Može li igranje igara od nas napraviti bolje kolege, partnere i prijatelje?

Može li igranje igara od nas napraviti bolje kolege, partnere i prijatelje?

Developer, filmaš i umjetnik Onat Hekimoglu na Weekend Media Festivalu govorio je o temi o kojoj ne slušamo često - ozbiljnim igrama.

Za video igre moglo bi se reći mnogo toga, ali jedna od rijetkih stvari je da su – ozbiljne. Upravo razbijanje ovog mita bila je tema predavanja Onata Hekimoglua na Weekend Media Festivalu, prikladno nazvanog Serious Games. Kako i sam naziv upućuje, Onat se prvenstveno fokusirao na koncept takozvanih ozbiljnih igara, odnosno igara koje ne služe samo za razbibrigu i zabavu, već u sebi sadrže edukativne elemente ili igrača navode da sudjeluje u situacijama kakve se inače ne bi očekivale od igara.

Svima je otprilike jasno što je video igra. Call of Duty, Fortnite ili Age of Empires imena su za koje je gotovo svatko čuo, ali rijetko da će netko za njih reći da su ozbiljne. S druge strane, postoji niz igara koje se nastoje odmaknuti od tematike osvajanja teritorija ili ubijanja negativaca, te govoriti o temama koje inače ne biste povezivali s “igricama”. Od siromaštva i gubitka bitke s bolešću, pa sve do preživljavanja u ratnoj zoni, igre mogu biti izuzetno kvalitetan alat koji u sebi ima adut koji ne posjeduje ni film, a ni televizija, navodi Onat. Taj adut je interaktivnost.

Ako razmislimo o tom aspektu igara, one su zapravo idealan alat za progovaranje o temama koje su važne za društvo u cijelosti. Koliko god gledali filmove i “konzumirali” ideje koje se u njima predstavljaju, Onat kaže kako nam igre ne daju samo mogućnost pasivnog promatranja onog što se događa, već aktivno sudjelovanje i iskušavanje iz prvog lica. Također, koliko god bili empatični prema osobama koje, primjerice, jedva preživljavaju, teško je zapravo iskusiti kako se oni osjećaju ako se ne stavimo “u njihove cipele”. Igre upravo ovo dopuštaju.

Primjer ozbiljne igre koja se bavi ovakvom tematikom svakako je Outcasted, igra na kojoj je Onat radio sa svojim timom. Igra je to koja vas neće nastojati zabaviti niti vam dati osobito ugodno iskustvo, već vam pokazati kako je to iskusiti siromaštvo iz prve ruke. Ova ozbiljna igra za kontrolu vam ne daje nikakve mogućnosti osim pružanja ruke prolaznicima, a njihovo ignoriranje i reakcije najbolji su pokazatelj kako izgleda svakodnevica osobe koja je prisiljena živjeti na cesti.

This War of Mine jedna je od najboljih i najgorih igara koje sam ikada igrao.

U ozbiljnoj igri niste heroj

Drugi primjer, koji je Onat dao, poznata je igra That Dragon, Cancer,  gdje neki “standardni” obrasci koji vrijede u igrama jednostavno ne funkcioniraju. Kao primjer poslužio je posljednji nivo igre koji ne možete završiti ukoliko ne odustanete od pritiskanja bilo koje tipke i prihvatite da ste bespomoćni. Druga kultna igra o kojoj je Onat govorio je i meni omiljen This War of Mine, u kojem pokušavate preživjeti u ratom zahvaćenom gradu, ali ste nekad prisiljeni činiti grozne stvari samo kako biste ostali na životu. Obe ove igre u sebi sadrže standardne ‘igraće’ elemente, ali igrača ne stavljaju u ulogu “spasitelja” ili heroja koji iz nivoa u nivo rješava probleme, već u ulogu obične osobe koja samo nastoji izvuči najbolje iz situacije u kojoj se našla.

Ozbiljnost i video igre često se gledaju kao potpuno suprotni pojmovi, ali nije teško zaključiti kako upravo igre mogu biti način na koji se može progovoriti o psihičkim poremećajima, marginaliziranim pripadnicima društva ili o problemima s kojima se suočavaju ljudi koji žive u područjima koja su zahvaćena ratnim zbivanjima ili nekim drugim katastrofama.

