2019. je, a vi i dalje ne vidite potencijal (domaćeg) esporta? Dopustite da vam otvorimo oči

2019. je, a vi i dalje ne vidite potencijal (domaćeg) esporta? Dopustite da vam otvorimo oči

2019. će sigurno biti najveća godina za esport ikad. Pitanje je samo, bili vi gledatelj ili brend, što ćete od svega toga pratiti?

U 2018. smo dosta govorili o esportu, a čini se kako se ni u godini pred nama to neće promijeniti. No zašto uopće toliko govorimo o njemu? Zato jer je riječ o industriji koja ne pokazuje znakove usporavanja – to je industrija koja će u iduće dvije godine gotovo sigurno prerasti milijardu dolara vrijednosti, i u koju lagano ulaze brendovi svih vrsta, od Gillettea do financijske grupacije State Farm.

Čista financijska isplativost esporta i gaminga trebala bi vam biti zanimljiva čak i ako vas nije briga za same igre, kao što je to slučaj s bivšim NBA igračem Rickom Foxom, vlasnikom League of Legends tima Echo Fox koji je samo jedan od mnogo sportaša koji vide potencijal za investicije u esportove. Prema tome, nema sumnje kako je esport postao mainstream (novi dokumentarac o League of Legendsu stigao je na Netflix krajem prošlog mjeseca) i ne planira prestati puniti naslovnice.

Nije teško vidjeti zašto veliki brendovi nastoje biti dio esport priče, a esport i gaming polako postaju jedni od najboljih načina zarade u digitalno doba. Vrijednost industrije u 2019. i 2020. raste kao nikada do sada, a oni koji o esportu krenu razmišljati danas, vjerojatno će dijeliti savjete i učiti druge za nekoliko godina. Tako je barem u svijetu, a iako naša regija uvelike kaska, i ovdje se događaju dobre stvari.

Newzoo
Rast industrije esporta prošle je godine iznosio gotovo 40% u odnosu na 2017.

Godina battle royalea i milijunskih nagrada

U godini iza nas Battle Royale žanr dokazao se kako izuzetno dominantan i popularan (s razlogom ili ne tema je neke druge debate). O glavnom predstavniku, Fortniteu, govorilo se u gotovo svim medijima čitave godine, a developer igre, Epic Games, za Fortnite esport najavio je neviđenih 100 milijuna dolara ukupne nagrade u sezoni 2018/2019. Kakvo god mišljenje o Fortniteu imali, teško je poreći o koliko se velikom potencijalu radi, ali razvojni tim mora najprije utrošiti mnogo truda u balansiranje i popravljanje igre.

Najvećom količinom novca koja je podijeljena prošle godine nakon jednog turnira hvalio se tada The International (Valveov turnir), s nešto manje od 26 milijuna dolara ukupne nagrade od koje je većinski dio (oko 11 milijuna) pripao timu OG. Time je The International postalo i najbogatije esport natjecanje na svijetu, a tako i cifre nagrada podatak kojim se najčešće nastoji predstaviti esport kao industriju u kojoj se okreće dobar novac kako bi se privukli sponzori i partneri.

Osim toga, važno je istaknuti koliko je sam način zbog kojeg je The International (još) najveći – briljantan poslovni potez. Dok developer Valve svake godine za turnir daje istu količinu novca, ostatak se osigurava kroz razne mikrotransakcije u igri pa se novci koje igrači dobivaju prikupljaju direktno od onih koji ih i gledaju.

Timovi Echo Fox, Team Liquid i 100Thieves zvijezde su nove epizode dokumentarca 7 Days Out na Netflixu.

Regija bogatija esportom, ali treba još mnogo raditi

U našoj regiji je u drugu sezonu ušla A1 Adria Liga, a snažne korake unaprijed nastavila je i Esport Balkan League, koja je ove godine dodala i natjecanje u Doti 2. A1 Adria liga ove je godine ostala bez FIFA natjecanja, ali zato su njezino mjesto zauzeli Clash Royale i Hearthstone.

Kada je u pitanju regija, svakako se izdvaja i CSAdria Clan Championship koji je prošle godine okupio ponajbolje regionalne ekipe.

Osim toga, posebno valja spomenuti odlične plasmane timova Valiance, Asus Rog Elite i Locastic u raznim natjecanjima izvan regije te Locasticove velike napore na brendingu i razvoju identiteta koji je izuzetno važan u svijetu esporta.

