Live streaming: Kako prenijeti sliku u kojoj će uživati svaki gledatelj?

Naučili smo kako streamati zvuk, ali znate kako kažu: "slika govori više od 1000 riječi" zato nastavimo s osnovama dobre slike.

U prošlom smo nastavku prošli sve oko zvuka na lokaciji. U ovom ćemo se nastavku pozabaviti slikom, zasigurno jednom od bitnijih karika cijelog setupa.

Kako smo već spomenuli, publika će vam možda i oprostiti ako kvaliteta slike nije vrhunska, no to ne znači da nema smisla osigurati im najbolje korisničko iskustvo koje možete. Lijepa slika i vizuali te pametna režija prijenosa uživo, uvelike će pridonijeti tom iskustvu.

Kako i s čim dobiti (dobru) sliku za prijenos uživo?

Kod streamanja mobitelom nema puno mudrosti (opet). Uperite kameru u subjekt i ‘pošerajte’ to uživo s cijelim svijetom. Za razliku od zvuka, kvaliteta videa na mobitelima nije problematičan faktor. Aktualne dvojne kamere na flagship pametnim mobitelima proizvode uistinu impresivnu sliku, što ih čini jakim live stream oružjem za društvene mreže. Idealno za brzinski prijenos.

Za multicam live streaming trebat će vam (minimalno) 2 kamere i video switcher s kojim kontrolirate koja se kamera trenutno prikazuje na prijenosu uživo. Na monitoru kojeg spojite u multiview input na vašem switcheru, možete vidjeti sve kamere odjednom te tako lako odlučiti koja će ići sljedeća u program. ‘Program feed’ iz switchera (ono što vide gledatelji) se šalje u capture karticu instaliranu na vaše računalo. Shema setupa je: audio+video > switcher > capture kartica > encoder > internet.

Stream ne oprašta greške, stoga se zaista trebate dobro pripremiti.

Nemate potrebu nabavljati skupe kamere…

Ako već posjedujete kameru ili DSLR ili pak goPro akcijsku kameru – iskoristite ih! Ne morate odmah ići kupovati nove i skupe primjerke. Vježbajte s onim što imate pa kasnije nadograđujte. Bitno je samo da kamere koje posjedujete imaju istu ‘output rezoluciju’ (npr. 1080i50 ili 720p60) kako bi se podudarale s onom namještenom na switcheru. Ako vam kamere nemaju isti output, rješenje su up/down konverteri koji pretvaraju nekompatibilnu rezoluciju od kamere u onu koja vam je potrebna.

Želite li ipak uzeti nešto novo, u moru oblika i varijanti modernih kamera i fotića teško je pronaći idealan omjer cijene i funkcionalnosti, ali za live stream je optimalan – pro camcorder format! Imaju SDI izlaz, integrirani su i zoom objektiv velikog dometa i ND filter, ne zagrijavaju se pri dužim snimanjima, ergonomija im je izvrsna i imaju autofocus opciju.

…Ali svaki prijenos s kamerom morate pažljivo pripremiti.

Kako smo već rekli u uvodu, ako mobitel nije opcija, krećemo na multicam live streaming i njegovo postavljanje. Prvo i osnovno – namještanje video switchera s kojim ćete mijenjati prikaz s kamera na prijenosu uživo. Slanje video signala od kamera do switchera možete odraditi na 5 načina:

  1. HDMI kabel,
  2. SDI kabel,
  3. optički kabel,
  4. UTP kabel preko NDI protokola i
  5. bežično preko transmitera i receivera.

HDMI je najjeftiniji i najrašireniji u ‘consumer’ segmentu i ima svojih nedostataka. Ako je kabel dulji od 15 metara, signal se gubi pa ste osuđeni na situaciju da vam je ta kamera blizu režije tj. switchera i ne možete ju pozicionirati na drugi kraj dvorane. Rješenje za to su HDMI/SDI konverteri koji omogućavaju spajanje SDI kabela, a koji pak prenose signal i do 100 metara udaljenosti.

SDI je standard u broadcasting industriji i kao takav najbolji izbor za vaš setup.

