40% publike industrije igara čine žene - kako ih jače uključiti u razvoj?

40% publike industrije igara čine žene – kako ih još više uključiti u njihov razvoj?

Jure Rašić voditelj je produkcije igara u Nanobitu, pod čijom je palicom niklo nekoliko najuspješnijih igara ove domaće tvrtke čija su primarna skupina upravo žene. O razvoju karijere u industriji igara u Hrvatskoj, koja bilježi sve veći rast, o tome kako privući još više žena u tu industriju te o tome jesu li igračice Nanobitovih igara uopće 'gamerice', porazgovarali smo uoči njegovog današnjeg nastupa na Netokracijinoj konferenciji Ladies of New Business - Gaming Edition.

Iako veli da mu se čini kako je u Nanobitu maksimalno dvije godine, Jure Rašić zapravo tu radi već sedam. Danas je voditelj produkcije igara, a prisjeća se kako je sve izgledalo na početku, kada je u tvrtki bilo samo – dvoje ljudi.

Oduvijek su me zanimale igre i tehnologija, tako da je sasvim logično da sam završio u gamingu. 🙂 Toliko toga se dogodilo u Nanobitu u tom razdoblju da je zapravo fenomenalno biti dio startupa od samog početka do danas kad smo jedna od najvećih IT tvrtki u Hrvatskoj. Kad sam došao, u firmi je bilo dvoje ljudi, danas ih je više od 100 pa bih rekao da je to jedna doista velika razlika u odnosu kako je sve izgledalo prije sedam godina.

Pri dolasku do tih stotinu ljudi, Nanobit se vodio jednostavnim principom oko zapošljavanja novog kadra – traži se najbolji kandidat koji može s tvrtkom rasti i razvijati se, a isto tako pomoći tvrtki u ostvarivanju ciljeva, kaže Jure. No, iako se dogodilo da 40% zaposlenika čine žene, i to u različitim područjima kao što je programiranje, dizajn, pisanje scenarija, testiranje itd., tvrdi da pitanje spola nije bilo nešto temeljem čega su se donosile odluke o zapošljavanju, a dodaje da, u razgovoru s kolegicama na ovoj temi, nije zaključio kako su osjetile razliku između tretmana muških i ženskih zaposlenika u Nanobitu.

O samoj osobi ovisi kako će iskoristiti uvjete i prilike za rad te koliko želje ima za napretkom karijere, tako da mi je bespredmetno o tome i razgovarati jer zaista pružamo svima iste šanse i uvjete. Ono što bih istaknuo je da, statistički gledano, IT je područje u kojem dominiraju muškarci. Trenutno oko 30% žena završava IT studije, a taj broj se preslikava na IT firme, pa tako i Nanobit. Ono što bismo mogli ubuduće činiti je organizirati i podržavati događaje kao što je Ladies of New Business, a odličan način privlačenja i ohrabrivanja, ne samo žena, već svih koje zanima game development, su edukacije koje mogu ljudima dati širu sliku i znanje o samom području.

Gaming industrija u Hrvatskoj još je u fazi razvoja – i osvještavanja

Jure je u Nanobitu počeo raditi kad je bilo dvoje zaposlenika – danas ih je stotinjak, a 40% čine žene.

Gaming industrija u Hrvatskoj još je mala, no ima mnogo potencijala, nastavlja, stoga treba raditi i na njenom razvoju i osvještavanju drugih o njenom potencijalu. Zanimljivo, prema istraživanju, postotci žena koje zanimaju igre (o vrstama bi se dalo dublje raspravljati) otprilike se poklapaju s postotkom žena zaposlenih u Nanobitu.

Prema istraživanjima, 40% gaming publike čine žene, stoga bi trebalo biti logično da ih barem u tom postotku ima u industriji izrade istih. Žene su zainteresirane, ali trebali bismo poraditi na promjeni slike društva o ženama u gaming industriji. Tu bismo trebali početi još od ranog školovanja. Resursi poput znanja i tehnologije te mogućnost iskušavanja različitih područja znanosti omogućuju svima da otkriju svoje interese, a time bi i žene sigurno imale mogućnost ranijeg otkrića ljubavi prema informatici, programiranju i igrama. Ono što sam primijetio je da, ljudi koji su van IT industrije, se čude kada je žena developer u gaming tvrtki, ali reakcije su pozitivne, da se razumijemo.

