Ilustrator Milivoj Ćeran prikupio 60.000 dolara na Kickstarteru

Milivoj Ćeran, ilustrator koji surađuje s Blizzardom, upravo ‘rastura’ na Kickstarteru

Milivoj Ćeran domaći je ilustrator koji se ovih dana može pohvaliti uspješnom Kickstarterom kampanjom za svoju umjetničku knjigu ilustracija inspiriranih nordijskom mitologijom. Iako kampanja još traje, prikupila je gotovo 60 tisuća dolara. No, kad se ne bavi crowdfundingom, radi za neke od najvećih gaming studija na svijetu ili gostuje na konvencijama kao što su Gen Con i Comic Con. Odakle ljubav prema fantasy žanru, kako je počeo raditi za Blizzard i Sony Online Entertainment, ali i koje nove projekte sprema, otkrio nam je u razgovoru.

milivoj-ceran-naslovna

Ljubav prema fantasy žanru nastala je još u ranom djetinjstvu, dok nisam ni znao da tako nešto postoji, priča mi na početku razgovora domaći ilustrator Milivoj Ćeran koji upravo na Kickstarteru prikuplja novac za svoju umjetničku knjigu ilustracija inspiriranih nordijskom mitologijom – Norse Mythology Art Book – a do sada je već osigurao gotovo 60 tisuća dolara. Dodaje da je sve krenulo od bajki i priča, a nastavilo se preko knjiga poput Beskrajne priče Michaela Endea, basni te knjiga autora poput braće Grimm i Ivane Brlić Mažuranić. U to vrijeme, slučajno je otkrio i Hobita i Gospodara prstenova J. R. R. Tolkiena i, kako kaže, sve se promijenilo!

U to sam vrijeme čitao i SF, ali fantasy je imao jedan poseban mitološki ugođaj i magiju koju tehnologija nije mogla zamijeniti.

Tako je polako počeo pratiti i ilustracije, a 2002. godine kada je bio apsolvent na akademiji, dobio je prvu pravu ilustratorsku ponudu – ilustriranje slikovnice Vile hrvatskih pisaca Diane Zalar. Tematika je bila sjajna, dodaje, te je već tu čvrsto odlučio da je ilustracija ono čime će se baviti cijeli život. Kad govori o svojim radovima, ističe Fighter, ilustraciju koja mu je otvorila vrata Wizards of the Coasta, gdje je šest godina pokušavao “upasti”.

Kako to već u životu ide – nikad se ne zna gdje čuči neka prilika. I tako nakon bezuspješnih desetaka ilustracija i puno pokušaja, dobio sam ponudu na temelju jedne jedine ilustracije! I tada sam počeo raditi na brendu Dungeons & Dragons.

O Blizzardu i Sony Online Entertainmentu

Od tada je prošlo dosta vremena, a Milivoj je u međuvremenu radio i za neke od najvećih studija za proizvodnju računalnih igara na svijetu, kao što su Blizzard i Sony Online Entertainment. Objašnjava da je do Blizzarda došao 2014. upoznavši na San Diego Comic Conu art direktora Jeremyja Cranforda. Iako su se znali preko emaila, tek je direktni kontakt doveo do prave suradnje.

Moj prvi kontakt s njim bio je osam godina ranije, kada je došao kao novi art direktor za igru World of Warcraft. Ja sam tada već napravio četiri ilustracije za prvi set Heroes of Azeroth s tadašnjim art direktorom Markom Irwinom u Upper Deck Entertainmentu, koji su tada imali Blizzardovu licencu za WoW trading card game. Jeremy je došao na Markovo mjesto i jednostavno mi rekao da se njemu moj stil ne sviđa te da se javim kroz pola godine s novim radovima. To je bio naš prvi mail… Dakle, tek nakon 8 godina sam dobio novu priliku! Prva narudžba koju sam dobio za igru Hearthstone je bila ilustracija Magmaw.

A do Sony Online Entertainmenta je došao zahvaljujući konvencijama:

Sony Online Entertainment je plod ulaganja u vlastitu karijeru na konvencijama. Godine 2012. izlagao sam u Alltoonu u SAD-u na Illuxconu, konvenciji posvećenoj fantasy artu i imaginativnom realizmu. Upoznao sam tadašnjeg directora Joea Shoopacka, kojemu su se sviđali moji radovi te sam dobio posao od šest ilustracija za igru Legends of Norrath.

U gaming industriji poštuju se rokovi

mceran-norse-myth-cover

Ističe da je za rad za rad u gaming industriji specifično poštivanje rokova i to s obje strane.

Nema nikada nikakvog kašnjenja! Također je specifično da se uz ugovor potpisuje i NDA tj. Non Disclosure Agreement – o povjerljivosti podataka. Illustrator se obavezuje da do objavljivanja igre ili knjige, niti jedna informacija bilo pisana, usmena, crtež, skica ili slika, ne smije ‘iscuriti’ u javnost. Toga se također svi drže vrlo strogo.

