Zašto nas je mali MAKERphone uzbudio, a za Apple i Robotim nas nije briga?

Čak ni Appleova predstavljanja više nisu uzbudljiva. Što marketinški profesionalci, a što tehnološki poduzetnici moraju znati, da bi svom proizvodu priuštili 'holivudsko' predstavljanje?

Apple u srijedu održava svoj “posebni događaj” na kojemu će najvjerojatnije najaviti nasljednika iPhonea X, novi Apple Watch te kad će biti dostupni iOS 12, MacOS Mojave… i ne mogu vam opisati koliko me nije briga, a vjerujem ni vas. Nemojte me krivo shvatiti: vjeran sam Mac korisnik i čak ako zamijenim svoj stari iPhone Androidom (da, bliži se taj trenutak), nabavit ću iPad zbog iOS-a. Preferiram Appleove proizvode, ali me njihovi launchevi ne uzbuđuju ni približno koliko su kad sam prije 8 godina pisao kako je Apple predstavio iPad.

Puno me više od toga “zagolicalo” da je mladi hrvatski tehnološki poduzetnik i osnivač MAKERbuina Albert Gajšek, kojeg smo ugostili na Netokracijinom YouTubeu, najavio da pripremaju – MAKERphone.

Something new is cooking here at CircuitMess HQ!Join the hype! Get notified first by subscribing here:https://www.makerbuino.com/makerphone/

Geplaatst door Albert Gajšak op Maandag 3 september 2018

Ako me Appleova predstavljanja ne uzbuđuju, jer više ne predstavljaju revolucionarne stvari, zašto me onda uopće uzbuđuje koncept mobitela koji sam možeš složiti, ako smo i takve koncepte već vidjeli – i to od Googlea?

Tresla se brda, rodilo se marketinško razočarenje!

Marketing je, na svom vrhuncu, struka koja vas kroz stvaranje priče koja zaista može uzbuditi oko proizvoda i stvoriti želju za njegovom kupnjom. Na žalost, mnogi brendovi – mali i veliki – često svoja predstavljanja proizvoda pretvaraju isključivo u stvaranje tzv. hypea, tog osjećaja uzbuđenja i iščekivanja. Tzv. teaser kampanje u kojima se najavljuje nešto novo, ali skriva proizvod ili čak koji je brend iza njih, rade jer smo radoznala bića koja prva žele doznati nove informacije.

Čak je i majstoru trebao dobar proizvod…

Problem nastaje, kao u slučaju nedavno otkrivene Robotim kampanje, kad su očekivanja veća i drugačija od onoga što dobijete. Prozovite me optimistom, ali ime i grafike su me asocirale ne na poklon uz tarifu, već… Robot Wars!

Ovaj popularni koncept natjecanja u ratovima robota krenuo je još 1998. na BBC-u da bi se kasnije pojavio u SAD-u i kao BattleBots na Comedy Centralu, ali nikad dosad u Hrvatskoj. Ime, grafika, ali i Tele2 suradnja s Bakićevim Croatian Makersima, kao i aktualnost STEM-a u marketinškim kampanjama, jednostavno je stvarala ukupan dojam da Tele2 priprema nešto veliko. A kad ono… robot u tarifi. Mislim… fora, ali…

Deloitteovo Consume Review istraživanje za 2018. za UK je primjerice pokazalo da 91 posto korisnika mobilnih telefona koristi ih apsolutno svaki dan, tako da današnji digitalni korisnik, čak i u Hrvatskoj, očekuje puno više od digitalnih proizvoda i digitaliziranih korisničkih iskustava. Ubaciti robota u tarifu ili malo ažurirati hardver neće zadovoljiti takvog korisnika tako da stvaranje dodatnog uzbuđenja samo dovodi do neusklađenih očekivanja.

Napravi digitalni proizvodi i doći će… Ne, zapravo, neće

U poduzetničkim, a posebno tehnološko-poduzetničkim krugovima, koji po svojoj prirodi stvaraju upravo digitalne proizvode, popularna je fraza:

If you build it, they will come.

