Tristan Kromer o Lean Startupu: Većinu smo vremena u krivu, ali bitno je da iz toga nešto naučimo

Tristan Kromer o Lean Startupu: Većinu smo vremena u krivu, ali bitno je da iz toga nešto naučimo

U sklopu trećeg Lean Startup susreta, koje organiziraju Lean Startup Circle i Lean Startup Croatia, u prostorijama HUB-a Zagreb održano je predavanje Tristana Kromera, koji je prisutnima govorio više o implementaciji Lean Startup principa u poslovanje, bilo da je riječ o startupima ili korporacijama.

Tristan Kromer održao je predavanje u sklopu Lean Startup meetupa (fotografija: Mario Živić)
Tristan Kromer održao je predavanje u sklopu Lean Startup meetupa (fotografija: Mario Živić)

U sklopu trećeg Lean Startup susreta, koje organiziraju Lean Startup Circle i Lean Startup Croatia, u prostorijama HUB-a Zagreb održano je predavanje Tristana Kromera, koji je prisutnima govorio više o implementaciji Lean Startup principa u poslovanje, bilo da je riječ o startupima ili korporacijama.

Tristan je sažeo koncept Lean Startupa u tri stavke:

  1. Sve počinje s premisom, koja je oprečna uobičajenom razmišljanju o statupima – a to je da ništa ne znamo. Naime, iako mnogi kreatori startupa misle da su možda budući Steve Jobs, osoba koja ima savršen proizvod i točno zna tko mu je kupac, realnost je najčešće upravo suprotna. Osnovna je misao da smo možda u krivu, odnosno, da se proizvod može ili mora promijeniti, da kupci nisu oni za koje mislimo da jesu, da im je potrebno nešto drugo, a motivira ih nešto treće.
  2. Kako ćemo naučiti što funkcionira? Svi koji znaju nešto o Lean Startupu, reći će: Bild, measure, learn. To nije neuobičajen princip, ali se u lean metodi sve mora raditi puno, puno brže.
  3. Nemojte raditi nasumične proizvode i nešto, opet nasumično, mjeriti. Ako želite nešto naučiti iz podataka koje mjerite i iz onoga što gradite, morate malo izmijeniti formulu. Tako se Learn pretvara Hypothesis (provjerite je li vaša teorija točna i hoće li funkcionirati u praksi), Measure u Metric (mjerimo nešto što će nam doista nešto reći o proizvodu. Nemojte dopustiti da vas ponesu takozvane Vanity metrics – to su impresivne brojke zbog kojih se osjećamo bolje, ali u praksi nemaju nikakvo značenje.), a Build u Experiment (ovdje si dajte prostora za pravljenje greški – ako nemate tu mogućnost, to nije eksperiment).
Tristan kaže kako prvo moramo priznati da ne znamo - ne znamo kako će točno naš proizvod izgledati, ne znamo tko su nam kupci.
Tristan kaže kako prvo moramo priznati da ne znamo – ne znamo kako će točno naš proizvod izgledati, ne znamo tko su nam kupci. (Slika: Mario Živić)

90 posto vremena smo u krivu, ali možemo učiti iz stvarnosti, iz informacija. Cilj je da naučimo što korisnici točno žele. Moramo biti fokusirani na metodologiju, na metriku, kako bismo to uspjeli.

TenTune kao primjer Lean Startupa

Tristan je teoriju konkretizirao primjerom meksičkog startupa TenTune, koji je koristio Lean Startup metodu u svom pristupu. Riječ je o startupu koji želi povezati indie glazbenike s fanovima, a prvotni im je problem predstavljala činjenica što su indie glazbenici nepoznati – kako će ih onda potencijalni fanovi poznati i uvidjeti sviđa li im se njihova glazba ili ne?

  • Razmislili su o tome tko je zapravo njihov korisnik, a toliko su daleko išli u detalje, da su ga čak i nacrtali. Kad su shvatili tko je on, znali su gdje ga pronaći.
  • Rani prototip nije bio aplikacija, nego – crtež na papiru s velikim gumbom Play. Ideja je bila da korisnici poslušaju minutu pjesme, nakon čega mogu ocijeniti sviđa li im se ili ne (pritisnuvši imaginarni gumb na papiru). Prototip su odnijeli na mjesto gdje se nalaze njihovi korisnici (u ovom su slučaju korisnike pronašli u hipsterskom kafiću). Nakon testiranja, odmah su shvatili što korisnicima treba, a što ne (poput činjenice da je minuta previše vremena).
  • Drugi MVP (Minimum Viable Product) lansiran je s potrebnim promjenama. Napokon je kreirana web , a vrijeme trajanja glazbe smanjilo se na 10 sekundi. Mijenjali su dizajn, dok nisu došli do najjednostavnijeg mogućeg, koji je, gle čuda, uvelike nalikovao prvotnom crtežu na papiru – veliki Play gumb.
Pristutni su imali mnoštvo pitanja za Tristana (slika: )
Pristutni su imali mnoštvo pitanja za Tristana (slika: Mario Živić)

