Croteam: prvaci hrvatskog razvoja igara napunili 25 godina!

Prvaci hrvatskog razvoja video igara napunili 25 ususret Serious Samu 4

Croteam je ove godine napunio 25 godina i u tom razdoblju postigli su ogromne stvari za domaću game dev zajednicu, ali i za plasiranje Hrvatske na svjetsku game dev kartu. Pričaju mi da ključ uspjeha navodno nemaju, ali mislim da je ključ upravo u tome da se i dalje trude biti onakvi kakvi su bili kada je izašao prvi Serious Sam.

Ako ste kroz život išli bez da ste čuli za Croteam ili barem Serious Sama, nisam siguran kako da vam kažem, ali to vam i nije neki život. Najpoznatiji domaći game dev studio započeo je s radom sada već davne 1993. godine, a do danas iza sebe ima brdo igara, ali i vlastiti inkubator u kojem su se “kuhale” igre kao što je Tormental ili I Hate Running Backwards.

Razgovor s ekipom iz Croteama tako je bio jedan od mojih bucket list intervjua, a 25 godina Croteama ponajbolja prigoda za razgovor s veteranima najbolje industrije na svijetu. Od skromnih početaka uz Football Glory i Amigu, pa sve do VR verzija Serious Sama koje su uvijek u samom vrhu prodaje na Steamu, u ovih 25 godina zaista se dogodilo mnogo toga. Kako se osjećaju sada kada su preživjeli četvrt stoljeća, odgovaraju mi Ante Vrdelja, producent i CMO, te Damjan Mravunac, CMO, kompozitor, glazbenik i još mnogo toga:

Sretno što smo imali priliku raditi i uživati u radu sve te godine, ali i sretni što to radimo i danas. Studio je osnovan prije pojave prvog PlayStationa, bilo je uzbudljivo dočekati tu i sve sljedeće konzole i nove tehnologije pa vidjeti na koji način ih možemo iskoristiti za igre.

Momci dodaju i kako se u industriji igara često govori o strelovitom uspjehu, igrama koje su jednostavno “pomele” tržište, (kao što to radi Fortnite), ali i o gomili timova koji su napravili igre koje nisu ostvarile uspjeh koji su trebale, a njihovi tvorci su se jednostavno prestali baviti ovim poslom. Stoga su u Croteamu vrlo sretni i zadovoljni što su tu gdje jesu, a prvih 25 im je prošlo, kažu – vrlo zabavno!

Damjan je osoba koja vam je donijela glazbenu podlogu Serious Sama i Talosa.

Nije dovoljno samo snivati snove

Kada ste studio koji od vrlo skromnih početaka za vrijeme rata u državi koja praktički jedva postoji dođete do velikog uspjeha, sigurno možete dati i neki dobar savjet. Iako mi iz tima kažu kako je teško govoriti generalno, dodaju i kako se priklanjaju trendu koji kaže da samo “vjerovanje u snove” nije baš prikladno, a ja bih još dodao da nije ni dovoljno:

Otprilike svatko tko je u ovom poslu sanja neku vlastitu igru i pojedinci se nerijetko odlučuju oformiti manji tim pa svoje snove pretočiti u projekt. Mnogo je, odnosno previše je malih timova koji s izuzetno ograničenim resursima pokušavaju izraditi kvalitetnu igru. Mnogo zanimljivije stvari i prilike nastaju iz timova srednje veličine.

Prema tome, ako planirate s još dva prijatelja otvoriti game dev studio i zaraditi milijune vašom super idejom, možda biste trebali na trenutak stati i razmisliti po čemu se to vi razlikujete od stotina studija koji su probali isto i propali. U game dev industriji svakog dana se uruši san nekog studija, a na probleme nisu imuni ni studiji za koje možda mislite da im ruže cvjetaju.

Dečki kažu kako se nije jednom dogodilo da u Croteamu misle kako su došli do kraja i jednostavno nema načina za nastavak rada, ali i dalje su tu.

Dean Sekulić, u jednom u prvih improviziranih ureda Croteama.

Jedan od ključeva uspjeha Croteama svakako je i dobra suradnja sa svjetski poznatim Devolverom, izdavačem iz SAD-a s kojim Croteam radi već dugi niz godina. Devolver je nastao iz niza manjih poduzeća koja su se nastojala baviti izdavanjem igara na nešto drugačije načine, primjerice korištenjem gerila marketinga umjesto “standardnih” metoda. Kako u tome i nisu bili previše uspješni, spojili su se u tvrtku koju danas poznajemo kao Devolver Digital i tražili svoju veliku priliku za predstavljanje na svjetskoj sceni.

Ta prilika došla je upravo iz Hrvatske.

