Kako su hrvatskim gamerima Twitch i YouTube zamijenili TV

Kako su hrvatskim ‘gamerima’ Twitch (a sada i YouTube Gaming) zamijenili televiziju

YouTube Gaming ili Twitch? Pitanje je to koje se počelo postavljati i prije no što je YouTube službeno predstavio svoje video rješenje za ‘gamere’. Hrvatska udruga E-Sports nedavno je prešla upravo s Twitcha na Googleovu novotariju, što je bila dobra prilika da popričamo s njima o tim servisima, značaju 'streamanja' igara, ali i općenito o ‘electronic sports’ sceni u Hrvata.

Slike: E-Sports Hrvatska Facebook
Slike: E-Sports Hrvatska Facebook

Udruga E-Sports Hrvatska djeluje već gotovo 5 godina, otkriva nam Maro Miličević, i broji više od 150 članova. Bavi se popularizacijom kompetitivnog igranja e-sports igara na ovdašnjem području, a iza sebe broji više od 150 internetskih turnira u popularnim igrama, poput Starcraft 2, League of Legends, Dota 2, Hearthstone… Tu su i Barcrafti i LAN turniri koji se održavaju u KSET-u, a od ove se godine može pohvaliti i novom web stranicom na kojoj se mogu pronaći suigrači, može se kladiti na domaće i strane mečeve, osvajati nagrade, pratiti vijesti, čime se želi postići da stranica postane središte za sve aktivnosti vezane za e-sportove u regiji. No, kakvo je uopće stanje na ovdašnjoj natjecateljskoj sceni?

Organiziranjem velikog broja turnira potičemo razvoj domaćih timova te natjecateljski duh svih igrača. Naša kompetitivna gaming scena uvelike je zaostala naspram ostatka Europe. Zna se dogoditi da poneki pojedinac igra u nekom poznatom svjetskom timu, ali domaći timovi, nažalost, ne mogu parirati stranim velesilama. Glavni razlog tome je mali broj turnira i prilika za uvježbavanje timske igre, kao i općenita slaba razvijenost same gaming zajednice. Rijetko koji igrač može nabrojati pet “poznatih” hrvatskih igrača u svojoj igri. E-Sports Hrvatska trudi se osigurati sredstva za održavanje kvalitetnih turnira s bogatim nagradama za najbolje natjecatelje. Do sada smo podijelili nagrade u vrijednosti većoj od 15.000 kuna. Svakako se moramo zahvaliti našim dosadašnjim sponzorima koji su prepoznali vrijednost reklame na ovom brzorastućem tržištu.

Udruga je otvorila i prvi e-sports stream studio u Hrvatskoj s ciljem da postanu prvi stream kanal u Hrvatskoj koji će od jeseni imati konzistentni tjedni raspored događanja – od komentiranja domaćih i stranih turnira do streamova najpoznatijih hrvatskih profesionalnih igrača i streamera u različitim igrama. A studio je poprilično impresivan – tu je high-end oprema, visoka kvaliteta streama i tim od dvadesetak osoba koji će u svemu sudjelovati kao komentatori ili igrači.

Demografska slika igrača ovisi o samoj igri

Starcraft, primjerice, igrači mlađi od 18 godina gotovo ne igraju.
Starcraft, primjerice, osobe mlađe od 18 godina gotovo ne igraju.

Sve ove aktivnosti usmjerene su na gamere koji žele pratiti kompetitivno igranje na svjetskoj i regionalnoj razini, bilo kao gledatelji ili kao igrači. Ovisno o igri, demografska slika se drastično mijenja, otkriva Maro – od Starcrafta, u kojem gotovo i nema igrača mlađih od 18, do League of Legendsa u kojem većina igrača spada u dobnu skupinu od 14 do 18 godina.

