Zvuk i slika spremni, slijedi prijenos signala. Kako stream dovesti do gledatelja?

Zvuk i slika spremni, slijedi prijenos signala. Kako stream dovesti do gledatelja?

Nema smisla imati kvalitetnu sliku i zvuk na streamu ako ne znate kako ga postaviti na internet i doći do publike, zar ne?

U prva dva pregleda Streaming specijala upoznali ste se s tehnikalijama zvuka jer kako smo naučili, za dobar stream nije dovoljna samo lijepa slika, a zanemarivanje zvuka može vam se samo obiti o glavu. Naravno, treba znati i kako prenijeti sliku u kojoj će uživati svaki gledatelj. Nakon što ste uz te savjete uspješno spojili audio i video u switcher, a kroz capture karticu dobivate jasan zvuk i sliku, vrijeme je da taj signal pošaljete u cijeli svijet!

Da biste to napravili potrebno je video feed ‘zapakirati’ (encodirati) i poslati na neki CDN (content delivery network) kao što su Azure ili Rackspace ili pak na neki servis za dijeljenje videa tipa Youtube ili Vimeo, a da biste to napravili treba vam live stream encoder.

Što on radi? Ukratko, vaš encoder zaprima video signal iz vaše capture kartice i transkodira ga u format pogodan za ‘streamanje’. Danas je za to standard RTMP protokol. Iako originalno napravljen za distribuciju flash videa, još uvijek je na tronu web streaming protokola. RTMP cjepka video feed na fragmente (jer je lakše baratati manjim datotekama) i šalje ih na mrežu svih mreža. Na drugom kraju spektra imamo CDN koji prepoznaje RTMP protokol i može spojiti te fragmente u jedinstven video feed, odnosno ono što krajnji korisnik gleda.

Encoderi mogu biti ili hardverski, dakle opipljivi komadi računalne opreme, ili pak softverski odnosno u obliku računalnog programa. Nepisano je pravilo kako su hardverski encoderi (u daljnjem tekstu HE) pouzdaniji od softverskih encodera (u daljnjem tekstu SE). Istovremeno su i dosta skuplji, tako da dobro razmislite o vašim live stream potrebama i vašem budžetu prije kupnje. Vrijedi napomenuti kako su u posljednjih nekoliko godina SE postali kvalitetniji, obuhvatniji i postojaniji te se njihova kupnja nameće kao logičan izbor svakoga tko tek ulazi u live stream vode.

Hardverski enkoderi: Kvaliteta koja košta

Kod HE je bitno odlučiti kakav tip vam treba i tek onda gledati pojedine modele unutar te kategorije. HE su pouzdanija opcija od njihove softverske braće jer su sve komponente u sustavu brutalno istestirane i ti se uređaji u pravilu koriste baš za produkciju uživo, a ne za generalne računalne radnje.

Njihov glavni nedostatak je – cijena! Stvoreni primarno za velike igrače i profesionalne studije, za ‘male streamere’ su često nedostižna opcija. Ovdje je izuzetak VidiU Pro uređaj koji možete imati već za nekih tisuću dolara. Proizveden je u Teradek manufakturi, što jamči kvalitetnu izradu i dobar support. Malen, prenosiv, izdržljiv, jednostavan za korištenje… Encodira bilo koji signal koji ulazi u njega u h.264 codec i automatski ga šalje na odabrani CDN. Meni osobno smeta jedino način upravljanja sa svega par gumbića i jako malim ekranom pa neke brze izmjene postavki na terenu sa sobom nose dozu stresa.

Na drugoj strani imamo ultra skupi Tricaster od Newteka. All-in-one zvjerka za koju ćete morati iskeširati skoro 100.000 kuna! Namijenjen profesionalcima koji broadcastaju na dnevnoj bazi i koji time mogu opravdati veliku inicijalnu investiciju.

Kod odabira HE dodatno pripazite imaju li opciju kodiranja u HEVC odnosno h.265 codecu. HEVC polako, ali sigurno postaje standard koji će zamijeniti svoj starijeg brata – h.264. S njime možete dobiti ili istu kvalitetu slike za duplo manje podataka, ili pak duplo bolju kvalitetu slike za istu količinu podataka. Izbor je vaš! Neki jeftiniji HE imaju ugrađen samo h.264 čip koji neće biti moguće nadograditi pa pripazite na to ako uzimate nešto za duge staze.