Devolver je svoj prvi veliki uspjeh imao upravo s Croteamovom igrom, tada underdogom iz Hrvatske, a Croteam je svoje povjerenje ukazao malenom izdavaču, teksaškom underdogu. Suradnja se pokazala uspješnom pa je danas riječ o poslovnom, ali i prijateljskom odnosu. Primjerice, gotovo je cijeli Devolver ove godine doputovao u Hrvatsku kako bi s Croteamom sudjelovao na Reboot Developu.

Serious Sam nove generacije

Upravo je Develop bio mjesto na kojem se ove godine prvi puta predstavio trailer za Serious Sam 4: Planet Badass, koji će svjetlo dana ugledati nadamo se što prije. Ono što Sama čini drugačijim od ostalih FPS naslova upravo je “vibra i duh”. Svatko može napraviti FPS u kojem pucate u škorpione i razne druge neprijatelje, ali samo jedan ima atmosferu Serious Sama.

Serious Sam je tako poznat po nekoliko stvari: pretjeranoj akciji, bizarnim neprijateljima i humoru koji je pronašao put do srca milijuna ljudi koji su kroz godine prošli barem dio njegovih avantura. Kako nakon 25 godina uspijevaju zadržati tu “vibru” i kako prilagođavaju Sama aktualnim tehnologijama? Jednostavno – na Samu i dalje rade isti ljudi koji su ga stvorili prije više od desetljeća.

Serious Sam 4: Planet Badass aktualni je projekt na kojem aktivno radimo i svaki dan igramo pa se tako nadograđuju i segmenti tehnologije koja pokreće igru (Serious engine). Jedina “konstanta” je upravo osjećaj igrača da se radi o Serious Samu. Nema nekog tajnog recepta: tim veterana koji je radio dosadašnje igre danas radi Serious Sama 4 koji će zadržati sve elemente koji su serijal učinili izvrsnim, ali ovoga puta na višoj razini – od broja neprijatelja preko Samovog arsenala do veličine mapa.

Momci dodaju i kako u Croteamu vrlo dobro znaju što fanovi serijala očekuju, znaju kakvu igru žele stvoriti i vrlo dobro znaju kako ju napraviti. Osim Sama, igra na kojoj Croteam surađuje sa studijom Gamepires, SCUM, uskoro ulazi u early access, a nije tajna da će jednog dana izaći i nastavak The Talos Principle-a.

Kapaciteti Inkubatora u potpunosti popunjeni

Jasno, u 25 godina Croteam nije samo stvarao igre već su bili i mentori drugima. U posljednje se vrijeme sve više govori o igrama koje su plod Croteam inkubatora, poput uspješnice I Hate Running Backwards i nadolazećeg Tormentala. I Hate Running Backwards uskoro očekuje i verzija za Nintendo Switch, a Tormental ulazi na Steam Early Access. Nadalje kažu:

Uz još dvije igre u različitim fazama razvoja – Battle Bolts i Hand of Merlin – te jedan projekt koji će zasad ostati tajna, Croteamov je inkubator živahno mjesto! Tu je i koprodukcija sa studijem Gamepires na igri SCUM pa možemo reći da su kapaciteti Inkubatora u potpunosti popunjeni. Projekti i ideje su u drugom planu, čini se da ih nikada ne manjka, a njihovi autori, timovi i strast za izradom igara uvijek su na prvom mjestu kod odabira projekta.

Croteam je u posljednje vrijeme prepoznat i kao studio koji radi vrlo kvalitetne VR naslove, a Serious Sam se pokazao kao idealan lik za VR napucavanje. Tako se na Steamu trenutno može kupiti čak četiri VR Sama, ali i Talos Principle VR. Momci kažu kako je VR oduševio Croteam, pa su prošle godine stvorili i svoj prvi VR naslov, Serious Sam VR: The Last Hope. S najavom novog Serious Sama postavlja se i logično pitanje: hoće li biti i VR verzije?

O tome hoće li (i u kojoj mjeri) Serious Sam 4: Planet Badass biti “vr friendly” ipak će odlučiti tržište, koje je u protekloj godini u segmentu VR-a raslo sporije od najopreznijih projekcija.

No fali ljudi i formalnog obrazovanja

Za kraj odlučio sam se Croteam pitati kako bi oni krojili nadolazeći Zakon o audiovizualnim djelatnostima, odnosno kako bi krojili dio u kojemu se radi o video igrama kada bi nadležni pitali njih:

Rješenja kojima je Engleska u svega četiri godine revitalizirala svoju industriju videoigara svakako su dobra inspiracija: negativne pokazatelje iz razdoblja koje je prethodilo uvođenju beneficija za developere danas je zamijenila stopa rasta od 7.1% u broju objavljenih naslova nastalih u toj zemlji.

