Stiže generativna AI: Hoće li se dizajneri i umjetnici morati prekvalificirati?

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

Stiže generativna AI: Hoće li se dizajneri i umjetnici morati prekvalificirati?

Umjetna inteligencija piše tekstove, kreira slike, videa pa i kod. Alati koji to omogućavaju dostupni su bilo kome za par desetaka dolara mjesečne pretplate i ne zahtijevaju nikakvo tehničko predznanje. Trebaju li copywriteri, fotografi, dizajneri i umjetnici strahovati da će ostati bez posla?

Sadržaj koji generira umjetna inteligencija i kako će utjecati, ili već utječe, na kreativnu i marketinšku industriju bio je tema nedavnog meetupa udruge CroAI o kojoj su raspravljali Angela Buljan Šiber, vlasnica marketinške agencije i predsjednica Hrvatske udruge reklamnih agencija, Goran Kurjak, vlasnik kreativne agencije, umjetnik i znanstvenik Nikola Bojić te Jan Štedul iz AI startupa Mindsmiths.

Jer, umjetna inteligencija i njezina primjena više nije ograničena samo na inženjere i visokotehnološka okruženja. Zahvaljujući novoj vrsti velikih jezičnih modela, računala stvaraju smislen i uvjerljiv tekst, kod, slike ili čak videa. Ta se nova kategorija umjetne inteligencije zove “generativna AI” i od analitičke AI, koja je dosad prevladavala, razlikuje se po tome što umjetna inteligencija ne služi više samo za analizu postojećih podataka, nego kreira nešto novo.

Generativna AI: Vrli novi kreativni svijet

I to toliko pouzdano i uvjerljivo da su samo prošli tjedan dva startupa, čiji proizvodi omogućavaju da generativnu AI koristi bilo tko, prikupili pozamašne runde i postali jednoroziAI copywriter Jasper i Stability AI, tvrka čiji alat Stable Diffusion iz tekstualnih opisa generira slike i video. Microsoft je najavio svoj alat Designer, koji pogonjen sustavom DALL E 2 kreira vizuale u sučelju “toliko jednostavnom za korištenje da se uopće ne čini kao sučelje digitalnog alata”.

Utjecani VC fond Seqoia potvrdio je važnost niše generativnog AI-ja svojim pregledom i mapiranjem branše, uz naslov Novi kreativni svijet i zaključak:

…kao što je činjenica – da svatko u džepu ima moćno računalo s dobrom kamerom – promijenila digitalni i svakodnevni život, jednako tako će ih promijeniti novi alati za generativnu AI.

Slika koja je nedavno pobjedila na umjetničkom natječaju, a generiala ju je umjetna inteligencija.

Na Netokraciji smo se već bavili temom što dostupnost alata poput DALL E 2 i Midjourneya, koji brzo i precizno generiraju najrazličitije vizuale, znači za umjetnike i kreativce, jedna se domaća agencija nedavno pitala istječe li rok kreativnim direktorima, a upravo zato je udruga CroAI u raspravu uključila umjetnike i marketingaše.

Prirodno je da se ljudi boje da će ostati bez posla, ali…

Razumljivo je da su ljudi zabrinuti kad vide da neki digitalni alat piše ili izrađuje vizuale jednako dobro kao oni, rekla je Buljan Šiber, ali…

Teško da će ljudi masovno ostajati bez posla jer i marketinšku branšu muči nedostatak radne snage. Da, za to će možda ljudi morati naučiti nešto novo, kao što su morali naučiti nove stvari kad je došlo digitalno oglašavanje.

Osim toga, i kad su u pitanju kreativna zanimanja, u agencijama ima onog operativnog posla za koji jedva čekamo da ga ne trebamo raditi.

Na te AI alate gledam samo kao alate, kao što je Photoshop. Prije su ljudi crtali rukom pa su došli digitalni alati koji im u tome pomažu i trebali su se naučiti koristiti njima. I sad će trebati naučiti neke nove vještine i prilagoditi se, ali neće ostajati bez posla.

Jan Štedul se prisjetio svoje duge karijere u medijima i proizvodnji sadržaja te činjenice da je već svjedočio nestajanju nekih zanimanja, poput medijskog planera:

Nekad nam je dolazio stručnjak iz inozemstva jer je samo on to znao raditi i tri dana “drndao” po ekselici da napravi medijski plan. Danas isti posao radi digitalni alat. Tko ne želi ostati na začelju, morat će naučiti koristiti nove alate.

“Zanimljivije je kad umjetnik proizvede novi AI model”

Nikola Bojić kazao je da se u svom radu bavi onime što se događa na razmeđi između dizajna, tehnologije i društva i istaknuo je da široka dostupnost alata generativne umjetne inteligencije, aposlutno jest točka preokreta:

O umjetnoj inteligenciji se oduvijek pričalo kao o nekim robotima koji će nas poubijati, a sad je to alat s kojim se možemo zezati u slobodno vrijeme.

Točka preokreta je i to što se o toj tehnologiji sad priča u mainstream medijima i što za korištenje kompleksne tehnologije više ne treba biti inženjer i znati pisati linije koda, nego sad u interakciji s tehnologijom možemo biti riječima.

