Sretan brak Instagrama i modnih brendova: Ovih se sezona 'nosi' instamoda

Sretan brak Instagrama i modnih brendova: Ovih se sezona ‘nosi’ instamoda

Sjećam se tehnološki pradavne 2010. g., zlatnog doba iPhonea, Twittera i društvenih mreža, kad smo bili pionirski fensi i kul, a Kevin Systrom i Mike Krieger prepoznali su trenutak progresivne instant-nostalgije. Ubacili su tada Instagram u App Store, i krenulo je ludilo fotografiranja, filtriranja i pretvaranja prizora iz 2010. u polaroidske bljeskove iz 1977. A danas? Ono što je nekad bio superkul fotoaparat prištekan na online univerzum, pretvorio se u još jedan informativni i reklamni alat - kojega modna industrija vrlo dobro koristi.

Slika za grafiku preuzeta s Make Life Easier.
Slika za grafiku preuzeta s Make Life Easier.

Sjećam se tehnološki pradavne 2010. godine, zlatnog doba iPhonea, Twittera i društvenih mreža, kad smo bili pionirski fensi i kul, a Kevin Systrom i Mike Krieger prepoznali su trenutak progresivne instant-nostalgije. Ubacili su tada Instagram u App Store, i krenulo je ludilo fotografiranja, filtriranja i pretvaranja prizora iz 2010. u polaroidske bljeskove iz 1977.

U početku su se Instagram i Twitter voljeli strasno i dijelili su se uglavnom pejzaži, hrana i zanimljivi detalji. Facebook tada još nije uveo opciju Pages, a i na Instagramu su živjeli živi ljudi, a ne brendovi, i to je bilo normalno, jer ljudi ispunjavaju svoje primarne i sekundarne potrebe, za hranom, putovanjem i samoprezentacijom, posložite kako hoćete.

Kad je Facebook dobio Pages i kad je u svijetu društvenih mreža postalo moguće, pa poželjno, pa imperativno razlikovati fizičke i pravne entitete, žive ljude i ljudske konstrukte, i Instagram se počeo mijenjati. Obrti, kompanije i brendovi doselili su se i zatražili prebivalište, a hipsteri su zarili glave među ruke i počeli plakati bez glasa i glasno, a neki su čak uzeli svoje kantice i lopatice i uvrijeđeno se maknuli iz isfiltriranog digitalnog pijeska.

Obični ljudi, koji evoluciju Instagrama nisu preosobno shvatili, ostali su trajno boraviti među rastućim brojem filtera i dodatnih insta-aplikacija. Neki su se preobrazili u brendove, ali na posve drugom profilu, dok su privatno nastavili širiti zabavan foto-kutak kao album, dnevnik ili oboje.

(R)evolucija

Ono što je nekad bio superkul fotoaparat prištekan na online univerzum, pretvorio se u još jedan informativni i reklamni alat. Kako uvijek postoji moćna gomilica koja plače zbog nečega što je bilo, a više nije, u ranim danima fotografi su oplakivali činjenicu što sad svi misle da znaju fotografirati. I sad ima onih koji misle da svijet nije dovoljno velik niti ljudski interesi dovoljno široki da fenomeni supostoje sa svojim evolucijskim nastavcima, ali ima i onih koji su prigrlili nove trendove i trude se mobilizirati ih u svoju korist te poboljšati tržišnu taktiku, a u konačnici i svoj proizvod.

Zato ja volim instamodu i sve što ima veze s njom, i jednog od sljedećih dana planiram poslušati savjet dizajnera i blogera Jeffreya Kalmikoffa, koji je shvatio da ga je Instagram prestao zanimati jer kipi od dupliciranog sadržaja: sve što gleda na njemu, već je vidio na Facebooku ili Twitteru. U pokušaju da reducira buku s društvenih mreža, unfollowao je sve i svakoga i krenuo ispočetka. Prema interesima, a ne prema follow-backovima ili prijatelj-poznanstvima. Nove je zapraćene podijelio po tematskim skupinama, i to je automatski podiglo kvalitetu sadržaja i feed opet učinilo izvorom zadovoljstva i inspiracije. Jer Instagram bi trebao biti, kaže Kalmikoff, mreža temeljena na interesima, a ne na prijateljstvima.

Kad ja opet krenem ispočetka, krenut ću od mode jer me fascinira način na koji to područje koristi ovu aplikaciju, odnosno način na koji ona koristi njega, o čemu je ovdje već bilo govora. Za male lokalne umjetnike i brendove to je obećana zemlja – uz mrvu truda i puno pomoći onoga što se unutar aplikacije nudi, mogu napraviti brze i privlačne fotke svojih artikala, koje će zapeti za oko brzim pregledavačima i natjerati ih da skoknu do Facebook-Pagea po daljnje informacije.

