Jesu li demo igre izumrle dok nismo gledali?

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

Jesu li demo igre izumrle dok nismo gledali?

Kada ste zadnji puta odigrali demo igru? Kao neki relikt prošlih vremena, čini se da ih je danas sve manje, a drugih načina predstavljanja igara – sve više. Ali što je razlog "smrti" demo igara i tko, odnosno što je nasljednik ove voljene metode promidžbe?

demo-smrt

Za sve one koji slučajno ne znaju, “demo” kao pojam označava verziju igre koja je namijenjena isprobavanju potencijalnim kupcima pune verzije, a služi kako bi korisnici znali što ih čeka ako kupe punu verziju igre. Vremena se mijenjaju i demo više nije ono što je bio, ali novi načini promocije njime su svakako inspirirani.

Posljednji demo koji sam odigrao bila je nova FIFA 17. Kao što to inače biva s dolaskom jeseni, EA Sports je ponudio mali teaser novog naslova, koji je svake godine za nijansu bolji od prethodnika. Ipak, koliko god se trudio sjetiti neke druge demo igre koju sam susreo u posljednje vrijeme, bio sam bezuspješan. Je li demo umro dok ja nisam gledao? Tražim li na krivim mjestima?

Tužna istina

Nažalost, više ovo prvo, nego drugo. Pretražujući GamersHell, koji je svojedobno (kada je demo još bio aktualan) bio najbolje mjesto za skinuti neku novu demo igru potpuno besplatno, dolazi se do prilično poražavajućeg zaključka: novih demoa skoro da i nema. Rock, Paper, Shotgun o ovoj je temi pričao još 2011. i već tada je bilo očito kako demo neće napraviti veliki comeback kako bi ispunio dječačke snove meni i mnoštvu meni sličnih.

Vjerojatno najveći razlog zašto demo igara jednostavno više nema jest vjerojatno i onaj zbog kojeg je demo bio vrlo popularan: besplatan je.

To i ne bi bio toliko velik problem da nije riječ o industriji koja se bavi milijunskim iznosima, a svaki potencijalni kupac vrijedan je borbe. Nekoć je demo imao snagu preobratiti nezainteresirane u istoj mjeri kao i što je mogao one koji su “zagrizli” za igru uvjeriti u to kako možda trebaju još malo razmisliti. Upravo ta mogućnost isprobavanja bez da išta platite u očima stvaraoca igara predstavlja nepotreban rizik, odnosno jednostavno se ne žele kockati s time da ljudi vide igru prije dana izlaska i sve svoje nade polažu u jaku promociju i prodaju “završenog” proizvoda.

mafia2-benchmark
Slika: Legit reviews

Složit ćete se da to ima smisla s financijske strane, ali u situaciji u kojoj se igre redovito odgađaju i u konačnici isporučuju napola dovršene, demo je vjerojatno jedino što bi kupce moglo spasiti od bacanja novca na igre koje ne opravdavaju očekivanja. Barem u savršenom svijetu, naravno.

Demo to the rescue!

Nekoliko puta sam pisao o sada već kultnom No Man’s Sky u svim mogućim kontekstima, ali specifično u kontekstu ovoga teksta smatram kako bi se mnogo razočarenja izbjeglo samo da je postojala demo verzija ove igre. Istina, teško je napraviti demo igre koja tvrdi kako je beskonačna, ali kada bi se ista mogla isprobati, onih 200.000 ljudi koji su ju kupili prvoga dana ne bi ostavili jedan od najlošijih ratinga u povijesti Steama.

Teško je misliti kako su developeri igara dobri i žele samo zabaviti ljude kada se sustavno događaju pogreške koje su mogle biti ispravljene logičnim koracima, jedan od kojih je sada već pokojni demo. Posljednji primjer je svakako Mafia 3, koja je jednostavno loše radila na računalu, iako je izdana kao “završeni” proizvod.

Još jedan od problema demoa jest taj da se marketing može kontrolirati, ali nikad ne možete znati kako će ljudi reagirati na vaš proizvod. Upravo je zato velikoj većini studija koji se bave igrama mnogo isplativije veliku količinu novca potrošiti u promociju naslova, nego isti taj dati na “probu” u vidu demoa, jer time riskiraju manji broj kupaca na dan prodaje igre.

