Hrvatska Ars Futura radi u gaming industriji, ali ne razvija igre?

Hrvatska Ars Futura radi u gaming industriji, ali ne razvija igre?

Priča Ars Future nije baš svakidašnja. Oni rade u gaming industriji, ali zapravo ne rade na samim igrama. Predstavljamo vam domaću tvrtku koja radi s jednom od najvećih tvrtki u gaming industriji, Activision Blizzardom.

Tko već s ovime nije upoznat, jedna malena zagrebačka digitalna agencija 2015. godine ostvarila je nešto čemu je teško ne zavidjeti. Njihovim klijentom postao je Activision Blizzard, jedna od najvećih gaming tvrtki na svijetu, a sada u potpunosti preuzimaju njihov digitalni razvoj u Esports segmentu.

We're ending the year with a bang! 🎉 🤩 After years of joint projects, we're partnering up with Activision Blizzard…

Posted by Ars Futura on Thursday, December 9, 2021

Sjeli smo i razgovarali s Lukom Drezgom (COO) i Tomislavom Bilopavlovićem (CTO) kako bi više saznali o suradnji s tvrtkom koja je izdala Warcraft, Overwatch, Hearthstone i još gomilu poznatih igara i serijala koje su prodane u desecima milijuna primjeraka.

Iako su u gaming industriji, nisu game dev

Ars Futura je ove godine napunila 8 godina i pored ovog specifičnog partnerstva, bave se dizajnom i razvojem mobilnih i web aplikacija i za druge klijente, a među njima možemo istaknuti i Sveučilište Harvard, Major League Gaming i Evisort.

Ipak, Activision Blizzard Esports sada definitivno postaje njihov najveći projekt.

S Activision Blizzardom najprije su surađivali preko njihove esport organizacije Major League Gaming, na razvoju i redizajnu platforme GameBattles, što je uključivalo potpun redizajn i development njihovih aplikacija za iOS i Android.

Kasnije se prebacuju na razvoj MLG-ove platforme za konzumaciju video sadržaja na kojoj korisnici mogu gledati emisije i videe s esport turnira u igrama kao što su Call of Duty, StarCraft, Halo, Overwatch, Gears of War i druge. Time su bili zaduženi za razvoj posebnog video playera koji se može prilagođavati ovisno o brandu koji ga koristi. Nakon toga počeli su raditi na Activision Blizzard Esports League.

Ars Futura trenutno broji 40 zaposlenika, a tijekom 2021. godine zaposlili su 15 novih kolega.

Iako dobro poznaju gaming, u Ars Futuri developeri ipak imaju drugačija znanja od developera koji radi u game dev studiju:

Developer koji razvija web i mobilna rješenja ima skroz drugačija znanja i vještine od developera koji razvija video igre. One stručnjake koje mi tražimo su ipak bliži webu i mobilnom razvoju u digitalnom svijetu.

Suradnja s Activision Blizzardom se produbila

S najnovijom vijesti ovog prosinca, Ars Futura u cijelosti preuzima njihov Esports digitalni razvoj što naravno znači stepenicu više jer rad na esport ligama jednog “diva” kao što je Activision Blizzard ipak nije mala stvar, ističe Luka:

Zadnjih 6 godina aktivno surađujemo s njima i već smo imali prilike raditi zajedno na raznim projektima, ali Call of Duty League i Overwatch League su ipak perjanica Activision Blizzard Esports divizije.

Početkom 2022. godine zato planiraju oformiti multidisciplinarni tim od 14 ljudi koji će aktivno raditi na Activision Blizzard Esports projektima s fokusom na Call of Duty League i Overwatch League mrežnim stranicama i mobilnim aplikacijama:

U tom timu ćemo imati pokrivene sve pozicije – od product ljudi (product manageri i designeri), preko frontend/backend/full stack developera, mobilnih developera (Android i iOS), do DevOpsa i QA-a. Jedna firma u malom.

Rad na projektima koje prate milijuni

Na naše pitanje koji projekt im je predstavio dosad najveći izazov, Luka pojašnjava da kad su u pitanju platforme koje aktivno koriste stotine tisuća ljudi, svaki projekt postaje vrlo izazovan:

Kako smo zadnjih par godina surađivali najviše u vidu product designa, ipak bi istaknuo zadnji proizvod na kojem smo radili i design i development. Samo prvi event, od četiri, je na Twitchu sve skupa gledalo preko 4 milijuna ljudi, a naš web je u zadnjih pola godine došao i do par milijuna pregleda, točnu brojku nažalost ne mogu podijeliti.