Jesu li igračice Nanobitovih igara – gamerice?

Nisam mogla ne postaviti ono škakljivo pitanje, vezano uz samo spomenuto istraživanje, a koje su zainteresirani za događaj Ladies of New Business, Gaming Edition, na kojemu Jure sudjeluje kao jedan od panelista, već i sami postavilimogu li se igrači casual igara kao što je razvikana Candy Crush Saga ili upravo onih koje kreira Nanobit, doista nazivati gamerima i gamericama?

Pitanje oko kojeg se doista lome koplja, ali moj stav je da naravno da — mogu. Ne vidim zašto bismo radili razliku. Za mene je gamer svatko tko uživa u igrama, bez obzira na vrstu igre ili spol. 

Ipak, spol je važna demografska odrednica kod ciljane skupine igara koje Nanobit proizvodi, a koje danas imaju više od 70 milijuna instalacija. Sam Jure tako je radio na najuspješnijim Nanobitovim “ženskim” igrama, kao što je Hollywood Story. Kako kaže, svaki projekt je specifičan i na njima rade ljudi koji se mogu poistovjetiti s ciljanom publikom. Konkretno, na Hollywood Storyju radi “zvjezdani” tim gdje trećinu čine žene, a svi zajedno doprinose razvoju igre kojoj je većinska publika upravo ženska.

Pri kreiranju igara važno je razmišljati tko je korisnik. Razumijevanje igrača garantira nam njihovo zadovoljstvo, a time i uspjeh. Kod izrade igre važno se staviti u kožu korisnika i dobro ga poznavati, znati što voli, što gleda, kupuje, kako provodi slobodno vrijeme i slično.

Što se tiče specifičnosti za mene, zbilja ne mogu reći da sam osjetio razliku između igara koje smo razvijali za žene ili nekih drugih poput strateških simulacija koje su uglavnom za mušku publiku. Stvar je da dobro razumiješ krajnjeg korisnika i znaš što on želi. Imamo zaista snažan tim pun raznovrsnih ljudi s različitim backgroundom koji zbilja mogu pridonijeti našim proizvodima i igračkom iskustvu naših playera.

Kako ostvariti karijeru u gaming industriji

Jure će o temi razvoja igara i mogućnosti razvoja karijere u gaming industriji govoriti upravo danas, 5. prosinca, na Netokracijinoj konferenciji Ladies of New Business, Gaming Edition, uz Tatjanu Savić iz Eipixa, Niku Dvoravić iz Croteama i Katarinu Amižić iz Games Revolteda, u panelu koji će moderirati Ines Klemenčić iz akademije Machina. Činjenicu da muškarac priča na ovakvom događanju komentira riječima da je to jedino “fer” – prošle je godine Nanobit predstavljala žena, voditeljica ljudskih resursa Ana Spasojević, a ove će godine Jure iz muške perspektive pričati o tome kako je to “zapošljavati super timove i proizvoditi mobilne igre”, i za žene i za muškarce.

Ovaj je panel zaista sjajan događaj jer je gaming industrija u Hrvatskoj još uvijek mala, no raste. Trebamo žene osvijestiti da takva industrija postoji i da su u njoj više nego dobrodošle. U Hrvatskoj imamo sjajne kapacitete, pametne ljude i jako dobru perspektivu za gaming, stoga je potrebno dijeliti znanja i održavati više događanja kao što je ovaj. Trebao bi ga posjetiti svatko tko želi osjetiti dio gaming atmosfere i dobiti uvid u ovaj kreativan i uspješan posao.

Pratite Ladies of New Business – Gaming Edition uživo i putem interneta!

A oni koji to žele, do svoje su pozivnice već došli – kao i svaki put do sada, događaj je podigao dosta zanimanja u zajednici, stoga su ulaznice brzo razgrabljene. Bez brige, opet smo osigurali i video prijenos uživo zahvaljujući Neuralabu – program počinje u 17:30!