Ipak, nema smisla pričati samo o onome što je bilo, zar ne? Što nas to uopće očekuje u esportu u 2019. godine i čemu se imamo veseliti?

Koje igre ćemo gledati?

Krenimo od početka. Koliko god se novi žanrovi pokušali ugurati u esport tržište, ono za sada i dalje najviše preferira MOBA ( League of Legends, Dota), FPS (Counter Strike, Overwatch, Rainbow Six) i battle royale (PUBG, Fortnite) žanrove.

Ono što u ovoj godini možemo očekivati je porast broja turnira u battle royale igrama, na krilima ogromnih zarada koje developeri dvije najveće igre imaju. PUBG je još prošle godine najavio prvo izdanje PUBG Global Championshipasvoje esport lige koja bi trebala biti najveća konkurencija gore spomenutom Fortniteu. Broj gledatelja ovog žanra zasigurno će biti sve veći, ali vjerujem kako će tek 2020. Fortnite i PUBG doseći svoj pravi esport potencijal.

Kada je riječ o ostalim velikim esportovima i ako je vjerovati podacima tvrtki koje su analizirale prošlu godinu, možemo očekivati samo rast, budući da će se najveći događaji poput serije ESL One turnira, The Internationala i Riotovih League of Legends natjecanja odvijati i u 2019. godini.

Upravo su Svjetsko prvenstvo u League o Legendsu, s više od 600 tisuća gledatelja u prosjeku (mjesec dana trajanja, bez kineske publike) i razne profesionalne lige bile najgledaniji esport događaji 2018., a iza LoL-a se nalaze CS:GO i Dota, koji su se počeli prenositi i na Facebook video platformi.

Fotografija: ESL | Helena Kristiansson
CS:GO tim Astralis je ove godine na finalu ESL Pro League osvojio i Intel Grand Slam, nagradu od milijun dolara za tim koji osvoji četiri velika CS:GO turnira za redom.

Rast će sportske igre, ali i mobilni esportovi

Sportske igre će u 2019. također zabilježiti rast – ako je za vjerovati vijestima o mnoštvu novih (i starih) turnira planiranih za 2019. Najpoznatija nogometna liga na svijetu, Premier League, tako će ove godine dobiti svoju službenu esport verziju, a najavljena je i Liga Prvaka za gamere s oko stotinu tisuća dolara nagrade. Ove dvije lige se tako pridružuju NBA 2K League, službenoj esport ligi najpoznatije košarkaške lige na svijetu.

Nova 2019. bi, osim daljnjeg rasta battle royalea mogla biti i godina u kojoj ćemo zaista prihvatiti mobilne esportove kao nešto što nije samo razbibriga.

Najpopularnije mobilne igre poput Clash Royalea i Arena of Valor također imaju turnire koji vrijede stotine tisuća dolara, a gledaju ih milijuni ljudi diljem svijeta. Uz to, zbog vrlo lakog pristupa igrama, mobilni esportovi su daleko pristupačniji na tržištima u razvoju, ali i mlađoj populaciji koja kroz mobilne igre radi svoje prve esport korake. U 2019. bih osobno volio vidjeti rast igre Brawl Stars, relativno novog mobilnog esporta za koji smatram da bi mogao biti ono nešto što će mobilni esport popularizirati još više.

Mobilna igra Arena of Valor prikupila je više od tri milijuna gledatelja za svoj najveći turnir u 2018.

Regija bi trebala nastaviti razvoj potencijala

Ako rasporedi igranja budu slični onima prošlih sezona, treća sezona A1 Adria League trebala bi se igrati ovoga ljeta. Vrlo vjerojatno će se igrati CS:GO i LoL, ali ne bismo trebali biti previše začuđeni ako liga doda nešto drugo, poput recimo Rainbow Sixa ili Rocket Leaguea. Kada je riječ o Esport Balkan League, ona ove godine ulazi u četvrtu sezonu, a tim Fortune koji stoji iza lige sigurno čeka još jedna uspješna godina. CSAdria Clan Championship vrlo vjerojatno će se igrati i ove godine u Splitu.

Ono što je ove godine relativno novo je Dota Pit u Splitu, koji se vraća u Spaladium Arenu nakon pauze od godinu dana. Turnir koji je punopravan dio Dota Pro Circuita, svojevrsne svjetske lige u Doti 2, u Split će vjerojatno dovesti neke od najboljih svjetskih ekipa današnjice. Ne sumnjam da bi stoga događaj zaista trebao biti spektakularan, ali nadamo se da će broj gledatelja u dvorani biti proporcionalan kvaliteti mečeva. U regiji je Dota uvijek nekako kaskala za LoL-om, ali činjenica jest da je ovo jedini turnir u regiji na kojem možete gledati timove najveće svjetske kvalitete.

