10 godina 'game dev' veterana: Od programiranja u gepeku Fiata do Starpoint Gemini 3

10 godina ‘game dev’ veterana: Od programiranja u gepeku Fiata do Starpoint Gemini 3

Nakon desetljeća postojanja, domaći studio Little Green Men Games priprema se za izlazak novog izdanja u serijalu Starpoint Gemini.

Domaća game development scena, iako malobrojna, može se pohvaliti nekim zaista velikim uspjesima. Osim svima odnedavno poznatog SCUM-a koji je obarao rekorde zarade u kratkom vremenu i uvijek prisutnog Serious Sama, Hrvatska ima i jednu od poznatijih franšiza svemirskih simulacija u svijetu: Starpoint Gemini.

Upravo je jedno od starijih izdanja Geminija bila prva igra ove vrste s kojom sam se, još kao dječak, susreo na CD-u nekog od domaćih tech časopisa. Od tada su prošle mnoge godine, kao i nova izdanja, ekspanzije i dodaci za poznati serijal. U svom temelju, Starpoint Gemini je igra koja vas stavlja za kormilo brojnih svemirskih brodova i daje vam mogućnost trgovanja, borbe i istraživanja velikih svemirskih prostranstava. S Mariom Mihokovićem, CEO-om Little Green Men Gamesa koji stoji iza svih Starpoint Gemini igara, razgovarao sam o povijesti, izazovima i budućnosti ovog poznatog studija.

Izazovi brzog rasta u industriji u razvoju

Iza Little Green Men Gamesa je nešto više od deset godina stvaranja svemirskih igara, a Mario mi priznaje da se iz perspektive studija koji stvara igre to čini kao milenij. Dodaje mi i kako mu se u ovih posljednjih deset godina u sjećanje urezalo nekoliko situacija.

Prva je, kaže, bila 2009. kada su, nakon četiri godine rada i programiranja u prtljažniku teretnog Fiata, uspjeli završiti prvu igru i objaviti ju na stranicama distributera GamersGatea. Druga pozitivna stvar bila je izlazak drugog nastavka Starpoint Geminija koji je do sada najuspješniji nastavak ovog serijala. Međutim, izazovi i problemi su neizbježni, a Mario se prisjeća i tmurnijih dana:

Nakon završetka treće igre u serijalu nastupili su teški trenutci. Ta je igra bila daleko najambiciozniji i najskuplji projekt koji smo pokušali, ali ta kompleksnost projekta i nesnalaženje u održavanju naglo povećanog studija, donijela je brojne logističke i kreativne probleme. Odraz toga bio je vidljiv u samom projekt, koji je bio dosta uspješan, ali nije opravdao velika očekivanja te je nakon njega došlo do odlaska nekih članova tima i resetiranja ideja daljnjeg developmenta.

LGM Games
Originalni Starpoint Gemini izašao je 2010.

Suočavanje s promjenjivosti tržišta…

Ipak, nakon prestrojavanja i nekih promjena u timu, sve je opet došlo na svoje mjesto. LGM je imao tu sreću da su ih mnogi trendovi, koji su okončali živote nekih drugih studija, jednostavno zaobišli. Ponajprije jer stvaraju u žanru koji ima svoju publiku te nije toliko osjetljiv na globalne trendove – a ni žanr svemirskih simulacija više nije toliko niša koliko je bio.

Posljednjih nekoliko godina doživjeli smo nekoliko velikih igara smještenih u svemiru, poput Elite:Dangerous i No Man’s Skya, a već godinama je u razvoju i Star Citizen, igra koja obećava biti ultimativno svemirsko iskustvo. S obzirom na nove okolnosti i naslove, Mario kaže kako se za sada dobro drže na tržištu, ali da su primijetili veliku promjenu kada je riječ o dobi samih igrača:

Ono što su tektonske promjene na svjetskoj gaming sceni ipak napravile, a da utječe na sve sudionike ove industrije, jest promjena svijesti i očekivanja igrača mlađe generacije. Tome se moramo sustavno prilagođavati i nije uvijek lako hvatati korak s promjenama koje su sve brže i brže. Nekada smo imali osjećaj da postoji velik generacijski nesrazmjer između 20 –godišnjaka i 35-godišnjaka, a danas je taj jaz primjetan i između 20-godišnjaka i 25-godišnjaka.

… i realnosti game dev posla.