Pratite nas na FacebookTwitteru i Instagramu te slobodno se i sami uključite u rasprave uz hashtag #LadiesZG.

Glavni pokrovitelj konferencije Ladies of New Business je Vipnet, glavni partneri su Zagrebačka banka i Nanobit, Beauty partner je L’Oreal, venue partner je HUB385, produkcijski partner je Neuralab, komunikacijski partner je Alert, a ostali partneri su eStudent, Zaklada Luka, Machina, UX Passion, Good Game, Technology Playmaker Awards i Lean in Circles.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Kako je Estonija postala “startup nacija”, može li to Hrvatska, kako – i kad?

Može li novoosnovana udruga Cro Startup ponoviti uspjeh koji je postigla Startup Estonia? Eve Peeterson iz te udruge ispričala je koje su promjene, inicijative i angažmani bili ključni za uspjeh.

Digitalni marketing

Na digitalno oglašavanje u Hrvatskoj u 2021. potrošeno 1,65 milijarde kuna, 75% otišlo Googleu i Meti

Na digitalno oglašavanje u Hrvatskoj u 2021. godini potrošeno je milijardu i 657 milijuna kuna, pokazalo je istraživanje digitalni AdEx koje su za HUDI (Hrvatsku udrugu digitalnih izdavača) proveli austrijska agencija Momentum i lokalni partner Ipsos.

Digitalni mediji

Urednik ukrajinskog Forbesa: “Dezinformacije nam zapravo nisu predstavljale veliki problem – Rusi su izgubili informacijski rat”

Grad bombardiraju doslovno, a vas vijestima i dojavama, "ne možete se usredotočiti na bilo što duže od 10 minuta...", prisjeća se Mykhailo prvih tjedana rata u Ukrajini. Ispričao nam je kako su u ukrajinskom Forbesu operativno i mentalno pripremali redakciju za rad u takvim okolnostima.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Upoznajte 13 hrvatskih healthtech timova “Get Started in Health Innovation” programa

Pred vama je prva generacija jedinog programa u Hrvatskoj koji se sustavno posvetio podršci stručnjaka koji žele razvijati nešto u segmentu healthtecha. Njihova rješenja fokusirana su na razne probleme u zdravstvenom sustavu: od alata za efikasnije pružanje zdravstvene pomoći, ali i onih koji olakšavaju rad samih zdravstvenih djelatnika do rješenja koja i pacijentima omogućavaju jednostavnije pratiti svoje zdravstveno stanje.

Intervju

Kako je softverski inženjer s Kube našao svoju oazu u Microsoftovom razvojnom centru

Iz daleke Havane na Kubi, softverski inženjer Arnaldo Perez stigao je u Microsoftov razvojni centar u Srbiji. Kako, zašto, u kojem timu i što danas radi, kako se privikao na novo okruženje te što je naučio u zadnje četiri godine radeći u Microsoftu i regiji, saznali smo u intervjuu.

Nesortirano

Combisu nagrada Microsoft Partner of the Year 2022 u Hrvatskoj

Combis je osvojio prestižnu godišnju nagradu američke tehnološke kompanije Microsoft za Hrvatsku.

Mobilno

Huawei Apps UP natjecanje se vraća s nagradom od preko milijun dolara

Treću godinu zaredom Huawei bogatim fondom nagrađuje najbolje programere koji će se odvažiti na razvoj aplikacija za ekosustav Huawei mobilnih usluga.

Kultura 2.0

Prvo istraživanje o električnim romobilima u Hrvatskoj: 80 % ispitanika koristi ih umjesto auta kako bi brže stigli do cilja

Bolt je proveo prvo istraživanje o električnim romobilima u Hrvatskoj, a za Netokraciju ekskluzivno otkrivaju najzanimljivije podatke.

Novost

Ovo su najinovativniji učenici, studenti i škole u Hrvatskoj koji su osvojili nagrade Digitalnog inkubatora

U velikoj završnici Digitalnog inkubatora by Hrvatski Telekom, u organizaciji Instituta za inovacije, održane su prezentacije najuspješnijih timova učenika i studenata i dodijeljene su im nagrade ukupnog novčanog fonda od 200.000 kuna. Evo kakve ideje i rješenja su predlagali...