Na kraju još jedna opaska koja često ostane neprimijećena dok nije kasnobuka! HE su ustvari mini računala koja trebaju dosta hlađenja za procese koje obavljaju pa obratite pozornost na buku koju ventilatori mogu proizvoditi i hoće li ona ometati sami događaj na kojem se nalazite.

Softverski enkoderi: Pristupačnija opcija za početnike

OBS je možda i najbolji izbor ako tek počinjete s live streamingom. Besplatan, a sadrži više no što bi to realno trebao. Istina, interface mu nije najpreglednija stvar na ovom svijetu, ali poklonjenom (besplatnom) konju se ne gleda u zube :).

Wirecast je softver koji i osobno koristim. Relativno skup (695 dolara), ali sa sjajnim UI u kojem je gušt raditi. Sve je pregledno i na svom mjestu sa shemom layera, tako da u svakom trenutku znate što se prikazuje povrh glavnog video feeda. Odličan za overlay grafike i ‘lower thirds’.

Vmix (350 dolara) nov je igrač, ali se brzo prometnuo u MVP (most valuable player) kandidata. Robustan i s hrpom featurea, mislim da je prvi od svih proizvođača ugradio NDI u svoj workflow. Vmix puno pažnje polaže u zajednicu i svoje korisnike, te sluša i adresira njihove komentare.

LiveStream Studio (799 dolara) sam stavio u ovo društvo jer ga je najjednostavnije spojiti s LiveStream.com  CDN-om na kojem možete bez problema prenositi uživo glazbene događaje i pritom ne strahovati hoće li vam algoritam prekinuti stream zbog povrede autorskih prava. LiveStream je odličan odabir upravo za takav sadržaj – glazbeni.

Podešavanje slanja signala.

Nakon odabira encodera i uspješno dobivene slike unutar istog, predstoji vam podesiti postavke slanja signala. Ovo može biti krucijalan dio cijele priče i zahtjeva dosta testiranja. Preporučujem utiliziranje preseta – kada ste zadovoljni s kvalitetom slike i zvuka vašeg streama koji dobijete na recimo YouTubeu, sačuvajte te postavke u obliku preseta kojeg kasnije možete odabrati jednim klikom, a ne prtljati po bitrateu 5 minuta prije no što krene prijenos uživo. Igrajte se, isprobavajte! Pronađite najbolji omjer kvalitete i ‘težine’ vašeg signala. U načelu bi 4000 kbits/sec bio neki ‘sweet spot’.

The Vice of RGB. from pcmasterrace

O čemu ovisi kvalitetan prijenos?

Kvaliteta signala ovisi o dva faktora, snazi vašeg streaming računala i brzini uploada s kojom raspolažete.

Što se brzine interneta tiče, tu ste često osuđeni na infrastrukturu lokacije na kojoj streamate. Izuzetno je bitno ovo iskomunicirati u pretprodukciji. Ovdje imam samo dva savjeta – uvijek ‘žica’ (nikad Wi-Fi) i u pravilu gledajte da vam brzina uploada bude duplo veća od rezolucije u kojoj streamate. Npr. za 720p će vam trebati barem 1.5 mbit/s, a za full HD rezoluciju barem 2.2 mbit/s. Sve iznad toga je poželjan bonus.

Snaga vašeg računala možda je i najbitnija stavka ako želite dobru kvalitetu live streama. Procesi koje encoderi ‘vrte’ zahtjevni su i naporni za procesor. Kod slaganja konfiguracije najviše pozornosti pridodajte odabiru CPU-a. Što više jezgri, to bolje! Ako streamate u 720p možete se izvući i s i3 procesorima starije generacije, ali za sve rezolucije više od toga nemojte ići ispod i5 procesora. Grafičke kartice su također važan dio ‘setupa’, s obzirom na to da ih moderni SE-ovi utiliziraju kao hardverske akceleratore encodiranja i (ovisno o vrsti grafičke kartice) mogu znatno pridonijeti rasterećenju vašeg sustava.