Kada deset godina radite istu stvar, imate i pokoji savjet za dati svima onima koji možda game dev posao shvaćaju suviše romantično i olako. Upravo je to glavna stvar koju mi Mario napominje objašnjavajući kako je najveća greška kada developeri pomisle da u potpunosti shvaćaju igrače i publiku, a za razvoj video igara misle da je opušten posao, bez stresa:

Dugo vremena smo i sami prihvaćali ideju da je game development nešto jako cool,
zabavno i neobavezno zanimanje koje nudi opuštenost i neopterećenost. Sada, nakon nekoliko velikih ciklusa iza sebe, svjesni smo da development jest zabavan, i jest kreativan i jest inspirirajući posao, ali je ipak posao i ne funkcionira odvojeno od osnovnih poslovnih pravila.

Za dubinu priče u SG3 pobrinut će se Darko Macan

Novi projekt tima iz Zagreba nastavak je svemirske sage Starpoint Gemini, avanture u kojoj ćete preuzeti ulogu kapetana broda i tražiti svoju sudbinu u svemiru. Mnogo je novina u igri, a najveća od njih je ona da će po prvi puta u SG serijalu igra imati individualan pristup i perspektivu jednog lika, za razliku od velike širine koja je obilježila prijašnje naslove. Za taj zadatak, imerzivnije priče, između ostalih, bit će zadužen Darko Macan, poznati hrvatski romanopisac i autor stripa.

Mario tako objašnjava preokret iz prošlih naslova te kako ćemo u ovome imati bolju priliku upoznati razne likove i poslušati priče mnogo neigrivih likova (NPC-jeva):

Da se izrazim vizualno – svaki od planeta u prijašnjim igrama bio je lokacija na kojoj se obavljaju logističke radnje i utvrđuje točka interesa. O samom planetu se moglo znati samo onoliko koliko su govorili statistički podaci i njegova strateška važnost. U SPG3 će igrač sletjeti na taj planet, upoznati ljude/rase koje ga nastanjuju, popričati s njima i uživo vidjeti kako taj planet uistinu izgleda i koja bi mogla biti njegova priča u cijelom velikom planu svemira.

Na novom nastavku Starpoint Geminija, kaže Mario, radi se (otprilike) od ljeta 2017., ali se intenzivno razvija od sredine prošle godine, a više detalja će otkriti i kada za to bude vrijeme, najavljuje.

Osluškivanje zajednice: prilike i izazovi

Ono što odmah otkriva jest činjenica da su veliku ulogu u razvoju SG3 imali i igrači prošlih izdanja, s kojima studio njeguje vrlo dobar odnos. Mario dodaje kako su dosta prijedloga zajednice već i unijeli u igru, poput podizanja razine imerzivnosti, uz gore spomenuto dodavanje priče Darka Macana te uključivanje još niza sitnica u prilog tome, kao što je dublja personalizacija.

Upravo je dobar odnos sa zajednicom jedna od stvari koje čine LGM i Starpoint serijal prepoznatljivim. Mario kaže kako su u svojoj povijesti vrlo često u igre ugrađivali ideje koje su saznali od zajednice, a igrači su i sami testirali promjene te savjetovali studio kako učiniti igre još igrivijima. Starpoint Gemini Warlords tako je u potpunosti sastavljen od želja igrača, ali Mario upozorava kako je u ovakvom pristupu izuzetno lako otići u krivom smjeru:

Mi smo nekoliko puta pali u napast da počnemo gurati u dizajn sve i svašta, samo zato što su se sugestije ponavljale i zvučale dobro. Na kraju krajeva, developeri su ti koji su zamislili projekt, i oni ga jedini imaju „u glavi“ kao homogenu cjelinu. Igrači ponekad nisu svjesni svih detalja pa povuku prejako u krivom smjeru te mogu dovesti projekt u opasnost ma kako dobronamjerni bili.

Regrutacija i odbrojavanje do lansiranja

Zajednica će i kroz 2019. nastavljati s prijedlozima koji će sigurno zanimati tim iz Zagreba, a koji se ubrzano širi s povećanjem opsega posla. Mario kaže kako će širenje tima biti u planu tijekom cijelog projekta te će im biti potrebni različiti kadrovi; od developera i 3D modelera do onih koji će se baviti CM-anjem i drugim poslovima. Mario napominje kako je najvažnija stvar oko rada u LGM-u to da su potencijalni kandidati željni i voljni učiti i ne nedostaje im motivacije za rad. Za takve se, kaže, uvijek nađe mjesta.

