Kako Facebook planira oživjeti news feed uz proširenu stvarnost!?

Kako Facebook planira oživjeti news feed uz proširenu stvarnost?

Za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva AR je obojao lica navijača na 62 tisuće fotki! Najbolji primjer kako Facebook i ove sezone u digitalnu industriju donosi novu disrupciju. Integracija proširene stvarnosti na platforme FB-a, Messengera, WhatsAppa i Instagrama mogla bi vas uskoro navesti da svoje boostove za oglase prebacite u drugu, proširenu stvarnost. Snapchat je mnoge uveo u svijet AR-a, ali za brendove i agencije upravo će Facebook biti taj koji će značiti pravu marketinšku priliku.

Kao i virtualna stvarnost, proširena stvarnost (eng. Augmented reality, AR) je u zadnjih par godina često spominjan termin među brendovima i agencijama gdje smo se već navikli na pitanje – “pošto kila proširene stvarnosti”.  S obzirom na veliki Facebookov ulazak u  proširenu stvarnost, a s time i Instagramov, kao i nedavnu vijest o otvaranju oglasa proširene stvarnosti na Facebooku, “pošto kila proširene” bit će sve učestalije pitanje.

Kakva stvarnost?

Virtualna stvarnost, proširena stvarnost, miješana stvarnost, spojna stvarnost… Pojavljuju se mnogi termini za mnoštvo stvarnosti, a u narednih će par godina situacija s imenovanjem biti samo još problematičnija, a već se sada cijeli članak može posvetiti samo raznim nazivima digitalnih stvarnosti.

Pojednostavljeno – u virtualnoj stvarnosti ne možete vidjeti pravi svijet oko sebe već samo virtualni svijet, dok u proširenoj stvarnosti vidite pravi svijet oko sebe te digitalne predmete koji su u njemu.

Primjer aplikacije proširene stvarnosti Hrvatski velikani gdje vam rastapamo teško zarađene novčanice pred vašim očima.

Iako se proširena stvarnost na mobitelima koristi već jedno desetljeće, najveći proboj u zadnjih par godina dobila je s rastom popularnosti igre Pokemon Go kao i sa Snapchatovim efektima za lice. Naime, danas se proširena stvarnost najviše i poistovjećuje s ova dva slučaja korištenja – smještanje digitalnih predmeta u svijet oko sebe (poput Pokemon Go-a) te mijenjanje izgleda osobe (poput Snapchat efekata za lice).

Porast spominjanja proširene stvarnosti je nagnao i brendove na razmišljanje o korištenju te tehnologije u marketingu. Klijenti su vrlo često htjeli iskoristiti proširenu stvarnost za reklamiranje i prije pojave novog vala proširene stvarnosti. Problem je što je najčešći upit bio oživljavanje letka u proširenoj stvarnosti gdje bi taj letak postao video reklama. U 99% takvih slučajeva klijente bi odgovarali od toga. Smatram da će osoba tek za neko veće iskustvo htjeti skinuti aplikaciju, stoga je i potrebno napraviti zasebnu aplikaciju za to cjelovito iskustvo. Stoga za mini iskustvo uvijek postavljam pitanje – biste li vi skinuli aplikaciju za to?

Neke aplikacije, poput Blippara, htjele su se pozicionirati kao centralna aplikacija za takva mini AR iskustva gdje trebate skinuti samo jednom aplikaciju. Međutim, ovakav se pristup pokazao neuspješnim jer je i dalje potrebno skinuti zasebnu aplikaciju koju ćete iskoristiti možda tek jednom.

Činilo se kako će rješenje za navedeni problem biti integracija proširene stvarnosti u samu kameru mobitela (što je još uvijek velika mogućnost s obzirom na velika Appleova i Googleova ulaganja) ili integracija proširene stvarnosti u mobilne internet preglednike (što se očekuje u narednih 6 do 12 mjeseci).

Još jedna Facebookova disrupcija tržišta

I uto dođe moćni Facebook s porukom – neka moja aplikacija, koja ima preko 2 milijarde korisnika, ima omogućenu podršku za proširenu stvarnost. I bi dobro.

Kako većina mobilnih uređaja ima instaliran Facebook (ili Messenger, Instagram ili WhatsApp, koji su svi u Facebookovom vlasništvu) omogućavanje proširene stvarnosti na ovim aplikacijama eliminira potrebu za skidanje dodatne aplikacije. Tako da, odjednom, većina mobitela ima mogućnost proširene stvarnosti bez skidanja zasebne aplikacije.

