Domaća industrija video igara o Nanobitu: "Akvizicija će biti slon u trgovini porculana”

Domaća industrija video igara o Nanobitu: “Akvizicija će biti slon u trgovini porculana”

Akvizicija Nanobita odjeknula je Hrvatskom, ali što o njoj kažu oni na koje ona najviše utječe - članovi domaće gamedev scene?

Prije tjedan dana Hrvatsku su protresle vijesti o akviziciji Nanobita od strane švedske grupacije Stillfront Group koja okuplja čitav niz studija za razvoj igara. Ova domaća gaming tvrtka tako je postigla najveći uspjeh u svom postojanju, ali i otvorila niz pitanja o tome što će se sada dogoditi s njima – ali i s domaćom industrijom u cijelosti.

Kako diše domaća game dev scena, provjerio sam s par poznatih ljudi iz industrije.

“Slon u trgovini porculana”

Damir Đurović, direktor Reboot portala i pratećih konferencija Reboot Infogamer i Reboot Develop kaže kako se prije svega za njega ovdje radi o izuzetnom poslovnom uspjehu i toliko značajnoj akviziciji da njezina važnost izlazi iz okvira gaming industrije i ima širi utjecaj na čitavu Hrvatsku:

Ovo je za Hrvatsku itekako još jedan prijeko potrebni divovski dokaz kako “nove”, progresivne, digitalne industrije mogu ostvarivati enormne financijske rezultate i uspjehe na vrlo kompetitivnom svjetskom tržištu i kako bi se naše lokalno gospodarstvo maksimalno trebalo sve intenzivnije i agilnije okretati upravo njima. Uspjeh je i daleko veći ako se u obzir uzmu realnosti izazova kroz koje je industrija video igara prolazila, a i danas dijelom prolazi, na našim prostorima tijekom rasta Nanobita.

Damir kaže kako je Nanobit i prije bio vrlo prepoznatljiv na ključnim tržištima mobilnih igara, ali da danas gledamo o “galaktičkom napretku”. Akvizicija će biti “slon u trgovini porculana” kojeg lokalno stanovništvo treba kako bi shvatili da su igre jedna od najperspektivnijih grana gospodarstva ne samo u svijetu, nego i u Hrvatskoj.

U 2019. Damir i Reboot održali su konferenciju čak u Kanadi.

Nada se kako će ova akvizicija djelovati pozitivno na domaći game dev, i podsjeća na Nordic Games inicijativu koja je kroz dva desetljeća od relativno skromnih gaming zemalja Švedske, Norveške Finske i Islanda napravila jednu od najvećih i najutjecajnijih gaming industrija svijeta s više od 15 tisuća zaposlenih. To, jasno, ne znači da nema izazova:

Bazični izazovi vidljivi na prvi pogled su oni koji su boljka čitavog domaćeg ekosustava industrije video igara koji nema još riješeno nekoliko ključnih problema. Još uvijek nedovoljno internacionalno kompetitivan sustav oporezivanja plaća u Hrvatskoj, za našu industriju dodatno je opterećujuć jer se, kao i u nizu drugih, vodi nepoštena bitka na svjetskoj sceni za doslovno svakog dobrog game dev profesionalca.

Hrvatsko tržište postaje sve prepoznatljivije

Osim toga, Damir izdvaja nedovoljan broj domaćih gaming stručnjaka koji izlaze s fakulteta za čitav spektar multidisciplinarnih poslova u gaming industriji:

Međutim vrlo široko sagledano, ulazak Stillfronta na tržiste naše industrije video igara, prošle godine također istaknutog Švedskog games publishera Raw Furyja te ove godine obznanjena akvizicija Cateia Gamesa od još jednog mobile diva PlayRixa i potencijalno ulazak uskoro još nekih drugih velikih i utjecajnih kompanija iz industrije, prije svega Hrvatsku i regiju pozicioniraju kao zaista sve vidljiviju i značajniju na svjetskoj mapi industrije video igara te kao sve važnije geografsko područje u koje se treba i isplati ulagati.

Dodatna motivacija za ostanak u Hrvatskoj

Osnivač bivšeg Cateia Gamesa i studio koji je ove godine također akviziran od strane istočnoeurospskog diva Playrixa, Dejan Radić, kaže mi kako je za Nanobit očekivao uspjeh ovakve vrste i dodaje kako ovakva impresivna akvizicija zaista zaslužuje svaku pohvalu. Iako nije želio spekulirati o tome kako će se promijeniti Nanobit nakon akvizicije, Dejan kaže:

Ono što se desilo kod nas u Playrix Croatia nakon nedavne akvizicije jedne od top 5 mobile giganata je zapravo nastavak na izradi mobile igara, ali zaista na nekoj novoj i kvalitetnijoj razini u svim aspektima rada i poslovanja te novih zapošljavanja i širenja tima.

