Igrajte igrice, postanite znanstvenici i promijenite svijet

Igrajte igrice, postanite znanstvenici i promijenite svijet

Ako vaše slobodno vrijeme zaokuplja Candy Crush Saga, možda će vas šokirati činjenica da postoje i produktivnije razbibrige. Ne, neću vam preporučiti da se ostavite igrica i uzmete motiku u ruke, upravo suprotno, želim da uzmete svoje prijenosno računalo, tablet, mobitel, i počnete se igrati. Odaberite jednu od znanstvenih igrica na internetu i igrajte se kako biste spasili drveće, otkrili misterije ljudskog mozga, restrukturirali proteine, istražili gene ili pomogli u suzbijanju raka dojke.

Uz Phylo budite genetičar i poravnajte proteinske nizove
Uz Phylo postanite genetičar i poravnajte proteinske nizove

Ako vaše slobodno vrijeme zaokuplja Candy Crush Saga, možda će vas šokirati činjenica da postoje i produktivnije razbibrige. Ne, neću vam preporučiti da se ostavite igrica i uzmete motiku u ruke, upravo suprotno, želim da uzmete svoje prijenosno računalo, tablet, mobitel, i počnete se igrati. Odaberite jednu od znanstvenih igrica na internetu i igrajte se kako biste spasili drveće, otkrili misterije ljudskog mozga, restrukturirali proteine, istražili gene ili pomogli u suzbijanju raka dojke.

Znanost i tehnologija idu ruku pod ruku i svakodnevno smo svjedoci vrtoglavog napretka u oba polja, no i dalje u znanosti postoje problemi koje ni jedno superračunalo današnjice ne može riješiti. Točnije, ni jedno osim onog u vašoj glavi. “Znanstvene” igrice zato koriste inteligenciju i intuiciju svih svojih igrača diljem svijeta kako bi im pomogli u najopsežnijim istraživanjima. U obliku slagalica, kartaških igara, mozgalica, ove se igrice ni po čemu ne razlikuju od bilo koje druge razbibrige uz koju ubijate vrijeme i opuštate se, osim što zapravo doprinose svijetu.

FoldIT: 3D slagalicom do znanstvenih publikacija

Jedna od prvih takvih igara bio je FoldIt, trodimenzionalna slagalica u kojoj trebate složiti proteine u najbolji mogući oblik. O proteinima pritom ne morate znati ništa, ali možete i naučiti igrajući se. Program vam daje sve potrebne upute i pravila “igre”, a vaš je zadatak da svijate, zaokrećete, tresete, uvrćete dijelove proteina dok ne dobijete najstabilniju moguću strukturu. Pritom su dostupni  i razni izazovi, otključavaju se novi alati, dobivate dodatne bodove i  natječete se s drugim igračima. Tu su svi elementi koje jedna igrica treba imati.

FoldIt je trodimenzionalna slagalica uz pomoć koje se traže optimalne strukture proteina
FoldIt je trodimenzionalna slagalica uz pomoć koje se traže optimalne strukture proteina (preuzeto s wired.com)

Načina na koji se jedan jedini protein može saviti ima na stotine tisuća i dok se odabir pravog oblika u prirodi dogodi sam od sebe, pri sintetiziranju je to gotovo nemoguća misija. Sama igrica je nastala iz računalnog programa Rosetta@Home koji je automatski generirao razne oblike proteina, ali se u tome pokazao višestruko lošiji od igrača FoldIta, koji uglavnom o biokemiji nisu imali nikakvih prethodnih znanja.

Da ne bi sve ostalo na zabavi i slagalicama, treba napomenuti kako su igrači u 2011. uspjeli pronaći strukturu retrovirusne proteaze Mason-Pfizer virusa koji kod majmuna uzrokuje bolest nalik AIDS-u. Rezultati su objavljeni u znanstvenom časopisu Nature Structural and Molecular Biology, a “FoldIt natjecatelji” bili su potpisani kao koautori. Iz igre je izašlo još znanstvenih radova, a strategije igrača pretvorene su u algoritme učinkovitije od bilo kojih dotad korištenih. Prošle su godine pak igrači redizajnirali jedan enzim i tako učinili ključnu reakciju u proizvodnji raznih lijekova 2000 puta bržom.

Pronađite mutacije, spasite drveće!