Ova fraza Kevina Costnera iz filma Polje Snova opisuje optimističan pogled na situaciju u kojoj napraviš nešto dobro i korisnici, kupci ili tko god – jednostavno dođu, jer je tvoj proizvod toliko zanimljiv!

Ovaj ekstrem je rezultat nerazumijevanja ne samo marketinga, već i medija, ali i psihologije kupca.

Na žalost, većina ne samo startupa (prestanite pljuvati po novim tehnološkim tvrtkama, trude se!), već i novih proizvoda tehnoloških tvrtki je… dosadna ili jednostavno OK, ali nas posebno ne uzbuđuje. Računati da će vaš proizvod biti tako intrigantan u početku kao što je to bio Facebook studentima na Harvardu ili iPhone svijetu bez pravih pametnih telefona je u najmanju ruku naivan. Rijetki će napraviti električni automobil u Hrvatskoj…

Upravo zato smo se uspjeli uzbuditi oko mobilne bankarske aplikacije davne 2011., jer je Erste banka tada na hrvatskom tržištu predstavila nešto do tada neviđeno. Mobilnu aplikaciju banke koja je imala ugodno korisničko iskustvo. Upravo predstavljanje tog digitalnog proizvoda, a kasnije i rješenja poput Redomata, stvorilo je imidž Erste banke kao inovativne banke koji uživa do danas, iako se stopa zaista inovativnih rješenja zapravo smanjila, a konkurenti poput PBZ-a predstavili nova rješenja. Na žalost, zato što je PBZ-u trebalo 6 godina da predstavi te nove aplikacije, one nisu bile ni približno toliko intrigantne, kao što ni svojevremeno kopije iPhonea nisu bile.

Pravi komentari koji hvale… banku – s članka o aplikaciji na Netokraciji.

Kao proizvođač, uz sva testiranja tržišta, proizvoda i vizionarstvo na razini Stevea Jobsa, ne možete računati da ćete uzbuditi kupce – i medije. Naravno, ako nemate u timu osobu koja ima iskustva sa stvaranjem launch kampanje za digitalne proizvode (jer PPC, SM i sve ostalo ne pomaže univerzalno), nije da nemate opcija:

  • Razgovarajte s kupcima te kroz definiranje user stories shvatite kako pristupaju vašem proizvodu, a mogućnosti svog proizvoda probajte predstavljati jednu po jednu kako biste vidjeli kako korisnici reagiraju na svaku. Neke mogućnosti će ih sigurno više intrigirati od drugih;
  • Nemojte računati na velike “virale” oko vaših velikih releaseova, jer budimo realni – to možda zanima tehnološki medij poput Netokracije ili TechCruncha, ali ne možda vašu ciljanu skupinu kupaca;
  • Često govorimo startupima, ali i PR-ovcima iskusnijih tehnoloških tvrtki, da nam na Netokraciju ne šalju često nezanimljive objave za medije, već nam se jave kad nešto imaju pa ćemo mi kao redakcija koja poznaje svoju publiku prepoznati što je zanimljivo. Nerijetko ćemo prepoznati priču u nečemu što se vama čini nevažno, a na što će vaši kupci bolje reagirati.

Naravno, ni startupi nisu imuni na pretjerani hype što je dokazala situacija u koju se sam doveo Bellabeat. Lako je uhvatiti se vala popularnosti, ali ako uživate u slavi, morate biti spremni i na argumentiranu kritiku te komunikaciju sa svim svojim javnostima, od kupaca do medija.

