Ravnateljica preloške knjižnice okupila igrače Harry Potter igre od Las Vegasa do Hong Konga i napravila izložbu njihovih knjižnica

Ravnateljica preloške knjižnice okupila igrače Harry Potter igre od Las Vegasa do Hong Konga i napravila izložbu njihovih knjižnica

Maja Lesinger četiri je mjeseca radila na virtualnoj međunarodnoj izložbi Harry Potter: Wizards Unite the Libraries u koju su se uključili igrači, a posebice knjižničari diljem svijeta. No, baš njena knjižnica iz Preloga nije mogla završiti u izložbi jer nije mjesto od interesa u samoj igri.

Jedan je ljubitelj Harry Pottera izazov shvatio jako ozbiljno pa se autom vozio po gradu i lovio sve dostupne knjižice kako bi mi poslao više slika od prijatelja koji je već dao svoj doprinos na zidu grupe.

Drugi je ispričao kako ga je policija evidentirala na parkiralištu ispred stare napuštene zgrade knjižnice jer se navodno tamo obavljaju sumnjivi poslovi. Kad je pokazao policajcima ekran telefona na kojem je bila otvorena igra, samo su se jako nasmijali i pustili ga. Navodno nije bio jedini HP fanatik kojeg su ulovili u igri tamo.

Treći je priznao da mu je drago što može s nekim popričati jer ludi u kući i da mu teško pada izolacija. Moja ga je ideja potakla da na drugačiji način promatra zgrade u igri. Taj igrač je slao slike raznih čitateljskih skulptura jer ih je postao više svjestan i smatrao je da bi mi se mogle sviđati.

To je tek djelić priča koje Maja Lesinger može ispričati kad objašnjava pozadinu umjetničkog projekta na kojemu je radila posljednjih mjeseci. Riječ je o međunarodnoj virtualnoj izložbi Harry Potter: Wizards Unite the Libraries koja je, kako kaže, stvorena da bi ljudima pomogla da se osjećaju bliže svojim knjižnicama u vremenima društvene distance, tako što su ih mogli vidjeti izravno u igri Harry Potter Wizards Unite.

Igrači iz cijelog svijeta, među kojima su bili i knjižničari, poput Maje, slali su screenshote ekrana unutar igre u kojima su bile vidljive njihove lokalne knjižnice, bibliobusi, male slobodne knjižnice, sveučilišne knjižnice… Naime, Harry Potter Wizards Unite mobilna je igra koju su kreirali WB Games i Niantic, koji stoji iza Pokemon Goa. Kao i Pokemon GO, i inačica posvećena svemiru Harryja Pottera igra je proširene stvarnosti koja se vrti oko stvarnih lokacija, među kojima su i knjižnice.

No, ne i ona u Prelogu, kao nijedna druga u cijeloj Međimurskoj županiji, sa žaljenjem će reći Maja, ravnateljica Knjižnice i čitaonice Grada Preloga.

Odrastanje uz Harryja Pottera

Maji je ljubav prema knjižničarstvu, ali i ‘fantasy’ žanru prenijela njena mama, a uz Harryja Pottera je odrasla.

Otkriva mi kako je praktički odrasla u knjižnici jer joj je mama također knjižničarka, koja joj je prenijela i ljubav prema znanstvenoj fantastici i fantasy žanru općenito.

Čitam knjige iz spomenutih žanrova otkad znam za sebe i moram priznati da više volim svijet fantazije nego realnost. Imam prilično bujnu maštu te sam s godinama čitanja istrenirala sposobnost detaljne vizualizacije onoga što čitam. Volim pričati bajke, čitati ih i proučavati povijest fantastičnih bića i likova.

Mislim da svi mi, ljubitelji ovog žanra, pomalo naginjemo opsesiji u našim interesima pa se oni često prelijevaju iz našeg zaštićenog svijeta u stvarni. Imam tu sreću što mi moj posao upravo takve stvari i dozvoljava. Dapače, dobrodošlo je svako maskiranje, kostimiranje, uživljavanje u uloge te ambijentalno uređenje prostora u sve magično, čarobno i fantastično. Znamo svi da nam mašta pomaže u bijegu od stvarnosti. Ne bih rekla da se baš skrivam od stvarnog života, samo želim prenijeti taj nevjerojatni osjećaj čuđenja i ljubavi prema knjizi i drugima jer je za mene knjižnica čarobno mjesto.