A kada je riječ o domaćoj game dev zajednici i njezinim prednostima i nedostacima, iz Croteama kažu kako je jedan od glavnih nedostataka također i jedna od najvećih prednosti. Ljudi, koji su najveće bogatstvo, ujedno su i najveći izvor problema. Kod nas jednostavno nema dovoljno kvalitetnih developera, i zbog toga čitava industrija ne raste onoliko koliko bi trebala.

Ovdje je riječ ponajviše o nedostatku institucionalne naobrazbe za developere video igara, koja bi na fakultetima usmjeravala upravo prema game devu. Ovo bi se, jasno, trebalo promijeniti, ali ostaje pitanje koliko će vremena proći kako bi se o tome počelo javno govoriti. Dobar korak je svakako uključivanje igara u Zakon, i vjerujem kako bi se upravo s izglasavanjem ovog novog zakona moglo dobiti uporište za razvoj smjerova na fakultetima. Talent je očito tu, samo mu treba malo podrške u pravome smjeru.

Što se tiče Croteama, želim im još barem 25 godina rasta i razvoja, i mogu im se samo zahvaliti na ugodnim uspomenama iz djetinjstva. E, da, da su sladoled, Croteam navodi da bi bio ovaj.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Data science u sportu: prof. dr. sc. Marina Ivašić-Kos analizira rukometne akcije uz strojno učenje

Automatsko prepoznavanje događanja na rukometnom terenu može uvelike pomoći trenerima i profesorima.

Vodič

Kako uspješno raditi od kuće, biti produktivan i ne izgubiti živce?

Ukratko - teško. :) Nekad ćete se doista osjećati neuspješno, bit ćete neproduktivni i gubit ćete živce. Ali ima načina da polako doskočite izazovima, jedan po jedan.

Startupi i poslovanje

Hrvatske ekološke tenisice MIRET na Kickstarteru preko noći prešle cilj i skupile 20 tisuća dolara

Nakon nekoliko godina razvoja i usavršavanja, hrvatski brend ekoloških tenisica MIRET zadovoljan svojim inovacijama i certifikatima pokreće Kickstarter kampanju ne bi li što prije proširio dobar glas i osvojio srca ekološki osviještenih kupaca diljem svijeta. U razgovoru s osnivačima otkrivamo i kako...

Što ste propustili

Kultura 2.0

Kreativci Brukete&Žinić&Grey i Brigade inspirirani radom od doma počeli tiskati ružičasti toaletni papir

Krizna vremena zahtijevaju krizne mjere, a koronavirus nikoga nije ostavio ravnodušnim. Absolut Vodka okrenula se sanitetskom alkoholu, Airbus i Jaguar proizvodnji respiratora, a hrvatske kreativne agencije Bruketa&Žinić&Grey i Brigada - toaletnom papiru!

Kultura 2.0

MUP licencirao tehnologiju Pokemon GO-a za praćenje kršitelja samoizolacije!

U doba krize uzrokovane virusom COVID-19, mnoge institucije okreću se nekonvencionalnim rješenjima za suzbijanje širenja pandemije.

Kultura 2.0

Zbog prisilne digitalizacije gospodarstva i društva u izolaciji, Hrvatska prvi put prvak DESI indeksa!

Europska komisija ove godine odlučila je nešto ranije objaviti Indeks gospodarske i društvene digitalizacije (DESI) za 2020. godinu ne bi li oraspoložila građane Europske unije u ovim tmurnim danima - naime, indeksi država članica EU otišli su značajno u vis, a Hrvatska među njima prednjači!

Kultura 2.0

“Niste bili kod kuće” poruke od poštara omogućile Hrvatskoj osvajanje Guinnessa za najduži red na svijetu

Zahvaljujući velikim naporima jako male skupine poštara Hrvatska je postavila novi rekord impresivnim redom u jednom zagrebačkom naselju.

Kultura 2.0

Osnovana crkva Presvetog Rada na Daljinu, već potpisan “Zoomovski ugovor” s Republikom Hrvatskom

Ekskluzivno otkrivamo da je u Zagrebu prije nekoliko dana putem novodigitaliziranih servisa hrvatske javne uprave registrirana nova crkva - Prva crkva "Presvetog 'Remote' Rada'.

Intervju

U iščekivanju drugog paketa mjera: Hoće li se freelancerima i malim poduzetnicima ponuditi slamka spasa?

Vladajući ne shvaćaju problematiku samozaposlenih, malih i mikro poduzetnika. Glasno im to poručuju njihovi predstavnici svakog dana od kada je Vlada predstavila prvi paket mjera za suzbijanje ogromnih posljedica koje za privatni sektor donosi pandemija virusa COVID-19.