U vezi računala, još jedan savjet. Računalo s kojeg šaljete signal tj. streamate, neka vam služi isključivo za to! Samo streaming i ništa drugo. Ugasite sve procese koji se vrte u pozadini. Bit ćete mirniji jer će opterećenje vašeg sustava biti linearno i bez nepredviđenih ‘štucanja’. Uzmite dodatni laptop (ili dva) za druge stvari koje radite – kontrola streama na Youtubeu, ubacivanje grafika u video feed, vrtnja prezentacija…

Za kraj, dijeljenje dalje.

Korisnici danas često traže da se live stream prikazuje na nekoliko lokacija. Najčešće su to YouTube i Facebook, te Twitch ako govorimo o gamingu. U današnje doba više-manje svaki encoder ima opciju multistreama. Postavljanje te opcije je vrlo jednostavno – kao output source dodate sve destinacije koje ciljate i to je to.

Međutim, nemojte zaboraviti da za svaku dodatnu destinaciju vaše računalo mora ‘poduplati’ CPU snagu. Najčešće je to teško ostvarivo i procesor se zaguši te svjedočimo trzanju video signala, crnom ekranu ili pak kompletnom rušenju vašeg računala. Nijedna od tih opcija nije prihvatljiva. Rješenje? Servisi kao što je Restream, koji primaju vaš signal i po potrebi ga distribuiraju na više adresa. Tako ne opterećujete vaš procesor i možete streamati istovremeno na nekoliko lokacija.

Druga stvar koja se od vas može tražiti jest snimanje cijelog streama u full HD-u. Bilo za potrebe arhive ili remarketinga. S obzirom na to da većina streaminga ide u 720p rezoluciji, nekako ćete uz to morati izdržati i snimanje. Da, svaki SE ima i opciju ‘record’ koja radi vrlo dobro, ali nemojte zaboraviti da će to opet opteretiti CPU računala! Ja to rješavam na dva načina:

  1. Snimam na vanjski snimač (u mom slučaju dobri stari BM shuttle) preko AUX opcije na switcheru. AUX (auxilary) je poseban izlaz na switcheru. Možete mu odrediti signal koji želite da ‘pušta’ van, bilo to pojedina kamera ili finalan output. Taj AUX se onda spoji sa snimačem te možete snimati sve u nekompresiranoj kvaliteti.
  2. Ako nemate dodatni vanjski snimač, a imate drugo računalo s capture karticom – snimanje možete obaviti u OBS-u. AUX spojite s capture karticom i u OBS-u umjesto streamanja – snimate! Opcije formata u kojima snimate su velike, tako da svatko može naći najbolju opciju za sebe i specifičnu situaciju.

Live streaming je neposredan. Događa se sada. On pruža zadovoljštinu kod gledatelja i omogućuje da vaša poruka dopre do većeg broja ljudi. Kroz ovaj mini serijal pokušao sam vam pokazati i objasniti osnove. Na vama je da naučite nijanse i utilizirate live stream kao vrijedan marketinški alat.

Komentari

  1. Miroslav

    Miroslav

    04. 10. 2020. u 12:03 am Odgovori

    Pozdravljam – Imam pitanje vezano za stream. Koristim vmix, atem mini, dvije kamere, i5 procesor, 720p50 preferiram jer 1080 cesto zapinje i TELE 2 prenosni internet. Ok, je to sve radilo i kada bi veza pucala Youtub bi to bufferira – spojio i ok je… Međutim od pojave novog studia u Youtubu – kada veza pocme treperit ili pukne, nema vise bufferiranja vec trazi yubito da se iskljuci stream, ponovo otvori, refresa i vidi cuda isti cod zalijepi te zatim proradi. Ali kao novi link na yubitu 🤷‍♂️.
    Pitanje glasi – zašto više ne bufferira, niti spaja videa vec je sve kao nekada na Facebooku 🤦‍♂️….
    Fala unapriijed

  2. Bruno Zagorščak

    Bruno Zagorščak

    05. 10. 2020. u 9:06 am Odgovori

    Miroslav, nažalost nemam odgovor na to pitanje. Zasad nisam imao problema s novim YT studiom. Probajte napraviti test – kada kažete ”kada veza pocme treperit ili pukne, nema vise bufferiranja vec trazi yubito da se iskljuci stream” tu mislite da treperi na vmixu ili na YouTubeu? Probajte ne isključiti stream nego ostaviti kako je pa pogledajte što će se događati. Možda nema potrebe da prekidate stream ni na vmixu ni na YT već da pričekate tih par sekundi da se veza ponovo uspostavi i proradi. PS kolika vam je upload veza i jeste li podesili pravilno bitrate u YT stream key settings?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Mobilno

George je nova bankarska aplikacija od Erstea – za račune u svim bankama?

