Indie Games Festival

Kako su ‘indie’ studiji postali prešutni junaci ovogodišnjeg Reboot InfoGamera

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Peti Reboot InfoGamer je za nama, dojmovi se sliježu, ali zapravo su već dobro poznati: ovo je jedan od najboljih gaming sajmova u Europi i možemo biti zadovoljni što se održava upravo u Zagrebu. No, čini se da su se ove godine na njemu otkrili pravi junaci domaće gaming priče – studiji koji su se okupili oko Indie Games Festivala.

Istina, nije ovo PAX ili E3, ali Reboot Infogamer nije ni malena priredba za prijatelje i obitelj. Svi brojevi o InfoGameru, od 5 dana trajanja, do površine od preko 15.000 kvadratnih metara, skoro 1000 konzola, računala i VR uređaja, samo su potvrdili moja očekivanja o ovome sajmu, a ona su bila prilično optimistična.

Kontam da će bit’ dobro.

Što da kažem, ne ponosim se nekim stvarima koje govorim, ali ovaj sam put ipak bio previše suptilan. InfoGamer nije samo dobar, već odličan, a iako je moje dojmove donekle pokvarila kiša zbog koje čitav dan nisam izašao sa sajma (jadan ja), mogu u samome početku teksta reći da je to bio punokrvni gaming sajam kojemu ništa ne fali.

Domaće snage

Sad kad smo se riješili formalnosti, volio bih napisati nekoliko redaka o “prešutnom” heroju ovoga sajma. Nisu to giveawayi na velikim pozornicama, nisu to YouTuberi iz čitave regije, nije to VR ni 4K ni Overwatch ni Battlefield 1 ni Razer Kraken slušalice bolno žarke boje, već lijepo nazvani Reboot InfoGamer Indie Games Festival. Indie developeri često ostaju u sjeni onih velikih i moćnih studija u kojima rade deseci i stotine ljudi, a upravo su oni “krivi” za neke od najboljih naslova koje sam igrao u zadnjih nekoliko godina.

Koje su to igre? Darkest Dungeon, FTL, Enter the Gungeon, Kerbal Space Program i vrlo čudni Papers, Please samo su neke koje mi odmah padaju na pamet, a iza njih su i My Summer Car, Mini Metro i Jalopy. Mogu ovako do zauvijek, ali jasno vam je što želim reći.

I Binding Of Isaac, naravno.

Prema tome, bilo bi apsolutno nerealno od mene očekivati zanemarivanje indie studija, a prvenstveno onih nama bliskih poput Binx Interactivea, Pine Studia, Cateia Gamesa, Ironwarda, Tempest Corea, Somniuma i Exordium Gamesa. U ovome članku neću nabrajati sve izlagače indie sajma, to je lako provjeriti, ali hoću naglasiti kako sam se upravo u tom paviljonu osjećao najbolje i najviše “kod kuće“.

Dok je Serious Sam VR bio vjerojatno najveća želja mnogih posjetitelja, a mixed reality verzija Sama bila je po meni najveća zvijezda showa s tehničke strane, Binx je predstavio Serious Sam: I Hate Running Backwards. Kako i samo ime govori, radi se najvjerojatnije o trčanju unatrag i pucanju, ali budući da nisam sam probao, ostaje mi to učiniti što je moguće prije.

15025541_1705501596445104_6618154771515217874_oReboot InfoGamer

Binxu nagrada za najbolji gameplay sajma

U kratkom razgovoru s Adamom Mehtićem iz Binxa saznao sam kako su indie igre na ovom InfoGameru na nijansu višem nivou nego prošle godine, kada je Binx Interactive prvi puta sudjelovao. Spomenuo je kako je cijeli paviljon bio ispunjen domaćim i regionalnim developerima, što samo pokazuje koliko brzo raste game dev scena kod nas i u regiji.

Naravno, Adama nije zaobišlo pitanje koliko je InfoGamer važan za indie developere i u kojoj mjeri on pomaže malim studijima.

Za svaki indie tim koji prikazuje svoje uratke, InfoGamer je jako bitan iz više razloga. Jedan od bitnijih je feedback na igru koju prezentiraš i pokušavaš probiti se na već dovoljno zahtjevnu scenu. Definitivno mogu reći da smo mi ove godine pogodili sa željama mladih i starih gamera s igrama (Serious Sam: I Hate Running Backwards i Catch Match) koju izrađujemo u suradnji s veteranima industrije, CroTeamom i Mad Head Gamesom.

