Isprobali smo HoloLens i zavirili u budućnost miješane stvarnosti

Isprobali smo HoloLens i zavirili u budućnost proširene-miješane-opsežne stvarnosti

U zadnje je vrijeme pojam virtualna stvarnost, uz umjetnu inteligenciju, izuzetno popularan kod tehnoloških medija, startupa i investitora. Međutim, s obzirom na iskustvo koje naš studio Delta Reality ima u raznim digitalnim stvarnostima, smatramo kako je za svakodnevnu uporabu virtualne stvarnosti prvo potrebna jedna druga stvarnost – miješana. Što je miješana stvarnost i kako se Microsoft našao kao predvodnik novog tehnološkog vala koji će nas uskoro zapljusnuti?

mijesana-stvarnost-1
Budućnost komunikacije? Na slici je prikazan prvi prototip Meta naočala.

Krenimo s definiranjem toga što je uopće miješana stvarnost. Nažalost, terminologija u području različitih stvarnosti trenutno je poprilično “razbacana”, tako da imamo virtualnu miješanu, proširenu, spojnu, opsežnu… stvarnost, gdje se za iste stvari koriste različiti i vrlo često krivi nazivi. Trenutno korištenje termina “miješana stvarnost” nije tehnički ispravno, već ga Microsoft koristi iz marketinških razloga kako bi se udaljio od termina proširene stvarnosti.

Najjednostavnije pojašnjeno: dok s naočalama virtualne stvarnosti ne vidite stvarni svijet oko sebe, nego isključivo vidite digitalnu sliku, dotle u miješanoj stvarnosti vidite stvarni svijet oko sebe s digitalnim predmetima smještenima u pravoj stvarnosti. Dakle, možete miješanu stvarnost zamisliti kao tehnologiju iza popularne igre Pokémon GO – na steroidima.

Kratka povijest HoloLensa

Kad se govori o naočalama miješane stvarnosti, svi spominju tri proizvoda – Meta naočale, tajnoviti Magic Leap te Microsoftove naočale HoloLens naočale koje su prve i jedine trenutno na tržištu. No kako se Microsoft uopće našao kao predvodnik iduće potencijalne tehnološke revolucije?

Svijet gledan kroz Hololens naočale.
Svijet gledan kroz HoloLens naočale.

Prvo njihovo spominjanje nalazi se u dokumentu iz 2010. godine gdje se piše o naočalama proširene stvarnosti kodnog naziva projekt Fortaleza. U dokumentu su ove naočale opisane isključivo kao dodatak za igraću konzolu Xbox iduće generacije. No, čini se kako je Microsoft shvatio kako imaju u rukama nešto puno veće od dodatka za konzolu te je odlučio stvoriti samostalni proizvod koji se počeo pozicionirati kao temelj idućeg tehnološkog skoka. Glasine su kako je upravo Microsoftov glavni direktor Satya Nadella donio ovu odluku kad je došao na čelo tvrtke, a razlog zašto bi to učinio je jasan – Microsoft je izgubio bitku u zadnjoj tehnološkoj revoluciji s pametnim telefonima te će učiniti sve kako bi upravo on diktirao iduću revoluciju.

Tržište miješane stvarnosti bit će 4 puta veće od virtualne

Koji razlog stoji iza ovakve vjere u naočale miješane stvarnosti? Možemo se vratiti na početak teksta i vidjeti usporedbu s virtualnom stvarnosti. Dok je virtualna stvarnost savršena za određene segmente poput turizma te event i gaming industrije, naočale virtualne stvarnosti ne možete koristiti u svakom trenu u svom danu zbog izoliranosti od stvarnog svijeta koje donose. Miješana je stvarnost logična nadogradnja na mobitele – kako vas ne otuđuje od okolnog svijeta, možete ih neprestano nositi i koristiti (u jednom trenu u budućnosti kad se neće razlikovati od bilo kojih drugih naočala). Iz tog razloga tvrtka Digi-Capital predviđa za 2020. godinu kako će tržište proširene (i miješane) stvarnosti biti četiri puta veće od područja virtualne stvarnosti i iznositi 120 milijardi dolara.