Demografski gledano, prosječni igrač sve je stariji i stariji, što znači da sve više i više ljudi prati streamove. Osim toga, s napretkom tehnologije, sve više ljudi ima pristup streamovima. Na primjer, neke kineske streaming stranice imaju brojke koje se gotovo mogu usporediti s Twitchom. Na našim je prostorima sve to ipak malo teže. Sponzore je vrlo teško naći, a i tržište je neusporedivo manje od globalnog.

Maro se osvrnuo i na poznate igrače i timove iz Hrvatske:

Gledajući unazad desetak godina, Hrvatska je imala neke vrlo poznate igrače, poput Zeusa u Warcraftu 3 ili Ptaka u Starcraftu 1. Što se tiče aktualnih rezultata, svakako treba spomenuti ulazak mladog PerkZ-a u najelitnije League of Legends natjecanje, LCS, u kojem će igrati sljedeću sezonu za jedan od boljih europskih timova. Cheeseking i Frozz su već godinama u vrhu Europe u Starcraftu 2. Hrvatski igrač Veco igra za možda najtrofejniju ekipu u World of Tanks – Kazna Kru.

YouTube Gaming kao kraj monopola Twitcha

yt gaming

Što se tiče teme koja je i bila povod ovog razgovora, udruga E-Sports Hrvatska je nedavno, nakon nekoliko godina streamanja na Twitchu, odlučila prijeći na YouTube Gaming. Maro i ostatak tima smatraju da je YouTubeova platforma prva koja ima dovoljno velik kapital i infrastrukturu da može biti konkurentna Twitchu. Doduše, to ne znači da streameri masovno prelaze na YouTube – mnoga poznata imena s Twitcha još su vezana ugovorom, a kako su tamo prikupili i značajan broj pratitelja, vjerojatno se brinu da će ih izgubiti prelaskom na novu platformu. Također, YouTube Gaming je još u beta fazi, stoga nema svih željenih funkcionalnosti. Zašto se onda E-Sports odlučio na ovaj potez?

Ulaskom YouTube Gaminga, vjerujemo, konačno dolazi kraj eri potpunog monopola Twitcha nad gaming stream sadržajem. Twitch.tv je još od 2010. glavna streaming platforma. Neke su platforme, poput Own3d.tv-a, propale. Nove platforme, kao što su Hitbox.tv ili MLG.tv, nemaju kapacitet i kapital s kojim bi mogle na bilo koji način konkurirati Twitchu, iako možda imaju napredniju tehnologiju.

YouTube nudi servis na kojemu bi na jednom mjestu bio Steam i snimke te ostali videi, što znatno olakšava administraciju, nastavlja Maro. Također nudi i napredniju tehnologiju te mogućnost streamanja u većoj kvaliteti od Twitcha. Stream se može gledati u rezolucijama od mobilne do Full HD, kao i premotavati tijekom samog prijenosa uživo. Mogućnost zarade putem reklama također je dostupna svima.

A što kad usporedimo to sve s Twitchom?

Streamove naših turnira znalo bi pratiti i više od 200 ljudi u svakom trenutku, što smatramo da su vrlo dobre brojke za naše područje. Twitch.tv ima vrlo loš sustav VOD-ova (video on demand) pa gotovo sve snimke treba uploadati na YouTube. Mogućnost zarade za manje streamere poput nas jedino je moguća putem donacija gledatelja, s obzirom na to da je zarada od reklama omogućena samo za Twitch.tv partnere – a da bi netko postao partner, treba imati dosta velike brojke i stalan raspored streamanja.

Dobro, a zašto netko uopće prati streaming igara?

esports 2

YouTube je doista uzburkao duhove u streaming gamingu novom platformom kad je dio korisnika voljan prijeći na njegovu platformu koja još nije ni u potpunosti funkcionalna. Prilika je to za manje streamere, poput naših sugovornika, ciljane publike na koju se Twitch do sada nije osvrtao – što ne znači da se neće “trznuti” ako dođe do većeg odljeva korisnika prema YouTube Gamingu.

