Uz STEMI-jeve inženjere svatko može probuditi malog Dextera u sebi

Rijetko tko ne zna za Dextera, a malotko ne bi htio imati vlastiti laboratorij za sve izume koji su nam pali napamet. Hrvatska tvrtka STEMI, uz svog hexapod robota mogla bi nam ponuditi sličnu tehnološku avanturu. Nedavno su pustili u svijet novu verziju hexapoda, ali novi robotski ljubimac tek je prvi korak u svijet STEMI Laba koji nastavljaju graditi.

Uradi sam paketi robotskih i svakojakih drugih igračaka postali su u zadnjih par godina neosporiv trend. Kad se u DIY STEM priču uključi i par kartonskih dijelova iz Nintenda znate da su opcije nepresušne. Tržište je sve veće i svi zainteresirani mogu naći nešto po volji, a ni Hrvatska ne zaostaje u svojoj ponudi. Od prošlogodišnjeg nastupa na najvećem sajmu potrošačke elektronike CES te izlaganja na Intelovom štandu na Maker Faireu u San Francisu, hrvatski STEMI osvojio je mnoge svojom prvom verzijom hexapod robota uz koji djeca i mladi mogu učiti o elektronici, robotici i programiranju.

Prva verzija ovog robotskog pauka već je našla svoj kutak u mnogim hrvatskim i inozemnim domovima. Prošle godine prvih 500 robota rasprodano je u svega nekoliko mjeseci, a nedavno su predstavili novu verziju hexapoda koji uz dodatne hardverske mogućnosti donosi i bogat edukativan sadržaj stoga se vraćam do ekipe iz STEMI-ja kako bi čula više o njihovom rastu i razvijanju nove verzije.

Dobro uloženih 1,4 milijuna kuna

STEMI robot je niskopodni stvor, plosnatog tijela koji posebno podsjeća na pauka, ima šest nogu te dolazi u dijelovima i s dodatnim materijalima potrebnim za sastavljanje, ali i pristupom video sadržaju koji će vas voditi kroz proces izrade robota. Barem je tako bilo… Jer stigla je nova verzija STEMI pauka robota. To znači da kao hexapod još ima šest nogu naravno, no stiže uz nove senzore, jednostavniji proces slaganja i više mogućnosti interakcije, ali i sofisticiraniji virtualni laboratorij u kojem djeca (i svi koji se tako osjećaju) sa STEMI inženjerima prolaze kroz različite edukativne sadržaje.

Za nove hardverske dodatke, kao i softversku potporu, bilo je potrebno uložiti vremena, truda – i novaca. Opremanje laboratorija, dovršavanje proizvoda i izrada proizvodnog lanca ostvareni su zahvaljujući dobivenim sredstvima iz strukturnih fondova. Nakon uspješne prijave na natječaj, u suradnji s HAMAG-BICRO-om i Ministarstvom gospodarstva, poduzetništva i obrta, STEMI-ju su dodijeljena bespovratna sredstva u iznosu od 1.4 milijuna kuna.

Hexapod je pauk kojeg ćete htjeti dotaknuti

Kako navode iz STEMI-ja, novog robota su kompletno redizajnirali s fokusom da postojeće korisničko iskustvo poboljšaju i prošire interaktivnost robota te povećaju angažman:

Poboljšali smo iskustvo slaganja robota te smo se okrenuli modernijem i otvorenom dizajnu. Veću interaktivnost između čovjeka i robota postigli smo sa 6 RGB ledica i senzorom dodira. Djeca sada mogu programirati robota da mijenja boju ovisno kako hoda, pleše ili kakvog je raspoloženja, a s novom verzijom mogu programirati i robotove reakcije na škakljanje.

