U 2015. Hrvati crowdfundingom prikupili 5,3 milijuna kuna!

U 2015. Hrvati crowdfundingom prikupili 5,3 milijuna kuna!

2015. je bila zanimljiva godina za crowdfunding, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Što se tiče grupnog financiranja u Lijepoj našoj, blog Hrvoja Hafnera Crowfdunding.hr ponovno je proveo istraživanje i otkrio kako je samo u prošloj godini prikupljeno više sredstava nego ukupno u svim prethodnim kampanjama. Naime, za hrvatske je projekte do danas prikupljeno gotovo 10 milijuna kuna, a 5,3 milijuna prikupljeno je samo u 2015. godini.

crowdhr_1naslovna

Što se tiče trendova u svijetu, usprkos sve češćim problemima oko isporuke obećanih gadgeta podržavateljima, na Kickstarteru je do sada prikupljeno više od 2 milijarde dolara za različite projekte. Do prve milijarde dolara Kickstarteru je trebalo 5 godina, a drugu je skupio već za godinu i pol.

Rekord drži nova verzija pametnog sata Pebble, za koji je prikupljeno više od 20 milijuna dolara, dok je kartašku igru Exploding Kittens podržalo čak 220.000 ljudi. Istodobno, nekoliko većih kampanja objavile su kako neće moći isporučiti nagrade podržavateljima te da tvrtke koje stoje iza projekata prestaju s radom. To je nagnalo Kickstarter da provede istraživanje kojim je utvrđeno da čak 9% uspješnih projekata nikada ne ispuni obećanje, ali i unajmi profesionalne novinare do naprave nezavisne istrage za medijski najeksponiranije kampanje koje u tome nisu uspjele.

Od 63 projekta u Hrvatskoj, njih 23 dosegnulo cilj

No, prijeđimo na hrvatske projekte. Prema Crowdfunding.hr, vidi se napredak i u broju projekata koji se obraćaju grupnom financiranju, ali i u količini prikupljenog novca. U prošloj su godini 63 projekta na taj način prikupili čak 5,3 milijuna kuna, iako je njih tek 23 uspjelo doći do željenog cilja. Hrvoje Hafner komentira za Netokraciju:

U odnosu na prethodne godine, crowdfunding se u Hrvatskoj počeo shvaćati puno ozbiljnije. Iako su uspješne kampanje iz protekle godine imale donekle skromne ciljeve u odnosu na realnu financijsku konstrukciju, primijetio sam da su koristile različite taktike za održavanje kampanje ‘svježom’ kako bi se zadržao momentum koji se napravi u prvih par dana kampanje.

Dok su prošlih godina u fokusu bile računalne igre, u 2015. su na red došli humanitarni i društveno korisni projekti, nastavlja Hrvoje. Međutim, oni teško dostižu visoke iznose koje redovito imamo prilike vidjeti kod inovativnih gadgeta ili računalnih i društvenih igara.

Zadnjih godina domaći investitori, ali i inkubatori, bili su blagonakloni softverskim rješenjima kod kojih su početna ulaganja niža, a skalabilnost znatno jednostavnija i jeftinija. Kod njih je očekivani povrat investicije znatno veći nego kod potrošačke elektronike. Međutim, takve softverske kampanje puno teže prolaze, što smo mogli i vidjeti, primjerice, kod Mash.mea. Volio bih da u Hrvatskoj imamo više primjera brzog razvoja hardverskih proizvoda, poput Bellabeata.

Mislim da će se u narednom periodu pojaviti više projekata poput STEMI-ja ili nedavno na CES-u predstavljenog Vyoocama, koji će htjeti iskoristiti potencijal crowdfundinga. Danas u Hrvatskoj imamo tvrtke kao što je Evolve iz Donje Stubice koje hardverskim startupima mogu pomoći i oko brzog razvoja prototipa za potrebe kreiranja dobre crowdfunding kampanje.

U Hrvatskoj je primarna platforma i dalje Indiegogo, dok je Kickstarter na drugom mjestu. Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2015. porastao je na 7673 u odnosu na 6636 iz 2014. Najviše novca prikupila je crowdfunding kampanja za vlasničke udjele projekta Hrvoja Prpića Trillenium na platformi Seedrs, u kojoj je prikupljeno 200.000 funti, Kampanja s najviše pojedinačnih uplata bila je za uređaj Vitastiq koji pomoću pametnog telefona mjeri razinu minerala u tijelu čovjeka, a u kojoj je sudjelovalo 873 ljudi.

Nedostaje nam networking na globalnoj razini

Međutim, što se može napraviti da u 2016. vidimo više domaćih kampanja koje postižu globalni uspjeh?

