Proizvodnja hardvera težak je posao, ali donosi i brojne nagrade

Proizvodnja hardvera težak je posao, ali donosi i brojne nagrade

Aleš Špetič, direktor slovenske tvrtke CubeSensors i nekadašnji direktor Zemante, na konferenciji Shift u Splitu prošloga je tjedna održao predavanje na temu hardverskih startup projekata i tvrtki. Poučen prvenstveno vlastitim iskustvom, podijelio je ključne informacije s kojima biste trebali biti upoznati ako se upuštate u dizajniranje i proizvodnju elektroničkih uređaja.

Aleš Špetič, Shift Split
Razgovor o hardveru na konferenciji Shift u Splitu (snimio Janez Klemenčič)

Aleš Špetič, direktor slovenske tvrtke CubeSensors i nekadašnji direktor Zemante, na konferenciji Shift u Splitu prošloga je tjedna održao predavanje na temu hardverskih startup projekata i tvrtki. Poučen prvenstveno vlastitim iskustvom, podijelio je ključne informacije s kojima biste trebali biti upoznati ako se upuštate u dizajniranje i proizvodnju elektroničkih uređaja.

CubeSensors su pametne kockice koje pomoću ugrađenih senzora mjere kakvoću zraka, temperaturu, vlagu, buku, svjetlost i tlak zraka u zatvorenom prostoru i pomažu vam poboljšati radni i životni okoliš, a nedavno su odnijele pobjedu na natjecanju TechCrunch Hardware Battlefield.

Špetič smatra kako unatoč pretjeranom romantiziranju i gotovo stvaranju ‘kulta startupa’, startupi nisu i ne bi trebali biti ‘svete krave poduzetništva’ – i oni su tvrtke koje trebaju stvarati vrijednost i zarađivati novac. Tvrdnje kako je za početak važan samo traction, traction, traction (a ostalo ćemo ‘lako’, odnosno, kada za to dođe vrijeme), možda i jesu valjane u svijetu softvera, ali u svijetu hardvera nipošto! Evo nekoliko razloga:

  1. Dizajniranje elektronike dugotrajan je i mukotrpan posao! Za proizvodnju hardvera potrebno vam je puno više vremena nego za proizvodnju softvera. Dok greške u programima i aplikacijama možete uklanjati efikasno i u hodu, hardver se može fizički oštetiti, a susrest ćete se i s brojnim administrativnim preprekama. Upuštate li se u ovakav projekt, računajte barem na 12 mjeseci od prvih skica do prototipa.
  2. Proizvodnja elektronike kompleksan je posao koji se sastoji od više faza i postupaka. A u svakoj fazi nešto može poći po zlu. Morate proći sve – od hardverskog i dizajnerskog inženjeringa, inženjeringa ugrađenog softvera (firmwarea), proizvodnje i logistike, distribucije… Ako se samofinancirate, ključno je da dizajnerski inženjering odradite kvalitetno jer upravo u ovoj fazi možete najviše uštedjeti. Prilagodite dizajn proizvodnji, skicirajte više varijanti, snalazite se, u suradnji s proizvođačima upotrijebite trikove za redukciju troškova (ali ne na račun kvalitete)…
  3. Fokus na pravo tržište je ključan. Postoje tri glavna tržišta elektronike: konačni potrošači, poslovni korisnici i tehnološki korisnici. Dok su ‘običnom’ potrošaču najvažniji dizajn i upotrebljivost, poslovnim korisnicima dostupnost servisa i sigurnost, tehnološki korisnici vaš će proizvod koristiti kako bi izgradili nešto treće. Svaka od ovih skupina zahtijeva poseban pristup, a za početak se fokusirajte samo na jednu od njih.

    CubeSensors
    CubeSensors, pametne i lijepe kockice (izvor: CubeSensors)
  4. Poslovna strana hardvera. Prototipizirali ste super dizajniran i upotrebljiv proizvod. Po kojoj cijeni ćete ga prodavati? Hoćete li ga prodavati sami ili preko posrednika? Kako se kreću provizije trgovaca? Koliko iznose troškovi proizvodnje? Hoće li vam ostati dovoljno da preživite? Imate li radni kapital? Računajte na činjenicu da će svaki dodatni posrednik između vas i konačnih potrošača ‘oduzeti’ 30% vašeg profita.
  5. Veliki rizici. Imate ograničene mogućnosti iteracije. Jednostavno, ako nešto ne funkcionira (osim ako se radi o firmwareu), imat ćete reklamacije, a reklamacije su dupli trošak. Dok korisnici aplikacije razumiju beta fazu te će vam često i pomoći u uklanjanju bugova, beta faza kod elektronike ne postoji. Proizvod ili radi ili ne radi, a očekivanja korisnika puno su veća. Hardverski startup na početku može biti zadovoljan ako posluje s pozitivnom nulom!
  6. Plašljivi investitori. Da, teško ćete pronaći investiciju. Banke vam neće dati kredit za radni kapital, a investitori su jednostavno previše plašljivi i neobrazovani za ulaganje u hardverske tvrtke. Dok su vam kod softverskog startupa novci obično potrebni za skaliranje i rast, kod proizvodnje hardvera potreban vam je radni kapital kojim ćete unaprijed moći kupiti komponente kako biste imali spremnu zalihu za prodaju.
  7. Kina nije obećana zemlja. Prestanite sanjati o Kini. Proizvodnju selite u Kinu kada budete imali 100% finalan proizvod i kada budete proizvodili velike serije. U ranim fazama vrlo je važno da su vaši podizvođači u blizini kako biste mogli brzo reagirati.
Aleš Špetič, CEO CubeSensors (foto: Janez Klemenčič)
Aleš Špetič, CEO CubeSensors (snimio Janez Klemenčič)