Modne blogerice dijelim na strane i naše, budući da su apsolutni antipodi, i ove naše volim konzumirati isključivo na Instagramu jer me zanimaju njihov stil, slike i artikli, dok me njihovi tekstovi – uz časne iznimke – uglavnom natjeraju da čupam kose, pjevam gramatičke naricaljke ili se crvenim od neugode, na nekoliko jezika. Nekad je doista mudro pustiti slike da izgovore tih svojih stotinu riječi.

High street i high fashion

High street brendovi prigrlili su popularne alate, i to nije nikakvo iznenađenje jer njihove su mušterije Zemljani, ili barem oni bliže našem planetu, i njima je istinski stalo da prodaju svoju robu. Većina ih koristi Instagram onako kako bismo i vi i ja – ili kako to već radimo – ali puno više profi i s jasnim ciljem i vizijom. H&M i Topshop donose panoe s inspiracijom: od komada svoje odjeće i aksesoara slažu potpune outfite, kolažiraju, uspoređuju, donose snapshote i detalje iz dućana te informacije o novootvorenim buticima i rasprodajama.

Mango revno posta i prati neke od svojih pratitelja, ali njihovi popeglani i uglancani vizuali uglavnom kao da su istrgnuti iz kataloga i optimizirani za format 13×13. Bez obzira na to, dovoljno su pažljivo odabrani da potrošač dobije sliku, u doslovnom i prenesenom značenju. A Zara, Zara je oduvijek bila haute couture wannabe pa im je i profil takav, korak dalje od high street brendova, a u smjeru visoke mode. Uspješno ili ne, ovisi tko što voli.

Visoka moda stvara ono što nikomu ne treba, a svi žele, rekao je čovjek koji ujedno posjeduje i najviše iPoda na svijetu, Karl Lagerfeld. Upravo to je taktika, ili nedostatak iste, kojom se koriste instagramski profili luksuznih modnih imperija. Svedostupnost i bilježenje događaja dok se događaju ovakvim elitističkim bastionima nikako ne idu u prilog, i to je nešto protiv čega su se borili još od adventa televizije kao masovnog medija. Poznat je slučaj iz 1957. kad je kuća Balenciaga zaratila s medijskom klikom: odbili su svoju novu liniju pokazati javnosti sve do dana uoči njezina dolaska u dućane, želeći svoje kreacije zaštititi od kopiranja. Ustrajali su u toj odluci cijelo desetljeće, a onda su se napokon predali i prihvatili igru.

Bacimo li pogled na instagramski profil Balenciage danas, ima tu ostataka one stare nevoljkosti. Postovi su neredoviti, fotografije kataloške, i oponašaju editorijale iz časopisa. Kao i ostali srodni profili, bilježe niz poznatih i slavnih koji nose njihove modele te fotografije poželjnih individualnih artikala, ali nema sadržaja koji je nastao specifično za ovu platformu, ili koji joj je barem prilagođen. Mada je Givenchy u vrijeme medijskog linča iz šezdesetih slijedio Balenciagu, danas su promijenili taktiku. Profil im je nešto “zainteresiraniji” i prilagođeniji platformi: ima dosta editorijalnih isječaka, ali i kolaža outfita i zanimljivih detalja. I jako često fotkaju svoje dućane i način prezentacije artikala. Ono što je zapravo mnogo zanimljivije od službenog Givenchyja jest profil njegova umjetničkog direktora, Riccarda Tiscija, koji se Instagramom koristi za dijeljenje inspiracije iza novih kolekcija. Tu se nađe umjetnina, krajolika i detalja iz njegovog privatnog života koji se isprepleće s javnim luksuznim brendom.

Jedan od najsvjetlijih primjera i tako-se-to-radi uzora svakako su Dolce&Gabanna i način na koji oni koriste aplikacije i društvene mreže, Instagram posebice. Za njih je to promotivni i prodajni alat, do čije strukture i estetike im je doista stalo. U maniri prave napetice, a bez spamanja, najavljuju novu kolekciju za muškarce za ljeto 2015. dva tjedna unaprijed, daju teasere i previewe u obliku fotografija i videa, fotkaju pozivnice i otkrivaju komadiće inspiracijskog mozaika. A kad dan revije napokon dođe, pobrinu se da lansiraju nekoliko kvazispontanih fotki, koje su dovoljno nerafinirane da odgovaraju trenutačnom snapshotu, ali opet dovoljno promišljene i jasne. Vidi se da je fotograf pomno odabrao mjesto na kojem će sjediti i trenutak kad će okinuti, i da je zato puno uspješniji od stotinu blogera i posjetitelja koji postiraju jednonoge modele u oblaku dima i nimalo artistički zamagljene kreacije.

