Što nudi Facebook Spaces i ispunjava li svoju 'društvenu' VR ulogu?

Isprobali smo: Što nudi Facebook Spaces i ispunjava li svoju ‘društvenu’ VR ulogu?

Kada je Facebook kupio Oculus Rift, tvrtku koja je pokrenula novi val virtualne stvarnosti, VR zajednica je ostala zbunjena. Očekivalo se kako bi Oculus mogao kupiti jedan od ostalih tehnoloških divova koji u svom poslovanju imaju i razvoj hardvera poput Applea, Microsofta ili Googlea. Međutim, brzo je postao jasan razlog zašto se Mark Zuckerberg odlučio za ovaj potez – vidio je virtualnu stvarnost kao iduću tehnološku platformu, a s tim i priliku za širenje Facebookovog povezivanja ljudi u novoj digitalnoj stvarnosti. Danas, tri godine nakon preuzimanja Oculusa, Zuckerbergova vizija postaje stvarnost lansiranjem Facebook Spacesa – društvene platforme u virtualnoj stvarnosti.

Prvi korak - izradite vlastiti avatar koji ćete koristiti u virtualnom svijetu.
Prvi korak – izradite vlastiti avatar koji ćete koristiti u virtualnom svijetu. Avatari su crtani, a ne realistični, i to s s vrlo dobrim razlogom.

Odlučili smo isprobati ‘Zuckovu’ viziju za koju je ‘iskeširao’ dvije milijarde dolara. Nakon povezivanja aplikacije s Facebook accountom automatski se stvara vaš avatar na temelju vaših Facebook fotografija. Svog avatara možete dodatno mijenjati, a cijeli proces je poprilično sličan sad već davnom stvaranju avatara u Nintendo Wii-ju. Kao i kod Wii-jevih avatara odlučilo se za crtani, a ne realističan izgled, što je dobra ideja kako bi se izbjegao uncanny valley efekt kod izrade ljudskih likova.

Nakon izrade i modifikacije svog virtualnog JA teleportirate se u mali parkić, tj. 360 video parkića. I što možete sad raditi? Pa, zapravo začuđujuće, mali broj stvari koje prođete kroz kratki tutorijal. Prvo vam je omogućeno crtanje u prostoru (po uzoru na popularni VR alat za crtanje Til Brush), gdje predmete koje ste prethodno nacrtali možete uzeti u ruke i upravljati s njima ili ih zalijepiti na sebe. Na primjer, možete u prostoru nacrtati zečje uši, uzeti te nacrtane zečje uši kao predmet u ruke i staviti si ih na glavu pri čemu vam i ostanu na glavi. Zašto biste to htjeli? Ne znam. Ali, eto, možete.

Što bi Facebook bio bez selfija, tako da vam je iduća stvar na raspolaganju virtualni selfie štap koji koliko god je iritantna pojava u stvarnom životu, toliko je zabavna stvar u virtualnom svijetu zbog činjenice da ste zabavni nacrtani avatar. Fotku koju snimite jednostavno možete podijeliti sa svojim Facebook prijateljima.

Što omogućuje integracija s Facebookom?

I spašavajuća stvar cijelog ovog Facebookovog eksperimenta leži upravo u toj integraciji s Facebookom i dvije stvari koje omogućuje. Prva je mogućnost zvanja ljudi na Facebook Messenger. Ovime su se automatski odvojili od svih ostalih društvenih VR iskustava jer se na jednostavan način omogućuje povezivanje ljudi unutar i izvan virtualne stvarnosti. Ovo je izuzetno važna činjenica s obzirom na mali broj ljudi koji trenutno posjeduju naočale virtualne stvarnosti. Međutim, kao i gomila stvari u Facebook Spaces, ovo je važna stvar za nadolazeće vrijeme gdje će postojati sve više digitalnih stvarnosti i sve više ljudi koji će njima pristupati. U ovom trenu je pitanje koliko ćete nakon takvog inicijalnog poziva za probu to htjeti više ponoviti.

Druga stvar koju integracija s Facebookom omogućuje je pristup vašem materijalu kao i općenito materijalima s Facebook stranica. Na jednostavan način možete uzeti bilo koju sliku ili video, “baciti” ga na sredinu stola pri čemu će se odabrani materijal prikazati kao veliki ekran pozicioniran ispred stola te ovako možete s prijateljima pogledati neki video ili pregledati zajedničke slike. Neću opet ulaziti u pitanje biste li željeli to uopće raditi, jer postoji jedna mogućnost za koju vjerujem da su ju namijenili kao osnovu ovog iskustva – a to je zajedničko pregledavanje 360 fotografija i videa.

Kako izgleda pregledavanje 360 sadržaja?