Uz Harry Potter serijal je odrasla, tako da su joj filmovi, a osobito igra HP: Wizards Unite, bili nekakvi logični nastavci u evoluciji cijele priče i svih proizvoda koji su se izrodili iz nje.

Igrala sam i prvu igru Harry Potter igru za PC koju je lansirao EA Games, ali mi se nije sviđala. Jako sam se razočarala pa dalje nisam pratila razvoj drugih igara niti pak sam igrala na drugim konzolama. Kada sam čula da će Niantic nakon Pokemon Go lansirati HP: Wizards Unite, činilo mi se kao da se snovi svih ljubitelja HP-a ostvaruju.

Igra me nije razočarala. Moram napomenuti da igram svaki dan na putu za posao (krećem minimalno pola sata ranije) jer mi je do posla 7 minuta pješke te, naravno, u povratku se zadržim duže. Ne provodim dane i sate u igri, ali tu i tamo me zna preko vikenda zanijeti koji turnir ili posebni event. Sviđa mi se što me igra pokrene i tjera na gibanje, a opet s druge strane mi daje osjećaj da se HP magija preselila u svakodnevicu – posebno ako uključim AR opciju u igri.

Kako su se knjižnice prilagodile dobu pandemije i digitalizacije?

Sam početak pandemije koronavirusa, u kojoj je ova izložba i nastala, nije bio lak ni za koga, a transformirati su se morale i knjižnice. Maja veli da, s obzirom na to da knjižnice postoje od davnina, ova je prilagodba bila prirodna većini.

Uvijek moramo težiti inovacijama u svom poslu, osobito kada se pisani medij iz analognog tako brzo seli u digitalni. Pošto smo i informacijski stručnjaci, jednostavno moramo stalno biti u tijeku s tehnologijom, izvorima i vrstama informacija te načinima njihova prenošenja.

Naravno i naši korisnici se rapidno mijenjaju. Njihove potrebe idu u skladu s promjenama u svijetu tehnologije te u korak s transformacijom i povećanjem ukupne količine ljudskog znanja. Nije uvijek lako sve to pratiti, stoga je potrebno biti svjestan svojih ograničenja. Tu nam pomažu analize naših članova i korisnika te razne ankete koje provodimo među populacijom. Temeljem rezultata istih smo i reagirali na ovu krizu selidbom dijela aktivnosti u digitalno okruženje.

Ističe da su neki online događaji i materijali bili posjećeniji nego bi to fizički ikada mogli biti, stoga su knjižničari zadovoljni aktivnim prihvaćanjem digitalnih proizvoda. Kriza je omogućila izlazak iz okvira svoje zajednice i knjižnice jer su bili vidljivi na mreži, a usluge je bilo moguće konzumirati sa sigurne udaljenosti.

I sama izložba je dio digitalne ponude knjižnice, iako Maja ne krije da je motivirana osobnim razlozima. To je povlastica rada u maloj knjižnici, kaže. Nekad možeš raditi za svoje zadovoljstvo.

Bijeg od sumorne stvarnosti u čarobni virtualni svijet

Ipak, ti osobni razlozi koje Maja spominje nisu nimalo laka tema.

Nema dobre priče bez malo tragedije, pa eto mog doprinosa. Otac mi je umro u svibnju, deset dana nakon mog rođendana. Već duže vrijeme je bio jako bolestan i zadnjih godinu dana je dva puta tjedno odlazio na hemodijalizu u dnevnu bolnicu. S obzirom na njegovo specifično stanje i tešku invalidnost, mama i ja smo ga svaki utorak i subotu vozile u bolnicu. Čekale smo ga otprilike tri do tri i pol sata pa je nekako to vrijeme trebalo utrošiti. Naravno, tu je prikladno svoju ulogu odigrala igra Harry Potter: Wizards Unite.