Svijetla točka za esport u Hrvatskoj svakako je Good Game, koji će ove godine vjerojatno nastaviti s rastom započetim 2018. Održano startup natjecanje, utemeljena YouTube emisija i PUBG prvenstvo uz veliki GG turnir svakako su odlični potezi, a Good Game kao organizacija predstavlja upravo ono što treba domaćem esportu (i esportu inače): malo ozbiljnosti i poslovnog razmišljanja, te fleksibilnosti. Good Game će zasigurno i ove godine okupiti poznate tehnološke tvrtke u nadmetanjima, ali daleko je važnije ono što ovaj tim radi za širenje pozitivne svijesti o gamingu i esportu širokoj publici.

A1 / Antitalent

Možda je svima u esportu vrijeme za ozbiljnost?

Iako esport raste ogromnom brzinom, i dalje postoje mnogi problemi koji se ne rješavaju dovoljno brzo, a 2019. bi mogla biti godina kada će se na njih početi ozbiljnije gledati.

Prva od tih stvari svakako su ugovori, jer dok postoji vrlo velik broj esport timova, i dalje ogroman postotak njih igra bez ikakvog ugovora ili stalnih prihoda. Ovo je vrlo primjetno u regiji, gdje gotovo niti jedan tim nema stabilna primanja, sponzore i razriješenu financijsku stabilnost kakvu imaju profesionalni sportski klubovi. Vjerujem da bi 2019. trebala biti godina u kojoj će se i u esportu početi primjenjivati one prave poslovne prakse, ali to samo znači da će u industriju bez sumnje morati ući i mnoštvo nove radne snage, barem se to već pokazuje na svjetskom tržištu.

Stranica Hitmarker tako trenutno ima stotinjak poslova u esport industriji koji se mogu obavljati i iz Hrvatske, a esport igrači čine samo jedan dio poslova u esportu. Mjesta za CM-ove, marketing menadžere i direktore prodaje te developere zaista ima, a 2019. će biti godina kada će brojevi slobodnih pozicija samo rasti. Prostora za investicije također ima, a ako se sjetimo da Varteks sponzorira Locastic, a Mercedes ESL liga samo je nebo granica za to gdje se može ulagati i širiti svijest o svom brendu.

Počnimo od sebe

Za kraj, nadam se da će se u 2019. početi mijenjati percepcija o esportu. Pritom ne mislim na to da osobe koje ne igraju igre moraju gledati na esport kao na “pravi sport”, već na to da se sama industrija treba zamisliti oko toga što je i na što cilja te prenijeti to razumijevanje i van esport scene.

Lako je govoriti o velikim investicijama i raznim pahuljastim tezama koje su, dakako, istinite, ali to ne mijenja fundamentalne probleme u percepciji esporta prema široj javnosti. Ako niste igrač, teško da će vam gledanje esporta doći prirodno, a ako nemate nekoga tko bi vam objasnio što je ward u LoL-u ili kakva su pravila kupovine oružja u CS:GO, vjerojatno ćete samo odmahnuti rukom i reći kako je to “glupost za djecu”, iako demografska istraživanja pokazuju upravo suprotno.

Da bi esport bio ono što svi mi koji smo dio njega priželjkujemo da bude, ne treba samo truda takozvane mainstream publike koja bi odjednom trebala shvatiti kako je to super, već i nas samih kako bismo ovu industriju prikazali kao nešto ozbiljno i relevantno, te najvažnije kao nešto od čega se može živjeti. Ovdje neće pomoći ni milijuni dolara, niti govor o Olimpijadi, već odmicanje od šarenih tipkovnica, miševa i stolica te razmišljanja o brendiranju, sponzorstvima i sklapanju održivih poslovnih dogovora.