Našim kampanjama nedostaje međunarodni networking, i to je vjerojatno razlog zašto se ne dosežu veći iznosi. Recimo, kada članovi ZIP-a ili CRANE-a odluče podržati neku kampanju, to njoj donese oko 100 podržavatelja jer su oni tehnološki opinion makeri u Hrvatskoj. Domaće bi kampanje takve ambasadore trebale tražiti i na tržištima Amerike i zapadne Europe. Za primjer, američki hardverski akcelerator HAX redovito izbacuje milijunske kampanje – Revols slušalice su zadnje – s 10.000 podržavatelja.

Ono gdje domaće kampanje nisu uopće zagrebale je ciljano oglašavanje na društvenim mrežama. Kvalitetne kampanje vani troše 200 do 2000 dolara dnevno tijekom kampanje samo na pažljivo isplanirano i targetirano Facebook oglašavanje kako bi imale konstantan priljev novih podržavatelja i visoku rangiranost na crowdfunding platformi.

Pogledajte pregled kampanja u prošloj godini u infografici:

Crowdfunding_infografika_2015

ponuda

Komentari

  1. jozo

    jozo

    18. 01. 2016. u 10:54 pm Odgovori

    5 milijuna kuna, a jest i puno, nema šta… Stavili ste naslov s onim uskličnikom ko da je 5 milijardi… Još jedan dokaz beznačajnosti nekih razvikanih online servisa.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Bez VC investicije, TalentLyft je školski primjer samofinanciranog SaaS startupa

Bez ikakve veće investicije, TalentLyft, domaći regrutacijski alat koji koriste Five, HT, Span i mnoge druge tvrtke, izašao je s novom konkurentnom verzijom kojom planira globalno širenje uz pomoć inbound marketinga.

Startupi i poslovanje

Domaći startup Valut nastoji eliminirati visoke provizije na bankomatima i mjenjačnicama

Ako vam bankomati i mjenjačnice na putovanjima uzimaju prevelike naknade kod promjene valuta, možda je upravo za vas Valut, domaći startup koji radi na tome da konverzija bude što dostupnija i povoljnija, posebice na mjestima na kojima to do sada nije bilo tako.

Tehnologija

iPhone 11 – je li dovoljno dobar da me otjera s Androida?

Želite li dobiti autentično Apple iskustvo ne morate dati 15 tisuća kuna za iPhone 11 Pro Max, velike su šanse da će za veliku većinu ljudi i iPhone 11 biti vrlo dobar odabir.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

AMPnet je pobjednik startup natjecanja na konferenciji Shift Money 2019.!

Startup natjecanje fintech konferencije Shift ovog je tjedna ugostilo perspektivne regionalne fintech startupe, a AMPnet, Pynk i sync prema odluci žirija bili su najbolji.

Internet marketing

Robert Petković: Je li vam Web online brošura ili stvarno koristi budućim zaposlenicima, klijentu, medijima?

U svim oglasima tražite napredno znanje svega i svačega, web niste ažurirali par mjeseci, a jedini autorski sadržaj na njemu je riječ dobrodošlice direktora na naslovnici. Poznat scenarij? Kako mjeriti učinkovitost employer branding sadržaja, ali i kako izbjeći ovakve propuste saznali smo od Roberta Petkovića na nedavnoj Employer Branding konferenciji.

Startupi i poslovanje

Što znate o 30 milijuna vrijednom inkubatoru koji će 2020. postati zagorsko ICT središte?

U proljeće 2020. otvara se poslovno-tehnološki prostor Krapinsko-zagorske županije vrijedan 30 milijuna, a koji ima cilj postati centar inovacija te baza za daljnji razvoj poduzetništva u Zagorju.

Istraživanje

Veliko CX istraživanje: Za korisničko iskustvo banke, retail i bezalkoholna pića u Hrvatskoj zaslužile tek ocjenu – 3!

Peekator je hrvatski startup koji se bavi istraživanjem korisničkog iskustva, a nedavno obrađeni podaci više od 3000 anketiranih osoba, 13 tisuća komentara i 60 dubinskih intervjua bacili su potpuno novo svjetlo na uobičajene prakse na području tri značajna tržišta, a ovo je okvirna slika trenutnog stanja.

Izvještaj

Inchoo, Infinum i Hooloovoo do developera dopiru blogom, modnim brendom i “napuhanim” influencerima

Kako se brendirati kao dobro mjesto za posao prema developerima koji nisu impresionirani stolovima za stolni tenis ili igraćim konzolama? Otkrile su nam tri developerske tvrtke na konferenciji Employer Branding Zagreb.

Gaming

Razumjeti gamere, game dev i esport – otkud početi?

Pa možda najbolje od osnova: što je to tako dobro u igrama, ne potiču li one nasilje; zar razvoj video igara nije super zabavan posao i zašto esport još muku muči da postane punopravni sport? Kao dežurni gameri Netokracije, Ivan i ja preuzeli smo ovotjednu epizodu ne bi li vam odgovorima na ta pitanja približili svijet gaminga.