Za kraj predavanja Onat je govorio o gejmifikaciji, odnosno procesu korištenja elemenata video igara kako bi se riješili problemi u stvarnome svijetu. Primjer je ovdje sjajna igra SuperBetter autorice Jane McGonigal koja je poznata kao autorica najpoznatije knjige o gejmifikaciji, Reality is Broken. Superbetter je igra koja se temelji na gejmifikaciji života u kratke izazove i nivoe kako bi se igrači lakše borili s anksioznošću, depresijom i drugim psihičkim poremećajima. Dodao bih ovdje i Habiticu, alat koji nastoji raditi vrlo slične stvari samo s vašim svakodnevnim zadaćama, bile one na poslu ili u privatnom životu.

Bez obzira na to koliko “ozbiljno” shvaćate ozbiljne igre, nema dvojbe da nam igranje igara može pomoći u osobnom razvoju i boljem razumijevanju i prihvaćanju drugih, ali i kako bismo kroz mehanike igara gejmificirali svoj život i učinili ga boljim.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Nasmijali smo se ‘Otvorenom’, a unutar IT zajednice se hejtamo, ne podržavamo – i ne poznajemo?

Jučerašnje Otvoreno dokaz je da ni javnost ni država i dalje ne razumiju IT. Može li tehnološka zajednica konačno pokazati razumijevanje sama prema sebi?

Mobilno

George je nova bankarska aplikacija od Erstea – za račune u svim bankama?

Iako će Erste službeno predstaviti George tijekom tjedna, već danas otkrivamo kako će nova aplikacija (Da!) biti zamjena ne samo za Erste mBanking nego potencijalno i za druge banke koje koristite!

Startupi i poslovanje

Web stranice javnih tijela od 23.9. moraju biti pristupačne: Kako se tijela, agencije, dizajneri i developeri mogu prilagoditi?

Informacije od javnog značaja koje objavljuju javna tijela na svojim web stranicama i aplikacijama moraju biti pristupačne svima - o tome više nema rasprave. Što vas očekuje ako je pristupačnost sljedeći korak i za vas? Hrvatska agencija Neuralab dizajnirala je po novim standardima web Hrvatske banke za obnovu i razvitak - evo što su oboje naučili u procesu.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

U Hrvatskoj se za poduzetništvo odlučuje tek svaki 12. građanin, možemo li to kao digitalna zajednica promijeniti?

Ako nema poduzetnika, nema niti poduzetničkog ekosustava, a u Hrvatskoj je niz uzroka doveo do toga da patimo od kroničnog manjka poduzetničke aktivnosti - postoji li među digitalcima znanje i energija da se to promijeni?

Mobilno

Testirali smo Sony Xperiju 1 II, mobitel za fotografe i snimatelje koji nemaju fotoaparat i kameru

Protekla dva tjedna testirao sam Sony mobitel. Ne, nisam se vratio u 2016., ali razumijem ako za brend Xperia niste čuli mjesecima ili godinama.

Društvene mreže

Facebook Dating stigao u Hrvatsku! Što će vaši Facebook prijatelji (i simpatije) moći vidjeti i napraviti?

Facebook Dating je od danas dostupan i na području Europe kako bi pomogao korisnicima u traženju partnera. Potrudili su se da iskustvo bude što je više moguće privatno... no koliko tajne simpatije na Facebooku zbilja mogu biti tajna?

Društvene mreže

Što sam naučio nakon 931.000 pregleda, 15.000 reakcija i 365 uzastopnih dana objavljivanja na LinkedInu?

Sve je krenulo ljeta 2019. kada sam si postavio izazov. Danas 400+ dana nakon s isto toliko mojih objava na LinkedInu naučio sam mnogo, a dio tog iskustva imam priliku u ovoj analizi podijeliti i s vama.

Kolumna

Kako postati podatkovni inženjer? Od PMF-a do industrije – ovo je moj karijerni put

Put do podatkovnog inženjera zahtijeva mnogo truda, vremena i konkretna znanja. Ali i sam sam prvo učio da bih kasnije druge podučavao. Što se na tržištu traži i što vas može zateći na putu?

Startupi i poslovanje

Izdavačka kuća Devolver Digital preuzela Croteam, veterane hrvatske gaming scene

Najdugovječniji i najpoznatiji hrvatski gaming studio Croteam preuzima Devolver Digital, izdavač video igara koji ih je vjerno pratio kroz sva re-izdanja njihove uspješnice Serious Sama, ali i novih nastavaka koji su osvajali igrače diljem svijeta.