3 besplatna alata za developere igara

3 besplatna alata za developere igara za pomoć s marketingom, medijima, ugovorima

Uz razvoj video igara, tko još ima vremena za dizajniranje web stranice, kontaktiranje stotine novinara i sastavljanje ugovora s outsourcing partnerima? Ipak, sva tri elementa su od ključne važnosti želite li prodati igru i zaraditi na njoj. Srećom, vrijedni developeri Rami Ismail, Martijn Frazer i Adriaan de Jongh omogućili su vam prečace za brzo ostvarivanje tih ciljeva: presskit(), distribute() i contract().

.
Za alat presskit() glavni je “krivac” dobri duh indie gaming scene, Rami Ismail (slika: Vlambeer)

Od developera za developere – to je misao vodilja koja se proteže kroz sva tri alata. Presskit() iliti do presskit ( “( )” se čitaju kao do, tj. učiniti) vam pomaže da za par sati izradite preglednu web stranicu sa svim informacijama o vašoj igri, distribute() vam omogućava upravljanje mailing/press listom te lakšu distribuciju kodova za najave i recenzije, a contract() sastavljanje ugovora na prostom engleskom jeziku kojeg svi mogu razumjeti. Doduše, alati ne dolaze bez određenih mana, kroz koje ćemo proći u nastavku teksta.

Predstavite se uz presskit()

Ramija Ismaila mnogi developeri s pravom gledaju kao “dobrog duha” indie game developerske scene. Uvijek raspoložen za raspravu preko Twittera, pitanja na Twitchu, dijeljenje savjeta poslije brojnih predavanja koje održava diljem svijeta… Jesmo li spomenuli da radi video igre? Da, to nam je nekako promaklo. Uglavnom, Ismail je glavni “krivac” za presskit(), besplatan alat, odnosno PHP skriptu za kreiranje web stranice s najvažnijim informacijama o vašoj firmi i igrama. Za njenu instalaciju pomoći će vam predznanje web tehnologija, no nije nužno jer su upute uglavnom kratke i jasne.

Ukratko, presskit() prvo morate skinuti sa službene stranice. Radi se o arhivi “teškoj” 3 KB koja sadrži “install.php” datetoku. Nakon što ju raspakirate, trebate otići u “public_html” folder (na serveru vašeg sajta, najbolje preko FTP klijenta poput FileZille), otvoriti folder naziva “press” i tamo prenijeti tu “install.php” datoteku.

Sve što sad trebate napraviti je otići na taj link, kliknuti donji gumb i pričekati da se skripta instalira. Ili ne?

1

U međuvremenu, prema uputama na stranici, vidjet ćete da su se u press folderu pojavile nove datoteke. U “_data.xml” datoteci trebate ažurirati informacije unutar tagova:

2

U “images” folder ubacujete .png slike, a u “trailers” .mov, odnosno .mp4 videe. Što se slika tiče, glavnu sliku dodajete tako da ju označite kao header.png i uploadate, a logo trebate imenovati kao logo.png. Za videe je potrebno koristiti tagove u .xml datoteci da se pokažu (<mov>, <mp4>), dok se slike automatski pojavljuju:

3

Skripta prati vaš progres punjenja sajta sadržajem. U roku od sat vremena, ako ste pozorno pratili upute, imat ćete potpuno podešeni sajt:

4

Nakon što se skripta instalira, iz sigurnosnih razloga je potrebno promijeniti ime “install.php” datoteke po izboru, a iz funkcionalnih promijeniti ime “_data.xml” datoteke u “data.xml”.

5

Slična procedura prati i otvaranje stranice za igru (projekt). Potrebno je otvoriti novi folder unutar “press” foldera s imenom igre (“ime-igre-se-piše-malim slovima-a-riječi-razdvajaju-crticom”), kopirati “_data.xml” datoteku iz “_template” foldera u novostvoreni folder igre te početi s uređivanjem:

6

Slike i trailere na istom principu možete dodavati nakon što stvorite images i trailers folder u folderu za igru:

7

Presskit u punom pogonu. Sad samo treba razviti igru. 🙂

8

Valja napomenuti da je presskit() još uvijek u beti pa možete naići na neke probleme. “To je dio dogovora”, kako piše na stranici.

