Što je to "solution design", tko ga može raditi te kako rješava prepreke u realizaciji IT ideje?

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

Što je to “solution design”, tko ga može raditi te kako rješava prepreke u realizaciji IT ideje?

Jeste li čuli za "solution design"? Ako niste, a imate namjeru raditi vlastiti IT projekt, video igru, aplikaciju ili nešto slično ovaj tekst bi vam mogao biti koristan uvid. Ako ste pak IT-evac i vidite se u ulozi "business analysta", vrlo lako biste se mogli naći i u opisu posla dizajnera IT rješenja.

Solution design ili na hrvatskom “dizajn rješenja“ je proces odabira tehnološkog rješenja optimalnog za klijentovu poslovnu ideju, a sastoji se od funkcionalnog, vizualnog (UX/UI) i tehničkog dijela.

Krajnji produkt je dokument, koji služi kao komunikacijsko sredstvo i temeljni „izvor istine” za sve uključene strane, odnosno dizajnere, developere i samog klijenta.

Undabot je dizajn rješenja odlučio klijentima nuditi i kao zasebnu uslugu pod ingerencijom business analysis tima. Više o tome kako se korištenjem solution designa spašavaju projekti objasnio nam je Undabotov voditelj odjela poslovne analize i funkcionalnog dizajna IT rješenja – Vedran Križek.

Design first, ali ne samo vizualni dizajn

Ako uzmemo u obzir sam dizajn rješenja i s tim povezani pristup “design first“, lako je moguće krivo interpretirati poantu ovog procesa. Vedran zato odmah na početku želi razjasniti pojmove:

Krilatica “Design first” se često shvaća kao “UX/UI design first”, no ta dva termina nisu sinonimi. Kad kažeš „dizajn“ ljudi misle na vizualni aspekt, odnosno da proizvod bude oku i prstu ugodan, no dizajn proces je bitno “sofisticiraniji” od samo svoje vizualne komponente. Nama klijenti dolaze s konkretnim problemom koji žele riješiti za svoje kupce – i to tehnologijom. Ukratko, oni imaju ideju, no nemaju potrebna znanja kako napraviti cijeli proizvod i upravo je dizajn proces ključni alat kojim pronalazimo idealno rješenje za njihovu situaciju.

Ideja je tek 20 posto rješenja, a za ostalih 80 posto brinu se solution designeri, dodaje Vedran objašnjavajući slikovito na primjeru:

Kao kad umjetnik koji radi skulpturu u osnovi „samo” skida višak kamena, tako i mi IT-jevci ako gledamo kamen, u tom istom kamenu vidimo različite „viškove“ koje ćemo skinuti – i to skidanje viškova je zapravo proces dizajna rješenja.

Danas svi znaju raditi development, no ono što nas razlikuje je upravo taj odabir rješenja, napominje Vedran koji se od developera kroz godine profilirao u dizajnera IT rješenja, business analysta i entuzijastičnog uzgajivača brkova, koji živi, radi i djeluje u miru Gorskog kotara. Posljednjih 15-ak godina proveo je akumulirajući iskustvo u ulozi CTO-a tvrtke Trikoder te dizajnirajući i razvijajući neke od najvećih regionalnih sustava baziranih na PHP-u. 

Utjelovljenje klijentove ideje

Kako smo spomenuli u uvodu, dizajn rješenja se sastoji od tri elementa. Vedran nam je detaljnije razložio što obuhvaća svaki:

Prvi je funkcionalni dizajn, koji određuje što sustav treba raditi i definira zadatak. Zatim slijedi vizualni UX/UI dizajn, koji odgovara na pitanje kako to izvesti na najljepši i najugodniji način, dakle radi se o vizualno-ergonomskoj domeni. Treći element je dizajn tehničkog rješenja, zovu ga još i arhitekturom jer u tehnološkom smislu odgovara na pitanje „kako?“, odnosno koje jezike, alate i tehnološku arhitekturu ćemo koristiti.

Vedran dodaje da se većina primarno fokusira na vizualni element šireg procesa dizajna rješenja, no u Undabotu smatraju da to nije dovoljno. Iskustvo im je pokazalo, budući da su sva tri elementa povezana, da je bolje od početka na njima raditi ravnopravno.

Ako se ravnopravno ne radi na sva tri elementa, situacija se puno lakše zakomplicira, a to produžuje i poskupljuje proces.

Upravo su zbog toga na nivou tvrtke odlučili nuditi solution design kao posebnu uslugu. To im, kaže, omogućuje kvalitetnije upravljanje procesima i osiguravanje rješenja koje je optimalno za klijenta.

Naš dizajn rješenja je svojevrsno utjelovljenje klijentove ideje. Uz to smanjuje rizik projekta jer kad u ranoj fazi funkcionalno dizajniraš rješenje u tom procesu klijent doživi barem pet religioznih otkrivenja tipa: „Aha, nisam znao da to može ili treba imati“.

Za nastavak projekta je iznimno važno da se to otkrije i definira već u ranoj fazi jer ekstremno smanjuje rizik pogrešnog budžetiranja, odnosno povećava točnost procjene na natječajima.

Cijena solution design usluga je, tvrdi, tipično ispod 10% vrijednosti projekta, a to se na kraju ispostavi kao pametna investicija, budući da znatno smanjuje količinu vremena, komplikacija i nepredviđenih troškova.