Ovakvi 360 materijali se pojavljuju kao kugle ispred vas koje, kad ih približite glavi, rašire se oko vas i “teleportiraju” vas u to mjesto. Možete pregledavati 360 sadržaj koji ste vi snimili ili 360 sadržaj koji vam Facebook preporučuje. I ovo je definitivno najbolja mogućnost Facebook Spaces i jedna od rijetkih zbog koje bih se osobno vratio. Facebookovo ulaganje u 360 sadržaj napokon se isplatilo jer imate i više nego dovoljno sadržaja za pogledati. Samo pregledavanje napravljeno je uistinu jednostavno i sve one 360 video materijale koji su vam prolazili u news feedu sad napokon imate i želju pogledati. Generalno imam problem s 360 video materijalom, jer krivo nasnimljeni materijal može uzrokovati mučninu, a malo ljudi izrađuje VR sadržaj prateći pravila struke. Ne ulazeći u tehnička pojašnjenja toga što su napravili, u Facebook Spaces je puno manja šansa da će vam biti mučno i od najgoreg videa.

Najveća razlika od postojećih 360 preglednika je što možete jednostavno dohvatiti vlastiti 360 sadržaja koji ste objavili. U sekundi sam se našao u Zadru i u fotki koju sam napravio prošlog ljeta. Pregledavanje 360 sadržaja vas uistinu može teleportirati na neko drugo mjesto i probuditi puno jače emocije od pregledavanja “običnih” fotki i videa. Ali je bilo nemoguće s nekim otići na to mjesto i pregledavati fotke kao što to radite s običnim fotkama. Zato sam jedino ovdje uistinu osjetio mogući budući potencijal Facebook Spacesa i zaboravio da se pored mene ne nalaze moji prijatelji, već njihovi digitalni avatari.

Iako je iskustvo zabavno, ne znam hoću li mu se vratiti

Možda najzanimljivija stvar je konverzacija putem Facebook Messengera.
Možda najzanimljivija stvar je konverzacija putem Facebook Messengera.

Na kraju, moram priznati kako je iskustvo ispalo puno zabavnije nego što sam očekivao, usprkos činjenici kako nema puno sadržaja (pod puno mislim nimalo). Međutim, baš zbog tog nedostatka sadržaja pitanje je – imam li se potrebu više vratiti? Zanimljivo i začuđujuće je kako je to namjerna Facebookova odluka da se ljudima “ne daje ništa za raditi” u virtualnoj stvarnosti. Obrazloženje je bilo da, ako se ljudima daju različite aktivnosti i igre, ljudi će se više orijentirati na te igre nego međusobno jedni na druge. I ponovno dolazimo do problema – ovo je MOŽDA dobro razmišljanje za neki budući period kad će se upotreba različitih stvarnosti proširiti. Međutim sada ljudi ŽELE neki vrag i raditi u toj virtualnoj stvarnosti. Ovo dokazuje Rec Room – jedno od najpopularnijih VR društvenih iskustava danas koje je počelo kao virtualno školsko igralište gdje možete igrati košarku, bacati frizbi i gdje se konstantno dodaju nove aktivnosti poput paintballa i graničara.

Dolaskom virtualne stvarnosti mnogi su se okušali u stvaranju Metaversa te su neki, poput AltspaceVR-a, počeli i uspijevati u naumu. No i dalje se postavlja pitanje koliko su ljudi danas spremni (i kada će uopće biti) za komunikaciju pomoću digitalnih avatara (što je jedan od razloga zašto u našem studiju Delta Reality razvijamo rješenje za komunikaciju u miješanoj stvarnosti prebacivanjem 3D prostornog videa osoba). Avatar komunikacija možda postane ljudima primamljivija nakon skorog dolaska tehnologije koja će omogućiti savršeno prebacivanje izraza naših lica na avatare, kao i kombinacije virtualne i miješane stvarnosti te miješanja avatara i ljudi u istim digitalnim prostorima.

U VR svijetu ljudi će se prije okupiti oko različitih zadataka i aktivnosti

Ali, ako se orijentiramo na virtualnu stvarnost kakvu danas imamo, za usporedbu virtualnih svjetova ne treba ići dalje od Second Lifea i World of Warcrafta. Dok Second Life namijenjen komunikaciji i druženju ima 600.000 aktivnih korisnika, do tada World of Warcraft u zadnjem izvješću iz kolovoza 2015. ima 5,6 milijuna aktivnih korisnika. Ovo možda nije najpoštenija usporedba, ali pokazuje kako je u domeni virtualnih svjetova veća šansa okupljanja ljudi ako imaju neke zadatke i aktivnosti. Tako da je puno veća šansa da se ljudi u virtualnoj stvarnosti počnu družiti u taverni prije velikog questa i da iz toga izraste cijela zajednica pa čak i civilizacija, nego da napravimo tavernu samu po sebi i kažemo “evo vam, družite se”.

Nedavno je istraživanje pokazalo kako 19% desktop VR korisnika provodi vrijeme družeći se u virtualnoj stvarnosti, dok 38%, dakle dvostruko više, provede igrajući multiplayer igru. Kako će se povećati broj naočala virtualne stvarnosti, i ovi će postoci narasti, no opet dolazimo do toga je li Facebook radio proizvod za danas ili za potencijalnu budućnost.