Igra je bila savršen bijeg u virtualni svijet koji se nalazio prilično daleko od sumorne stvarnosti, nastavlja Maja.

Ograničena na tih nekoliko sati magije, igra mi je davala dovoljno vremena da se priberem i smirim te nastavim dalje s rutinom, poslom i životom općenito. Hodajući po gradu i raznim drugim mjestima uočila sam određene uzorke u igri. Gdje se javljaju točke s energijom i čarobnim sastojcima, gdje se nalaze utvrde za čarobne dvoboje itd.

Uočila sam i da moja knjižnica nije na toj karti, iako se obično takva mjesta vežu uz igru. Daljnjim istraživanjem utvrdila sam da se ni jedna knjižnica u našoj županiji ne nalazi na karti. Naravno, bilo je tu muzeja, crkava, križeva, igrališta i raznih drugih sadržaja koji su nekada bili apsurdno nevažni, ali nije bilo ni jedne knjižnice. Čak ni one najveće, matične. Tu se rodila ideja za novu istragu. Je li i drugdje tako? Zašto smo mi zakinuti? I kakva je situacija u svijetu?

Nisam ni sanjala da će me potraga odvesti preko svih kontinenata i da će se pokrenuti cijela lavina događaja. Moglo bi se reći da se tada čarolija igre uistinu preselila u stvarnost. Vele ljudi da privlačiš stvari koje osjećaš, da vibriraš u svemiru i da tvoja aura svijetli najjače sličnima tebi. Nije nužno da baš vjerujem u sve navedeno, ali je zapanjujuće kako se kockice nekada oko tebe poslože.

Predivna stvar kod ljubitelja HP-a: Bliska zajednica

Harry Potter Wizards Unite
Lokacije od interesa unutar igre Harry Potter: Wizards Unite mogu biti gostione, staklenici ili tvrđave. U stvarnosti su to stvarne lokacije, često su to knjižnice, ali ona iz Preloga nije se našla na karti.

I tako je krenula realizacija izložbe, a igrače Harry Potter igre nije trebalo drugo nagovarati, kaže.

To je divna stvar kod igrača i sanjara i ljubitelja HP-a. Isti interesi nas zbližavaju. Svatko je dio zajednice i svima se pomaže. Sve je započelo krajem svibnja. Oglasila sam svoju zamolbu na nekoliko grupa na Facebooku u kojima se razmjenjuju šifre igrača te u grupi u kojoj se okupljaju knjižničari koji se bave društvenim mrežama. Rok za predaju materijala je bio početak rujna. Iskreno, s obzirom na cijelu situaciju s idejom i koronom, mislila sam da ću možda dobiti dva – tri screenshota i da će to biti to.

Zadatak igrača bio je da se približe svojoj knjižnici koja je u igri zapravo bila nešto drugo – gostionica, gdje je igrač mogao napuniti svoju energiju ukusnim obrocima iz Harry Potter svijeta, staklenik, koji je davao nužne sastojke za kreiranje čarobnih napitaka, ili tvrđava, gdje su se održavali dvoboji. Trebali su sačuvati sliku zaslona u trenutku kada se vidi njihov avatar, fotografija i naziv lokacije te vrsta lokacije (Inn, Greenhouse, Fortress). Svoje slike zaslona su trebali postaviti u komentare ispod Majine objave u grupama, a one su potom završile u virtualnoj izložbi s ciljem da se pokaže kako su knjižnice važne i da eto, u svijetu ipak jesu na toj karti, iako ona u Prelogu nije.

Jednom kada je prva osoba probila led, komentari su se počeli nizati i uskoro ih je bilo 214 sa slikama. Ljudi su slali slike svojih narodnih, školskih i sveučilišnih knjižnica, malih slobodnih knjižnica, kućica za knjige, pokretnih knjižnica pa čak i skulptura s motivom čitanja i knjiga. Uz svaku sliku, išao je i komentar gdje se točno nalazi igrač. Bilo je nevjerojatno gledati imena gradova poput Las Vegasa, Lisabona, New Yorka, Hong Konga i slično.

