Pougljeni Mrav: 'najsretniji sam kada meč krene' - Netokracija

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

CS:GO komentator ‘Pougljeni Mrav’: Komentiranje košarke i CS:GO mečeva tehnički je jako slično

Renato Barukčić poznatiji kao Pougljeni Mrav predstavlja novu generaciju sportskog komentatora - onog koji prenosi esport. Aktivno komentira još od 2015., a ljubav prema CS:GO dovela ga je i do live prijenosa offline finala Vip Adria Lige prošle godine.

Sportski komentatori se zaista čine kao posebna vrsta ljudi. Uvijek sam se divio osobama koje mogu učiniti i dosadnu utakmicu zanimljivom, koristeći samo svoj glas i veliko znanje sporta o kojem govore, a u posljednje vrijeme se čini kako svijet dobiva novu vrstu komentatora, onog koji prenosi esport mečeve.

Upravo je jedan od najpoznatijih domaćih castera Renato Barukčić Pougljeni Mrav razgovarao samnom o tome kako se uopće postaje kvalitetan esport komentator te koje su najveće prednosti i mane komentiranja esport turnira.

Renato je svoju karijeru castera počeo 2015. kada se prijavio na oglas za komentiranje CSHR Championship turnira u organizaciji CSadria:

Sve se prelomilo u trenutku kada sam vidio njihov oglas u rujnu 2015. Snimio sam “testni video” od 10 minuta kako komentiram neki meč, a oni su mi zauzvrat odlučili dati šansu u online kvalifikacijama. Bila je to najbolja odluka u mom životu, jer kada sjednem pred mikrofon i kada počne meč ja sam najsretnija osoba na svijetu.

Sjesti za mikrofon i komentirati akcije i događaje u meču Counter Strikea je u mnogočemu slično kao i komentiranje nekog “klasičnog” sporta. Renato uspoređuje kako je njemu komentiranje CS:GO mečeva najsličnije komentiranju košarke:

Tehnički gledano komentiranje obje stvari ide jako slično, između rundi u CSu ili napada u košarci komentator će uvijek prokomentirat što se dogodilo u prošlom napadu, što je tko dobro odradio, tko je nešto loše odradio, što bi moglo bolje. Vjerojatno će nabaciti kratku analizu ili dati neke zanimljivosti o ekipama, a identično stvari funkcioniraju i u CSu. Nakon toga ide lagani uvod u napad, te konačno izvedba napada gdje se isprati akcija koja se događa na terenu/mapi.

Prema tome, ako pratite košarku, možda bi vam CS:GO mogao biti zanimljiv esport.

Najveći izazovi su tehničke prirode

Mnogima se možda čini lako – gledati kako ljudi igraju igre i pričaju u mikrofon, ali prilično sam siguran kako stvari nisu ni blizu tako jednostavne.

CS:GO sadrži neke mehanike na koje ni sami gledatelji nekada ne obraćaju previše pozornosti, a koje komentator mora istaknuti kako bi se bolje percipirala situacija na mapi. Renato kaže kako su najveći izazovi nekada ipak oni tehničke prirode:

Najteža stvar je raditi dok su tehničke pauze tokom meča i mislim da publika nije nimalo svjesna koliko je to naporno. Naime, događa se (na žalost prečesto) da nekom od igrača pukne internet ili mu se ugasi PC ili nešto treće, te tada znamo imati pauzu i po 10-15 minuta usred meča, a mi kao komentatori moramo cijelo vrijeme biti aktivni i napraviti neku priču, jer publiku treba zabaviti.

U nekim mečevima jednostavno se nema što previše govoriti o taktikama i teorijama realizacije ako se dogodi pauza, pa Renato kaže kako često znaju izvlačiti teme “iz bunara” samo kako bi se gledatelji zadržali na prijenosu.

Upravo mečevi koji su jednostrani ili nezanimljivi predstavljaju ponajveći izazov i problem komentatorima. Renato priznaje kako je u svojoj karijeri komentirao neke mečeve u kojima je bilo očito kako je jedan tim zalutao u natjecanje i jednostavno se ne može nositi s protivnicima. Tada je također potrebno zagrabiti u vreću zanimljivih činjenica i nastojati učiniti zanimljivim meč u kojem jedna ekipa samo bezglavo trči dok ju se druga trudi pronaći i skratiti im muke.

Na finalu Vip Adria Lige Baro je CS:GO kometirao s Tonijem Jurićem.