Neki novi načini za neke nove igrače

Nije naravno sve tako crno i demo možda ne živi kao takav, ali su ga svakako zamijenili neki drugi načini isprobavanja igara prije nego na iste potrošite novce. Ponajviše tu mislim na closed i open alpha, odnosno beta faze igara, koje su u posljednje vrijeme preuzele većinu toga što je demo usustavio, a to je mogućnost isprobavanja igre na vašem računalu i igranje “ogoljene” verzije igre koja se konstantno nadopunjuje.

Mnogi će se složiti kako su beta verzije nove demo verzije, nešto s čime se i osobno u načelu slažem. Iako je broj igara koje su dostupne u beti nešto manji nego što bih to možda osobno želio, statistike pokazuju kako je i ovaj vid pretpregleda nešto pozitivno i dobro. Jedan od najboljih primjera dobre bete nekog naslova svakako je otvorena beta novog naslova Battlefield 1. Samu betu igralo je nešto više od 13 milijuna igrača, koji su, usprkos mnoštvu bugova i pogrešaka od strane servera, ustrajali u isprobavanju vjerojatno najboljeg FPS naslova ove godine.

battlefield-1-beta-pc-open2
Slika: EA games

Iako su beta verzije također besplatne, često su i vremenski ograničene čime tvorci igara dobivaju na interesu jer, kad vrijeme istekne, igru jednostavno ne možete igrati. Demo, naravno, to nije imao, ali to nije nužno nešto loše. Ipak se sve svodi na to da ne možete imati i ovce i novce te, ako zaista želite nešto, za to je pošteno i platiti.

Demo se vraća s VR-om?

Tvorci Battlefielda, EA Games, zajedno s mnogim drugim developerima svakodnevno traže načine kako bi svoje igre predstavili što većem broju ljudi. Iako ne izrađuju demoe (čast izuzecima), rade promocije poput besplatnih vikenda ili vremena koje igru možete igrati kako biste je isprobali. Upravo taj novi Battlefield možete igrati čak 10 sati potpuno besplatno, što je po meni sasvim u redu. Ako u 10 sati i dalje ne znate želite li igru ili ne, problem je vjerojatno u vama, a ne u igri.

Za kraj treba reći kako ne treba zauvijek biti u prošlosti i žaliti za nekim minulim vremenima sa suzom u oku. Iako se osobno sjećam gomile demo CD-ova koje sam posjedovao, kao i broja naslova koje sam igrao samo kao demo, i sam sam svjestan kako je vrijeme demoa jednostavno prošlo, a naslijedili su ga neki novi, moderniji igrači poput triala, raznih vikend-ponuda i beta verzija.

Demoa i dalje ima, samo treba znati gdje tražiti. Istina, to su većinom demo verzije ionako kratkih indie naslova, ali iako je demo “na aparatima”, nikako nije potpuno mrtav.

Dobre vijesti za kraj, PlayStation je odlučio staviti ogroman broj demo igara za svoj nadolazeći VR sustav na disk koji se s istim isporučuje, njih čak 18. Tko zna, možda se demo vrati kada VR postane dominantan kako bi ponovno bio voljen od milijuna igrača. Ja znam da ću taj trenutak pozdraviti, a siguran sam da ćete i vi.

bnet-casablanca

Naravno, za dobar gaming potreban je i dobar internet, a uz novu B.net ponudu bez skrivenih namjera kvaliteta vaših online mečeva nikad neće trpjeti zbog loše veze, a vaš novčanik zbog velike cijene.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

  1. Hrvoje Mihajlic

    Hrvoje Mihajlic

    09. 11. 2016. u 1:03 pm Odgovori

    gledaj to iz perspektive developera. Demoi teoretski gledamo samo odvraćaju ljude od kupnje ako im se igra ne svidi. Logika razmišljanja ovdje je da će svi iole zainteresirani igru i kupiti. Iako su demoi znali izlaziti i prije finalne verzije igre, u načelu su bili dostuni kad je izašla i sama igra te činili samo još jednu suvišnu točku u procesu kupnje.