Nova serija robota dostupna je i u različitim bojama, a same komponente robota izrađene su od materijala koji osiguravaju veću sigurnost, trajnost i bolje korisničko iskustvo. Ipak, nije sve u vanjskom izgledu. STEMI hexapod je tek običan robot dok ne postane vaš robot. Svrha svih novih dodataka, pa tako i izvrsnog multimedijalnog sadržaja, jest da personalizirate svoje iskustvo s hexapodom. Unutar same edukacije djeca dobivaju izazove i zadatke da sami naprave dodatne stvari. Primjerice, sami osmisle svoj dizajn hexapoda, prošire mobilnu aplikaciju s dodatnim opcijama, isprogramiraju RGB ledice da drugačije svijetle te da robot na određeni način reagira na dodir i škakljanje.

Što bi bio Dexter bez laboratorija?

Osim izrade novog i poboljšanog robota, STEMI je u zadnjih godinu dana opremio laboratorij i multimedijalni studio. No kako bi mogli realizirati virtualni STEMI Lab bilo je nužno napraviti i pravi, fizički laboratorij. Kroz spremnu infrastrukturu, zaključili su, imat će mogućnost bez ograničenja stvarati nove tehnološke avanture kako bi djecu i mlade dodatno uvukli u STEM područja:

Želimo da bilo tko, bilo gdje u svijetu može doživjeti stvaranje i rad na izazovnim projektima u tehnološkoj tvrtki. Tako smo predstavili virtualni STEMI Lab u kojem ljudi mogu prolaziti kroz prave tehnološke izazove. Svatko može laboratorij dovesti u svoj dom, garažu, knjižnicu, školu. Sve što mu je potrebno je priključak na internet te hardver i softver kojeg može naručiti od nas kako bi prošao kroz svoju avanturu.

Što donosi taj dodatan edukacijski paket, zanima vas vjerojatno kao i mene. Prijašnja multimedija s kojom ste vođeni kroz proces sastavljanja sada je mnogo bogatija i uistinu nudi iskustvo koje ne prestaje nakon procesa sastavljanja:

Kada se navedene značajke kombiniraju s programiranjem mobilne aplikacije i 3D modeliranjem, stvoren je dovoljno modularan sustav za nadogradnju. Kroz edukaciju dajemo velik naglasak na poticanje kreativnosti kako djeca ne bi samo pratila “korak-po-korak” edukaciju već da u pojedinim dijelovima, nadograde robota sa svojim kreativnim doprinosom.

“Hardver, softver te edukaciju smo osmišljavali, razvijali i ispitivali kao cjelinu.”

Takvim interaktivnim pristupom stvorili su znatno dinamičniju i bogatiju edukaciju u usporedbi s prethodnom verzijom, a u razgovoru sa STEMI-jevcima saznajem i kako je pala odluka za dodatno ulaganje u edukativni aspekt. S obzirom na to da su uključeni u projekt Hrvatska stvara, nije čudno da je sve počelo još prošle godine kada su u svojim prostorima počeli provoditi i STEMI radionice izrade mobilne aplikacije:

Na njima rade naši developeri, a počeli smo ih provoditi i u suradnji s partnerima. Također, naše radionice su podloga i raznim kampovima robotike, tako već drugu godinu radimo na kampu robotike u partnerstvu s Američkom ambasadom.

Postojeća iskustva u izradi zadataka za djecu spremno su implementirali i u novoosnovani STEMI Lab, no pri razvoju cjelokupnog proizvoda navode da su nastojali održati holistički pristup:

Hardver, softver te edukaciju smo osmišljavali, razvijali i ispitivali kao cjelinu. Tako su ideje za edukaciju ukazale na potrebu nekih značajka softvera i hardvera dok je npr. razvoj hardvera često služio kao inspiracija za edukativni sadržaj. U konačnici smo dobili proizvod s visokom razinom interakcije između tih cjelina.