Facebook nije jedini koji se fokusira na proširenu stvarnost. Svi veliki tehnološki igrači poput Googlea, Applea, Samsunga, Amazona i Snapchata, ulažu velika sredstva u proširenu stvarnost. Snapchat se iz mobile-first aplikacije počeo predstavljati kao camera-first aplikacija te su jedni od najvećih koji su gurali proširenu stvarnost u prvi plan. Međutim, dok je Snapchat išao prema ekskluzivitetu s određenim brendovima, Facebook je u potpunosti otvorio svoja vrata developerima (što je onda i Snapchat naknadno učinio) stvarajući time puno veću količinu sadržaja koji korisnici mogu isprobati umjesto da sam Facebook razvija taj sadržaj.

Digitalna promjena koja nas oblikuje…

Koje nam mogućnosti daje Facebookova platforma za proširenu stvarnost? Mogla bi se napraviti gruba podjela na dva dijela koja su već spomenuta ranije:

  1. Promjena izgleda lica ili tijela osobe
  2. Stavljanje digitalnih predmeta u prostor oko sebe


Promjena izgleda lica su efekti koje je Snapchat popularizirao, ali je Facebook zato doveo na novu razinu. Tako se tu mogu dodavati različiti 3D elementi na lice, stavljati boje na lice, ubacivati lica u različite grafike, mijenjati oblik lica, mijenjati pozadine iza osoba, upravljati 3D animacijama s rukama… Jedna od velikih mogućnosti je izrada igara kojima se upravlja licem. Zvuči čudno? Vjerujte mi, probajte svi odigrati jednu takvu igru bez da se počnete smiješiti dok se igrate. (Svi osim tebe Jerko. Ti nemaš srce i ne znaš što znači zabavljati se.) Poanta je, kakvu god se ludost poželi napraviti s licem vrlo vjerojatno ju je moguće napraviti. Jedan primjer realizacije bilo kakve zamisli je recimo digitalna rekreacija čuvenog pršuting kulturnog izričaja.

Facebook je tako stvorio novu ogromnu kreativnu platformu koja se može iskoristiti u velikom broju industrija. Kozmetička industrija? Pogledajte kako izgledate s novim ružem. Auto industrija?  Fotkajte se u novom autu. Prehrambena industrija? Odigrajte igru u kojoj morate pojesti što više sendviča. Brand s maskotom? Postanite maskota. Turistička agencija? Snimite video s prijateljem na kojem će izgledati kao da vam je prijatelj na nekoj popularnoj turističkoj destinaciji, a najbolja fotka osvaja put na tu destinaciju. Fitness? Kvragu, možete se vidjeti mršaviji, nabildaniji, možete čak i igrati zabavnu igru bildanja s obrvama.

Ali ono što svi trebaju zapamtiti jest: 1. ljudi žele izgledati lijepo i/ili 2. ljudi se žele zabaviti. Ono što ljudi NE žele je reklamirati brend bez da imaju sami korist od toga (što je ponavljam izgledati lijepo/biti zabavljen). Sa svim mogućnostima koje platforma nudi, na developerima je da iskoriste te mogućnosti na najkreativniji način. Istovremeno, Facebook svakodnevno dodaje nove mogućnosti. Zadnji tjedan je došao novi update koji omogućuje zamjenu vaše pozadine na fotografiji. Možete se fotkati kao da šetate Havajima ili se ubaciti u akcijsku scenu omiljenog vam filma (Schwarzy here I come!!!). Iako naizgled mala stvar, ovo je ogromna funkcionalnost za koju vam je dosad trebalo računalo i zeleno platno ili posebna kamera, a od sada je takvo nešto moguće izvesti preko obične kamere mobitela. Ova funkcionalnost upravo pokazuje kako platforma dalje samo raste i kako nimalo ne planira stati.

Angry Birds
Za ovakav efekt trebalo bi koristiti ili zeleno platno ili, u slučaju ove fotografije, i posebnu kameru. Međutim od sada je dovoljna obična kamera vašeg mobitela.

…kao što oblikuje i svijet oko nas.

Druga velika mogućnost Facebook AR platforme je ona s kojom je većina ljudi i povezivala termin proširena stvarnost – stavljanje digitalnih predmeta u prostor oko nas.

Dvije su opcije kod stavljanja digitalnih predmeta u prostor: stavljanje 3D animacija na sliku/oživljavanje slike i stavljanje 3D animacija bilo gdje u prostoru.

Prva opcija (stavljanje na sliku/oživljavanje slike) je do nedavno bila jedina moguća opcija u proširenoj stvarnosti gdje pogledate određenu sliku iz koje izađe 3D animacija ili koja sama oživi. Pomoću ovog efekta možete oživljavati letke, plakate, naljepnice, različite natpise, pa čak i pročelja građevina. Kao primjer ovih mogućnosti možete isprobati aplikaciju Hrvatski velikani izrađenu u našem studiju Delta Reality koju uskoro i planiramo prebaciti na Facebook platformu. S ovom aplikacijom možete vidjeti i oživljavanje slike (raspadanje novčanice) i 3D animaciju.