Špetič zaključuje kako proizvodnja elektronike nije mačji kašalj. Radi se o zaista napornom i teškom poslu, ali on donosi i bogate nagrade. Tri od četiri najveća ‘izlaza’ u posljednjih 6 mjeseci dogodila su se u hardverskim tvrtkama (Beats, Nest Oculus Rift), a istraživanja tržišta pokazuju kako vjernost potrošača kod korištenja računala ‘traje’ 3 godine, kod pametnih telefona 2 godine, kod usluge godinu dana, a kod aplikacije samo 3 mjeseca! Osim toga, izgraditi nešto ‘od nule’ predstavlja ogromno osobno zadovoljstvo!

Aleš Špetič nedavno je i napisao detaljan vodič za ulagače u harvdverske tvrtke kojeg možete pročitati na njegovom blogu.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Prikaz

Native Teams u Hrvatskoj: Kako olakšavaju brigu o porezima, doprinosima i zapošljavanju u inozemstvu?

Native Teams, platforma za freelancere i digitalno plaćanje koju globalno koristi gotovo sto tisuća ljudi, u Hrvatsku je stigla prije dvije godine. Otkrivamo kako im je izgledalo širenje na regiju te što su u međuvremenu nova uveli.

Izvještaj

Metaverse nije mrtav. Njegov zli brat iz Mete možda jest…

Rebrendingom u Metu, Facebook je pokušao preuzeti vlasništvo nad pojmom metaversea, no svjedoci smo koliko mu je to uspjelo. Metaverse više nije u hypeu kao nekad, ali oni koji su se nastavili baviti njime - znaju da priča tek počinje.

Zabava i zanimljivosti

Hrvati napokon mogu glasati elektronski, i to zahvaljujući Samu Altmanu (i botovima)

Već niz godina naklapa se i navija za uvođenje elektronskog glasanja u Hrvatskoj. Ako nismo tijekom pandemije koronavirusa, kad ćemo, pitaju se mnogi. Ova superizborna godina, u kojoj nas čekaju parlamentarni, europski i predsjednički izbori jedina je još sila (ne)prilika koja bi mogla nagnati Državno izborno povjerenstvo da poduzmu mjere po tom pitanju.

Što ste propustili

Tvrtke i poslovanje

One su matematičarke, inženjerke, statističarke… upoznajte Compingove stručnjakinje za podatke!

Koliko je važna činjenica da u jednoj od vodećih domaćih informatičkih tvrtki u podatkovnoj znanosti važnu ulogu i većinu imaju žene pokazuju i neka svjetska istraživanja.

Programiranje

Što softverski inženjeri (ne) žele na poslu? Sudjelujte u istraživanju!

Prošlo je vrijeme kada su se poslodavci u IT-ju razbacivali pozicijama i benefitima, no to ne znači nebrigu o kadru koji žele zadržati, ali i ubuduće privući. Evo prilike da im kažete što vam je važno...

Startupi

Zagrebački startup Farseer: Kod nas zime nema, spremni smo razvaliti područje financijskog planiranja

Zagrebačka tvrtka Farseer niže poslovne uspjehe jedan za drugim. Nakon strelovitog rasta, prošlogodišnje investicije te uspješnih suradnji s nekim od najvećih regionalnih i globalnih tvrtki, ovaj softver za financijsko planiranje nedavno je dospio u društvo najboljih svjetskih alata u svojoj kategoriji.

Tvrtke i poslovanje

Infobip Shift Miami: Drugo izdanje obilježilo više partnera, izlagača, govornika, a i posjetitelja!

Povratak hrvatske konferencije u SAD ispunio je sva očekivanja organizatora te dodatno učvrstio Infobipovu poziciju na izazovnom američkom tržištu

Intervju

Svjetski “kamp za analitičare” stiže u Split: “Uvijek ćemo trebati ljude koji mogu razumjeti ponašanje ljudi online…”

MeasureCamp je sve samo ne obična konferencija, a možda joj je upravo to priskrbilo priznat status u svijetu analitike, s 140+ događanja u više od 35 gradova. U razgovoru s analitičkim veteranom i organizatorom MeasureCampa otkrivamo više o splitskom izdanju - i analitičkim tekovinama.

Izvještaj

Metaverse nije mrtav. Njegov zli brat iz Mete možda jest…

Rebrendingom u Metu, Facebook je pokušao preuzeti vlasništvo nad pojmom metaversea, no svjedoci smo koliko mu je to uspjelo. Metaverse više nije u hypeu kao nekad, ali oni koji su se nastavili baviti njime - znaju da priča tek počinje.