Kojim je sve elementima nastupa na Euroviziji Let 3 osvojio (i zgrozio) publiku, offline i online
Sarah Louise Bennett/EBU

Kojim je sve elementima nastupa na Euroviziji Let 3 osvojio (i zgrozio) publiku, offline i online

Uoči večerašnjeg nastupa Leta 3 na Euroviziji analiziramo njihovu scensku pojavu koja, osim što šalje snažnu poruku, ujedno inspirira publiku i da na tu poruku reagira te je uporabi na svoj način - i u stvarnom svijetu i online.

Ako je Let 3 u nečemu uspješan, onda je to sigurno privlačenje pozornosti svojim pjesmama, ali ujedno i nastupima na kojima svoju priču proširuju pomoću kostimografije, scenografije i koreografije. Upravo ova 3 (!) područja umjetničkog djelovanja, pored same glazbe, ključni su za slanje poruke koja prelazi ograničenja jezika, zbog čega su postali izrazito popularni na društvenim mrežama. Iako je Eurovizija televizijski događaj, društvene su mreže danas itekako važan dio cjelokupnog nastupa, a u konačnici vjerojatno i plasmana.

Popularnost riječkih rokera pokazuje i činjenica što je njihov nastup u polufinalnu najgledaniji od svih natjecatelja, a u trenutku pisanja ovog teksta broje preko 2,6 milijuna pregleda dok npr. Norveška, koja se smatra favoritom, ima preko 1,2 milijuna pregleda.

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Počnimo upravo s analizom njihovog nastupa na Eurosongu u polufinalu u kojem ćemo istaknuti detalje čija konotacija možda nije uočljiva na prvu, ali zajedno čine veliku sliku koja je rezultirala popularnošću na društvenim mrežama.

Fašističke konotacije koje Let 3 izvrće u svrhu ismijavanja

Zamrznute pozicije, koje nalikuju na poze diktatora kakve možemo vidjeti na propagandnim plakatima ili spomenicima, otvorile su nastup na Eurosongu. Točnije, njihove poze podsjećaju na fotografije na kojima Adolf Hitler vježba svoje govore.

Koreografija je sastavljena od ponavljajućih i jednostavnih pokreta, točnije, djetinjastih pokreta s kojima dodatno naglašavaju ono što su isticali u intervjuima: diktatori su mala djeca koja misle da se mogu igrati sa sudbinom svijeta i samim time sudbinom ljudi.

Zatim slijedi marširanje u koloni prema samom vrhu pozornice, a ostali članovi benda prvo dižu desnu ruku u zrak, pa lijevu te na kraju obje ruke drže podignute što je gesta koja podsjeća na varijaciju Hitlerovog pozdrava.

Vokal Zoran Prodanović “Prlja” nastavlja hodati prema vrhu pozornice dok ostali članovi benda skidaju uniforme kako bi pokazali potkošulje koje pokazuju dječja lica s cenzuriranim očima. Taj element zapravo je nastavak na TikTok u kojem šalju poruku: Djecu se ne smije krasti. Bez djece nema života.

@let3.mrle

Children should not be stolen! #mamasc #eurovision #eurosong #let3 #ukraine🇺🇦

♬ original sound – Let 3 Mrle

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

“Epsku” završnicu nastupa zaključuje posljednji član benda Žanil Tataj “Žak” koji u rukama nosi dvije rakete iz kojih izlazi vatromet. Inače, njegov lik imao je jaču konotaciju s Rusijom i Vladimirom Putinom tijekom nastupa na Dori kada je na njegovom čelu i raketama pisalo Njinle (šatrovački – Lenjin), a same rakete imale su na sebi simbole nuklearnog oružja. Ova konotacija je ublažena jer je na Eurosongu zabranjeno slati političke poruke (iako je nedvojbeno da je poruka ipak poslana).

Kostimografija kao način obezvrjeđivanja militarizma

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Očito je kako se Let 3 zagrnuo u vojničku odjeću, ali ne govorimo o nekoj generičnoj vojnoj odjeći. Na primjer, dva kostima podsjećaju na uniforme pripadnika terorističko-policijske organizacije u doba nacističkoga režima u Njemačkoj, a to je Schutz-Staffeln (SS). Odjeću ove organizacije dizajnirao je Hugo Boss s ciljem ostvarivanja osjećaja superiornosti i ozbiljnosti.

Ovdje Let 3 s kostimografkinjama Manuelom Paladin Šabanović i Lanom Letović Perčin pobijaju ono što stoji iza nacističke ideologije, ali i bilo koje ideologije u čijoj je srži militarizam. Vojne uniforme dizajnirane su drag stilu čija je svrha kroz nastupe izraziti pretjeranu muškost, ženstvenost ili neki drugi oblik izražavanja roda u svrhu zabave.

Kako se društvenim mrežama njihova poruka širila dalje – ali originalno?

Malo je reći kako je Let 3 od sebe uspio napraviti internetsku senzaciju, ali ključ njihovog osvajanja digitalne publike leži zapravo u pomno razrađenoj kampanji koja je počela prije njihove pobjede na Dori.

Zato smo mogli vidjeti zlatni traktor kojim su obilazili razna mjesta u Europi iz kojih šalju razglednice sve dok ne stignu do Liverpoola, liniju odjeće s natpisom ŠČ i NFT kolekciju Let3 Transhumans u kojoj su članovi benda zapakirane akcijske figurice. Tako je Let 3 omogućio starim i novim obožavateljima neiscrpan izvor za inspiraciju raznih objava, ali s dobrim razlogom.