Optički kabel se najčešće upotrebljava za ultra-velike udaljenosti (gigabitna brzine ide i do jednog kilometra).

UTP kablovi postaju sve popularniji za prijenos video signala, napose zbog (relativno) nove tehnologije NDI. NDI je Network Device Interface protokol koji će revolucionarizirati live streaming u godinama koje slijede. Razvijen od tvrtke Newtek i pušten u slobodnu prodaju, omogućuje da u svojem switcheru vidite bilo koji video izvor koji je spojen u zajedničku LAN mrežu. Samo o NDI-u bih mogao napisati poseban članak, pa ću ovdje stati s tehnikalijama.

Ono što trebate znati je da već sada postoje kamere koje imaju ugrađen LAN izlaz, a vjerujem da će za 5,6 godina to postati standard. NDI je posebno zanimljiv gaming streamerima jer štedi novce za kupnju capture kartica i bitno olakšava spajanje više računala u cijeli setup (jednostavno spojite sve kompjutere u istu mrežu i preko NDI protokola vidite ono što je njihovom ekranu u stvarnom vremenu i originalnoj rezoluciji).

Bežično slanje video signala je odlična stvar (pogotovo ako snimate ‘iz ruke’ i krećete se s kamerom ili pak želite utilizirati drona u svoj prijenos uživo), ali nažalost i dosta skupa opcija, rezervirana za high-end produkcije. Ima naravno i jeftinijih opcija slanja bežičnog signala, ali one nisu 100% pouzdane, a gubitak signala čak i na nekoliko sekundi nije nešto što želite iskusiti.

Na sreću, ne treba vam ovakva kamera kako biste streamali.

Kamere i switcher spremni? Evo par savjeta za dalje.

  • Istraživanje lokacije prije snimanja, poznato i kao scouting, obavezno je! Dođite nekoliko dana prije događaja na lokaciju, provjerite svaki njen dio, ‘okinite’ fotografije prostora tako da imate referencu pri dogovoru s ostatkom produkcijske ekipe, odlučite koje su najbolje pozicije za vaše kamere i koje ćete objektive ili dodatke trebati za svaku kameru.
  • Bez ‘gaf trake’ nigdje! S njom osiguravate da ljudi slučajno nogama ne zapinju za kablove te da vam setup na terenu uvijek bude uredan. Savjet – ne lijepite traku dok cijeli setup nije gotov i testiran. Tek tada možete ‘sakriti’ sve kablove, znajući da više nećete mijenjati njihov raspored.
  • Posebnu pozornost obratite na struju i utičnice! Prijenosi uživo često traju po nekoliko sati pa vam baterije na kamerama neće biti dostatne. Na scoutingu ispitajte gdje su raspoređene utičnice i hoće li biti u uporabi na događanju. Osigurajte si dovoljno dugačke produžne kablove za struju.
Photo credit: Clio CJS on Foter.com / CC BY-NC-SA
Zapamtite da nikada ne možete imati previše (produžnih) kablova.

Problemi na koje možete naići

Kamera je spojena u switcher, ali se ne vidi slika.

Provjerite podudaraju li se rezolucije na kameri i switcheru. Jesu li kablovi ispravni i pravilno spojeni? A na kraju i jeste li možda zaboraviti skinuti poklopac s objektiva :).

Slika se vidi na switcheru, ali ne vidi se ništa u encoderu.

Provjerite postavke svoje capture kartice – podudara li se njena rezolucija s onom switchera? Budite sigurni da se na outputu switchera vidi nekakva slika, a ne da puštate van crni ekran.

Sami ste na lokaciji jer ste u zadnji čas ostali bez snimatelja.

Podesite jednu kameru da snima total (cijelu pozornicu ili čak cijelu dvoranu), a druga kamera da lovi krupno predavača. Ako je nužno da budete pri jednoj od kamera (to se najčešće događa ako predavač puno hoda po pozornici) onda postajete redatelj (sleš) kamerman.

Prebacivanje kamera u tom slučaju realizirajte preko aplikacija (Strata za iOS i META control za Android) kojima možete kontrolirati switcher čak i ako ste udaljeni od režije. Treća (skupa) opcija ja da nabavite PTZ kameru s kojom možete upravljati i udobno zavaljani u režiji. Osim toga, pitajte za pomoć, zamolite nekog od volontera ili organizatora na događaju da vam uskoči.