Sigurno se pitate zašto ne biste radije instalirali WordPress ili neku drugu CMS platformu? To je odlično rješenje ako imate vremena napraviti ili prilagoditi tuđi dizajn te optimizirati rad sajta. No kad ne želite trošiti puno vremena (u trenutnoj fazi razvoja) na web, kad želite brzu, lijepu i preglednu stranicu na engleskom jeziku, sa svim važnijim informacijama navedenim u unaprijed definiranim kategorijama, onda je presskit() predložak više nego dobar izbor. Uostalom, Hello Game su s istim počeli promovirati No Man’s Sky, koriste ga Vlambeer (normalno), Acid Nerve, Steel Crate Games i drugi poznati indie studiji. Nije zgorega spomenuti da presskit() možete povezati s Google Analytics alatom i Promoter aplikacijom (koja se plaća).

Ostanite u dobrim odnosima s medijima uz distribute()

Rami Ismail je, uz Martijna Frazera, osmislio i distribute(). Distribute() je platforma koja, putem jednostavne web registracije, spaja novinare i developere sa svrhom dijeljenja promotivnih “preview” kodova za pisanje najava, odnosno “review” kodova za pisanje recenzija. Novinarima bi korištenje ovog alata moglo biti pomalo gnjavaža jer, umjesto da im PR-ovci na pladnju (u tekstu e-maila) posluže informacije o igri, nekoliko screenshotova i kod za najavu/recenziju, moraju sami zatražiti kod uz obaveznu potvrdu zahtjeva. Svaki put kad se kao novinar trebate ulogirati na servis, od vas se traži unošenje posebnog koda ili klikanje linka za potvrdu adrese. Za novinare, pogotovo početnike, ova usluga bi bila odlična kad bi popis svih developera/igara bio javan te uključivao sva poznatija imena iz industrije, no kako to zasad nije slučaj, osuđeni su da na uobičajen način grade odnose s developerima. S druge strane, prijava na mailing listu može rezultirati otkrivanjem nekih novih igara za koje prije niste čuli.

Novinari imaju šture, ali sasvim dovoljne opcije za uređivanje profila. Sve što developeri trebaju znati o novinarima je ime, e-mail adresa i publikacija za koju pišu:

9

Za developere ovo je fantastičan alat!

Nakon što dodate igru u sustav (Games -> Add Game), otvaraju vam se dodatne opcije:

10

U izborniku za odabranu igru možete osmisliti posebnu poruku za primatelje preview/review koda te se prijaviti za newsletter koji novinarima dolaze na mail dnevno, tjedno ili mjesečno (ako su kliknuli na tu opciju):

11

Naravno, možete dodatno promijeniti detalje o igri i način distribucije: 12

A ovdje lako možete ubaciti na stotine preview/review kodova, namijenjenih za jednu ili više platformi (Amazon, Android, iOS, PSN, Wii U, Steam, Xbox Live), za jednu ili više regija/država (EU, NA, UK) te čekati da se zahtjevi počnu slijevati u vaš Requests sandučić. Ovdje također imate jasan pregled nad brojem poslanih/neiskorištenih kodova 13

Kad dobijete zahtjev za kod, možete provjeriti kakav reach (vidljivost, doseg) ima publikacija od koje je poslan zahtjev te ima li njen novinar provjeren račun (Verified press contact). Provjereni računi se ručno odobravaju pa vam nitko ne može prodavati maglu da radi za IGN ili je najpopularniji YouTuber svih vremena.

14

Novinare koji su od vas zatražili kod možete staviti u kontakte te na taj način polako početi graditi press listu.