Za kraj, Adam se pohvalio pozitivnim reakcijama na njihove igre, ali i osvojenom nagradom za najbolji gameplay čitavog showa:

Tijekom svih šest dana sajma feedback na igre je bio nevjerojatno pozitivan, i to nas je nagradilo dvjema stvarima, dvostruka nominacija u kategorijama – igra s najboljim gameplayem i najbolja igra sajma. Pobjeda u kategoriji najbolji gameplay za igru Serious Sam: I Hate Running Backwards nas je usrećila i svakako nam dala boost motivacije za daljnji razvoj i završetak igre.

Naravno, složili smo se kako ništa od ovog ne bi bilo moguće bez velike ljubavi organizatora na čelu s Damirom Đurovićem iz Reboota.

Dojmljiv je bio i Hellion, svemirski multiplayer survival beogradskog Zero Gravity Gamesa. Pomalo jezivi survival utemeljen na stvarnoj fizici u kojemu se morate boriti protiv samog svemira, ali i drugih igrača. Svakako zanimljiv twist vrijedan igranja u early accessu koji kreće početkom iduće godine.

Uvijek zabavan domaći heavy-metal platformer SEUM koji najviše podsjeća na kombinaciju Super Meat Boya i DOOM-a bio je podjednako zanimljiv kao i veliki prostor Gamepiresa u kojem je stajao Chevrolet Camaro. Istina, nikad nisam bio pretjerano dobar u brzom trčanju u igrama pa nekako sumnjam da bi SEUM bio prava stvar za mene, ali sudeći po odličnim recenzijama na Steamu mogu vas samo pokušati nagovoriti da ga isprobate i donesete odluku sami. I da, trčite po paklu i soundtrack je savršen.

Na prostoru već spomenutih Gamepiresa imali smo priliku gledati zanimljive timske bitke u poznatoj igri Gas Guzzlers Extreme, i to na ulicama Zagreba u različitim vozilima, između ostaloga i u kultnom fići. Gas Guzzlers me svaki put iznova nasmije i oduševi, a i koga ne bi, kada su napucavanje i auti vjerojatno dvije stvari koje su odlične samostalno, ali genijalne kada ih se spoji. Poput nogometa i auta u slučaju Rocket Leaguea, recimo.

Art stil godine? Inked!

Prolazeći kraj ekrana na kojemu se prikazivao gameplay trailer igre INKED, jednostavno sam u isti buljio pune dvije minute njegovog trajanja. Sjajan art stil igre, sjajan trailer i sjajan gameplay stvarno su me ugodno iznenadili, a za Somnium Games imam samo jednu poruku: Molim vas, dajte mi da probam!

Jeste li znali da imamo domaću TCG igru? Kao Hearthstone, samo naše? E, pa sad znate. Ime joj je Phageborn, i izgleda vrlo zanimljivo. Ako ćemo suditi po sjajnom cosplayu lika iz igre koji se prema mojim saznanjima zove Hazzerin i izgleda kao da ste pomiješali Cthulhua s World of Warcraftom, ova igra ima potencijal. U TCG igrama su uvijek jako važne dobre ilustracije i atmosfera, a meni se čini kako u Phagebornu ima svega spomenutog.

Naravno, svakako bih preporučio prijavu za isprobavanje demo verzije Phageborna čim bude dostupna, a, tko zna, možda upravo zbog Phageborna prestanete igrati Magic the Gathering na računalu!

Phageborn

Phageborn ima Cthulhua warlocka. Spavaš li mirno, Eriče Doddsu?

Kad smo već kod ilustracija, apsolutno su genijalne.

I malo straha je dobro

U mojim putovanjima indie dijelom nisu sve igre bile optimistične i vedre. Iako je Hellion poprilično jeziv zbog atmosfere svemira, igra Daemonical developera Fearem je ipak potpuno druga priča. Poput Dead By Daylighta, radi se o igri u kojoj se grupa igrača bori protiv demona koji je osjetljiv na svjetlo, ali zato sve vezano za nanošenje tjelesne boli radi vrlo dobro.

Daemonical je i službeno prošao Greenlight proces na Steamu, te je samo pitanje kada će zaživjeti u early accessu. Čestitamo!

E3 – PAX – InfoGamer

Jedan od glavnih pokrovitelja sajma ove godine bio je Starbreeze Studios koji u suradnji s domaćim studijem Lion Game Lion razvija po meni jednu od najzanimljivijih ne-indie igara sajma: Raid. Koristeći engine Paydaya 2, Raid je timski FPS koji vas stavlja u ulogu jednog od četiri člana grupe, slično kao i u Paydayu. Misija koju smo igrali sastojala se od krađe zlata iz nacističkog vlaka, a iako je igra još u nekoj od verzija alfe, sve skupa izgleda vrlo dobro.