Nekoliko nasumičnih savjeta

Nakon predavanja posjetitelji su imali mnoštvo pitanja, a Tristan je dijelio svoja iskustva i savjete. Evo nekolicine koji su se sinoć mogli čuti:

  • Ne morate biti u San Franciscu da biste uspjeli. Važnije je da ste tamo gdje su vaši korisnici.
  • Gradnja (Build) ne odnosi se samo na izradu proizvoda, nego i kanala prema njima.
  • Ako nemate kontakte, pronađite osobu koja ih ima i zamolite ju da vas upozna (nemojte duljiti u zamolbi, nego budite konkretni).
  • Profilirajte svoje korisnike da biste znali tko su, što im treba i što ih motivira.
  • Nemojte samo slati prodavača da nađe korisnika – ako već osobno ne radite prodaju, idite s prodavačem “na teren” kako biste bolje razumjeli potencijalne kupce.
  • Nemojte prečesto koristiti ankete za testiranje, jer ljudi lažu u njima – više će se informacija dobiti razgovarajući s korisnicima.
  • Trebaju vam informacije, ne podatci.

ponuda

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Analiza

Telekom Bankarstvo: Zabi prosječna bankarska aplikacija, HT-u dodatan izvor prihoda

Telekom bankarstvo Hrvatskog telekoma i Zagrebačke banke ne pruža kvalitetnije korisničko iskustvo ni od hrvatskih konkurenata ni od Revoluta, ali najavljuje agresivnu marketinšku kampanju kakvu prosječna banka ne bi pokrenula.

Startupi i poslovanje

Superbet akvizirao Axilis Brune Kovačića – Zagreb postaje inovacijski centar digitalnog klađenja

Bruno Kovačić za Netokraciju ekskluzivno otkriva kako je softversku agenciju koju je osnovao kao student preuzeo Superbet, a koji je nedavno osigurao 175 milijuna eura za širenje.

Startupi i poslovanje

Dati otkaz zaposleniku u mješovitoj stvarnosti dobar je PR, ali XR doista pomaže razvoju mekih vještina

Zamislite dan kad svojim zaposlenicima nećete plaćati tečajeve već će te ih poslati u susjednu sobu da prođu simulaciju - taj dan mogao bi biti veoma blizu, a evo i što od njega očekivati.

Što ste propustili

Intervju

Na Dan programera, četiri žene otkrivaju kako je tekao njihov karijerni put kroz IT industriju

Na Dan programera, predstavljamo četiri žene koje se bave (ili su se bavile) programiranjem. Je li njihov obrazovni i karijerni put bio pravocrtan ili je vrludao po krivuljama, otkrivaju nam sugovornice iz tvrtki Agency04, Five, IN2 i Styria.AI.

Tehnologija

Kako uopće možemo biti sigurni da će autonomna vozila biti – sigurna?

Autonomna vozila kod mnogih i dalje izazivaju osjećaj nesigurnosti. No, ovaj tekst mogao bi pomoći da se rasvijetli proces iza razvoja i testiranja sigurnosno-kritičnih sustava u vozilima budućnosti.

Startupi i poslovanje

Gideonovi roboti dobili pametnu ruku: Samostalno se kreće, sve vidi i popravlja!

Tvrtka Gideon Brothers nastavlja s razvojem prototipova robota, a posljednja verzija ima i robotsku ruku koja prepoznaje svijet oko sebe.

Mobilno

Apple Arcade i Apple TV+ stižu uskoro i u Hrvatsku

Osim novih iPhone modela, jučer smo saznali i novosti o dvije pretplatničke usluge koje nas čekaju iz Applea.

Tehnologija

Stručnjaci Microblinka i Infinuma: Apple je i dalje inovativan!

Gdje Apple vodi, a gdje kaska? Saznali smo kako developeri gledaju na stanje Apple ekosustava.

Video

Što čini dobar digitalni kafić? U 4 epizode nalazimo odgovore.

Jedni žele zaraditi, drugi raditi - kako povezati interese ugostitelja i digitalnih nomada? Saznali smo u razgovoru s njima.