Međutim, ne bi bilo dovoljno da su naočale samo vizualna nadogradnja na mobitel – neuspjeh naočala Google Glass upravo to dokazuje. Potencijalni uspjeh naočala miješane stvarnosti upravo leži u savršenom spoju prave i digitalne stvarnosti, gdje nećete moći vidjeti razliku između njih. U tom trenu svi ekrani u vašem domu postaju bespotrebni – zašto kupovati LCD od 100 cm kad vam cijeli zid može postati ekran?

Prva upotreba miješane stvarnosti već se danas vidi u različitim poslovnim sektorima poput medicine, arhitekture, logistike, strojarstva, edukacije, znanosti… U Delta Realityju trenutno radimo na proizvodu za komunikaciju gdje ćete imati osjećaj kako se sugovornik s drugog kraja svijeta nalazi u prostoriji zajedno s vama. Miješana stvarnost dat će nam upravo takve nove komunikacijske mogućnosti gdje vaša lokacija više napokon neće biti bitna. I ovo povezivanje ljudi na nove načine bit će dio miješane stvarnosti – Pokémon GO je samo jedan od primjera.

Igre s više igrača, ali i lakša kupovina

Ali, po svim pokazateljima, igre će u ovoj stvarnosti biti puno više usmjerene na multiplayer gdje će se vaši prijatelji digitalno pojaviti pored vas. Danas ima već mnoštvo korisnih, ali i zabavnih primjena uporabe naočala HoloLens van pojedinih industrija, koje krajnji korisnici mogu upotrijebiti – od indoor lociranja (koje vam omogućava da NAPOKON ne morate proći cijelu trgovinu kako bi našli gdje stoji PROKLETI KVASAC!!! KOME UOPĆE TREBA KVASAC I ZAŠTO ME ŠALJEŠ I DALJE PO NJEGA?!?!) do igranja Portala u stvarnom svijetu. Međutim, kao i u slučaju svake tehnologije, tek kada dođe u ruke različitih developera i kreativaca, vidjet ćemo raspon područja koja će miješana stvarnost promijeniti.

Kako radi HoloLens (i kako radi tako dobro)?

Vratimo se u tome gdje smo danas i kako trenutno tehnologija izgleda i radi. Uzmimo HoloLens kao (jedini) trenutni primjer rada tehnologije. Kako su same naočale prozirne, dok ih nosite, vidite normalno svijet oko sebe. Digitalne predmete koji se pojave u prostoru vidite kao holograme koji su odlično prostorno pozicionirani. Upravo je ovo skoro-pa-savršeno pozicioniranje, tehnološki gledano, najveće iznenađenje HoloLens naočala. Ovakva visoka razina stabilnosti pozicioniranja jedna je od najvećih faktora u stvaranju imerzije, odnosno dojma da se predmeti uistinu nalaze u prostoru, te je iznenađujuće što se uspjelo već u ovoj fazi razvoja doći do te razine.

Takvo je pozicioniranje moguće zbog gomile senzora (standardni akcelerometar, žiroskop), od kojih je glavna stavka dubinska kamera koja može iščitavati prostor u stvarnom vremenu. Ova je tehnologija nastavak razvoja Microsoftove dubinske kamere Kinect koja se koristi kao dodatak na Xboxu, ali je zbog svojih mogućnosti našla veliko mjesto u eksperimentalnom marketingu te umjetnosti. Upravo zbog iskustva koje imaju s dubinskim kamerama, visoko su postavili letvicu u odnosu na konkurenciju koju će biti teško doseći u ovom trenu (bar do 9. mjeseca, kad će ih Apple vjerojatno poprilično preskočiti).