Uspjeh FoldIta potaknuo je i stvaranje drugih igrica temeljenih na znanstvenim problemima. Phylo je tako slagalica u kojoj morate što bolje ponoviti uzorke boja u određenom broju redova, a način igranja ne razlikuje se mnogo od popularnih igara poput Candy Crush Sage. Ono što zapravo radite dok slažete šarene kvadratiće je poravnavanje proteinskih nizova,što je jedan od najbitnijih postupaka u bioinformatici danas.

Četiri parne baze DNK pretvorene su u četiri boje kvadratića koje se pokušavaju što sličnije posložiti u dva do deset redova. Svaki red obično predstavlja jednu životinjsku vrstu u kojoj se taj niz nalazi, a slažući kvadratiće zapravo pronalazite mutacije koje bi mogle biti uzrok određenim bolestima.

Uz pomoć slagalice spasite drveće od kobnih gljivica
Uz pomoć slagalice spasite drveće od kobnih gljivica

Na sličnom principu temelji se i Facebook igra Fraxinus gdje se opet pomoću slagalice uspoređuju genetski kodovi različitih drva Fraxinus excelsior – Tako se pomaže znanstvenicima da otkriju zašto su neka drva otporna na Chalara gljivice  koje ubija na milijune drugih drva ovog iz ovog roda.

Facebook pomaže u mapiranju mozga

Na Facebooku i drugim društvenim mrežama velik je uspjeh požeo Eyewire, igra koja je nastala u Seung Labu na MIT-u. Riječ je o igrici u kojoj istražujete 3D strukture neurona i pomažete u mapiranju mozga, još jednoj aktivnosti u kojoj su se računala pokazala nedostatnima. Ne treba ni spomenuti kako je mapiranje neurona bitan korak u razumijevanju načina na koji mozak funkcionira i ključno za liječenje nebrojenih poremećaja i bolesti koji zahvaćaju ovaj najbitniji organ.

Osamdeset tisuća igrača u EyeWireu pomaže mapirati mozak
Osamdeset tisuća igrača u EyeWireu pomaže mapirati mozak (www.eyewire.org)

U igri sudjeluje 80.000 igrača iz 130 zemalja svijeta, a redovito se održavaju natjecanja pod nazivom Geek Week Games. Najbolji igrači imaju pravo predložiti ime za mapirani neuron, dok ostali sudionici glasaju za najbolje. Jedno od najvećih Geek Week natjecanja u igri  suočilo je korisnike društvenih mreža Facebook, Reddit, Twitter i Google+ s EyeWire veteranima. Mislim da nije potrebno naglasiti da Google+ nije došao ni blizu pobjede, dok je pobjednički Facebook tim odlučio svoj neuron nazvati IFLS po popularnoj stranici I Fucking Love Science.

Kartanjem protiv raka dojke

Potpuno drugi tip zabave je The Cure, kartaška igra vrlo indikativnog imena i slogana “Igrajte igrice, pobijedite rak”. U igri kartate protiv Barneyja, imaginarnog lika koji, ruku na srce, izgleda kao lagano bizarni stilizirani tumor sa šeširom. Ono što je zanimljivo jest da ne znate pravila igre, jer kad je riječ o raku, pravila su rijetko poznata. Vi i Barney povlačite po pet karata (gena) sa stola i gledate tko ima pobjedničku ruku. Dok vi igrate i učite o strategijama u igri, koje kombinacije karata pobjeđuju i dobivaju više bodova, znanstvenici iz vaše igre uče o raku i o tome koje kombinacije gena su pogubnije, a koje obećavaju bolju prognozu. Dok se kartate, zapravo pomažete istraživačima da iz gomile apstraktnih podataka izvuku konkretne zaključke.

Geslo igre The Cure glasi "Igrajte igrice, pobijedite rak"
Geslo igre The Cure glasi “Igrajte igrice, pobijedite rak”

Iako naoko banalna, ova igra “kartanja” genima ozbiljnija je od drugih spomenutih u tekstu. Dok se igrate, zapravo prognozirate vjerojatnost metastaza i šanse za preživljavanja osoba oboljelih od raka dojke s određenom kombinacijom gena. Iako pomažete u izgradnji algoritma za prognostiku i kada igrate na blef, najviše doprinosite ako već posjedujete neka znanja o genetici i biologiji ili ako o njima uz igru želite nešto naučiti. Na sučelju igre se za svaku kartu na ekranu pokazuju svojstva gena koji predstavlja,uz pomoć kojih možete razvijati svoju igračku strategiju. Ako imate iskustva u ovim znanstvenim disciplinama, možete sa stranice i preuzeti podatke dobivene igrom i pomoći u analizi.