Esport segment znači česte evente poput turnira ili redovito kolo lige te zbog toga na sami dan nekog esport eventa uvijek očekuju veliki skok u broju aktivnih korisnika u istom trenutku. Tomislav objašnjava kako se Activision Blizzard sustav sastoji od mnogo servisa (API-ja) koje konzumiraju klijentske aplikacije web, android i iOS:

Brojeći milijune aktivnih korisnika, sustav zahtjeva da sve radi savršeno u svakom trenutku. Tu nam je jako bitna skalabilnost sustava tako da nijedan korisnik ne osjeti opterećenje sustava, ali isto tako da kad nemamo aktivnih korisnika ne trošimo resurse i ne stvaramo dodatni trošak.

Ovdje Tomislav posebno ističe DevOps tim koji pomoću automatiziranih procesa i redovitog testiranja sustava čini cijelu Ars Futuru spremnom na sve izazove.

Luki je osobno teško istaknuti najdraži projekt jer to za njega znači biranje najdražeg djeteta, ali naglašava kako su općenito zadovoljni s projektima koje su odradili s Activision Blizzardom od samih početaka, a još su mu srcu drage prve suradnje na GameBattles i MLG projektima. Marin Pavelić

Ništa bez pravih alata

Popularnost esporta i sve jača konkurencija zahtjeva inovativnost i brze promjene kako bi bili u toku s igračima pa čak i ispred njih. S obzirom na to da je sustav izgrađen modernim alatima i up-to-date tehnologijama, to im omogućuje efikasnost i brzi odgovor za promjenama od strane klijenta.

Tomislav nam dodatno pojašnjava koji su to moderni alati i up-to-date tehnologije:

Activision Blizzard backend sustav se sastoji od raznih servisa koji su gotovo svi napisani u Node.js jeziku dok je frontend napisan u Reactu. Uz to imamo i mobilne aplikacije koje su nativne, što znači da na Androidu imamo Kotlin te na iOS-u Swift.

Kako bi svi njihovi servisi funkcionirali, njihov DevOps tim koristi najmodernije usluge AWS-a (Amazon Web Services). Od ostalih bitnijih alata koriste standardne alate kao što su JIRA za project management, Bitrise za mobile CI/CD, AWS code deploy i slično:

Uz to i svaki zaposlenik može birati alate koji će im olakšati razvoj proizvoda, tu mislim i na hardver i na softver.

Kako izgleda trenutni razvoj na jednom od Activision Blizzard projekata?

Zadnji projekt kojeg su radili za Activision Blizzard, World Series of Warzone, krenuo je s discovery fazom:

U toj fazi naš UI/UX tim, usko surađujući s Activision Blizzard timom, radio je na istraživanju proizvoda i razrađivanju wireframeova. S obzirom na naše iskustvo u esportu ta faza je kratko trajala te smo jako brzo započeli s razvojem proizvoda.

Tijekom razvoja koristili su agile metodologiju kako bi projekt razbili u više faza. Također, neprestano su dobivali povratne informacije od Activision Blizzarda. Na ovom proizvodu nastavljaju raditi i cijelu sljedeću godinu. Svi su veoma zadovoljni uspjehom WSOW-a zbog čega planiraju proširiti iduću sezonu s jako puno novih featurea.

Activision Blizzard je potvrdio kako je Warzone igralo preko 100 milijuna igrača. Marin Pavelić

Interne dogovore i suradnje na Activision Blizzard projektima Ars Futura tim odrađuje po projektu što znači – kada se otvori mogućnost suradnje, oni oformljavaju tim i počinju na radu s projektom. Kako sve rade inhouse, tako im dogovori i komunikacija nikada nisu bili problem. Sve aktivnosti uvijek odrađuju u suradnji s klijentom počevši od planiranja roadmapa do brainstormanja za poboljšanja na projektima. Uključeni su u sve cikluse razvoja te mogu utjecati na buduća rješenja u okviru projekata:

Naravno da veće business odluke dolaze od strane nekih C level executivea iz Blizzarda, ali kada to dođe do nas imamo potpunu slobodu na koji način to rješavamo. Zahvalni smo jako na razini suradnje i autonomije koju uživamo na ovim projektima.

“Kao što klijent propitkuje tvoje odluke mi na isti način propitkujemo i odluke klijenta…”

Dobar odnos s klijentom zlata vrijedi, a malo je reći kako je Luka zadovoljan kako Ars Futura surađuje s Activision Blizzardom jer nam odmah ističe činjenicu što već 6 godina kontinuirano rade skupa. Smatra kako već to puno govori, ali svejedno nam pokušava dočarati sliku:

Dio ljudi koji radi na ovome s klijentske strane smatram više prijateljima i kolegama nego klijentima, mi smo bili kod njih u Americi, upoznali se s njihovim obiteljima, družili se i van posla od New Yorka do Los Angelesa.