Do kraja godine očekuje nas izlazak Starpoint Gemini 3, ali i nastavak promotivnih napora kako bi se igra što bolje prezentirala potencijalnoj publici. LGM će gostovati i na skorašnjem Reboot Developu i Gamescomu u Njemačkoj, a Mario za kraj kaže kako je pred njima standardna release godina; mnogo truda, rada, neprospavanih noći i sijedih vlasi, ali i mnogo ponosa. Također, u kuhinji LGM-a se stvara još jedan projekt u potpunosti različit od svega što su do sada radili, a što će to biti – saznat ćemo kada bude vrijeme.

Za sada – stavite Starpoint Gemini 3 na svoju Steam listu želja!

ponuda

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

MVT Solutions iz Pisarovine osigurao 100.000 od 300.000 eura vrijedne runde investicije za brži i jeftiniji razvoj IoT-ja

Ovaj domaći startup u tri je godine, bez ikakve vanjske investicije, razvio IoTaaP, alat koji može uvelike olakšati razvoj IoT proizvoda različitim klijentima. Osim hardvera, njihov poslovni model se skalira kroz softver i cloud, a koliko uspješno su se rješenjem i radom potvrdili do sada, najbolje govori i vijest o prvoj investicijskoj rundi predvođenoj domaćim investitorom.

Video

Što se dogodi kada ekstremnom trolu oduzmete megafon, odnosno društvene mreže?

Počne skapavati od gladi, sudeći prema uvijek dramatičnom istaknutom pripadniku 'alt right' pokreta, Milu Yiannopoulosu iliti Neru iliti Milu Andreasu Wagneru iliti Milu Hanrahanu, što je zapravo njegovo pravo ime.

Internet marketing

Hrvatski brendovi boje se zauzeti stav u marketingu (i upravo time gube!)

U najnovijoj epizodi Netokracija podcasta bavimo se brendovima koji se ne boje zauzeti stav. Takvih je u hrvatskoj vrlo malo, rijetki se odluče na taj rizik, a ne shvaćaju da je zapravo upravo to najriskantniji potez.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Dragi svi, budite podrška koju želite i sebi; drage žene, nemojte prihvatiti ništa manje

Ladies of New Business Tech edition okupio je domaće i strane IT rukovoditelje, stručnjake i organizatore IT konferencija kako bi raspravili što kao kolege, šefovi i organizatori možemo učiniti kako bi pomogli IT-jevkama da napreduju u industriji te da se osjećaju kao njezin važan dio.

Kultura 2.0

Gen Ashley i Christina Richter na 8. #LadiesZG: bez uzora i edukacije nema jednakosti u tehnološkoj industriji

Kako bismo privukli više žena u tehnologiju trebamo podržati i trenutne žene u industriji koje će svojim primjerom pokazati da ovaj sektor nije "muški svijet".

Startupi i poslovanje

Hrvatski SysKit: Za 90% funkcionalnosti inspirirali su ih njihovi korisnici, među kojima je i američka vlada

Hrvatska softverska tvrtka SysKit već 10 godina pomaže sistemašima i administratorima u više od 3000 tvrtki diljem svijeta. Njezin suosnivač Frane Borozan otkrio mi je strategiju koja im je omogućila kompetitivnost na svjetskoj razini i približila ih ostvarenju želje da postanu jedan od najvećih proizvođača softvera u Hrvatskoj.

Startupi i poslovanje

Indienogo – kako će izuzimanje Hrvatske s ove platforme utjecati na domaće projekte?

Indiegogo više nije službeno podržan u Hrvatskoj, što znači da ne možete više na njega postavljati kampanje ako ste tvrtka registrirana u Lijepoj našoj. Istražili smo kako je do toga došlo, a i kako će to utjecati na domaće projekte koji platformu aktivno koriste.

Najava

Ulazite li u digitalnu industriju, krenite s razvojem digitalnih proizvoda

Nekada smo u digitalnoj industriji radili isključivo na tuđim projektima, jer nismo mogli birati. Danas možete razvijati vlastite digitalne proizvode i raditi na svim njihovim aspektima. Počnite s besplatnom radionicom Netokracije i Raiffeisen banke o tome kako krenuti u 'product'!

Startupi i poslovanje

Realno stanje startupa iliti kako mi je u dva tjedna američka tech scena skinula ružičaste naočale osnivača

Što vas može naučiti samo nekoliko dana u Seattleu, jednom od najpoznatijih startup i tech gradova na svijetu? Možda kako ste na svoje poslovanje do sada gledali malo previše "romantično".