Organizator je režiju stavio u neku zatvorenu prostoriju izvan glavne dvorane i nemate mogućnost komunikacije sa snimateljima.

Komunikacija sa snimateljima je esencijalna! Morate im na neki način reći što da rade, kako da zumiraju, trebaju li ispraviti neki kadar… Ako ste u istoj nevelikoj prostoriji onda možete čak i šaptati ili neverbalno komunicirati rukama. Ako ste pak udaljeni jedan od drugoga ili ste u drugoj prostoriji, onda morate osigurati neki oblik audio komunikacije. To možete riješiti ili preko mobilnih aplikacija (Zello) ili preko walkie talkija (nemojte samo zaboraviti spojiti slušalice i isključiti dojavne/odlazne zvukove na uređajima) ili preko tzv. talkback setupa gdje se snimatelj s ‘headsetom’ spaja direktno u switcher i tako komunicira s režijom (ATEM HD switcher ima ovo integrirano).

Imate kamere različitih proizvođača i kvaliteta slike jako varira od kamere do kamere.

Naravno, ako možete, probajte nabaviti iste kamere ili bar kamere od istog proizvođača. Svaki proizvođač ima svoju matematiku boja i nije isto imate li dvije Canon kamere ili jednu Nikon, a drugu Sony.

Ako nemate tu mogućnost, moja je preporuka da sve kamere stavite u tzv. ‘flat’ mod snimanja. Flat mod se inače u videografiji koristi kako bi u postprodukciji montažeru bilo lakše obrađivati boje i konačan izgled snimke. Flat mode daje video malog kontrasta, s puno detalja u najsvijetlijim dijelovima i sjenama te s poprilično desaturiranim bojama. Te snimke ne izgledaju naročito privlačno, ali ako imate različite kamere ovo je metoda s kojom će vam karakteristike slike biti najsličnije.

Ako vam je pak jedna kamera ‘najnoviji krik mode’, a druga stara deset godina, preporučujem da postavke nove kamere čim više podesite onima na staroj kameri, a ne obrnuto. Lakše je 4K kameru ‘pogoršati’ i spustiti na 1080p, nego gledati u očigledno ružniju hrpu piksela ako pokušate obrnuto.

Na lokaciji je rasvjeta neadekvatna ili pak organizator inzistira da svjetla budu prigušena.

Ili nabavite kamere s velikim senzorom koje vjerno prikazuju sliku čak i u jako mračnim uvjetima ili inzistirajte kod organizatora da osvjetljenja na subjektima snimanja mora biti. U suprotnom, riskirate loš live stream i gubitak gledatelja. Ovo pitanje morate adresirati za vrijeme pretprodukcije i postavljanja opreme, a nikako ne na dan snimanja!

Organizator se u zadnji čas odlučio da se na streamu vide i prezentacije koje predavači ‘vrte’ na svojim laptopima

Rješenje je dvojako. Spojite prezentatorski laptop s HDMI kabelom u svoj switcher i tada vam prezentacije koje se vrte na ekranu u dvorani, praktički postaju novi source, tj. tretiraju se kao nova kamera i imate laku kontrolu prikazivanja istih u prijenosu uživo. Pripazite ipak na dvije stvari: udaljenost vaše režije od pozornice i kompatibilnost laptopa s vašim switcherom. HDMI kabel uglavnom funkcionira na udaljenosti do 15 metara. Za sve iznad toga morate koristiti HDMI-SDI ili HDMI-cat6 konvertere, pomoću kojih signal može prevaliti veće udaljenosti. Ako se rezolucija laptopa ne podudara s onom na switcheru trebat će vam up/down konverter koji će bilo koju ulaznu rezoluciju prebaciti u bilo koju drugu izlaznu rezoluciju. Drugo rješenje je ‘spajanje na daljinu’ preko programčića kao što su wirecast desktop presenter. Prezentatorski laptop se preko IP adrese spaja s vašim računalom te ga jednostavno dodate kao novi izvor u encoder.