Otvorenost u komunikaciji i problem solving vidi kao ključ uspješnog odnosa s klijentom:

Kao što klijent propitkuje tvoje odluke mi na isti način propitkujemo i odluke klijenta, mislim da je taj back-and-forth odnos i iskrenost ono što nas je izdvojilo od ostale mase koja radi s Activision Blizzardom.

Raditi na globalnim gaming brendovima – iz Hrvatske

Tomislav nam ističe kako za Activision Blizzard tim traže isti tip inženjera kao i za druge pozicije, a to je tip osobe koja je culture fit za Ars Futuru:

To znači da smo u potrazi za inženjerima koji bi se uklopili u mlad i dinamičan tim, koji su odlični timski igrači, efektivni u komuniciranju i odlični u rješavanju problema koji su postavljeni pred njih.

Kako trenutno živimo u remote svijetu, osoba mora imati odlične organizacijske vještine kako bi cijeli tim uspješno funkcionirao:

Potrebni su nam ljudi koji su spremni učiti i usavršavati svoje vještine, ali isto tako i prenositi znanje na druge ljude.

Tomislav nam je i nabrojao neke nužne vještine:

Neke od važnijih vještina koje bih tu nabrojao su timski rad, komunikacija, rješavanje problema (problem solving) i organizacijske vještine. Mislim da se dosta od toga ne nauci u formalnom obrazovanju, nego dolazi s iskustvom.

Prepoznali ste se u ovom opisu, a već ste zagriženi gamer ili aktivno pratite neke od esport liga? Nemate se što puno misliti, trk na njihove oglase za posao jer rijetke su prilike da kao zaljubljenici u gaming, van razvoja igara, imate priliku raditi i biti u doticaju s globalnog gaming industrijom – iz Hrvatske.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni marketing

Gdje griješimo u zapošljavanju generacije Z?

Zbog toga što je odrasla u posve novim okolnostima modernog društva, kao i u mnogo slučajeva dosad - stariji naraštaji sve slabije razumiju novu generaciju. Kako pristupiti "genzijevcima"?

Digitalni marketing

Je li Google Analytics ilegalan? Jest, ako se pogrešno implementira!

Je li korištenje Google Analyticsa (i svih drugih digitalnih servisa koji podatke spremaju u SAD) preko noći postalo ilegalno objašnjavaju stručnjak za digitalnu analitiku Robert Petković i pravnica Ana Bačić.

Intervju

Tena Turčinović preuzima poziciju Marketing Managera u Wolt Hrvatska

Tena Turčinović, donedavno Client Partner Manager u Httpoolu Hrvatska, od početka 2022. preuzima marketing Wolta u Hrvatskoj.

Što ste propustili

Intervju

Što na internetu radi i voli: Vuk Vuković

Ekonomist i poduzetnik čija tvrtka se bavi politčkim i tržišnim predviđanjima otkrio nam je sve o svojim online navikama - omiljena javna osoba koju prati je Nassim Taleb (koji i prati njega!), obožava memeove, skoro je kupio Dogecoin zbog Elona Muska, želi više followera na Twitteru, na Instagramu ima gastro profil cookwithvuk!

Društvene mreže

Kronike LinkedIna: “Poslovna mreža” koja je postala odlagalište objava za samohvalu i šuplje inspiracije

Što je sve LinkedIn postao, a nije trebao? Iliti kako smo pretvorili jedinu poslovnu društvenu mrežu u novi Facebook...

Digitalni marketing

Oglasio se Google: “Analytics nije ilegalan, ali neka EU i SAD što prije dogovore pravila”

Sporna mogućnost da digitalni servisi američkim tajnim službama moraju otkriti osobne podatke građana EU, zbog koje navodno krše GDPR, tek je teoretska i Google u 15 godina, koliko nudi Analytics, nije primio niti jedan takav zahtjev - tvrdi njihov glavni pravnik Kent Walker.

Digitalni marketing

Željka Košanski postaje Head of People Operations za Mediatoolkit i Bornfight

U 2022. godini Željka će pomoći u zapošljavanju 80 kolega u obje kompanije što je rast od 50% u Bornfightu, i čak 80% u Mediatoolkitu.

Analiza

Je li moguće? Hrvatski developeri zadovoljni su selekcijskim procesima, daju im ocjenu 7,6

Prijatelji, poznanici i kolege developerima su najčešći izvor informacija o otvorenim pozicijama i uvjetima rada u drugim tvrtkama. Juniori posao traže i na društvenim mrežama, a midovi gledaju i portale za zapošljavanje. U oglasu bi trebala biti navedena plaća, a na intervjuu budući šef.

Istraživanje

Za povećanu online kupnju u 2021. najviše su zaslužni – pripadnici “Boomer” generacije!

Mogli smo očekivati kako će online kupnja rasti, ali koja kategorija proizvoda bilježi najveću kupnju, kolika je prosječna vrijednost kupnje i koje generacije dominiraju u online shoppingu?