Facebook Spaces – platforma kakvu bismo htjeli vidjeti za 5 godina

 

I, hop! Teleportirali smo se u Zadar, odnosno u 360 sliku koju sam snimio prošloga ljeta.
I, hop! Teleportirali smo se u Zadar, odnosno u 360 sliku koju sam snimio prošloga ljeta.

Možda se trebamo prisjetiti kako je Facebook Spaces još uvijek u beta verziji i kao takvog bi ga se trebalo promatrati. Uvijek dajem puno veću slobodu beta verzijama proizvoda – kad su ljudi prigovarali lošoj rezoluciji Oculusa rekao sam samo da pričekaju i vide dokle će rezolucija u kratkom vremenu doći, kao što i sada pričam ljudima koji isprobavaju Microsoft HoloLens i kažu da je preuski kut gledanja da se trenutno orijentiraju na potencijal koje im te naočale nude. Međutim i Oculus tada, kao i HoloLens danas su prvi takvi proizvodi koji postoje na tržištu. Društveni VR postoji već niz godina s predvodnicima poput AltSpacea ili ponovno RecRooma koji je pokazao kako napraviti društveni VR kojem se ljudi vole vraćati.

Facebook je napravio platformu kakvu bismo htjeli vidjeti za pet godina. Neupitno je kako će broj VR korisnika rasti, tehnologija se poboljšavati i kako će početi dolaziti druge digitalne stvarnosti. Tako da je stvaranje centralizirane platforme za druženje u različitim stvarnostima Facebookova dugoročna igra gdje su oni i u najboljoj poziciji da stvore takvo mjesto. Ali pitanje je tko će u ovakvom obliku htjeti danas koristiti Facebook Spaces. Nadam se kako će čim prije primijeniti svoju mantru Move fast and break things jer ostaje osjećaj kako su već u ovom trenu razvoja trebali biti puno bolji.

Geplaatst door Facebook Tips op Maandag 17 april 2017

ponuda

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Superbet akvizirao Axilis Brune Kovačića – Zagreb postaje inovacijski centar digitalnog klađenja

Bruno Kovačić za Netokraciju ekskluzivno otkriva kako je softversku agenciju koju je osnovao kao student preuzeo Superbet, a koji je nedavno osigurao 175 milijuna eura za širenje.

Kultura 2.0

Treba li vam teta u Pošti pretvoriti Bitcoin u kune?

Hrvatska Pošta pokrenula je projekt mjenjačnica za kriptovalute u suradnji s tvrtkom Electrocoin i time može postati jedna od najprogresivnijih tvrtki u Hrvatskoj. Pitanje je - hoće li?

Kultura 2.0

Jesu li video igre – u svijetu i u Hrvatskoj – umjetnost?

Ako je i limenka umjetnikovog izmeta umjetnost, zašto ne bi umjetnost bile i linije kodova uz prateću računalnu grafiku? Razmatrajući odabrane teorije umjetnosti istražujem mogu li se videoigre smatrati umjetnošću.

Što ste propustili

Internet marketing

Kad stvarni, strašni događaji inspiriraju stvarno snažnu kampanju: The Real-life Escape Room

SoMo Borac. Clio Awards. BalCannes. European Excellence Awards. SEMPL. To je tek dio nagrada koje je osvojila kampanja The Real-life Escape Room, itekako zasluženo. No, nagrade su tek točka na i kompleksnog razvoja i realizacije jedne ovakve snažne i društveno odgovorne kampanje.

Startupi i poslovanje

Hrvatski Top Digital Agency osigurao investiciju od milijun eura predvođenu Fil Rouge Capitalom

Top Digital Agency, tvrtka koja spaja agencije i klijente osigurala je milijun eura investicije, a ovu rundu predvodi Fil Rouge Capital sa 800 tisuća eura.

Tehnologija

‘Best buy’ mobiteli danas: Za one koji hoće premium značajke, ali ne i paprenu cijenu

Mobiteli su preskupi, i to je činjenica. Treba li vam onda uopće novi Samsung od 1000 eura ili ga samo želite jer je nov i 'najbolji'?

Startupi i poslovanje

Superbet akvizirao Axilis Brune Kovačića – Zagreb postaje inovacijski centar digitalnog klađenja

Bruno Kovačić za Netokraciju ekskluzivno otkriva kako je softversku agenciju koju je osnovao kao student preuzeo Superbet, a koji je nedavno osigurao 175 milijuna eura za širenje.

Startupi i poslovanje

Dati otkaz zaposleniku u mješovitoj stvarnosti dobar je PR, ali XR doista pomaže razvoju mekih vještina

Zamislite dan kad svojim zaposlenicima nećete plaćati tečajeve već će te ih poslati u susjednu sobu da prođu simulaciju - taj dan mogao bi biti veoma blizu, a evo i što od njega očekivati.

Intervju

Adriana Bandl, PMI: ‘Digitalnu transformaciju i CX treba demistificirati unutar same tvrtke’

Kako studij psihologije može pomoći u karijeri razvoja korisničkog iskustva i digitalne transformacije ispričala nam je Adriana Bandl iz tvrtke PMI.