Dodaje da vrijeme izrade ovisi o kompliciranosti narudžbe, tehnici izrade (tradicionalno ili digitalno) te roku koji je zadan.

Meni u prosjeku treba između tri i pet dana za jednostavnije stvari kao što su ilustracije za kartice i 10 dana do tri tjedna za složenije ilustracije kao što su naslovnice, duplerice ili ilustracije preko cijele strane.

Do objave rada može proći do godinu dana

A kako izgleda sam tijek rada? Prvo od art direktora stiže opis, tzv. Art Brief u kojem stoji što treba biti naslikano, koji likovi, o kakvoj akciji je riječ, ali i cijena ilustracije, rok i ime seta ili knjige (proizvoda) za koju se radi ilustracija, kaže Milivoj. Nakon toga izrađuje brze skice i prve ideje, tzv. thumbnails, koje šalje art direktoru nakon čega on izabire jednu.

Od izabrane grube skice napravim detaljnu skicu, gdje se puno bolje i čišće vidi sve što treba biti prikazano. Art direktor to ili odobrava, ili šalje neke svoje sugestije, ili traži izmjene. Koji puta radim i skicu u boji, kako bi se vidjela koloristička kompozicija, sjene, boje i atmosfera. Nakon što je ta faza odobrena, krećem u prikupljanje referenci, fotografija i ostalog potrebnog materijala i slikam detaljnu ilustraciju. Gotovu ilustraciju mailom šaljem art direktoru na odobrenje.

Ako treba nešto mijenjati, ponovno se vraća u atelijer i dorađuje ilustraciju dok ne bude odobrena. Nakon odobrenja, fotografira je u visokoj rezoluciji i sitno obradi u Photoshopu, a do same objave rada može proći od par mjeseci do godinu i pol dana.

Nakon crowdfundinga slijedi – krvavi posao

Kako sam već spomenula u uvodu, trenutno je u tijeku njegova već sada uspješna crowdfunding kampanja na Kickstarteru, za koju kaže da je premašila sva njegova očekivanja. Priprema je bila duga i detaljna, a na kampanji je radio s Jonom Schindehetteom, bez kojeg bi, kaže, uletio u zamke i previde za koje nije niti znao da postoje. Ističe da je očekivao da će skupiti novac za tiskanje i objavljivanje knjige, ali da ni u ludilu nije pomislio da će iznos od traženih 9 tisuća dolara skupiti već u prva tri sata. U trenutku pisanja ovog teksta, do kraja kampanje preostalo je još devet dana te je ‘otključano’ i devet stretch goals.

Pomoglo je i to što smo jako dugo pripremali teren i najavljivali kampanju, i ljudi su već iščekivali početak, a kada je krenula, kampanja je naprosto eksplodirala. Veliku zaslugu ima i Zdenko Bašić koji je napravio nevjerojatno dobar video trailer za kampanju. To je također održalo visok nivo profesionalnosti i privuklo dodatne ljude. Već nakon 2 dana kampanje smo dobili od Kickstartera oznaku Project we love i Top 3 Project of the Day!

mceran-norse-myth-cover-2

Objašnjava kako tek nakon kampanje slijedi zastrašujuće ogroman posao dovršavanja knjige.

Imam veliku odgovornost prema svim ljudima koji su na Kickstarteru pokazali povjerenje i financirali projekt i koji u dogovorenom roku trebaju dobiti ono što su platili. Dok ovo pišem već sam počeo raditi na sljedećoj ilustraciji za knjigu. Čeka me par mjeseci krvavog posla. Kada knjiga bude gotova, moram još napraviti i sve plaćene narudžbe tj. crno bijele crteže, kojih za sada ima preko 30!

O radu u školi i freelencanju

Osim što radi kao fantasy ilustrator, paralelno od 2004. radi i u Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna na slikarskom odjelu, a jedno vrijeme radio je i kao freelancer u punom smislu te riječi. O tome iskustvu kaže da je imao apsolutnu kontrolu nad vremenom te se puno više mogao posvetiti radu u atelijeru što mu je omogućavalo i rad na zahtjevnijim projektima.

Kada sam dobio krajem 2013. priliku raditi na D&D Next – 5. ediciji Dungeons & Dragons, to je bio posao iz snova. Jedan od najjačih brendova, velika eksponiranost i jedan od najbolje plaćenih poslova. Zbog nekih tehničkih razrada posao smo dobili 3 tjedna kasnije od prvog datuma, ali finalni rok se nije mijenjao. Sjećam se da nisam odustao od broja ilustracija i tih dva mjeseca je bio nevjerojatan tempo rada! Svaki dan sam radio u atelieru u prosjeku 12 sati, a znalo je biti i više! Da sam tada bio u školi, pola ilustracija ne bih mogao prihvatiti. No, tada sam također imao samo jedno dijete, a sada ih imam dvoje i još je teže uskladiti dva posla s privatnim životom.