Dejan je danas Business Executive u Playrix Croatia, game dev tvrtki koja je odnedavno u vlasništvu mobile giganta Playrixa.

Kao i Damir, i Dejan se slaže da će ovaj val akvizicija kojeg su bili dio te dolasci nekih zanimljivih svjetskih igrača, dati veću pozornost ne samo domaćem game devu nego i cjelokupnom IT-ju Hrvatske:

Široka javnost uglavnom nije svjesna od kakvog su značaja ovakvi tektonski pomaci koje u Hrvatsku donosi primjerice Infobip, Infinum, Rimac, Playrix, Photomath, sada i Nanobit i mnogi, mnogi drugi u tech sektoru. U konačnici, osvješćuje se jedna povoljna poslovna klima, generiraju se nova radna mjesta i dodatna motivacija za ostanak i uspjeh u Hrvatskoj.

Više svijesti o snazi domaćeg game deva

Još jedan domaći mobile studio, Pine Studio iz Samobora već godinama razvija izuzetne puzzle igre koje su uvijek u samome vrhu trgovina na obje velike mobilne platforme. Suosnivač Boris Barbir kaže kako je izuzetno motivirajuće kada ovako uspije tvrtka čiji rad pratite od samog početka – pogotovo kada se radi o domaćem studiju:

Mislim da su ovakve akvizicije uvijek pozitivne za nas kao i ostale domaće studije zbog toga što podižu svijest javnosti o snazi domaćeg game deva. Isto kao što je mene inspirirao uspjeh domaćeg Croteama devedesetih tako će možda nekog sad inspirirati ogroman uspjeh Nanobita. Nadam se da će to dugoročno privući veći broj ljudi da se obrazuje i radi na nekoj od mnogih game dev grana. To je pozitivno za cijelu industriju jer upravo kvalitetna radna snaga postaje sve veći problem.

Osim toga, ova akvizicija na neki način otvara vrata i drugim investitorima da ulože u domaću industriju, barem se tako nadamo.

Boris Barbir: “Kao što je mene inspirirao uspjeh domaćeg Croteama devedesetih tako će možda nekog sad inspirirati ogroman uspjeh Nanobita,”

Što se tiče budućnosti, Boris vjeruje kako će ova akvizicija možda potaknuti neke domaće developere da se bace u casual vode i probaju naći svoje mjesto pod suncem i uz ogromnu konkurenciju free to play tržišta igara. Sam Pine Studio tvorac je izuzetnog serijala avantura Faraway.

Ako je netko zaslužio, to je Nanobit

Suosnivač domaćeg studija GameChuck koji u posljednje vrijeme niže uspjehe uz vrlo zanimljive igre i rješenja Aleksandar Gavrilović kaže mi da – ako je netko trebao dobiti ovo, to je svakako Nanobit. Radi se, kaže, o najozbiljnijem domaćem gaming studiju, ne samo u pogledu financija već i kada se radi o odnosu prema radnicima, ali postoji oprez:

Što se tiče promjena u Nanobitu, jedino na što mislim da bi trebalo paziti iz aspekta radništva jest da novi vlasnik ne odluči da im se više isplati koristiti radnu snagu iz neke druge podružnice za Nanobitove projekte. Slično se već dogodilo u hrvatskim firmama nakon akvizicija (doduše, mnogo manjih) poput Farmerona ili Repslyja kada je nakon par mjeseci ili godina u Hrvatskoj ostao samo manji tim seniora, a ostalo je preseljeno u druge podružnice.

Aleksandar iza sebe ima nekoliko uspješnih igara, ali i pravi pravcati arkadni kabinet. GameChuck

Kada govorimo o našoj regiji i tržištu, Aleksandar misli kako će ovom akvizicijom strani investitori i studiji ozbiljnije gledati na našu regiju:

Često razgovori s izdavačima iz dalekih zemalja počinju pitanjem “kakva je scena kod vas?” jer snažna scena znači i postojanje jakih kadrova i nacionalne sinergije. Uz popularne PC uspjehe drugih studija poput Croteama i Gamepiresa, ovo daje i jednu novu financijsku dimenziju, a moguće da će to ubrzati i ohrabriti državni aparat da usmjeri dio državnog budžeta u razvoj ove industrije, što se doduše već i događa ako pogledamo gaming inkubator u Novskoj ili srednju školu tehničara za razvoj video igara u Sisku ili nove sveučilišne smjerove koji se pripremaju i slično.

