Kako je forumaška '(n)etiketa' kreirala internetski bonton

Forumaška ‘(n)etiketa’ kreirala je internetski bonton – prisjetimo je se!

Kad je internet bio mlad i prije no što su se društvene mreže infiltrirale u naše svakodnevne živote, prvim internetskim 'ovisnicima' omiljene su destinacije bile – forumi. Upravo su forumaške zajednice kreirale i prva pravila ponašanja na internetu, odnosno, netiquette - bilo da su ta pravila bila rigorozna ili manje rigorozna, ovisno u kojoj ste se zajednici našli.

Jeste li već naučiti kako se e-ponašati?

Danas kao da su ta pravila pomalo zaboravljena, stoga smo izvukli neke stare “knjige”, otpuhnuli prašinu s njih i odlučili podsjetiti sve one koji su možda malo zaboravili na pravila lijepog internetskog ponašanja – te podučiti one koji ih možda nikada nisu ni usvojili.

I da, pazili smo da izdvojimo ona koja se mogu primijeniti i na društvene mreže i druge modernije načine svakodnevne komunikacije.

vip

Podsjećanje na najčešće (ironično) nepisana pravila internetske komunikacije omogućio je Vip forum, okupljalište entuzijasta zainteresiranih za mobilne tehnologije. Vip forum, povodom sve bržeg rasta želi nagraditi svoje postojeće i nove korisnike nagradnom igrom “Upali ga & pohvali ga”. Što učiniti? Registrirajte se na Vip forum i objavite svoju priču!

Čitaj pravila prije no što išta napišeš!

Čim ste stavili prvo slovce, već ste prekršili pravila foruma – jer ih niste niti pročitali. Ako je kakav budni forumaš uočio da ste napravili nešto što je mimo pravila, poslao bi vam smajlić koji koluta očima :rolleyes: i uputio vas na čitanje forumaške “biblije”. A ako ste nagazili na žulj kakvom administratoru, možda budete i kažnjeni – negativnim bodovima, kartonima, zabranom pristupa na koji dan ili nečime sličnim. To se odnosi i na praćenje promjena pravila. Nikad neću zaboraviti kad sam dobila svoj prvi žuti karton na forumhaeru, jer su se promijenila pravila o oblikovanju potpisa. Ja, štreberica, koja nikada ne “oftopičari” osim na offtopic temama, gdje je to obavezno? Koja nikada ne vrijeđa i ne svađa se i ne piše VELIKIM SLOVIMA? Bila sam tužna, razočarana, smatrala to velikom nepravdom, ali sam stoički izdržala kaznu i nisam se žalila superadminu.

Iako sam jako željela i dalje imati sličicu u potpisu. 😥

Na društvenim je mrežama nešto teže definirati pravila, kao što je to moguće za svaki forum i podforum, ali neka općenita pravila mogla bi se primijeniti na sva internetska mjesta na kojima je moguća javna ili polujavna komunikacija, stoga čitajte dalje pažljivo.

Ne ‘oftopičari’!

Tu dolazimo i do drugog pravila, a to je – drži se teme o kojoj se raspravlja! Društvene su mreže mješavina privatne i javne komunikacije, stoga se ovoga teže držati – no, moglo bi se reći da se na nekim javnim mjestima, poput Facebook stranica ili grupa, može ovo primijeniti. Dakle, ako se pod jednim postom raspravlja o jednoj stvari, rasprava će postati besmislena ako se upletu i druge teme, a i osobna prepucavanja. Postavite novi post o novoj temi ili se preselite na osobne profile te privatne sandučiće.

Ne piši ono što je već napisano!

U nastavku na posljednju rečenicu – ako već otvarate novu temu, provjerite nije li se o njoj već pisalo. Možda tamo pronađete odgovor na svoje još nepostavljeno pitanje. Naravno, nešto se teže snaći na društvenim mrežama, nego na forumu koji je organiziran po temama, ali često se događa da se ne čita niti ono što je napisano nekoliko redova iznad – barem toliko možete prošvrljati po stranici ili grupi i uočiti da su možda vaše pitanje ili primjedba suvišni.

Kod Facebook grupa ovo je jednostavnije – postoji tražilica koja može pomoći pretraživanju željene teme, a kada komentirate neki stariji post, on se “diže na vrh” i tako bude vidljiv svima. To sve znači da ne morate otvarati novu temu.

Nema (samo)promocije i spamanja!

Na forumima se ovo dopuštalo isključivo u potpisima i nekim posebnim temama (i uz dozvolu moderatora). Na društvenim je mrežama možda teže definirati mjesta na kojima se možete (samo)promovirati, stoga se radije nemojte nigdje promovirati. Bolje je da kreirate digitalni identitet osobe koja nudi relevantne i korisne informacije, pa vam (samo)promocija neće niti trebati – s vremenom će se internetska zajednica obraćati vama za savjet, smatrajući vas stručnjakom za određena područja.

Doduše, blaga samopromocija možda neće štetiti, ali ono što “gurate” mora biti relevantno, inače će se vratiti poput bumeranga i čvrknuti vas po nosu.

Piši ispravno!