Možemo li to?

ponuda

Komentari

  1. Mpuskar

    Mpuskar

    06. 01. 2019. u 2:26 am Odgovori

    U hrvatskoj, a i regiji esports nece tako skoro zazivjeti. Standardi su nam premali. Srbske lol timove igraci koriste samo kao odskocnu dasku za ruske i europske timove. Jos se srbima i isplati biti u sbrskim timovima za po 500 eura jer tamo se lijepo zivi s tim parama, no u hrvatskoj nije tako. I zato kod nas nikad nece biti ozbiljnih esports timova. I kad se igraju matchovi po ovim nasim regionalnim ligama to nikad nema previse viewera, vecinom gameove gledaju frendovi igrača koji igraju u tim timovima. I da bi okupio tim s dobrim igracima i da ih zadrzis u timu treba ogromni pocetni kapital, a sanse da ce se imalo isplati u prvoj godini su male. Volim esports i volim igrice, no da sam dovoljno dobar za esports kao igrac nikad ne bi ostao u hrvatskoj(i sumnjam da itko normalan bi) . Nema tu ni para ni slave.

  2. igre

    igre

    06. 01. 2019. u 8:32 pm Odgovori

    Esport jedino može negativno utjecati u smislu da potiče agresivno ponašanje, dovesti do socijalne izolacije osobe, što može uzrokovati depresiju, pretilost i druge zdravstvene probleme.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako će izgledati karijera programera prije nego ode u mirovinu u 67. … ili 65.?

Skupljanje potpisa za referendum nas je potaknulo na drugo pitanje: kuda idu stari programeri? Od naših sugovornika, redom svatko ima svoje mišljenje, no kad smo ih sveli na zajednički nazivnik našlo se tu itekako dobrih savjeta za sve IT-jevce koji su se ikad pitali: a gdje ću biti 2041. (i kasnije)?

Startupi i poslovanje

Superbet osigurao 175 milijuna eura za globalno širenje uz tehnologiju hrvatskog Score Alarma

Kako se priprema pitch jednoj od najvećih investicijski tvrtki u svijetu kojim je Superbet osigurao 175 milijuna eura?

Tehnologija

Mitsubishi Outlander PHEV: elektrificiran SUV koji je u gradu teško nadmašiti

Mitsubishijev elektrificirani Outlander vozi se električno do 50 kilometara udaljenosti i najprodavanije je vozilo ovog tipa u svijetu, i to s vrlo dobrim razlogom.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Kako je Combis agilnim pristupom razvio internu platformu Digital Workplace

Digital Workplace povezuje oko 15 različitih aplikacija te mnoge digitalne platforme i alate u cilju postizanja veće produktivnosti i komunikacije među zaposlenicima Combisa.

Startupi i poslovanje

Kako su me Infobip i Music Tech Fest naučili da iza svakog inovativnog rješenja stoji STE(A)M, a ne STEM!

Iskra stvaranja i kreativnosti traje mnogo duže nego nam se čini. Zašto je bitno da uključimo sebe, kolege i zaposlenike u takva iskustva najbolje govori i izjava hrvatske inovatorice, voditeljice MTF-a, Michele Magaš: Jednom kad vam drugi otvore vrata i vidite da se mogu otvoriti, sami ćete otvarati nova kad vam zatrebaju.

Startupi i poslovanje

Marin Mrša, Peekator: Podatci su zlatni rudnik dobrog korisničkog iskustva

Iako su se prvotno željeli baviti samo mystery shoppingom, hrvatski startup Peekator shvatio je da ono nudi samo djelić uvida u iskustvo korisnika. Kako ga poboljšati i što velike tvrtke mogu naučiti od manjih u poboljšanju korisničkog iskustva, otkriva mi u razgovoru Marin Mrša, CEO Peekatora.

Startupi i poslovanje

Blockchain from the Bloc(k) 14: Kada ima smisla razvijati startup upogonjen blockchainom?

U većini slučajeva stvari koje blockchain može riješiti nisu nešto što bi netko mogao razviti u startup, objašnjava Luka Sučić. U kojim slučajevima jesu, otkrivamo u ovotjednoj Blockchain from the Bloc(k) epizodi.

Startupi i poslovanje

Include nakon Funderbeam kampanje od 1.5 milijuna eura do kraja godine zapošljava barem 12 ljudi

Domaći Include raste i razvija svoje poslovanje usprkos čestim domaćim birokratskim izazovima, a uskoro pokreću i HR odjel.

Mobilno

Google Merchant korisnički računi dostupni su i u Hrvatskoj! Vjerojatno niste ni primijetili.

Nismo ni mi, ali smo zato provjerili! Po svemu sudeći, čini se kako je Hrvatska konačno dobila punopravnu Google podršku za Google Merchant korisničke račune, što znači da domaći developeri više neće morati otvarati podružnice u drugim zemljama.