Najviše su se aktivirali igrači iz SAD-a te je najviše njih bilo knjižničara. Nakon sortiranja prispjelih materijala, odlučila sam virtualno izložiti samo one koji označavaju knjižnice u formalnom obliku te male slobodne knjižnice. Skulpture nisam uključila u izložbu jer mi je fokus bio na knjižnicama, ne kulturno-umjetničkim spomenicima. U izložbi se nalazi 91 slika te su zabilježeni doprinosi 64 autora. U pitanju su knjižničari i obični igrači koji su izuzetno pozitivno reagirali na izloženu ideju.

Svaka slika krije anegdotu ili toplu priču

A osim što je pokrenuta lavina screenshota, pokrenuta je i lavina privatnih razgovora između Maje i ljudi diljem svijeta koji su sudjelovali u ovom projektu. Osim onih na početku intervjua, moja je sugovornica puna priča i o mnogim drugim anegdotama.

U nekom trenu su mi počele stizati privatne poruke ljudi koji su sa mnom podijelili svoje knjižnice. Uz početne poruke ohrabrenja i pohvale za ideju, poruke su postajale sve duže i privatnije. Ljudi su osjetili potrebu ispričati mi kako su došli do te slike ekrana, a njihove anegdote su sezale od nostalgičnih i pomalo tužnih do nevjerojatno humorističnih.

Jedna starija osoba mi je ispričala kako je 35 godina bila ravnateljica knjižnice koja ima 12 ogranka i kako je u mirovini već duže vrijeme. Ta žena ima više od 60 godina i igra HP igru! Isto tako je rekla da ju je moja ideja jako razveselila jer će obići ponovno obližnje lokacije knjižnica te vidjeti te ogranke u kojima je nekada radila. Promjena i novi izazov će joj dobro doći pošto je pandemija sve zaključala u kuće, a igra se sada već mogla igrati i bez izlaženja.

Druga knjižničarka bila je van sebe jer ne može sudjelovati u skupljanju slika svojih lokalnih knjižnica, ali će zamoliti kćer, kod koje trenutno boravi, da ju poveze na izlet po New Orleansu da uhvate nekoliko tamošnjih zgrada.

Treća igračica je baš bila velika HP obožavateljica koja je redovito izlazila van sa svojim psom pa je tako lovila knjižnicu po kiši usred noći. Pas joj nije bio oduševljen tom idejom jer je knjižnica bila na drugom kraja mjesta u kojem živi.

Zapravo je svim ovim pričama zajedničko što su se obični ljudi našli u neobičnoj situaciji. Ona je na svakoga djelovala na negativan način – bilo kroz depresiju, stres, nesanicu, nervozu ili usamljenost i tugu. No svi su bili oduševljeni idejom da sa mnom podijele svoju knjižnicu jer su baš u toj knjižnici prvi put posudili knjigu iz HP serijala. To je važna činjenica jer su knjižnicu vezali za osjećaj sreće i magije. I u ovim kriznim vremenima su se vratili prvo zgradi – iako nisu mogli ući u nju. A potom su se vratili knjigama koje su kao i svi veliki obožavatelji imali na svojim policama.

Čitanjem, igranjem i gledanjem HP filmova pomogli su sami sebi snaći se u kaosu i smoći snage nastaviti živjeti te misliti optimistično o budućnosti. Ili riječima prof. Dumbledorea: “Sreću možete pronaći, čak i u najmračnijim vremenima, samo ako se netko sjeti upaliti svjetlo.”

Pozitivne reakcije i od kolega, ali i zajednice

Izložba se sastoji od screenshota knjižnica unutar igre, a doprinosi su došli iz cijelog svijeta.

Maja je na izložbi radila četiri mjeseca, a nakon što je skupila materijale, morala je naći i alat koji će na dostojan i impresivan način pokazati sav trud i ljude koji stoje iza izložbe.

Sama izrada virtualne izložbe, postavljanja slika, opisa i imenovanje svih „umjetnika“ je potrajala još mjesec dana. Nisam bila sigurna jesam li spremna svijetu pokazati što sam napravila. Zapravo me najviše zabrinjavalo mišljenje tih igrača. Nisam ih htjela razočarati znajući da se svaki od njih toliko potrudio za mene. Naravno, opet me nisu razočarali – bili su oduševljeni završnim proizvodom.