    Evo primjera. Prodaješ auto koji rabljen tako da naravno ima određenih mana kojih si svjestan. Da imaš šansu kupcu samo ukratko opisati kakav je auto ili dati mu da ga tjedan dana vozi bez ograničenja – što bi odabrao? 🙂

    Isto tako, demoi su bili isključio marketinški alat, koji se kao što kažem kažem očito pokazao viškom. Bete su s druge strane developerski alat. Studiji poput Treyarcha, Infiniti Warda i Dicea svake godine, mjesec dva prije izdavanja pune verzije aktualne godišnje pucačine, testiraju jednostavno radi li to što su napravili. A i mehanika igara se promijenila. Danas se bete rade gotovo isključivo za online iskustva, što na kraju ima smisla.

    A VR je nova tehnologija kojoj je svaka promocija dobro došla. Kod video igara, potrošači već dobro znaju na čemu su.

  2. Tin Klasić

    Tin Klasić

    09. 11. 2016. u 2:29 pm Odgovori

    Apsolutno se slažem sa kolegom Hrvojem i thumbs up za komentar!

    Meni kao gejmeru demo najčešće ništa ne predstavlja, beta verzija igre kako bi probao neki MP mi ima puno veći utisak nego jedan level nekog single playera. Sama igra najčešće me privuče tek nakon što je odigram barem 2-3 sata, svojom pričom, atmosferom ili nečim trećim. To najčešće nisam dobivao od same demo igrice.

    Ono što me kod gejming industrije ipak najviše muči su DLC-ovi i slični načini izvlačenja para. Mislim da je to najveći problem što se tiče ne dovršenosti igara. EA ima odličnu praksu, izbace igru za $50, kupi delux za $60 (1 totalno irelevantan DLC) i neki complete edition za $100. Što znači ako baš želiš cijelo iskustvo sa svim pričama koje bi ti ispričale cijelu priču treba dati $100. A tu još nismo ni dotaknuli MP igre koje imaju freemium modele plaćanja raznih dodataka, a igru si već platio puno cijenu.

  3. Ivan Šimić

    Ivan Šimić

    09. 11. 2016. u 4:23 pm Odgovori

    Načelno se slažem s tobom, da. Svakako je cilj svakog studija zaraditi, a demo naslovi bi svakako mogli i negativno utjecati na prodaju. Usporedba s rabljenim autom je po meni upravo taj najveći problem industrije igara danas. Proizvodi su često završeni tek oko 70% i onda kada dođe release day svi budu začuđeni kako se loše na to reagira ( tu najviše mislim na novu Mafiu, day 1 patch i slično).

    Jasno mi je kako je u interesu developera “sakriti” određene mane, ali isto kao što i auto možeš isprobati, trebao bi moći i igru. Slažem se za marketinški alat, i vjerojatno je moje mišljenje podosta pretrpilo zbog svih silnih demoa koje sam igrao i uživao u njima, ali i sam razumijem da je ipak njihovo vrijeme prošlo.

    Svejedno, Resident Evil i Silent Hill su nedavno imali odlične demoe, što me nekako navodi na nadu da bi u “idealnom svijetu” bilo dobro izbaciti demo za offline igre, a betu za online.
    Ipak, kao što i rekoh slažem se sa svime što si rekao, i vjerojatno je demo format koji više ne odgovara developerima, a sad koliko će se publika s time složiti nije zapravo ni važno.

    Cheers!

  4. Ivan Šimić

    Ivan Šimić

    09. 11. 2016. u 4:28 pm Odgovori

    (kada sam pisao prvi komentar odgovarao sam Hrvoju, pa sada odgovaram Tinu) 🙂

    Dio sa DLC-om i meni jako često ide na živce. Nije toliko problem u “klasičnom” DLC-u koji zapravo donese novih X sati gameplaya, nego u toj “EA” praksi season passa itd. Nekako se osjećam najsretnije jer vidim da novi Titanfall ne slijedi tu praksu, ali opet mislim da je to više izuzetak nego pravilo.

    Postoji očito ta neka kritična masa ljudi koji mogu i žele dati 100$ za “super ultra deluxe” verziju, i mi “obični” gameri jednostavno nemamo utjecaja na to. Osobno sam odustao od Forze samo zato jer neki sitan DLC izlazi svako malo, a za njega treba imati neku vrstu Season Passa kako bi bio neke razumne cijene.