Iako su društvene mreže, a i forumi, mjesta neformalnije komunikacije, to ne mora značiti da trebate samo nagaziti na tipkovnicu i objaviti ono što je proizašlo iz nje. Vidite što tipkate? Dobro. Pregledajte još jednom prije no što stisnete Enter. Vaši će vam čitatelji biti zahvalni.

NE VIČI!

U nastavku na prethodno pravilo, pisanje velikim slovima smatra se VIKANJEM. To je već dobro poznato u internetskoj komunikaciji, ali čini se da pojedini to još nisu usvojili.

Možda zato što im to nikada nitko nije napisao velikim slovima. :raspa:

Sve reci u jednom postu!

Ovo se odnosi na sve načine pisano-digitalne komunikacije –  forume, mailove, Facebook, Twitter (osim ako vam nije sve stalo u jedan tvit, ali znate kako se kaže – ako ne stane u 140 znakova, onda to nije za Twitter), WhatsApp, Viber, Line, Telegram… Napišite sve prije no što stisnete Enter. Nemojte slati 28434%&#! poruke zaredom – imajte na umu da je druga strana vjerojatno dobila isto toliko notifikacija.

Ne postaj ‘prazan’ sadržaj!

Na forumu se veli – ne stavljajte u post samo smajlić ili neku generičku riječ. Stavljajte sadržaj samo kada imate nešto što će doprinijeti raspravi. Često se ne bih složila s time, jer mislim da bi kakav smajlić ponekad itekako mogao doprinijeti kakvoj temi. :poop:

Ali razumijem što se želi reći. Bar na društvenim mrežama možete komunicirati, a da ništa ne kažete – lajkanjem na Facebooku, favoriziranjem na Twitteru.

Budi uljudan!

Ako imate osobne netrpeljivosti, preselite ih u privatne poruke. Ne moraju svi drugi svjedočiti vašim privatnim prepucavanjima. Iako bi mnogi to voljeli. :kokice:

I, naravno, budite spremni na kritike i nadopunjavanje onoga što ste rekli, kao što sam i ja sada. Tomu i služi rasprava na internetu. 😉

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Podatkovna znanstvenica Ana Dumić otkriva kako su joj podaci spasili sina

Kad je njihovom sinu dijagnosticiran teži oblik epilepsije, Ana Dumić i njen suprug Goran odlučili su iskoristiti svoje znanje i vještine o podatkovnoj znanosti ne bi li otkrili okidače napadaja. Uspjeli su.

Društvene mreže

Jeste li mislili da će 16 godina od osnivanja Facebooka na njemu najvažnije biti – grupe?

Pokretači i administratori otkrivaju mi kako su nastala stručna udruženja, pa i poslovna partnerstva, na temelju specijaliziranih Facebook - grupa.

Startupi i poslovanje

Što su nam skrivile hrvatske digitalne agencije?

Hrvatski uslužni IT, uključujući digitalne agencije, zamašnjak je koji više od dva desetljeća puni državni proračun i tople developerske stolice. S druge strane, činovnici, a i mediji, papagajski mantraju o proizvodnim tvrtkama i kako će nas one konačno pogurati prema pikselastom eldoradu.

Što ste propustili

Izrada web stranica

Developeri, dizajneri, project manageri – za AI budućnost možete se pripremiti već danas

Cilj svakog developera i dizajnera je bolje korisničko iskustvo - a upravo ovdje može pomoći kognitivna znanost koja promišljanje o korisnicima, da li dizajna, koda ili gotove aplikacije, stavlja u fokus svega što IT stručnjaci rade.

Startupi i poslovanje

Kako se Glovo i Konzum pripremaju za povećanje broja narudžbi zbog koronavirusa?

Uz sve više vijesti o koronavirusu, raste i broj onih koji se oslanjaju na digitalne servise kako bi naručili hranu ili namirnice. Kako se za povećanje prometa pripremaju servisi za dostavu?

Kultura 2.0

Na web trgovinama deseci zaštitnih maski upitnih cijena i kvalitete

U svakom kriznom razdoblju nađe se pojedinaca i tvrtki koji će situaciju iskoristiti za svoj profit, ali maske s desetorostruko većim cijenama i modnim etiketama zbilja su poseban slučaj.

Startupi i poslovanje

Što o radu od kuće zbog koronavirusa kažu PBZ, Infobip, Nanobit…?

Nakon što je jučer potvrđeno da i u Hrvatskoj imamo prve osobe zaražene koronavirusom, dobar dio ovdašnjih tvrtki je počeo ozbiljnije razmišljati o promjeni načina rada. Prvo su se počela ukidati putovanja u inozemstvo, a potom se počeo uvoditi rad od kuće.

Startupi i poslovanje

Dijeljenje romobila i u Hrvatskoj: Bolt prvi uveo romobile u ponudu

150 romobila koje možete otključati i voziti kada god vas je volja bit će dostupno u Splitu za sve korisnike Bolt aplikacije.

Digitalni mediji

U manje od 24 sata od prvog slučaja u Hrvatskoj, koronavirus smo online spomenuli čak 15 tisuća puta

Sada već svi znamo da je koronavirus došao u Hrvatsku, no koliko viralno je ova tema zaokupila sve nas pokazat će kao i uvijek - brojke.