A ako niste iz ovog svijeta, vjerojatno vam se po glavi vrti pitanje – zašto ljudi provode sate i sate gledajući druge kako igraju? Maro otkriva:

Gaming streamovi većini su igrača zamijenili televiziju. Većina streamera vrlo su zabavne ličnosti, vrlo interesantne za gledati, čak i ako ne igraju igru zbog koje ih se prvenstveno prati. Osim toga, velik broj streamera najbolji su u svojoj igri i igrači ih gledaju kako bi što više i brže naučili od njih.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Čudo nije investicija, već Infobipov ‘bootstrapped’ rast i upornost već 14 godina

Infobip je osiguravanjem investicije od 200 milijuna dolara postao prvi hrvatski 'jednorog'. No pravo čudo je da su osnivači Silvio Kutić, Roberto Kutić i Izabel Jelenić do ovog trenutka dogurali bez ijedne vanjske investicije - i govori mnogo o hrvatskim tehnološkim poduzetnicima!

Startupi i poslovanje

Od Applea do Rimca: Tko je novi CTO Rimac Automobila, Chris Porritt

Automobilski svijet pomalo je iznenadila vijest o odlasku Chrisa Porritta iz Applea i dolaska - u hrvatske Rimac Automobile, ali tko je Chris uopće i zašto je njegov dolazak važan?

Mobilno

Moja Croatia: Da biste digitalizirali osiguranje ne trebate govoriti “jezikom osiguranja”

Ana Zovko, direktorica sektora za digitalni razvoj, otkriva što su morali osigurati unutar Croatia osiguranja kako bi razvili potpunu, a zaista jednostavnu za korištenje self-care aplikaciju.

Što ste propustili

Vodič

Iz vlastitog iskustva: Kako dobiti novac od Europske unije za razvoj video igara

Europska unija kroz svoj potprogram Creative Europe - MEDIA, od 2013./2014. dodjeljuje bespovratna sredstva europskim game dev studijima za razvoj video igara. Evo kako izgleda proces prijave i na što trebate obratiti pozornost da biste dobili novac.

Kolumna

Na 16. rođendan Ruby on Railsa odgovaramo na pitanje: Je li mrtav, i u svijetu i u Hrvatskoj?

Početkom kolovoza slavimo 16 godina od prve pojave Ruby on Railsa, web development frameworka koji je “promijenio svijet”. S tom činjenicom volim početi ovu priču jer mislim da je ključna za odgovor na pitanje koje mi se često postavlja: Nije li Ruby on Rails mrtav?

Video

Kako dati otkaz? Pravni savjeti za radnike i poslodavce!

Neki od najpopularnijih tekstova na Netokraciji u posljednjih nekoliko mjeseci su – kako dati otkaz, kako zatvoriti paušalni obrt...

Tehnologija

Ratko Mutavdžić: Od ‘cloud’ blogera do Microsoftovog Technology Officera za srednju i istočnu Europu

S novim tehnološkim šefom Microsofta za srednju i istočnu Europu, Ratkom Mutavdžićem, razgovarali smo o 700-postotnom rastu Microsoft Teamsa za vrijeme pandemije, kako se koriste 'cloud' tehnologije u 2020., ali i zašto Zagreb treba kafić-ured!

Startupi i poslovanje

Od investicije do akvizicija – Silvio Kutić i investitori Ante Kušurin i Mario Ančić o Infobipovim ambicijama

U eksluzivnom razgovoru za Netokraciju, Silvio Kutić, kao direktor Infobipa, Ante Kušurin i Mario Ančić iz fonda One Equity Partners, ujedno poznati hrvatski sportaši, otkrivaju detalje svoje suradnje – i planova da stvore vodeću svjetsku CPaaS platformu.

Društvene mreže

Zabrani li Trump TikTok, hoće li hrvatski ‘TikTokeri’ prijeći na Instagram Reels?

Dok čekamo hoće li Trump zabraniti, a Microsoft ga kupiti za američko tržište, hoće li Zuckerberg iskoristiti pravi trenutak i preuzeti TikTokove kreativce, publiku i potencijal?