Bit će vam lakše launchati ako imate okvir za uspjeh

Zašto se onda veselim mobitelu na sklapanje od nekog klinca iz Karlovca? Albert i njegov tim nemaju ni marketinški tim koji će napraviti veliku kampanju, niti je proizvod na prvu ludilo. Ono što ima jest okvir za uspjeh temeljen na dosadašnjim uspjesima i voljenosti među korisnicima i u zajednici i

I možda ćete komentirati da Albertov status ima tek stotinjak likeova, ali imajte na umu da je samo jednom objavom na Facebooku, bez ikakvih press releaseova, Albert postigao više iskrenih, originalnih objava u medijima od puno etabliranijih tvrtki i osnivača, uključujući ovu. ROI.

Zanima nas i uzbuđuje priča klinca iz Karlovca koji je s 18 godina napravio kvalitetan proizvod u obliku MAKERbuina i želimo da uspije. Upravo je taj entuzijazam jedini KPI koji morate imati na umu pri planiranju kampanje za pokretanje digitalnog proizvoda i jedini koji potencijalno može dovesti do prodaje – i uspjeha.

ponuda

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Afera Orašar: Samo hrvatski mediji od baleta mogu napraviti dramu

Cijeli cirkus koji se digao oko kupovine ulaznica za Orašara najmanje govori o Hrvatskom narodnom kazalištu i njegovom sustavu za kupovinu ulaznica, a najviše o domaćim medijima.

Digitalni mediji

RedViewMedia postao većinski vlasnik oglašivačke platforme Linker (Media)

Platforma za otkrivanje sadržaja, Linker.hr, postaje Linker Media, nakon investicije oglašivačke agencije RedViewMedia. Agencija je preuzela 51% vlasništva platforme, a Diana Dumanić, direktorica RV-a, pridružila se u upravu Linker Medije uz dosadašnjeg partnera/suosnivača Branimira Prskala.

Intervju

Di si bio ’97.? Ekipa iz HINLA-e organizirala je prva hrvatska esport natjecanja

Možda niste nikada čuli za HINLA-u, ali ovo natjecanje iz Hrvatske jedno je od prvih punopravnih esport natjecanja u čitavoj Europi.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Startup vs. startup: OmoLab i Silver Monitor dokazuju da je najbolje rješavati probleme iz okoline

OmoLab razvija alate koji olakšavaju, poboljšavaju i potiču čitanje osoba s disleksijom i drugim teškoćama čitanja. Silver Monitor pametna je narukvica i softverska platforma za praćenje zdravlja starijih pacijenata. A njihovi osnivači, Petar Reić i Tihana Petričević, nakratko su napustili uloge startupera i našli se u ulozi novinara.

Novost

Vojska SAD-a imat će svoj esport tim.

Jeste li kad igrali Call of Duty ili Counter Strike i razmišljali kako bi bilo super da to radite zapravo, a ne samo u igri? E, pa sad možete. Super?

Startupi i poslovanje

3D printana golferica Prudence visoka je 1.90m i dolazi iz Zagreba

Koliko sati treba da biste napravili 3D printanu osobu od dva metra? Znaju iz Mikrotvornice gdje su stvorili Prudence, golfericu koja je jedna od najvećih 3D printanih skulptura na ovim prostorima.

Kolumna

Cijelu svoju digitalnu karijeru dugujem(o) igrama poput Warcrafta 3

Otac mi je jednom dobroćudno predvidio da neću zauvijek igrati “igrice”. Nisam tada kao tvrdoglav klinac mogao pretpostaviti koliko će biti u pravu - i koliko će upravo te igre usmjeriti moj život i karijeru.

Intervju

Heureka! Jeftinije.hr postao dio najveće CEE grupe ecommerce platformi za usporednu kupovinu

Platforme poput jeftinije.hr omogućuju pronalazak Best Buy proizvoda za svakoga, ali i veću transparentnost cijena na tržištu. Otkrivamo znači li ulazak u grupaciju Heureka nužno i poboljšanje takvog iskustva.

Startupi i poslovanje

Productive: Kako Infinumov softver za vođenje agencije, uz silnu konkurenciju, uspijeva rasti

Kako izgleda stvarati SaaS proizvod i kako to uspijeva timu koji razvija Productive, Infinumov spinoff?