Važno je napomenuti: kod ove prve opcije vrlo je čest zahtjev klijenata da se, pogledavši u neku sliku, pojavi video reklama klijenta. Ovo je najbolje izvesti tako da slika koja se gleda, također bude i prvi kadar videa, čime se dobiva osjećaj da slika uistinu oživi. Navedeno može izazvati stvarno dobar efekt – poput vinske boce ili doslovnog oživljavanja umjetničkih slika.

Druga opcija tek je od nedavno generalno dostupna u proširenoj stvarnosti, a to je postavljanje digitalnog predmeta bilo gdje u prostor (poput Pokemon Go aplikacije).  Na ovaj vam način dinosaur može prošetati susjedstvom, ban Jelačić projahati trgom, a možete staviti i Mona Lisu u vlastiti dnevni boravak ili se fotkati s novim Rimcem u svom dvorištu (autom i osobom).

Možete isprobati kako bi to bilo imati T-Rexa za kućnog ljubimca.

I u jednoj i u drugoj opciji ponovo je svrha zabaviti ljude, ali u ovoj opciji je također svrha pružiti nešto korisno jer možete omogućiti ljudima da pobliže pogledaju vaš proizvod u vlastitom domu. Korisnici mogu vidjeti kako će im novi namještaj izgledati u sobi i stane li uopće određeni komad namještaja u njihov prostor. Također, mogu pobliže pogledati auto o kojem maštaju ili detaljno promatrati rad nekog stroja kojeg planiraju kupiti. Međutim, korisnost ove opcije nije ograničena samo na proizvode. Proširena stvarnost nudi velike stvari i u edukaciji pa tako možete bolje proučiti anatomiju ljudskog tijela, proći sunčevim sustavom u svojoj sobi ili nadgledati opasan kemijski pokus na vlastitom kuhinjskom stolu bez bojazni da ćete po treći put zapaliti kuhinju. Sorry mama, ali kuhinja ionako sad bolje izgleda…

Ikea App
Prije nego kupite komad namještaja, prvo isprobate odgovara li vašem prostoru.

No u zabavnoj sferi su još manje ograničene mogućnosti – nema toga što se ne može izvesti jer cijeli svijet oko vas možete (digitalno) prilagoditi i promijeniti prema vašim željama – od jednoroga koji će sjesti pored vas na kauču do čudovišta koji se penje po zagrebačkim neboderima.

Što je muškarac bez brkova i Facebook bez sharea

Sva kreativa svijeta ne može pomoći bez dobre distribucije. Facebook se i na ovoj fronti isprsio u širenju AR priče. Uz već prije spomenuti nevjerojatan broj mobilnih uređaja koji imaju instaliranu jednu od aplikacija koje su pod Facebookom, samo širenje AR efekta je izuzetno jednostavno – samo kliknete na link u news feedu i automatski vam se otvori kamera s odabranim efektom. Dodatno, svaka fotografija ili video koji se podijeli u feed ili kao story, imaju veliki call to action gumb. Tako da, ako vidite fotku ili video s efektom koji vam se sviđa, odmah možete i sami isprobati efekt i širiti priču dalje.

Uzmemo li sve to u obzir, ako uspijete napraviti efekt koji se ljudima sviđa – možete dobiti izuzetne rezultate. Primjerice, mi iz Delta Realityja smo za Vipnet napravili efekt ususret nogometnom prvenstvu. Iako je lako zaigrati se s mogućnostima, za ovu priliku smo htjeli napraviti što realističnije maske za lice s bojama i motivima hrvatske zastave. Nastojali smo postići efekt kao da je profesionalac oslikao navijaču lice, vodeći se idejom da će ljudi ionako stavljati boje na lice i da pritom svi žele što bolje izgledati. Iako uvijek preferiramo zaigranost, u ovoj situaciji je realističnost bila puni logičniji izbor. Naime, cilj je bio da se na fotografiji ne primijeti kako se radi o efektu. Uz Vipovu podršku i ulaganje u kampanju, nevjerojatan uspjeh naših nogometaša i efekt koji se ljudima svidio, postignut je rezultat od čak 600,000 pogleda na sam efekt i 62,000 napravljenih fotografija! Međutim, moramo biti iskreni i još jednom ove brojke pridodati nevjerojatnim uspjesima naših srebrnih.

Facebook uvodi i oglase u proširenoj stvarnosti.

S obzirom na konstantne nadogradnje, ovako opsežan uvod u mogućnosti Facebook AR platforme možemo samo zaključiti s: „a ovo je tek početak“ izjavom. Prije tjedan dana Facebook je najavio news feed oglase u proširenoj stvarnosti. Ovime će ionako izuzetno jednostavan proces korištenja efekta biti još lakši. Recimo, prolazeći kroz svoj news feed moći ćete odmah isprobati kako vam stoji novi model sunčanih naočala te ih s jednim klikom odmah i naručiti. Ili se bez po muke preslikati navijačkim bojama. Ili u trenu ugledati jednoroga na kauču. Ili… shvatili se. Ima bezbroj mogućnosti.