15

Jedina caka s ovom uslugom je da ju možete koristiti besplatno sve dok ste “mali developer”. Veći studiji moraju je platiti. Developeri navode kako ne planiraju zaradu od ove usluge, ali bi mogli tražiti nadoknadu od korisnika čije aktivnosti premašuju postojeće serverske resurse. Isto tako, alat se nalazi u alpha fazi razvoja.

Družba je družba, contract() je contract()

Od svih navedenih alata, contract() Adriaana de Jongha je najjednostavniji za korištenje. Radi se o predlošku “work-for-hire” ugovora, odnosno onoga što bi se kod nas moglo prevesti kao Ugovor o autorskom djelu. Ugovor je već napisan na engleskom jeziku, vi samo trebate popuniti “obrazac” s lijeve strane. Ugovor specificira detalje poput osnovnih informacija o vama (vašoj firmi) i vašem partneru (ili njihovoj firmi), odnosno potpisniku ugovora, usluga i rokova, cijene rada i načina isplate, prava korištenja, povjerljivosti podataka i nadležnosti suda. Sve su to sitnice o kojima obični developeri rijetko kad razmišljaju pri stvaranju i potpisivanju ugovora, no iznimno su bitne ako, kojim nesretnim slučajem, dođe do nesporazuma ili nepoštivanja ugovora. Ugovor je namjerno lišen nerazumljivih pravnih termina kako bi se obje strane mogle što bolje razumjeti putem jednostavnog engleskog vokabulara. Međutim, u tome leži i njegova najveća opasnost.

Upravo zbog toga što se pravna terminologija i zakoni razlikuju od države do države, potpisnik ugovora mogao bi zloporabiti vaše povjerenje i novac iskorištavajući rupe u predlošku. Iako de Jongh tvrdi da osobno koristi ovaj predložak za sastavljanje ugovora, na vrhu stranice i u detaljnom FAQ-u jasno navodi da dokument nije napisan od strane odvjetnika (mada je nekoliko njih doprinjelo stvaranju ovog ugovor-generatora opširnim recenzijama) te ga ne biste trebali uzimati kao pravni savjet. U prijevodu, odriče se odgovornosti za štetu nastalu zlouporabom ovog predloška. Nadalje, de Jongh preporučuje da, ako možete, unajmite odvjetnika specijaliziranog za pravo vezano uz industriju video igara za sastavljanje čvrstog ugovora, bez prostora za manipulaciju, kako biste osigurali svoj projekt.

Lihvarski ugovor ili poštena raspodjela – sve ovisi o tome kako sastavljate i s kim potpisujete ugovor:

16

Nije li to pomalo kontradiktorno? Kome onda služi ova usluga? Smatramo da contract() ipak ima smisla u postojećoj game developerskom ekosustavu. Mnogi mladi game developeri su ili naivni ili ne žele, na svoju kasniju štetu, biti previše “formalni” s kolegama pa ni ne pomišljaju na sastavljanje ugovora, kamoli na odlazak na konzultacije s odvjetnikom, čije usluge nisu jeftine, a ni jednokratne, ako se nešto u ugovoru treba promijeniti. Ovaj predložak za ugovor vam također može obratiti pozornost na sitne detalje i nijanse koje biste možda zanemarili, čak i kad biste sastavljali ugovor uz pomoć odvjetnika. Primjerice, u dijelu o isplati, možete odrediti valutu u kojoj želite platiti rad ili biti plaćeni, što je korisno ako radite s nekim iz inozemstva, a u dijelu o pravima korištenja, možete tražiti pravo korištenja svog rada za specifičnu svrhu, kao što je prodaja na iTunesu za skladatelje glazbe, čiji se rad prilično često outsourcea u ovoj industriji. Svakako vam ne može odmoći da pogledate i proučite sve detalje u ovom predlošku, prije nego se odlučite unajmiti usluge profesionalca.