Iako će Erste službeno predstaviti George tijekom tjedna, već danas otkrivamo kako će nova aplikacija (Da!) biti zamjena ne samo za Erste mBanking nego potencijalno i za druge banke koje koristite!

Startupi i poslovanje

Web stranice javnih tijela od 23.9. moraju biti pristupačne: Kako se tijela, agencije, dizajneri i developeri mogu prilagoditi?

Informacije od javnog značaja koje objavljuju javna tijela na svojim web stranicama i aplikacijama moraju biti pristupačne svima - o tome više nema rasprave. Što vas očekuje ako je pristupačnost sljedeći korak i za vas? Hrvatska agencija Neuralab dizajnirala je po novim standardima web Hrvatske banke za obnovu i razvitak - evo što su oboje naučili u procesu.

Startupi i poslovanje

Porezna zahtijeva da i fizičke osobe prijave svaki zakup Facebook oglasa ili Upwork angažman!

Bez obzira jeste li fizička ili pravna osoba - ako poslujete s tvrtkama iz inozemstva, možda biste trebali naći računovođu već danas.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Lora Pleško: Kako voditi tim i tvrtku u doba krize?

Lora Pleško je CEO Mašinerije, tvrtke za razvoj mobilnih aplikacija i web rješenja. Ususret Ladies of New Business konferenciji Lora nam je prenijela iskustva o slaganju internih procesa za vrijeme remote rada.

Intervju

Stručnjaci: Zbog “pada” Štita privatnosti razmislite hoćete li koristiti američke servise kao što je Mailchimp 

Dok se čeka razjašnjenje odnosa između SAD-a i EU u kontekstu prijenosa podataka, tvrtke koje prenose podatke van Europske unije moraju dokazati da su poduzele dovoljne mjere zaštite. Konzultantica za zaštitu podataka, Vlatka Vuković, smatra da su pojedini servisi prešutjeli bitne informacije.

Kultura 2.0

S nagradom Europske komisije u ruci e-Škole nastavljaju digitalizirati 1317 škola u Hrvatskoj

Nagrađen i od Europske komisije CARNET-ov projekt e-Škole dokazao je kako je Hrvatska na dobrom putu da "odgoji" digitalno zrele škole. Što se sve događa u pozadini pripreme i realizacije takvog velikog projekta, u doba krize, saznali smo.

Intervju

Ovako izgleda Nanobitov proces razvoja igara koje svakodnevno igraju stotine tisuća ljudi

Hollywood Story i My Story jednostavno je igrati, ali koliko je jednostavno - ili komplicirano - napraviti uspješne 'casual' igre?

Startupi i poslovanje

I ove godine na Ladies of New Business, ali online! 5. i 6. studenog bavimo se temama o vodstvu

Kako osigurati kapital i u krizi, kako vođenjem drugih ne zaboraviti na sebe, koji su to izazovi upravljanja timovima i resursima u "novom normalnom" - pokrivamo sve bitne teme o ženskom vodstvu i poduzetništvu u doba krize na Ladies of New Business konferenciji.

Kultura 2.0

Ravnateljica preloške knjižnice okupila igrače Harry Potter igre od Las Vegasa do Hong Konga i napravila izložbu njihovih knjižnica

Maja Lesinger četiri je mjeseca radila na virtualnoj međunarodnoj izložbi Harry Potter: Wizards Unite the Libraries u koju su se uključili igrači, a posebice knjižničari diljem svijeta. No, baš njena knjižnica iz Preloga nije mogla završiti u izložbi jer nije mjesto od interesa u samoj igri.