Uzmemo li u obzir i kako su sve gornje mogućnosti dostupne i na Snapchatu, a kroz par mjeseci na Instagramu, Messengeru, pa vjerojatno i WhatsAppu, čeka nas zanimljiva budućnost promjene stvarnosti kroz naše najdraže društvene mreže.

Komentari

  1. Andrija Vilic

    Andrija Vilic

    22. 07. 2018. u 11:37 am Odgovori

    Svaka čast onome što je smislio promjenu izgleda lica ili tijela osobe… To je najveći zgoditak ikada! Izum. Više ne mogu vidjet nikoga bez nekih životinjskih ušiju. Valjda to tak treba… Što se tiče FB feeda, podhitno potrebno neko rješenje za oživljavanje, ovaj algoritam nije ništa posebno donio

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Nasmijali smo se ‘Otvorenom’, a unutar IT zajednice se hejtamo, ne podržavamo – i ne poznajemo?

Jučerašnje Otvoreno dokaz je da ni javnost ni država i dalje ne razumiju IT. Može li tehnološka zajednica konačno pokazati razumijevanje sama prema sebi?

Mobilno

George je nova bankarska aplikacija od Erstea – za račune u svim bankama?

Iako će Erste službeno predstaviti George tijekom tjedna, već danas otkrivamo kako će nova aplikacija (Da!) biti zamjena ne samo za Erste mBanking nego potencijalno i za druge banke koje koristite!

Startupi i poslovanje

Web stranice javnih tijela od 23.9. moraju biti pristupačne: Kako se tijela, agencije, dizajneri i developeri mogu prilagoditi?

Informacije od javnog značaja koje objavljuju javna tijela na svojim web stranicama i aplikacijama moraju biti pristupačne svima - o tome više nema rasprave. Što vas očekuje ako je pristupačnost sljedeći korak i za vas? Hrvatska agencija Neuralab dizajnirala je po novim standardima web Hrvatske banke za obnovu i razvitak - evo što su oboje naučili u procesu.

Što ste propustili

Kultura 2.0

S nagradom Europske komisije u ruci e-Škole nastavljaju digitalizirati 1317 škola u Hrvatskoj

Nagrađen i od Europske komisije CARNET-ov projekt e-Škole dokazao je kako je Hrvatska na dobrom putu da "odgoji" digitalno zrele škole. Što se sve događa u pozadini pripreme i realizacije takvog velikog projekta, u doba krize, saznali smo.

Intervju

Ovako izgleda Nanobitov proces razvoja igara koje svakodnevno igraju stotine tisuća ljudi

Hollywood Story i My Story jednostavno je igrati, ali koliko je jednostavno - ili komplicirano - napraviti uspješne 'casual' igre?

Startupi i poslovanje

I ove godine na Ladies of New Business, ali online! 5. i 6. studenog bavimo se temama o vodstvu

Kako osigurati kapital i u krizi, kako vođenjem drugih ne zaboraviti na sebe, koji su to izazovi upravljanja timovima i resursima u "novom normalnom" - pokrivamo sve bitne teme o ženskom vodstvu i poduzetništvu u doba krize na Ladies of New Business konferenciji.

Kultura 2.0

Ravnateljica preloške knjižnice okupila igrače Harry Potter igre od Las Vegasa do Hong Konga i napravila izložbu njihovih knjižnica

Maja Lesinger četiri je mjeseca radila na virtualnoj međunarodnoj izložbi Harry Potter: Wizards Unite the Libraries u koju su se uključili igrači, a posebice knjižničari diljem svijeta. No, baš njena knjižnica iz Preloga nije mogla završiti u izložbi jer nije mjesto od interesa u samoj igri.

Startupi i poslovanje

Bivši investitor u 500 Startups savjetuje hrvatske startupe: Akvizirajte klijente i korisnike od kojih ćete učiti!

Marvin Liao već 10 godina ulaže u startupe u srednjoj i istočnoj Europi, u zemljama poput Srbije i Ukrajine. U razgovoru za Netokracija Podcast daje praktične savjete za hrvatske tehnološke poduzetnike u doba pandemije!

Startupi i poslovanje

U Hrvatskoj se za poduzetništvo odlučuje tek svaki 12. građanin, možemo li to kao digitalna zajednica promijeniti?

Ako nema poduzetnika, nema niti poduzetničkog ekosustava, a u Hrvatskoj je niz uzroka doveo do toga da patimo od kroničnog manjka poduzetničke aktivnosti - postoji li među digitalcima znanje i energija da se to promijeni?