Uz senzore i procesor glavna je stavka optički sustav koji “stvara” same holograme. Pojednostavljeno, ispred očiju se nalazi skup stakala na koji se projicira slika dajući osjećaj kako se predmeti nalaze puno dalje od očiju nego što je slika uistinu projicirana. Međutim, koliko god je optički sustav napredan i fascinantan, toliko je, uz glomaznost naočala, najveća zamjerka uski kut gledanja kroz koji možete vidjeti holograme. Ali treba se prisjetiti kako su s razlogom ovo naočale namijenjene developerima, dok se tek 2020. godine očekuju naočale od Microsofta koje će biti namijenjene prema krajnjim korisnicima.

Microsoft je već prebacio Minecraft na HoloLens
Microsoft je već prebacio Minecraft na HoloLens

Gdje su Apple, Google, Facebook?

Što nas još očekuje u budućnosti? Apple je u zadnjih nekoliko godina kupio mnogo tvrtki iz područja proširene stvarnosti (Metaio, Flyby Media, FaceShift), ali puno bitnija akvizicija je izraelske tvrtke PrimeSense od prije nekoliko godina. Kako njihova tehnologija stoji iza prvog Microsoftovog Kinecta, možemo primijetiti uzorak, kao i smjer prema kojem idu.

Uz sve ovo, Tim Cook je u zadnjih nekoliko mjeseci počeo intenzivno pričati kako je proširena stvarnost the next big thing, nakon čega su počele i curiti informacije kako će idući iPhone biti u potpunosti orijentiran na proširenu stvarnost. Svi u industriji nestrpljivo čekamo zbog toga 9. mjesec jer, ako im plan za pozicioniranje proširene stvarnosti uspije, možemo kroz nekoliko godina očekivati i Appleove naočale miješane stvarnosti.

Niti Google nije daleko. Štoviše! Njihova tehnologija Tango slična je Kinectu, među prvim su investitorima u Magic Leap te, kao i Facebook, stvaraju svoj vlastiti tim specijaliziran za proširenu stvarnost, uz neke naznake da se radi upravo o naočalama miješane stvarnosti. Tako da možemo vidjeti kako najveći tehnološki igrači intenzivno ulažu u ovo područje.

No, kada će sve ovo postati svakodnevica?

Međutim, naočale miješane stvarnosti neće postati svakodnevica dok god će biti glomazne poput HoloLensa. Ali valja se prisjetiti kako smo trenutno u “BlackBerry fazi” razvoja miješane stvarnosti – treba proći još neko vrijeme kako bismo došli do prvog iPhonea. A cilj je doći do naočala koje se neće razlikovati od svakodnevnih naočala koje svi nose i koje će biti spoj naočala virtualne te miješane stvarnosti. Dok ste vani u pokretu, bit ćete u modu miješane stvarnosti, dok ćete se doma slobodno prepustiti mogućnostima virtualne stvarnosti.

Upravo je o ovakvoj budućnosti Mark Zuckerberg pričao na Facebookovoj konferenciji F8 2016, a kupivši naočale virtualne stvarnosti Oculus Rift za 2 milijarde dolara, Zuck je pokazao kako Facebook postaje i ozbiljni hardverski spreman za iduće tehnološke korake.

A i Mark Zuckerberg uključio se u priču o miješanoj stvarnosti.
A i Mark Zuckerberg uključio se u priču o miješanoj stvarnosti.

I tu se vraćamo na početak našeg članka i odnosa virtualne i miješane stvarnosti. Kao što možemo vidjeti, miješana stvarnost ima dugoročno puno veći potencijal i puno veću šansu dospjeti na lica i pred oči krajnjih korisnika. Ali kako idemo prema spoju virtualne i miješane stvarnosti u jednom uređaju, tek će na valu prihvaćanja miješane stvarnosti i virtualna stvarnost doseći svoj puni potencijal i mjesto pod suncem.

Uglavnom, čeka nas zanimljiva budućnost i potencijalni tehnološko-civilizacijski pomak kakav nam je zadnje donio internet. Vidimo se u nekoj drugoj stvarnosti!

ponuda

Komentari

  1. Jakov Dužević

    Jakov Dužević

    28. 03. 2017. u 2:56 pm Odgovori

    “zašto kupovati LCD od 100 cm kad vam cijeli zid može postati ekran?”
    Ideja da u 3D svijetu prikazujemo 2D sadržaje zalijepljene na zidove jer pomalo gledanje u krivom smjeru.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Video

Svi su gubitnici u bitci za i protiv paušalnih obrta: Tvrtke, radnici – i sami “paušalci”

Zato što se IT scena razjedinila oko teme paušalnih obrta, zato će svi iz nje izaći i poraženi. No, koja je perspektiva svih uključenih strana? Ivan i ja smo provjerili u drugoj epizodi Netokracija Podcasta.