@let3.mrle

PoŠČtcard from Moldova 🇲🇩🇲🇩🇲🇩 #eurovision #eurosong #esc2023 #moldova

♬ Mama ŠČ Let 3 – Let 3 Mrle

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Ovakva kampanja je dokaz kako je u današnje internetsko doba postalo neizvedivo poslati poruku samo spotom ili nastupom. Zato se publici mora dati prilika da se pjesma, prema tome i poruka, remixa na osoban i originalan način. Slično je pokušala napraviti i Albina, što je, naravno, dobra ideja, ali njezina pjesma TickTock nije u dovoljnoj potaknula ciljanu publiku, a to su naravno bili mladi na TikToku.

Pretražujući more društvenih mreža, možemo reći kako je upravo kostimografija ostavila najupečatljiviji dojam na publiku zbog čega su uniforme jedni od glavnih elemenata za “remixanje”. Jedna od objava koja je odjeknula Twitterom napravio je Ryanair koji je u njihovim kostimima prepoznao svoje pilote koji pripremaju momačku večer. Također, Hrvatska turistička zajednica nije propustila priliku da se nadoveže na objavu.

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

https://twitter.com/eddieslostsheep/status/1656022016376315904?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1656022016376315904%7Ctwgr%5E89aff098bb379302c16f411835647379d37492fc%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.muzika.hr%2Flet-3-su-u-finalu-eurosonga-nastup-letovaca-najgledaniji-zaustavite-jeene-ratove-bilo-gdje-bilo-kad%2F

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

ŠČ kao nezaobilazan simbol koji se ostvaruje kroz igre riječi

Zatim, posebnu pozornost možemo obratiti samo na slova ŠČ, referencu na ćirilično slovo Щ, koja su sama po sebi postala trend koji se ponekad izražava kroz igre riječi. Pivovara Lepi Dečki napravila je ŠČ – Mrletovo pivo, Jamnica je svoje piće Sensation na kratko pretvorila u Ščensation, a IKEA je na svojoj stranici u svakoj riječi koja u sebi ima slovo Š dodala i slovo Č.

Tako je Let 3 uspio je još jednom zaluditi Hrvatsku, a prvi put i Europu (te sve one koji u vrijeme Eurovizije čudeći se upiru prst u Europu). U svakom slučaju, govorimo o jednom impresivnom postignuću.

Usprkos činjenici što je Eurosong parada kiča i što Let 3 apsolutno nije za svakoga, mislim da možemo biti zadovoljni što nas u finalu predstavlja pjesma na hrvatskom jeziku i što nas predstavlja bend koji je poznat po ismijavanju, kako i oni sami vole reći, svega što je glupo.

Danas nam još samo preostaje pratiti finalni nastup, a paralelno i reakcije na njega na društvenim mrežama, za koje vjerujemo da itekako neće izostati.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Izvještaj

Metaverse nije mrtav. Njegov zli brat iz Mete možda jest…

Rebrendingom u Metu, Facebook je pokušao preuzeti vlasništvo nad pojmom metaversea, no svjedoci smo koliko mu je to uspjelo. Metaverse više nije u hypeu kao nekad, ali oni koji su se nastavili baviti njime - znaju da priča tek počinje.

Startupi

Osnivač Njuškala uz Hanza Mediju pokreće novi digitalni oglasnik – Dealio

Dealio u tržišnom okršaju za korisnike u Hrvatskoj i šire ima stratešku podršku medijske grupacije Hanza, ali čini se kako se neće zaustaviti na tome.

Veliki intervjui

Program Forward to Health Innovation otvara prijave za treću generaciju polaznika

U modernom post pandemijskog okruženju u kojem se tehnologija ubrzano razvija nikad nije bilo važnije ulagati u zdravstvene inovacije. Forward to Health Innovation je tu da pomogne onima koji imaju ideju, ali ne znaju kako bi je ostvarili.

Što ste propustili

Umjetna inteligencija

Europsko vijeće odobrilo AI akt! Za oko mjesec dana stupa na snagu

Finalno usvojen zakon kojeg je digitalna industrija Europe čekala godinama uskoro će stupiti na snagu, evo koje obveze donosi za sve koji razvijaju sustave uz pomoć umjetne inteligencije.

Tvrtke i poslovanje

Najpoznatija svjetska IT regulatorica: U EU ne gušimo inovacije, nego reguliramo primjenu!

Hoće li se Europa prilagoditi digitalnom dobu i postati konkurentna sa svojim inovacijama ili nam je sudbina biti regulator koji izdaje kazne?

Veliki intervjui

Upoznajte Hrvata koji je napravio nastavak Tetrisa (i dobio blagoslov originalnog tvorca)!

Nevjerojatne priče ne susrećemo svaki dan, a upravo vam donosimo jednu takvu koja se kuhala 12 godina na dva kontinenta, u čijem se središtu nalazi nastavak jedne od najpoznatijih igara ikada napravljenih.

Novost

AI developeri, AI glasovni asistenti, AI dejtanje…

U tjednu koji su obilježile pomalo distopijske AI vijesti u podcastu smo ugostili suosnivača hrvatskog startupa koji svoj proizvod zove - AI developerom.

Startupi

Gorjan Jovanovski: “Bio sam dobar programer, odlučio sam to iskoristiti u borbi za čisti zrak”

Ekološki aktivist, softverski inženjer i poduzetnik ne nalaze se često u jednoj osobi, zbog čega je Gorjan Jovanovski vrlo zanimljiv sugovornik za sve teme koje se dotiču ovih triju područja, a pogotovo u slučajevima kad se ona isprepliću.

Novost

Lorenzo Mayola novi je generalni direktor Glova za Hrvatsku

Glovo, višekategorijska platforma koja korisnicima omogućuje pristup raznim vrstama proizvoda i jela na zahtjev, slavi pet godina rada na hrvatskom tržištu.