    Sve je na kraju zapravo stvar toga tko će i što kupovati, a to da je previše dati 100$ za “complete edition” igre mi je smiješno koliko i tužno, ali na žalost i biti će tako dok god netko to kupuje.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Gdje je mobile development danas? “Skoro sve se promijenilo…”

Da je itekako moguće profesionalno rasti radeći samo u jednoj tvrtki, ako imaš dobre uvjete, pokazuje karijera Dine Sulića, koji je prije 9 godina kao student došao u Endavu (nekadašnji Five). S Dinom smo popričali o njegovu profesionalnom putu, dinamičnom svijetu mobile developmenta te kako kroz NowInMobile meetupe planiraju dijeliti znanje u široj mobile zajednici.

Startupi

Sportening je imao skoro milijun korisnika. Unatoč tomu, nisam prikupio investiciju i morali smo pivotirati

Znanje i iskustvo koje je Ivan Klarić stekao građenjem Score Alarma (koji je akvizicijom postao Superology i dio Superbet grupe), a posebno njegovih društvenih funkcionalnosti, planirao je iskoristiti da stvori globalnu društvenu mrežu koja okuplja obožavatelje sporta. Za Netokraciju je ekskluzivno i iskreno opisao što je na tom putu napravio dobro, u čemu misli da je pogriješio, što je naučio u godinu dana koliko je živio u San Francisku gdje je razgovarao s više od 200 investitora te što slijedi za Sportening kao tvrtku i tim.

Programiranje

Kupujmo hrvatsko: Domaći developerski alati

Zašto domaći osnivači razvijaju sve više proizvoda iz niše developerskih alata - toliko da se predviđa da bi jedan od njih mogao biti sljedeći hrvatski jednorog, i kakve veze s tim imaju - lopate?

Što ste propustili

Izvještaj

Što se “džemalo” na Game Jamovima u Hrvatskoj?

Global Game Jam (GGJ) u Hrvatskoj poprimio je veće razmjere nego ikad dosad, na tri lokacije okupilo se više od 200 natjecatelja, a pobjedničke videoigre iako su imale zajedničku temu na različite su je načine interpretirale.

Društvene mreže

Gotov recept za dobar TikTok ne postoji, ali slovenski Dunking Devils Studio ima par savjeta

San svakog marketingaša je ostvariti milijunske preglede na TikToku i to organski, ali možemo li uopće utjecati na popularnost TikTokova koje objavljujemo? Slovenski Dunking Devils Studio podijelio je par dobrih taktika.

Zabava i zanimljivosti

Kako Domagoj Pavlešić zarađuje na besplatnoj aplikaciji za ugašenu platformu?

Vrlo je ugodno iznenađenje kada ti sjednu prihodi od aplikacije koju si napravio prije 8 godina, ali kako je to moguće kada platforma za koju je aplikacija napravljena ne postoji već 3 godine?

Sigurniji internet

Dan sigurnijeg interneta uz hrvatski CERT: AI čini napade sofisticiranijima, ali će i pomagati u obrani

Obilježavamo Dan sigurnijeg interneta, no sudeći prema podacima hrvatskog CERT-a, Internet je sve osim siguran. U razgovoru s glavnim nacionalnim tijelom za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza otkrili smo kako širenje uporabe AI modela utječe na sigurnost, koje vrste prevara su se povećale za 600% prošle godine te kako dijeljenjem podataka pomažemo napadačima.

Tvrtke i poslovanje

Proglašeni su pobjednici LAQOthona – natjecanja posvećenom održivom razvoju

Nakon više od 250 pristiglih prijava na nagradni natječaj idejnih tech rješenja na temu održivosti, u sklopu Bug Future Showa proglašeni su pobjednički projekti.

Startupi

Sportening je imao skoro milijun korisnika. Unatoč tomu, nisam prikupio investiciju i morali smo pivotirati

Znanje i iskustvo koje je Ivan Klarić stekao građenjem Score Alarma (koji je akvizicijom postao Superology i dio Superbet grupe), a posebno njegovih društvenih funkcionalnosti, planirao je iskoristiti da stvori globalnu društvenu mrežu koja okuplja obožavatelje sporta. Za Netokraciju je ekskluzivno i iskreno opisao što je na tom putu napravio dobro, u čemu misli da je pogriješio, što je naučio u godinu dana koliko je živio u San Francisku gdje je razgovarao s više od 200 investitora te što slijedi za Sportening kao tvrtku i tim.