U praksi to znači da se kroz edukaciju objasni kako određena stvar funkcionira, zatim dijete izvršava zadatak koji uključuje sastavljane hardverskih komponenti, programiranje, crtanje i slično, a na kraju se rezultat pokazuje kroz hardver ili računalni program. Najzabavniji izazov od svega je što kroz STEMI Lab imate priliku i samostalno dizajnirati staru verziju hexapoda:

Ulaskom u STEMI Lab osoba postaje dio STEMI tima i zajedno s našim inženjerima radi na tehnološkom projektu. Tako smo edukaciju iz 3D modeliranja napravili tako da korisnik ima osjećaj kao da je došao u naš tim za 3D modeliranje i dobiva zadatak redizajnirati starog hexapod robota. Dobiva specifikaciju što treba napraviti i onda ga vodimo kroz proces – na isti način kako smo mi dizajnirali robota.

Kako inženjere spašavaju organizacijske vještine i dokumentiranje?

STEMI Facebook

Svaka nova verzija, bilo da je u pitanju web stranica, smartphone ili robot, osim nadogradnje i implementacije novih rješenja – zahtijeva i dobru primjenu usvojenih znanja iz prethodne verzije. Kada je u pitanju STEMI, i CEO, Marin Trošelj navodi kako se radi o vrlo kompleksnom sustavu koji se ne sastoji samo od robota već su tu i web platforma, mobilna aplikacija, podrška za grafičko i tekstualno programiranje robota, razvoj edukativnog sadržaja te snimanje multimedijalnog sadržaja u studiju:

Razvoj svake od navedenih komponenata je za sebe vrlo izazovan, a stvari se dodatno zakompliciraju kada se te fronte razvoja moraju sresti u jednoj vremenskoj točki kako bi isporučili proizvod.

No pri rješavanju ovakvih problema, iz STEMI-ja navode da su stekli određene vještine kratkoročnog i dugoročnog planiranja bez kojih razvoj ne bi bio moguć:

Sljedeća vrlo bitna stvar je dokumentiranje. Kad smo kao studenti tek kretali, nezamislivo nam je bilo da dokumentiramo faze razvoja i bilježimo napredak, zaključke i slično. Danas nam je to standardna praksa bez koje bi bilo poprilično izgubljeni. Naravno, da bi organizacijske vještine i dokumentiranje imale smisla svatko treba odgovorno raditi svoj posao i biti dobar u tome što radi. Tu smo naučili da se moramo okružiti iskusnijima od sebe te upiti što je više moguće njihovog znanja i iskustva. Jedan dobar savjet može lako skratiti mjesece razvoja.

Kuda idu domaći hexapodi?

Bez sumnje STEMI-jevci su ambiciozna ekipa koja iza sebe već ima iskustva, a druga verzija je i konkretan pokazatelj tomu. Dokazali su što mogu pa je teško odoljeti ne pitati i što im se već mota po glavama za sljedeće nadogradnje hexapoda. Luka Fućek, CTO i suosnivač STEMI-ja potvrđuje kako su s novim robotom napravili kvalitetnu bazu da mogu izbacivati dodatne mini avanture koje se mogu raditi s robotom:

Razvili smo prototip senzornog sloja i na jesen planiramo izbaciti senzorne dodatke za robota koji će dodatno proširiti interaktivnost i mogućnosti rada s robotom. Takva ekstenzija uključuje dodatke poput mikrofona, zvučnika, senzora za svijetlo i udaljenost predmeta od robota. Iako smo u srži inženjeri, na ovakve dodatke nastojimo ne gledati tako “tehnički” pa ih koristimo tako da dobijemo određeno ponašanje robota.

Tako Luka objašnjava i mogući scenarij ili zadatak za programiranje: Robot se boji mraka te ako se nađe u mraku osvjetljuje prostoriju i traži prijatelja kretanjem i dozivanjem. Pri tome izbjegava objekte te se odazva na zvukove.

Općenito, samom robotu želimo omogućiti autonomnost te mu proširiti mogućnosti kako bi djeca s njim mogla provesti više vremena, a pritom i više naučiti.