Da stavimo i svoj disclaimer, ovo mišljenje nije napisano od strane odvjetnika te ga nemojte uzimati kao pravni savjet. 😉

bnet

Gaming priče na Netokraciji podržava B.net kroz rubriku Gamingokracija. Uživaj u superbrzom internetu, najboljoj TV slici i neograničenim pozivima – prva 3 mjeseca za 0 kn mjesečne naknade! Paket je to koji doista ne možeš odbiti. 😉

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

I porečki restoran i TikTok influencerica su u krivu

Iako je javnost brzo osudila influencericu Doris Stanković, s obje strane se pokazalo nepoznavanje profesionalne komunikacije, a i influencer marketinga.

Tehnologija

“Tata, jesi li baš morao kupiti električni auto?”

Napravio sam grešku: kupio sam električni automobil. Svi članci o električnim vozilima (EV) koje sam čitao na Hacker Newsu i Redditu nisu me pripremili za desetak EV infrastrukturnih problema u Hrvatskoj i okolici. Anegdote u nastavku objašnjavaju lekcije koje sam naučio na teži način.

Izrada web stranica

Da HTZ zna promovirati slavonski turizam u doba krize, ne bi pokrenuo Slavonia.travel

Slavonija je zanemarena već dugo, ali imamo što za ponuditi. Zašto onda reklamiramo samo kulen, rakiju i fiš?!

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Marko Štajcer: Kad već imamo ogromne količine podataka, idemo ih iskoristiti!

U 2020. nikada nije bilo jasnije koliku vrijednost nosi tehnologija za normalno funkcioniranje društva, a koliko još bi nam značila kada bi sve podatke koje imamo upogonili da rade za nas. Zanimaju li vas otvoreni podaci i rješavanje velikih analitički problema na njima, Open Data Hackathon dobra je prilika za iskušati svoje vještine i povezati se s ključnim mentorima i investitorima.

Društvene mreže

Hrvatski influenceri ne čekaju rasplet situacije s TikTokom: Već su spremni za selidbu na Reels

Tijekom vikenda bilo je neizvjesno hoće li TikTok biti izbačen iz američkih trgovina aplikacijama ili ne, ali čini se da postoji svjetlo na kraju tunela. No, sve je to uzburkalo i domaće i globalne kreatore sadržaja, a Vlatko Tutić iz JoomBoosa, koji okuplja 13 TikTokera, otkriva kako su došli na ovu društvenu mrežu, a i kako će s nje otići na Reels ili negdje drugdje, ako bude potrebno.

Netokracija Podcast

Tko je tko u hrvatskoj digitalnoj industriji? Slavimo 50. epizodu Netokracija Podcasta!

Povodom 50. epizode Netokracija Podcasta odlučili smo se na malo drugačiji format: igru! Pogađat ćemo neka od najistaknutijih lica hrvatske digitalne industrije, od osnivača tehnoloških tvrtki do freelancera i marketingaša!

Tehnologija

Hrvatska kripto poštanska marka rasprodana je u nekoliko sati, ali što je to uopće

Uz pomoć Belme Gutlić iz tvrtke NodeFactory i Tina Galetovića iz tvrtke BitX te filatelista Emila Drkušića otkrivamo u čemu je stvar kod blockchain marke Hrvatske Pošte.

Startupi i poslovanje

Kakav dan: Nanobit se prodaje švedskom Stillfrontu za 148 milijuna dolara; spekulira se da Rimac Automobili preuzimaju Bugatti

Kad pratite tehnološki sektor, rijetko se kad dogodi da se dvije izvanredne vijesti dogode u istom danu. Danas je ipak takav dan.

Tehnologija

Facebook želi da gledate svijet kroz njegove uređaje, no želite li zbilja pametne – Ray Banke?

U pomalo iznenađujućem predstavljanju jučer, Facebookov Mark Zuckerberg najavio je dva nova proizvoda: Oculus Quest 2 i pametne naočale, a za Netokraciju ih komentira Darian Škarica, osnivač tvrtke Delta Reality.