Kaže da su prednosti freelance karijere sloboda raspolaganja vremenom, odnosno vlastito određivanje ritma rada. No, ima i nedostataka:

Karijera ovisi u svakom trenu o svakom projektu i konstantno se treba davati maksimum, konstantno se promovirati pa čak i nametati na tržištu. Jer konkurencija je prevelika i brzo se padne u zaborav. Druga negativna strana freelance rada u Hrvatskoj je nemogućnost dobivanja bilo kakvih kredita. I to je bio i razlog zašto sam se vratio u školu.

‘U SAD-u je odnos prema poslu profesionalniji’

Također, pitala sam Milivoja kako je raditi za domaće, a kako za američko tržište. Kaže da su razlike ogromne, nije riječ samo o tome da su poslovi u SAD-u bolje plaćeni, nego je odnos prema poslu profesionalniji.

Pravila se poštuju obostrano. To znači da ja kao ilustrator ne smijem kasniti jer mi se skida iznos honorara za svaki dan kašnjenja, ali isto tako su kompanije obavezane rokovima za plaćanje koje vrlo efikasno poštuju. Znači da su isplate na dan točne, a koji put se znalo desiti da uplata dođe i tjedan-dva ranije od ugovorenog roka.

Objašnjava kako u Hrvatskoj, za razliku od SAD-a, fantasy skoro da i ne postoji te je fokusiran na američko tržište. Ondje ga i puno više ljudi poznaje, što je logično, jer tamo je publika koja najviše vidi njegove radove.

Konvencije su skupe, ali se isplate

mceran-comic-con-2014-artist-alley

Uz to, Milivoj se može pohvaliti sudjelovanjem na brojnim konvencijama kao što je Gen Con i Comic Con. Kaže da su konvencije mjesto gdje svatko tko se bavi ovim poslom mora otići i sudjelovati.

Jako je skupo, ali višestruko se vraća! U početku je teško snaći se i probiti na takva mjesta jer su sve češće konvencije žirirane i ne može svatko tko bi želio platiti mjesto na sajmu automatski proći. No, nakon što se stekne nekakav ugled i razina profesionalnosti, vrata se otvaraju.

Kaže da su mu osobno konvencije pomogle doći u kontakt s art direktorima koji su ‘nedodirljivi’ putem mailova ili društvenih mreža. Zahvaljujući networkingu, na neformalan način, ušao je u krugove kolekcionara i ljudi iz industrije, što se kasnije pretvorilo u uspješnu suradnju.

Ništa ne može zamijeniti direktan kontakt. Preko mailova smo samo nepoznanice.

Uskoro ga čekaju nove dvije velike konvencije, tako u travnju putuje u Poljsku na Pyrkon gdje je pozvan kao gost, a u kolovozu je ponovno na Gen Con u Indianapolisu koji ove godine slavi 50. godišnjicu.

Koje od domaćih i stranih ilustratora cijeni i čije radove bi istaknuo?

Lista bi bila predugačka. No na prvo mjesto bih istaknuo Johna Howea – ilustratora kojeg svi znaju po radu na Gospodaru Prstenova i Hobitu, i koji mi je apsolutno najveći uzor u ilustraciji. Posebnost ovog “Norse Mythology art book” projekta je ta što je John Howe napisao predgovor za knjigu i digao cijeli projekt na novu ljestvicu!

Evo imena još nekih stranih ilustratora koji su imali veliki učinak na mene: Frank Frazetta, Alan Lee, Todd Lockwood, Gerald Brom, Brian Froud, Simon Bisley, Ricardo Federici, Paul Bonner, Chris Rahn, Steve Prescott, Eric Fortune, Howard Pyle, Kekai Kotaki

Od domaćih autora spomenuo bih Esada Ribića, Igora Kordeja, Zvonimira Grbašića, Filipa Burburana…

5 savjeta za buduće ilustratore i dizajnere

Za kraj, upitala sam ga što bi savjetovao budućim dizajnerima i ilustratorima koji su možda tek izašli iz školskih klupa i traže prve klijente ili se žele probiti izvan granica Hrvatske. Milivoj zaključuje:

  • Uvijek radite najkvalitetnije ilustracije koje možete, koliko god dobro ili loše bili plaćeni – jer jedino radovi osiguravaju nove poslove i klijente! Ako napravite loš rad jer je loše plaćen, zapamtite da će i taj rad puno ljudi vidjeti i stvarat će sliku o vama.
  • Nitko me nikad nije pitao koju akademiju ili školu sam završio jer je to njima nebitno, ali puno puta su me klijenti kontaktirali jer su vidjeli neke moje radove – bilo na netu, bilo na objavljenim proizvodima.
  • Stalno treba raditi na networkingu, pokazivati se, uporno i neumorno raditi (jer uspjeh ne dolazi preko noći).
  • Treba također pregrmjeti velika početna ulaganja, ako je ikako moguće skupiti novce i otići na jednu od američkih konvencija. Tamo u centru svega doživite što taj svijet stvarno je i kako funkcionira. I nikad ne znate iza kojih vrata čuči prilika… .
  • Društvene mreže su posao! Odvojite privatni od poslovnog profila i napravite sliku o sebi. Web stranica je standard, kao što su i vizitke i promo materijali.

ponuda

Popularno

Video

Svi su gubitnici u bitci za i protiv paušalnih obrta: Tvrtke, radnici – i sami “paušalci”

Zato što se IT scena razjedinila oko teme paušalnih obrta, zato će svi iz nje izaći i poraženi. No, koja je perspektiva svih uključenih strana? Ivan i ja smo provjerili u drugoj epizodi Netokracija Podcasta.

Startupi i poslovanje

Hubbig Dragane Lipovac kreće u nove pobjede s milijunskom investicijom i novom savjetnicom

Bili vi mali ili veliki uvoznik, naručivali iz Kine ili SAD-a, Hubbig vam može olakšati život, a da to ovom mladom startupu ide dobro potvrdila je i nedavna milijunska investicija koju je orkestrirala Monika Mikac, bivša operativna direktorica u Rimac Automobilima.

Startupi i poslovanje

Ne uništavaju paušalni obrti IT industriju, već ogromna davanja na plaće

O problematici paušalnih obrta u IT industriji već se dugo govori tiho, a od ovog vikenda i glasno. No čini se da dobar dio rasprave, koja je buknula preko vikenda, ali i budućih poreznih promjena, koje nas očekuju iduće godine, idu u krivom smjeru - prema jačem oporezovanju samostalnog rada, a ne rasterećenju nesamostalnog, odnosno plaća.

Što ste propustili

Kultura 2.0

Formalno obrazovanje, neformalni klub: Čemu kultni KSET već 43 godine uči svoje članove?

Što znači sudjelovati u nečem većem od nas samih? KSET je klub koji je u odajama bivše kotlovnice okupio desetke generacija, dajući im prostor da šire svoje vidike kroz nova poznanstva, hobije i aktivnosti. Ususret Tech Consultant meetupu u KSET-u otkrivamo što studentima to iskustvo zapravo donosi u profesionalnom smislu.

Izrada web stranica

Novi Tomato web: Poslovni ciljevi, korisničke potrebe i agile, ruku pod ruku

Na ovogodišnjoj dodjeli nagrada SoMo Borac najboljim web projektom u protekloj godini proglašen je redizajn web stranice Tomato.com.hr, koji su za A1 razvili Netgen i Locastic u suradnji s OptimIT-om i CROZ-om.

Video

Svi su gubitnici u bitci za i protiv paušalnih obrta: Tvrtke, radnici – i sami “paušalci”

Zato što se IT scena razjedinila oko teme paušalnih obrta, zato će svi iz nje izaći i poraženi. No, koja je perspektiva svih uključenih strana? Ivan i ja smo provjerili u drugoj epizodi Netokracija Podcasta.

Startupi i poslovanje

OmoLab pomogao već 10.000 osoba s disleksijom, uz novi identitet šire se i na druga tržišta

OmoLab nakon uspješne godine poslovanja i više od 10 tisuća domaćih korisnika koji su koristili njihove fontove te aplikaciju za čitanje, okreće vidike stranom tržištu na kojem se nada uspjehu i dobrom skaliranju.

Startupi i poslovanje

Digitalni kafići: Nije dovoljan cjenik pića, ljudima treba i kava i igara!

Kafići danas nisu ono što su bili, i to s razlogom. Gosti traže više od kave i pogleda. Tako danas imate kafiće gdje možete maziti mačke, pse, isprintati svoj selfie na pjenicu kave, čitati stripove, gledati HBO, igrati društvene igre... A koji biste vi odabrali?

Intervju

Maja Bilić iz londonskog Googlea seli u njujorški gdje postaje Global Programmatic Ads Lead

Bila je jedna od prvih zaposlenica u digitalnoj agenciji iStudio, današnjem Degordianu, a prije četiri godine sreću je pronašla u Googleu, u Londonu. Sad Maju put vodi u New York, gdje nastavlja karijeru u Googleu kao Global Programmatic Ads Lead, a kako je tekao taj karijerni put i koliko je bio izazovan, otkriva u razgovoru.