D&G se koristi Instagramom i za lansiranje proizvoda: nedavno su u kampanju za svoj novi ruž iz linije Classic Cream uključili potrošače, preko aplikacije koja generira iskustvo kupnje i personalizira izbor te omogućuje bolje upoznavanje cijele palete srodnih proizvoda. I posljednje, ali ne i manje bitno, na Instagramu možete doznati sve o kampanjama i projektima u kojima D&G sudjeluje, a koji nisu vezani direktno uz modne piste. Ovaj #DGfamily posebno je šarmantan: možete pregledati albume i fotografije najrazličitijih obitelji, i uploadati svoje vlastite fotografije.

Instazaključak

Tom Ford je zabrinut: u svjetlu svih multimedijalnih i višedimenzionalnih novina, modni kritičari više ne usmjeravaju mišljenja i ne diktiraju trendove, kaže. Zar su i diktirali, možda se pitate. Meni, kao Zemljanki, nisu, ali jesu Givenchyju kojeg kopira Zara koju kopiraju sve one stvari s tagom #designer inspired, koje kupujem po bespućima posredničkog i neposredničkog interneta. Pa sad svi već neko vrijeme slušamo neke druge diktate i u toj se kakofoniji pokušavamo snaći. A što nam može pomoći brže, više i jače od – slike?

U sretnom braku mode i fotoaplikacije do izražaja dolazi ono što moda jest – čisti vizualni i estetski doživljaj. Da, nema treće ni četvrte dimenzije. Da, plošno je, i nema doživljaja pomno odabrane i konstruirane tkanine. Da, nema skulpturalnosti i minucioznosti koja razlikuje jedan (na Instagramu neprisutan) Chanel od secondhanda u vašem kvartu. Uvijek nešto nedostaje, ali sva sreća da ima drugih svjetova – i aplikacija – koji mogu dopuniti naše iskustvo. Nostalgija je plemenita emocija ako nema negativan vrijednosni sud prema svemu što je bilo, a više neće biti. Instagram je ono što vi želite da bude i što u svojoj glavi imate potencijal stvoriti. Kao i moda i stil, uostalom. Dodatne dimenzije uvijek su plus, ako su donekle smislene i strukturirane, ili kad korisnici mogu u njima naći strukturu i smisao.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi

Osnivač Njuškala uz Hanza Mediju pokreće novi digitalni oglasnik – Dealio

Dealio u tržišnom okršaju za korisnike u Hrvatskoj i šire ima stratešku podršku medijske grupacije Hanza, ali čini se kako se neće zaustaviti na tome.

Startupi

4 milijuna dolara za domaći startup koji je napravio “prvog pravog AI developera”

U otprilike godinu dana ekipa iza Pythagore prošla je program prestižnog Y Combinatora, skupila 30.000 aktivnih korisnika i prikupila investiciju. Među investitorima je i Damir Sabol.

Umjetna inteligencija

Kako osposobiti AI agenta za potrebe svoje tvrtke? Saznajemo od inženjera iz Infobipa i Sofascorea

Hrvatski jednorog pokrenuo je svoje meetupe, a sudeći po prvom izdanju, inženjerska zajednica dobila je događaj na kojem će imati što čuti - i naučiti.

Što ste propustili

Tvrtke i poslovanje

Osnivači Sofascorea, Rentlija i Productiva otkrili svoje najveće marketinške greške!

Koja je cijena uspjeha, kada postaviti odjel marketinga i koje su najveće marketinške boljke otkrivaju nam Sofascore, Rentlio i Productive za 15. rođendan Netokracije! 🎂

Scaleupi i jednorozi

Za praksu u Infobipu prošle se godine prijavilo 2000 osoba! Evo koga traže ove…

Ususret prijavama za ljetni program praksi u Infobipu, razgovarali smo s pripravnicima i mentorima iz područja produktnog marketinga, softverskog i QA inženjerstva te developerskog sadržaja.

Umjetna inteligencija

Europsko vijeće odobrilo AI akt! Za oko mjesec dana stupa na snagu

Finalno usvojen zakon kojeg je digitalna industrija Europe čekala godinama uskoro će stupiti na snagu, evo koje obveze donosi za sve koji razvijaju sustave uz pomoć umjetne inteligencije.

Tvrtke i poslovanje

Najpoznatija svjetska IT regulatorica: U EU ne gušimo inovacije, nego reguliramo primjenu!

Hoće li se Europa prilagoditi digitalnom dobu i postati konkurentna sa svojim inovacijama ili nam je sudbina biti regulator koji izdaje kazne?

Veliki intervjui

Upoznajte Hrvata koji je napravio nastavak Tetrisa (i dobio blagoslov originalnog tvorca)!

Nevjerojatne priče ne susrećemo svaki dan, a upravo vam donosimo jednu takvu koja se kuhala 12 godina na dva kontinenta, u čijem se središtu nalazi nastavak jedne od najpoznatijih igara ikada napravljenih.

Novost

AI developeri, AI glasovni asistenti, AI dejtanje…

U tjednu koji su obilježile pomalo distopijske AI vijesti u podcastu smo ugostili suosnivača hrvatskog startupa koji svoj proizvod zove - AI developerom.