one koji se upuste u te vode, ali i jedan od većih problema u industriji, objasnio je na konferenciji The Geek Gathering Lovro Nola, direktor prve hrvatske škole za razvoj igara Machina.

Od porasta zajednice indie developera igara svi mogu profitirati
Od porasta zajednice indie developera igara svi mogu profitirati, naglasio je u sklopu svog predavanja Lovro Nola (Slike: Vedran Kralj)

Prva pretpostavka gaming industrije je da se ne prodaju usluge ili proizvodi nego emocije – to je ujedno i ono što najviše potiče one koji se upuste u te vode, ali i jedan od većih problema u industriji, objasnio je na konferenciji The Geek Gathering Lovro Nola, direktor prve hrvatske škole za razvoj igara Machina.

Uspješnost indie developera, ako se uspjeh broji kao završen proizvod koji je izašao na tržište i nešto zaradio, tek je jedan posto. Takvi porazni rezultati negativno utječu na cijelu industriju: za početak, velikim tvrtkama koje troše milijune na razvoj igara i njihovu promociju ne ostaje mnogo prostora za inovacije, jer imaju obveze prema svojim dioničarima kao i igračima, a obje skupine imaju vlastita i različita očekivanja. To je niša koju mogu ispuniti nezavisni developeri, no njima s druge strane nedostaje za to financija. Investitori se u industriju video igara pretjerano ne razumiju, a na dublje istraživanje iste brojka od jedan posto uspješnih projekata ih baš i ne potiče.

Tu ne pomažu ni državne institucije koje razvoj igara teško doživljavaju kao ozbiljan element u gospodarstvu – engleska industrija razvoja igara najveća je u Europi, a istovremeno i 8. ili 9. industrija po veličini u državi, no svejedno joj je trebalo je osam godina da se izbori za porezne olakšice, objašnjava Nola. Taj se stav prema industriji može promijeniti samo povećanjem broja indie developera, koji će donijeti i bolje rezultate od jedan posto, ali i promjenom stava istih.

Kompetencija su znanja, vještine i stavovi – a stavovi su krivi

"Napravite igru koju nikad ne biste igrali" (Slika: Vedran Kralj)
“Napravite igru koju nikad ne biste igrali”, Nola savjetuje developerima.

U cijeloj IT industriji, a pogotovo razvoju igara, problem je naći kadar. Nekoliko je kompetencija koje su bitne – znanja, vještine, stavovi – i upravo potonje predstavlja veliki problem. Nekoliko je grešaka koje svi developeri rade, naglašava Nola, i stavova developera koji su kobni za cijelu industriju.

1. Razvoj igara je lagan

Igrači su emotivni su i nestrpljivi, i nemaju osjećaj za to da su indie developeri mali tim koji se pokušava probiti na tržište. Stavit će igru iz nezavisne produkcije bok uz bok uz igre kao što je Call of Duty i paralelno ih suditi. Razviti igru koja će zadovoljiti njihove potrebe nije lagan posao, ma koliko ga voljeli.

2. Moje ideje su najbolje

Česta hrvatska boljka je strah da će netko “ukrasti ideju” – vidimo to često na startup sceni, a očito ni u svijetu igara nije drukčije. Kako kaže Nola, redovito dobivaju mailove ljudi koji bi voljeli od svojih ideja stvoriti igre – samo o njima ne žele pričati. Najčešće se developeri odlučuju razvijati igre kakve sami vole igrati, no Nolin savjet glede toga vrlo je jednostavan:

Napravite igru koju nikad ne biste igrali.

Iz istraživanja nepoznatog razvijaju se  nove ideje, a nužno je pomaknuti se od emotivne povezanosti s idejom i razmišljati o igri kao o proizvodu, ne svom čedu.

3. Zaradit ćemo mnogo novaca

Dok svatko želi biti kreator novog Flappy Birda (i ne poludjeti pritom), to je rijedak primjer brzog uspjeha. Roviova igra Angry Birds bila im je 32. po redu, no one koje nisu dosegle planetarnu popularnost zaradile su dovoljno za ured, plaće, nešto marketinga,  i razvoj novih igara. Na prvoj igri možda ćete zaraditi jedan dolar, na drugoj pet, na trećoj deset, a s jednom ćete vjerojatno početi i ozbiljno zarađivati – ali to je proces, upozorava Nola.

4. Ne treba planirati

Planiranje i Excel možda ne spadaju u romantiziranu sliku razvoja igara, no njen su bitan dio. Barem deset posto vremena morat ćete provesti gledajući u planove i tablice, upozorava Nola, i pripremiti se na probleme. S prvim problemima pada motivacija, pad motivacije vodi u frustraciju i često uzrokuje raspad tima, nekad i tik pred završetak projekta.

Predavanje seodržalo u Osiječkom Kappa centru (Slika:
Predavanje seodržalo u Osiječkom Kappa centru.