Nikola je, kao i ilustratorica Maja Beus iz prethodnog članka o tome hoće li AI uzeti ionako nestabilan umjetnički kruh, naglasio da je u umjetnosti presudna ideja, a ne djelo te da u svijetu ideja nije bitno je li nešto nastalo kredom ili umjetnom inteligencijom (doduše, sva sila onih koji su se nedavno pobunili protiv činjenice da je prvu nagradu na umjetničkom natječaju osvojilo djelo koje je stvorio Midjourney se ne bi složila s njim).

Sljedeći korak: uključivanje kreativaca u tehnološki proces

Više od rasprave o tome hoće li fotografi koji prodaju stock fotografije uskoro ostati bez posla ili hoće li se dizajneri morati prekvalificirati u promptere (one koji barataju najboljim kombinacijama riječi za proizvodnju vizuala), Nikolu zanima uključivanje umjetnika – i drugih zanimanja, u izrade modela:

Modeli koji sad nastaju će odrediti smjer u kojemu će se AI kretati, što je izuzetno bitno za društvo. Puno je zanimljivije kad umjetnik proizvede novi AI model od toga da proizvede sliku. Zato ovo trebamo iskoristiti kao priliku da u razvoj AI modela uključimo i one koji nisu inženjeri.

Kako bi potaknuli upoznavanje s alatima generativne AI, a tako i uključenost što šire zajednice u diskusiju o njoj, iz CroAI su najavili skoro pokretanje natječaja kojim će birati najbolju sliku koju je generirala umjetna inteligencija.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Novost

Što se događa u tech industriji? Masovna otpuštanja, kripto-burza propala preko noći, a tek Twitter…

Malo je reći kako ovaj tjedan nije bio dobar za IT industriju. Zapravo, poprilično je kaotičan i čini se kako stabilnost neće doći uskoro...

Društvene mreže

Gdje ćemo se družiti i raspravljati ako propadne Twitter?

Bilo da vas brine koliko dugo će još Twitter funkcionirati (što nije čudo s obzirom na svakodnevne vijesti o zbunjujućim poslovnim potezima) ili da ne želite biti dio Muskovog Twittera, evo što se nudi od alternativa.

Intervju

Miro Jurić već 23 godine radi u Microsoftu u Redmondu, a nama je otkrio tajne uspješnog developer managmenta

Kročiti u sjedište operativnog sustava kojeg koristiš cijeli svoj život, kojeg poznaješ po pozadini predivne livade i oblaka, stvarno je nezaboravno iskustvo. Ipak, ono što te još više iznenadi je razgovor s Hrvatom koji tamo radi 23 godine i koji je s tobom podijelio sve što zna o developer managementu.

Što ste propustili

Startupi

“Mi smo jedni od onih koji su na kraju izgubili novac investitora.”

Tim je riječima Jasenko Hadžić, suosnivač startupa Tame, na LinkedInu najavio zatvaranje tvrtke nakon 6,5 godina rada na projektu. Iskren i otvoren pristup ovakvim temama na našim se područjima rijetko viđa, zbog čega je ta objava privukla mnogo reakcija, mahom pozitivnih.

Sponzorirano

Savjeti za početak (studentske) IT karijere, otkriva Matko Čeme iz IN2 grupe (i FERIT-a)

Matko Čeme, uz svoju ulogu Voditelja podrške i implementacije za "healthcare" rješenja u IN2 grupi, godinama radi sa studentima na FERIT-u i u Algebri. Ovo su njegovi savjeti za početak tehnološke karijere.

Tehnologija

30. godina od prvog SMS-a: Kako je privatni kanal postao alat za B2C komunikaciju

Na 30. obljetnicu SMS-a prolazimo specifičnosti SMS kanala komunikacije koji je preživio dolazak interneta, pametnih telefona i messaging aplikacija, a s Infobipovim stručnjacima otkrivamo i zbog čega je na kraju opstao.

Tehnologija

Panika, izgubljeni podaci, ransomware: Kako spriječiti i liječiti sigurnosne incidente?

Napadi hakera, malware i ransomware ne događaju se nekom drugom. Kako takve napade spriječiti i što učiniti ako se ipak dogode - s tehničke, ali i ljudske strane, saznali smo od konzultanta za cybersigurnost Tomislava Poljaka.

Intervju

Zoran Božičević: Zdrav tim “tajna” je dobrog developmenta

Zanimljivi projekti i dobra plaća nužan su uvjet zadovoljstva developera, međutim, posebno je umijeće održati ih zadovoljnima i sretnima.

Scaleupi i jednorozi

ReversingLabs: Kad radite s petabajtima podataka, tehnički izazovi su jedinstveni i često pomiču sve granice

Vodeće društvene mreže, antivirusne kompanije, korporacije i vladine agencije širom svijeta od malicioznog softvera štite se koristeći tehnologije razvijene u Zagrebu. S kakvim se sve izazovima susreću jer su stvorili najveću svjetsku bazu malwarea ispričali su nam voditelji tehničkih timova ReversingLabsa.