Investicija koja proces čini bržim i jeftinijim

Rezultat procesa dizajna rješenja je dokument koji se zove „Software requirement specification“ (SRS). Uz pomoć njega svi uključeni u proces izrade projekta mogu razumjeti što se kako i zbog čega radi, a to ubrzava i olakšava komunikaciju i realizaciju, pojašnjava Vedran.

U tome se, naime, i krije velik problem jer su u procesu uključene osobe različitih struka, koje imaju različita znanja i komuniciraju drugačijim terminima, što za posljedicu može imati brojne nesporazume.

Dobar SRS mora biti razumljiv svima i prevenirati propuste i nesporazume. Tako se klijentu smanjuje rizik pogrešne komunikacije jer nije mala stvar kada se tek na pola projekta shvati da ste se pogrešno razumjeli.

Također je važno, naglašava, razumjeti da klijenti nisu developeri te se zbog niza okolnosti ne osjećaju ugodno u vlastitoj ulozi naručitelja nekog rješenja. Naime, nemaju dovoljno znanja pa vrlo teško mogu procijeniti kvalitetu izvođača koji im se nude. Uz to, ako se uzme u obzir da čak dvije trećine IT projekata propadne, malo je reći da se nalaze u nezahvalnoj i iznimno stresnoj situaciji.

Solution designer – osoba koja zna riješiti probleme

Razumjevši te okolnosti, Undabot je znao da treba stručnjake koji će znati odgovoriti na klijentove nedoumice i riješiti što je potrebno. Zato danas i imaju solution designere.

Kad klijentova ideja lupi u zid ili se spotakne (a to se redovito događa), klijent treba osobu koja će reći „Nema problema, sad ćemo to riješiti. Moramo napraviti to i to da bi stvar funkcionirala.“ To je osoba koju klijent treba i želi uz sebe – i jednom kad se uspostavi povjerenje prema solution designeru, klijent dalje ni ne želi raditi s nekim drugim.

Na dizajnu rješenja tipično se radi od dva do pet tjedana, a potražnja za ovom uslugom je sve veća pa trenutačno u Undabotu tragaju za dodatnim dizajnerima IT rješenja.

Osoba koja radi dizajn funkcionalnih rješenja ili business analyst mora biti vrstan komunikator, ne onaj koji ovisi o formaliziranim upitnicima, već osoba koja zna navesti ljude da sami dođu do rješenja. Uz to mora biti kvalitetan tehnički pisac i voljeti pisati jer u konačnici dokumentira rješenje.

Treća važna karakteristika je da mora voljeti učiti nove stvari i biti sposoban raditi to brzo, budući da se projekti rade u različitim područjima. Mora voljeti znanje zbog znanja i veseliti se kad nauči nešto novo. Bez toga se ne može raditi ovaj posao u agenciji.

Ako ste se prepoznali u ovom opisu, javite se Undabotu. Ako ste pak osoba s IT idejom, olakšajte si život, uštedite vrijeme i novac te povećajte uspješnost realizacije projekta koristeći solution design uslugu.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Intervju

Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav Disneyjevog kruzera kojim plovi 5500 ljudi

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jednu 10 tjedana dugu rutu, s nama je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Intervju

“Tata” Angulara o tome što bi danas napravio drugačije i kako instantno ubrzati web aplikacije

Nakon više od 15 godina u Googleu, gdje je inicijalizirao, osmislio i podigao temelje Angulara, jednog od najpoznatijih JavaScript frameworka, a potom usmjerio Googleovu kulturu prema test driven developmentu, Miško Hevery se otisnuo u samostalne vode...

Startupi i poslovanje

Počelo je dvojno iskazivanje cijena! Što to znači za internetske trgovine?

Od danas sve internetske trgovine moraju iskazivati dvojne cijene. Iako na prvu zvuči kao nešto lagano za provesti, taj proces može uključivati product managera, dizajnera, backend i front-end programera. Kako se u tome snalaze mikro i mali poduzetnici koji su često "one man band"?

Što ste propustili

Novost

Agency04 postaje Notch!

Jedna od najbrže rastućih IT tvrtki u centralnoj Europi posljednjih godina bilježi rast prihoda od 500 posto, a preko 75 posto projekata radi za strane klijente.

Digitalni mediji

Sretan međunarodni dan podcasta, svima koji slušaju!

Nedavno je, nakon 20 godina zatvora, na slobodu izašao čovjek koji je bio krivo optužen za ubojstvo. Velik dio zasluga za to ide jednom podcastu.

Intervju

Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav Disneyjevog kruzera kojim plovi 5500 ljudi

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jednu 10 tjedana dugu rutu, s nama je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Novost

Počela je crowdfunding kampanja za uvođenje robotike i umjetne inteligencije u škole diljem Hrvatske

Podrškom kampanje “Izgradi Školu budućnosti” svaka peta škola u Hrvatskoj dobit će program robotike, umjetne inteligencije ili Internet of Things.

Digitalni proizvodi

U Hrvatsku je stigla američko-ukrajinska grupa koja iza sebe ima niz proizvoda u glazbenoj, travel i adtech industriji

16 godina, 10+ proizvoda, 5 exita, 145 zaposlenika na tri kontinenta u 12 država. To je u kratkim crtama Postindustria grupa čija se podružnica Sigmoid Lab nedavno otvorila u Hrvatskoj.

Novost

Digital Labin okupio više od 600 digitalnih dizajnera i developera iz cijele Hrvatske

Treće izdanje Digital Labin konferencije dovelo je imena koja govore mnogo više o snazi i važnosti ove samo naizgled male konferencije.