Machina šest mjeseci u pogonu

Nekoliko je takvih primjera i u Machini, inkubatoru za indie igre i školi za razvoj istih. Program broji tek šest mjeseci, no do kraja godine planira proizvesti barem dva kvalitetna projekta.

Obrazovni dio Machine čini jednogodišnji strukovni kurikulum za razvoj, tečaj namijenjen onima koji nikad nisu napravili igru. Neki programi traju i do četiri godine, no pitanje je koliko je to svrsishodno, jer je za razvoj jednog semestra kurikuluma potrebno barem 6 mjeseci, napomenuo je Nola. Netko tko prođe četverogodišnji program tako uči šest godina stara znanja u industriji koja se stalno mijenja.

Onima koji već imaju tehnička znanja namijenjen je inkubacijski dio Machine, gdje se formiraju timovi ili inkubiraju projekti koji su su zapeli nekoliko koraka do konačnog proizvoda. Program im pomaže da proizvode razviju i dovrše kroz potporu mentorima, promociju, resurse poput prostora i računala te poslovno umrežavanje, koje je jedna od najvećih prednosti, navodi Nola.

Ovi programi možda pomognu u buđenju domaće indie scene i potaknu više developera da se upuste u razvoj igara – kao što navodi Nola, što ih je više, to su jači i više mogu postići. Naravno, uz pravi stav.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Data science u sportu: prof. dr. sc. Marina Ivašić-Kos analizira rukometne akcije uz strojno učenje

Automatsko prepoznavanje događanja na rukometnom terenu može uvelike pomoći trenerima i profesorima.

Vodič

Kako uspješno raditi od kuće, biti produktivan i ne izgubiti živce?

Ukratko - teško. :) Nekad ćete se doista osjećati neuspješno, bit ćete neproduktivni i gubit ćete živce. Ali ima načina da polako doskočite izazovima, jedan po jedan.

Startupi i poslovanje

Hrvatske ekološke tenisice MIRET na Kickstarteru preko noći prešle cilj i skupile 20 tisuća dolara

Nakon nekoliko godina razvoja i usavršavanja, hrvatski brend ekoloških tenisica MIRET zadovoljan svojim inovacijama i certifikatima pokreće Kickstarter kampanju ne bi li što prije proširio dobar glas i osvojio srca ekološki osviještenih kupaca diljem svijeta. U razgovoru s osnivačima otkrivamo i kako...

Što ste propustili

Kultura 2.0

Kreativci Brukete&Žinić&Grey i Brigade inspirirani radom od doma počeli tiskati ružičasti toaletni papir

Krizna vremena zahtijevaju krizne mjere, a koronavirus nikoga nije ostavio ravnodušnim. Absolut Vodka okrenula se sanitetskom alkoholu, Airbus i Jaguar proizvodnji respiratora, a hrvatske kreativne agencije Bruketa&Žinić&Grey i Brigada - toaletnom papiru!

Kultura 2.0

MUP licencirao tehnologiju Pokemon GO-a za praćenje kršitelja samoizolacije!

U doba krize uzrokovane virusom COVID-19, mnoge institucije okreću se nekonvencionalnim rješenjima za suzbijanje širenja pandemije.

Kultura 2.0

Zbog prisilne digitalizacije gospodarstva i društva u izolaciji, Hrvatska prvi put prvak DESI indeksa!

Europska komisija ove godine odlučila je nešto ranije objaviti Indeks gospodarske i društvene digitalizacije (DESI) za 2020. godinu ne bi li oraspoložila građane Europske unije u ovim tmurnim danima - naime, indeksi država članica EU otišli su značajno u vis, a Hrvatska među njima prednjači!

Kultura 2.0

“Niste bili kod kuće” poruke od poštara omogućile Hrvatskoj osvajanje Guinnessa za najduži red na svijetu

Zahvaljujući velikim naporima jako male skupine poštara Hrvatska je postavila novi rekord impresivnim redom u jednom zagrebačkom naselju.

Kultura 2.0

Osnovana crkva Presvetog Rada na Daljinu, već potpisan “Zoomovski ugovor” s Republikom Hrvatskom

Ekskluzivno otkrivamo da je u Zagrebu prije nekoliko dana putem novodigitaliziranih servisa hrvatske javne uprave registrirana nova crkva - Prva crkva "Presvetog 'Remote' Rada'.

Intervju

U iščekivanju drugog paketa mjera: Hoće li se freelancerima i malim poduzetnicima ponuditi slamka spasa?

Vladajući ne shvaćaju problematiku samozaposlenih, malih i mikro poduzetnika. Glasno im to poručuju njihovi predstavnici svakog dana od kada je Vlada predstavila prvi paket mjera za suzbijanje ogromnih posljedica koje za privatni sektor donosi pandemija virusa COVID-19.