Oprema za prijenos uživo: Budget, bestbuy i big guns preporuke

Preporuka kamera

Preporuka switchera

Kod switchera je poželjno da ima dosta HDMI/SDI inputa, AUX izlaz (ako trebate slati video signal na veliki ekran u dvorani), dodatni programski izlaz (za snimanje cijelog live streama na odvojenom snimaču) te da nije prevelik gabaritima, odnosno da je prenosiv. Moja topla preporuka je Blackmagic Design ATEM Television Studio HD. Odličan, robustan, svestran i ono najbitnije – pristupačan!

Preporuka capture kartica

Capture kartica je u svojoj esenciji spona između switchera i encodera preko kojeg šaljete signal na internet (o encoderima ćemo više govoriti u trećem nastavku serijala). One mogu biti eksterne ili u PCI varijanti. Odabir istih ovisi o budžetu i potrebama, ali najviše o tome imate li laptop ili računalo.

Ako ćete streamati preko laptopa trebat će vam eksterna kartica, a ako streamate preko stolnog računala razmotrite i PCI varijantu.  Ako ćete streamati isključivo gaming sesije, probajte naći neku koja podržava 60fps jer je to sad već i standard. Većina kartica dolazi s HDMI inputima pa pripazite na to ako vam switcher ima samo SDI program output. Tada ćete trebati investirati u SDI/HDMI konverter.

ponuda

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Kojem se direktoru isplati visiti na Facebooku? Bakiću, Varteksovom influenceru, itekako!

Nakon što je uložio u svoj Facebook profil kroz Croatian Makerse i stvorio bogatstvo pratitelja, Bakić "isplaćuje" dividende dosega za Varteksov "influencer" marketing.

Intervju

Ida Prester: Nisam se usudila ići na porodiljni dopust zbog specifičnosti svog posla

Idu Prester znamo kao glazbenicu i voditeljicu, a jedan od njenih idućih voditeljskih zadataka bit će Netokracijina konferencija Ladies of New Business. Tema? Izazovi (ali i prilike) koje donosi majčinstvo u dinamičnoj digitalnoj i IT industriji.

Kultura 2.0

Iiiii Oscar je otišao… Netflixu!

Kako je streaming servis došao do Oscara i što njemu, gledateljima i redateljima to uopće znači?

Što ste propustili

Tehnologija

Web trgovci i kupci, evo koje promjene PSD2 donosi i za vas u rujnu.

Otvoreno bankarstvo utjecat će i na online kupnju, no u uglavnom pozitivno. Kupce i web trgovce od rujna 2019. čeka sigurnija kupovina i više završenih transakcija.

Startupi i poslovanje

Blockchain from the Bloc(k) 6: Što rade blockchain developeri Balkana?

U 6. epizodi Luka i Ivan razgovaraju o developerima te izazovima i prilikama koje im blockchain donosi, a saznali su i detalje uz specijalnog gosta!

Analiza

Hoćemo li uskoro igrati igre u oblaku ili ćemo se (u Hrvatskoj) još načekati?

Google je napokon ozbiljno ušao u gaming, no je li igranje u oblaku zaista (bliska) budućnost?

Startupi i poslovanje

Biti osnivač startupa, a ujedno i raditi na daljinu? Svjetski top travel bloger zna kako.

Mark Van Der Heijden digitalni je nomad koji je radio na svih sedam kontinenata, a odnedavno je i osnivač startupa koji nastoji pomoći upravo nomadima.

Najava

Good Game: Prvi hrvatski B2B gaming turnir seli se u MSU te gradi temelje za širenje u regiju – i svijet

Najveći regionalni B2B gaming događaj za ovu godinu ima velike planove

Digitalni mediji

Miran Pavić: Da Telegram ovisi samo o brojkama, izgubili bismo od Googlea, Facebooka i Styrije

Prije desetak dana odjeknula je vijest kako Telegram Media Grupa RTL-u prodaje najčitaniji portal iz svog portfelja, Net.hr. Mnogima je to došlo kao iznenađenje - zašto prodati portal koji trenutno zauzima visoko peto mjesto na Gemiusovoj ljestvici?