Slagali se vi s Nanobitovim poslovnim odlukama ili ne, jedno je sigurno: Hrvatska ima izuzetnu gaming tvrtku i njihovi uspjesi se nikako ne mogu zanemariti. Ova akvizicija će zasigurno dati vjetra u leđa našoj industriji igara, a uz malo sreće za godinu ili pet imat ćemo još barem nekoliko tvrtki veličine Nanobita – možda to bude baš Pine ili GameChuck?

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Intervju

Želimo li primati plaće na Revolut treba nam “pravi” Revolut Bank, direktor Mirkes otkriva koji su planovi u Hrvatskoj

Je li Revolut zaista sada prava banka u Hrvatskoj, možete li na njega primiti ili isplatiti plaću i zašto uopće postoji ogranak Revolut Bank, saznali smo u razgovoru s njihovim direktorom, a nismo propustili provjeriti ni situaciju s HNB-om.

Startupi i poslovanje

APIS IT dokapitalizacijom Grada Zagreba postaje drugi hrvatski IT jednorog, vrijedan preko milijardu dolara?

Dokapitalizacijom APIS IT-a Vlada bi potvrdila da ne samo da podržava vodeće hrvatske startupe nego ih i stvara, nastavno na potpisivanje deklaracije 'EU Start-up Nations Standard of Excellence' - koje su planirali učiniti.

Tehnologija

Tidal stigao u Hrvatsku – audiofili jedva dočekali, ali isplati li vam se ako ste prosječan slušatelj?

Prošle godine su nam u Hrvatsku stigli Spotify i Apple Music, a od prije već imamo Deezer i YouTube Music... eto sada i Tidala. Što još jedan glazbeni servis može ponuditi novoga uz ovakvu konkurenciju?

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Infobip akvizirao Shift: Ivan Burazin će kao član uprave jačati odnose s developerima

Ovom akvizicijom Shift postaje podbrend Infobipa i nastavlja rasti i razvijati se unutar domaće tehnološke tvrtke - ali što Infobip zapravo planira sa Shiftom i koju ulogu u svemu ima sam Ivan Burazin?

Kultura 2.0

Future of Work: Luka Kladarić će nam pojasniti kakav “remote” kaos nam tek slijedi

Kaotična 2020. mnogima je promijenila radne navike, ali oni koji rade od kuće već godinama nedvojbeno su bolje podnijeli krizu od osoba koje prije pandemije nisu izlazili iz ureda.

Startupi i poslovanje

U Visage Technologiesu monotono ne postoji: Radi se u industrijama od kozmetičke – do automobilske

Tehnologija praćenja, analize i prepoznavanja lica može se primijeniti na mnoge industrije, a švedsko-hrvatski Visage Technologies fokusirao se na dvije specifične. Saznali smo kako ih je to usmjerilo na dva poslovna modela - agencijski i proizvodni te kako unutar njih izgleda razvoj "cutting edge" rješenja iz područja računalnog vida.

Startupi i poslovanje

GNK Dinamo prvi je partner aplikacije Sportening Ivana Klarića!

Aplikacija koja spaja navijače s njihovim najdražim klubovima danas je predstavila partnerstvo s GNK Dinamom, prvo ove vrste u domaćem sportu. Što to donosi za njih, ali i navijače?

Vodič

Spremate se za Job Fair Meetup? Poslodavci, studenti – poslušajte savjete organizatorica!

Planirate li već pripremu za Job Fair Meetup? Ako niste, evo vam poticaja da krenete na vrijeme. Uz organizatorice poznatog sajma poslova saznali smo što kod studenata prolazi, a što ne.

Startupi i poslovanje

Uz SofaScore Editor pratite rezultate “beton lige” kao da je Liga Prvaka

Rezultati malih lokalnih liga i natjecanja do sada su bili nepravedno zanemareni od strane aplikacija za praćenje sportskih rezultata. Uz inovativno rješenje SofaScorea možete sami unositi rezultate svoje lokalne lige - što već rade igrači u više od 180 liga diljem svijeta!