S obzirom na svu količinu dodatnog edukativnog sadržaja, zanimalo me i da li daljnji razvoj STEMI-ja kao tvrtke više vide u tom edukativnom aspektu nego samom hexapodu, na što mi, naravno, Luka odgovara da će oni uvijek težiti sinergiji hardvera, softvera i popratnih STEM vještina. Pošteno, ali za kraj su mi ostavili i najbolji mogući trag kojim smjerom to sve ide pa se iskreno nadam da će u bližoj budućnosti hexapod dobiti i prijatelja:

Trenutno hexapod predstavlja hardverski dio, a uskoro mu se možda i pridruži još pokoji “hardveraš”.

 

ponuda

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Afera Orašar: Samo hrvatski mediji od baleta mogu napraviti dramu

Cijeli cirkus koji se digao oko kupovine ulaznica za Orašara najmanje govori o Hrvatskom narodnom kazalištu i njegovom sustavu za kupovinu ulaznica, a najviše o domaćim medijima.

Digitalni mediji

RedViewMedia postao većinski vlasnik oglašivačke platforme Linker (Media)

Platforma za otkrivanje sadržaja, Linker.hr, postaje Linker Media, nakon investicije oglašivačke agencije RedViewMedia. Agencija je preuzela 51% vlasništva platforme, a Diana Dumanić, direktorica RV-a, pridružila se u upravu Linker Medije uz dosadašnjeg partnera/suosnivača Branimira Prskala.

Intervju

Di si bio ’97.? Ekipa iz HINLA-e organizirala je prva hrvatska esport natjecanja

Možda niste nikada čuli za HINLA-u, ali ovo natjecanje iz Hrvatske jedno je od prvih punopravnih esport natjecanja u čitavoj Europi.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Startup vs. startup: OmoLab i Silver Monitor dokazuju da je najbolje rješavati probleme iz okoline

OmoLab razvija alate koji olakšavaju, poboljšavaju i potiču čitanje osoba s disleksijom i drugim teškoćama čitanja. Silver Monitor pametna je narukvica i softverska platforma za praćenje zdravlja starijih pacijenata. A njihovi osnivači, Petar Reić i Tihana Petričević, nakratko su napustili uloge startupera i našli se u ulozi novinara.

Novost

Vojska SAD-a imat će svoj esport tim.

Jeste li kad igrali Call of Duty ili Counter Strike i razmišljali kako bi bilo super da to radite zapravo, a ne samo u igri? E, pa sad možete. Super?

Startupi i poslovanje

3D printana golferica Prudence visoka je 1.90m i dolazi iz Zagreba

Koliko sati treba da biste napravili 3D printanu osobu od dva metra? Znaju iz Mikrotvornice gdje su stvorili Prudence, golfericu koja je jedna od najvećih 3D printanih skulptura na ovim prostorima.

Kolumna

Cijelu svoju digitalnu karijeru dugujem(o) igrama poput Warcrafta 3

Otac mi je jednom dobroćudno predvidio da neću zauvijek igrati “igrice”. Nisam tada kao tvrdoglav klinac mogao pretpostaviti koliko će biti u pravu - i koliko će upravo te igre usmjeriti moj život i karijeru.

Intervju

Heureka! Jeftinije.hr postao dio najveće CEE grupe ecommerce platformi za usporednu kupovinu

Platforme poput jeftinije.hr omogućuju pronalazak Best Buy proizvoda za svakoga, ali i veću transparentnost cijena na tržištu. Otkrivamo znači li ulazak u grupaciju Heureka nužno i poboljšanje takvog iskustva.

Startupi i poslovanje

Productive: Kako Infinumov softver za vođenje agencije, uz silnu konkurenciju, uspijeva rasti

Kako izgleda stvarati SaaS proizvod i kako to uspijeva timu koji razvija Productive, Infinumov spinoff?