SEO i tražilice

Velika analiza online sadržaja o cijepljenju pokazuje da HZJZ olakšava posao – antivakserima

SEO koji život znači. To bi mogao biti alternativni naslov ove analize, iako ovdje nije riječ o samoj optimizaciji sadržaja za tražilice, nego optimizaciji za - korisnika. Jer u vrijeme kad procijepljenost pada, optimiziran i korisniku prilagođen sadržaj na stranicama HZJZ-a i drugih zdravstvenih institucija mogao bi doista značiti razliku između života i smrti.

Startupi i poslovanje

Hubbig Dragane Lipovac kreće u nove pobjede s milijunskom investicijom i novom savjetnicom

Bili vi mali ili veliki uvoznik, naručivali iz Kine ili SAD-a, Hubbig vam može olakšati život, a da to ovom mladom startupu ide dobro potvrdila je i nedavna milijunska investicija koju je orkestrirala Monika Mikac, bivša operativna direktorica u Rimac Automobilima.

Što ste propustili

Vodič

Što je esport i zašto bi vas za njega trebalo biti briga?

Čuli ste za esport, ali samo u prolazu? Ne brinite, na jednom mjestu donosimo sve važne informacije o ovom globalnim fenomenu koji danas prati više od 400 milijuna ljudi.

SEO i tražilice

Velika analiza online sadržaja o cijepljenju pokazuje da HZJZ olakšava posao – antivakserima

SEO koji život znači. To bi mogao biti alternativni naslov ove analize, iako ovdje nije riječ o samoj optimizaciji sadržaja za tražilice, nego optimizaciji za - korisnika. Jer u vrijeme kad procijepljenost pada, optimiziran i korisniku prilagođen sadržaj na stranicama HZJZ-a i drugih zdravstvenih institucija mogao bi doista značiti razliku između života i smrti.

Internet marketing

Prvi Euro Effie za hrvatsku agenciju! Imago Ogilvy nagrađen za kampanju Boranka

Sinoć su u Bruxellesu dodijeljene najprestižnije europske nagrade za marketinšku učinkovitost – Euro Effie. Zlatna Effie nagrada po prvi put pristiže i u Hrvatsku, zahvaljujući reklamnoj agenciji Imago i kampanji Boranka, osmišljenoj za Savez izviđača Hrvatske.

Kultura 2.0

Formalno obrazovanje, neformalni klub: Čemu kultni KSET već 43 godine uči svoje članove?

Što znači sudjelovati u nečem većem od nas samih? KSET je klub koji je u odajama bivše kotlovnice okupio desetke generacija, dajući im prostor da šire svoje vidike kroz nova poznanstva, hobije i aktivnosti. Ususret Tech Consultant meetupu u KSET-u otkrivamo što studentima to iskustvo zapravo donosi u profesionalnom smislu.

Izrada web stranica

Novi Tomato web: Poslovni ciljevi, korisničke potrebe i agile, ruku pod ruku

Na ovogodišnjoj dodjeli nagrada SoMo Borac najboljim web projektom u protekloj godini proglašen je redizajn web stranice Tomato.com.hr, koji su za A1 razvili Netgen i Locastic u suradnji s OptimIT-om i CROZ-om.

Video

Svi su gubitnici u bitci za i protiv paušalnih obrta: Tvrtke, radnici – i sami “paušalci”

Zato što se IT scena razjedinila oko teme paušalnih obrta, zato će svi iz nje izaći i poraženi. No, koja je perspektiva svih uključenih strana? Ivan i ja smo provjerili u drugoj epizodi Netokracija Podcasta.