Najviše pozitivnih reakcija stiže i od kolega knjižničara i učitelja, ali i članova naše knjižnice. Članovi su možda impresionirani brojem izložaka i činjenicom da dolaze iz različitih krajeva svijeta, ali izložba najviše znači nama koji smo uspjeli kroz nju upaliti svjetlo. Mislim da je pozadina cijelog projekta puno važnija od same izložbe. Motivi za sudjelovanje su svima bili drugačiji, a opet na kraju se sve svelo na isto – htjeli su pomoći. Iskreno, istinski i bez zadrške. To je najvažnije. Ružna vremena izvlače ružne stvari iz ljudi, ali eto, ima onih dobrih i sudeći po izložbi, strateški su raspoređeni po cijelome svijetu.

Fizička izložba nešto je za što nema potrebe, smatra.

Izložba je trenutak uhvaćen u vremenu. U trenutku nastanka svi smo više ili manje većinu svog vremena boravili u digitalnom svijetu; što radi posla to radi distrakcije. Digitalni medij u kojem je izložba postavljena omogućava ulazak u prostore galerije, šetnju kroz eksponate uz tematsku glazbu iz HP filmova te nudi informacije o ljudima koji su sliku izradili. Moguće je razgledati sve prostore uz automatski pregled, servis generira čak i katalog same izložbe, a izlošci se mogu zumirati i proučavati iz željene daljine. Najvažnije od svega, samo jedan klik mišem ili  dodir jagodicom prsta na poveznicu omogućava bilo kome s bilo kojeg kraja svijeta da se transportira u našu virtualnu galeriju. Baš poput čarolije, zar ne? A čak ne trebaš imati ni putoključ niti letiprah sa sobom.

Izložba predstavljena na konferenciji Generation Code koju podržava Zaklada Billa i Melinde Gates

Sredinom listopada izložba je predstavljena na konferenciji Generation Code. Riječ je o interaktivnoj izložba koja prikazuje vrhunske inovativne digitalne projekte iz javnih knjižnica diljem EU-a, a koja je ove godine održana putem interneta. Konferencija istražuje kako buduće tehnologije komuniciraju s knjižnicama u Europi, naglašava Maja, a ove je godine posebno razmatrana tema kako knjižnice mogu nastaviti podržavati svoje zajednice na polju digitalnog obrazovanja i digitalnih društava, čak i kada su njihove zgrade zatvorene. Kongres organizira i promovira Public Libraries 2030, neprofitna organizacija koju financira Zaklada Billa i Melinde Gates i MEP Library Lovers sa središtem u Bruxellesu.

Prijavila sam izložbu za kongres i nedugo nakon prijave primila sam obavijest da je prihvaćena. Kao sudionik virtualnog događanja morala sam snimiti video u kojem objašnjavam sam projekt te dati organizatorima osnovne informacije o radu moje knjižnice u digitalnom okruženju. Sve spomenute informacije dostupne su na službenim stranicama kongresa.

Od 20 odabranih knjižnica koje su također dobile svoje stranice, izložba Harry Potter: Wizards Unite the Libraries pobudila je interes organizatora pa su me pozvali da svoj rad predstavim na javnom online predavanju uz još samo pet knjižnica. Moram napomenuti da je ovo bila fenomenalna prilika za pokazati koliko vrijede male knjižnice i da ne moraš biti ogromna organizacija da budeš inovativan i ispred svog vremena.

Naravno, ovo je bila i velika čast za mene osobno jer sam se u tom trenutku osjećala kao miš među divovima. Na kraju se ispostavilo da nije bilo potrebe za takvim stavom jer je izložba bila jako dobro prihvaćena.