Na Starbreeze lounge dijelu sajma popričao sam s Tenom Žigmundovac, PR i marketing menadžericom Lion Game Liona, koja je istaknula kako su se i ona i ostatak studija prije svega dobro zabavili i doma otišli s vrlo dobrim dojmovima.

Bilo nam je super, imali smo 16 računala na Raidu što je više nego što smo imali i na E3-u i na PAX-u, a cijelo vrijeme smo imali ljude koji čekaju u redu i uopće nije bilo praznog hoda.

Tena je istaknula kako je, za igru koja još nije dostupna ni u beta verziji, vrlo važan feedback ljudi koji su igru isprobali upravo na ovakvim događajima.

Kada je riječ o samom Raidu, otkrila nam je što možemo očekivati od ovog naslova koji ćemo vjerojatno moći igrati već sljedeće godine:

Igra je co-op multiplayer pa bismo s njom htjeli postići slično što i Overkill/Starbreeze s Paydayom, takozvani games as a service model. To znači da ne želimo izbaciti igru i onda se odmah prebaciti na nešto novo, nego bismo htjeli konstantne updateove i DLC-ove, odnosno da igra bude nešto što će rasti i razvijati se. Upravo nam je zato bitan stalni feedback od igrača da znamo da se krećemo u pravom smjeru i da zapravo radimo nešto što bi oni htjeli igrati.

Mobilne igre svjetske kvalitete

Za kraj mojih lutanja ostavio sam Nanobit, najveću domaću game dev tvrtku specijaliziranu za mobilne igre. Naravno, Chef Town i Hollywood Story su neke od igara na koje ste sigurno naišli barem jednom, a iako možda više volite Call of Duty od života u Hollywoodu, nikako ne možete poreći činjenicu da Nanobit stoji bok uz bok “teškašima” kao što su Gameloft i Ubisoft. 

Nikola Stolnik, voditelj marketinga Nanobita i organizator eSports događanja Good Game, u razgovoru je bio vrlo inspirativan i optimističan za budućnost, naglasivši kako će Nanobit uvijek sa zadovoljstvom podržati domaće developere i druge kvalitetne inicijative.

Reboot Infogamer simbol je napretka i svjetionik za sve one koji nisu sigurni treba li krenuti stopama razvoja igara. Nanobitu ovo nije prva godina da podržava ovaj projekt, te nam je zadovoljstvo pružiti potporu nečem ovako pozitivnom na domaćem terenu. Rebootu treba čestitati na ustrajnosti i kvaliteti koja iz godine u godinu raste, usprkos nepovoljnim uvjetima za razvoj.

Od ostalih dojmljivih štandova svakako je najveći onaj Razerov, gdje smo imali priliku zaigrati Battlefield 1 na jednom od desetaka računala opremljenih vrhunskom Razer periferijom upravo za tu priliku. Iako smo igrali na različitim serverima, tim Netokracije uspio je završiti u plusu i ovim putem prihvaćamo sve ponude za profesionalne gaming timove.

Naravno, InfoGamer je ponudio mnogo više nego što je mjesta u ovome članku, ali vjerojatno većinu toga lako možete pronaći na internetu. Svakako treba pohvaliti izvrstan LARP (live action role-play), potom tim Carta Magica koji je organizirao veliki Warhammer tabletop turnir i svu vojsku hardverskih tvrtki, tombola, cosplaya i svega ostalog.

Važnost domaće gaming scene

Kada se sve zbroji i oduzme, domaći gaming studiji imaju što za pokazati, a ako na umu imamo da ovo nije industrija koja postoji kod nas desetljećima, još je zanimljivija kvaliteta igara koje se stvaraju u malim studijima diljem zemlje, ali i regije. Možda ne možemo očekivati AAA naslove od malih indie studija, ali ono što vidimo iz godine u godinu upućuje na to kako će uskoro jedan od najzanimljivijih izvoznih proizvoda Hrvatske biti upravo – igre. 

Za mene je ipak najbolje bilo vidjeti domaće i regionalne developere igara kako stoje bok uz bok velikim imenima i smatram kako kod nas svakako ima genijalnih studija koji rade genijalne stvari, a na osobama poput mene je da vam probude svijest o sjajnim domaćim proizvodima. Budući da je i broj indie studija bio poveći, a ja sam imao samo nekoliko sati, nisam stigao isprobati sve što sam htio.

Posjet InfoGameru dar je i kletva u isto vrijeme, vjerujte mi.