Za kraj

Ako se nakon napornog dana opuštate uz igrice, ako njima ubijate  vrijeme ili kratite duge dane na poslu (ne osuđujem), ako se zabavljate slagalicama na mobitelu dok čekate tramvaj  na stanici ili rješavate nesanicu tipkanjem po tabletu, bacite oko na ove igrice, i bez imalo muke učinite nešto dobro za svijet oko sebe. Ne trebate imati nikakva posebna znanja niti iskustvo, a možete biti znanstvenici i rješavati najteže probleme.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni marketing

Gdje griješimo u zapošljavanju generacije Z?

Zbog toga što je odrasla u posve novim okolnostima modernog društva, kao i u mnogo slučajeva dosad - stariji naraštaji sve slabije razumiju novu generaciju. Kako pristupiti "genzijevcima"?

Digitalni mediji

Influenceri i marketing imaju problema. Možemo li ih riješiti “otkazivanjem” Maje Šuput?

Profesionalno i etički dvojbeni sponzorski angažmani, korištenje djeteta za promociju brendova, skupljanje lajkova na najintimnijim životnim situacijama, licemjerje i umiveni aktivizam - samo su neki od grijeha domaćih influencera. Kako i zašto je jednoj angažiranoj ekipi prekipjelo baš na kampanji poznate pjevačice?

Sponzorirano

Što developeri žele? Dobru plaću i organizirani posao. Što ne žele? Više team buildinga.

Zanimljivo, sve ono što oglasi za posao i regruteri stavljaju u vrh kao povlastice kojima žele privući developere - team building, Play Station i slično - developerima zapravo uopće nije bitno, ističe se u komentarima na rezultate istraživanja "Što developeri žele" zagrebačke tech tvrtke Leapbit.

Što ste propustili

Istraživanje

Za povećanu online kupnju u 2021. najviše su zaslužni – pripadnici “Boomer” generacije!

Mogli smo očekivati kako će online kupnja rasti, ali koja kategorija proizvoda bilježi najveću kupnju, kolika je prosječna vrijednost kupnje i koje generacije dominiraju u online shoppingu?

Startupi i poslovanje

Što lokalizaciju igara čini uspješnom? Ekipa iz Nanobita podijelila je svoja iskustva s nama

Prilagodba casual igara za drugo tržište na prvi pogled možda djeluje banalno, ali riječ je o multidisciplinarnom procesu o kojem uvelike ovisi koliko će igra biti uspješna bez obzira izašla ona u Čileu, Rusiji ili Australiji.

Startupi i poslovanje

Microsoft preuzima Activision Blizzard za 68,7 milijardi dolara!

Svjetski tech gigant preuzeo je svjetskog gaming giganta. Što slijedi?

Startupi i poslovanje

Evo kako Tacta u Belgiji dokazuje da IT projekti u javnom sektoru ne moraju biti spori i dosadni

Nomen est omen, kaže dobro poznata latinska poslovica. A znate li što znači ime Tacta? The Art of Complexity Taming, a označava upravo ono što Tacta tim s užitkom radi – rješava operativne kompleksnosti klijenata i čini njihov posao učinkovitim i lakšim. A to im polazi za rukom čak i kada su u pitanju klijenti iz javnog sektora!

Digitalni marketing

Je li Google Analytics ilegalan? Jest, ako se pogrešno implementira!

Je li korištenje Google Analyticsa (i svih drugih digitalnih servisa koji podatke spremaju u SAD) preko noći postalo ilegalno objašnjavaju stručnjak za digitalnu analitiku Robert Petković i pravnica Ana Bačić.

Društvene mreže

Napokon sam našao jednu, brzu aplikaciju za sve privatne poruke, od WhatsAppa do Slacka – TEXTS!

"Texts" Amerima znači "SMS" odnosno "poruka" što je - koliko god nepraktično - odlično ime za aplikaciju koja vam daje jedno sučelje za privatne poruke na iMessages, WhatsAppu, Telegramu, Signalu, Messengeru, ali i Instagram, LinkedIn, Twitter, Slack i Discord DM-ovima.