Maja je zadovoljna reakcijama na izložbu, koje ne prestaju pristizati. Nada se još samo jednome – da će cijela priča doći do Niantica kako bi i knjižnica iz Preloga postala mjesto od interesa u igri Harry Potter: Wizards Unite. Kako trenutno u tom virtualnom svijetu upravo ta knjižnica nije ni gostionica ni staklenik ni tvrđava, tako nije mogla ni završiti u izložbi Harry Potter: Wizards Unite the Libraries, što je ironično jer je upravo od nje potekla ideja o ujedinjavanju knjižnica diljem svijeta.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni marketing

Digitalna industrija je u ku*cu, ali Social Dilemma je jeftina Skynet drama koja to ne zna reći

Social Dilemma nije više #1 izbor na Netflixu, a mnogi su već dali svoje mišljenje neovisno o tome jesu ga gledali. Ovo je kritički osvrt na odlično vizualno ostvarenje dokumentarca koji otvara mnoga pitanja, ali i isceniranu dramu o zlim društvenim mrežama koja daje malo odgovora - često površnih.

Startupi i poslovanje

Mate Rimac transparentno o financijama, svojoj plaći, kampusu i uključivanju radnika kao suvlasnika Rimac Automobila

U izuzetno dobrodošlom primjeru transparentnosti koji rijetko viđamo u svjetskoj, a kamoli hrvatskoj tehnološkoj industriji, Mate Rimac je na YouTubeu objavio sat vremena dug pregled izvještaja Rimac Automobila za treći kvartal 2020. Izdvajamo neke od zanimljivijih informacija.

Startupi i poslovanje

Borealis: Kako je programer Dennis Puzak startup “fail” pretvorio u uspješnu agenciju za digitalne proizvode

Dennis je počeo kao programer i teško zarađene novce uložio u startup - koji nije uspio. No naučeno iskustvo u samo je nekoliko godina pretvorio u agenciju za digitalne proizvode koje želi zadržati malom i izuzetno kvalitetnom.

Što ste propustili

Tehnologija

Ako želimo AI industriju, prvo moramo izgraditi zajednicu

Ciklus razvoja AI proizvoda je poprilično drugačiji od drugih vrsta softverskih proizvoda, a ako želimo da se Hrvatska ucrta na AI mapu svijeta, morat ćemo poraditi na dijeljenju znanja i iskustava među našim stručnjacima i tvrtkama.

Kultura 2.0

Kako je digitalna industrija došla do “Spavat ću kad umrem” stava i što možemo učiniti da to promijenimo

Želimo li u brzopromjenjivoj industriji poput digitalne ostvariti sve što smo zamislili - dan se čini prekratak. Jesu li neprospavane noći investicija ili trošak koji dolazi na naplatu? Možda oboje, a možda možemo bolje...

Startupi i poslovanje

Postaju li IT inženjeri digitalni “prepperi”?

Digitalna tvrtka koja se bavi pružanjem usluge o kojoj ovisi svakodnevica korisnika mora biti dostupna u svim situacijama. Kao IT inženjeri jednostavno morate očekivati - neočekivano. 2020. nije ništa značajno promijenila - samo nam je to još više potvrdila.

Kultura 2.0

4 koraka koja će vas sigurno pripremiti za Black Friday i Cyber Monday!

Prije par godina još se i moglo dogoditi da neke web trgovine potpuno ignoriraju Black Friday, ali ne i u 2020. Puno je izbora, a vremena su neizvjesna - kako pronaći najbolje ponude? Ovi savjeti mogli bi vam poslužiti.

Startupi i poslovanje

Kriza medicinskog kanabisa splitsku tvrtku Agilno pripremila za healthtech boom 2020.

Tržište medicinskog kanabisa prošle je godine doživjelo velike probleme, a što je uvelike utjecalo na glavni projekt splitske tvrtke Agilno - Strainprint aplikaciju. Kako su poučeni tim iskustvom pivotirali u smjer healthtecha?

Kultura 2.0

Sigurnije ne znači lošije – iskustvo, što dvostruka autentifikacija donosi za kupce i trgovce?

Do kraja godine u svim zemljama EU počet će primjena regulative koja će naše digitalne transakcije osigurati s dvostrukom autentifikacijom. Postoje vrlo dobri razlozi zašto zbog toga ne bismo trebali gunđati, već biti sretni i zadovoljni.