Važno je znati o čemu govorite

Kao i u svim ostalim sportovima, komentatori se prije svakog meča trebaju pripremiti, odnosno proučiti timove, igrače i sve one informacije koje im mogu pomoći da učine prijenos zanimljivim. Zanimalo me koliko zapravo Renato i kolege komentatori provode vremena gledajući CS kada ga ne prenose, i koliko “uče” o timovima i igračima u slobodno vrijeme:

Iskreno, ne potrošim previše vremena na proučavanje, jer jednostavno naša regionalna scena je dosta mala i broj aktivnih igrača koji igraju na samom vrhu scene je relativno mali. Prema tome, sve što trebam znati najčešće već ili imam u glavi ili u nekom dokumentu na računalu, jedino kada se pojavi neki novi tim ili igrač onda naravno pokušam saznati što više informacija.

Renato dodaje i kako prije svakog LAN turnira obavezno pronalazi što je moguće više statistika i podataka o timovima i igračima koji se natječu, skupa sa statistikama online kvalifikacija kako bi se mogao vidjeti napredak tima i njegova forma kroz cijelo natjecanje. Upravo je to bio slučaj i na prošlogodišnjem Vip Adria League LAN finalu, na kojem je Renato bio jedan od komentatora za CS:GO.

Kada je riječ o iskustvu na Vip Adria League finalu, Renato kaže kako je bilo apsolutno prekrasno, te ima samo riječi hvale za tehničku realizaciju događaja zbog koje mu je, kaže, bio apsolutni gušt raditi. Ipak, nije sve tako sjajno:

Na žalost sam turnir kvalitetom nije popratio kvalitetu organizacije LANa, a ponajviše jer je na LAN završnici igrala I ekipa Valiance&Co koja je jednostavno toliko ispred svih u regiji po kvaliteti CSa kojeg igraju da praktički u niti jednom trenutku nije bilo upitno tko će pobijediti.

Renato kaže kako se na VAL finalu igrao dobar CS, ali je falilo napetosti koja se očekuje od finala. Ako bi morao izdvojiti jednu ekipu, kaže, izdvojio bi KlikTech jer igrače tog tima ponajbolje poznaje od svih koji su se na turniru natjecali.

Baro streamer

Renato osim komentiranja CS:GO turnira ima i malo manje glamurozan “standardni” posao, ali ne krije želju da se jednog dana u potpunosti posveti komentiranju CS:GO mečeva. Kako bi to mogao, doduše, treba se prebaciti na engleski jezik:

Kako bih otišao internacionalno moram znati savršeno engleski, stoga sam odlučio napraviti kompletni rebranding sebe te od Pougljenog Mrava postajem Baro Bear, a početkom ožujka trebao bih početi sa streamovima na engleskom. Naravno, primarni cilj tog streama je raditi na svom znanju i tečnosti engleskog jezika, ali tko zna, možda jednog dana prestanem biti poznat kao Baro caster, već postanem Baro streamer.

Ipak, vjerujem kako ćemo Baru castera ipak slušati još neko vrijeme jer kaže kako je iskustvo komentiranja CS:GO LAN turnira nešto što želi doživjeti još mnogo puta.

Ne može svatko biti komentator, ali važno je pokušati

Ako ste nakon ovog teksta dobili neobjašnjivu želju za komentiranjem svog omiljenog esport naslova Renatov savjet je da samo krenete što prije:

Tu se zaista nema što komplicirati, znanje CSa ne mora biti savršeno da bi se počelo komentirati, osobno sam počeo komentirati sa skromnim znanjem o taktikama I igri, no s vremenom se sve nauči, a i nitko tko želi komentirati neće početi s velikim turnirima, nego s nekim manjim online mečevima, tako da nema niti pritiska.

Renato dodaje kako je jedini potencijalni problem za početnike pronaći mečeve koje mogu komentirati. Kako za svaki problem ima rješenje, Renato poziva sve potencijalne castere CS:GO mečeva da snime desetak minuta svog komentiranja i pošalju na facebook stranice CSAdria, a ako uspijete impresionirati možda dobijete i priliku za komentiranje nekog online meča. Nakon toga je zaista sve moguće.

Upravo zbog toga što ne može svatko biti komentator Renato ne vidi previše smisla u nekim konkretnim edukacijama koje su temeljene upravo na castere. Kako kaže, na internetu ima gomila videa koji vam mogu pomoći u početku karijere, a i za početak je najbolje učiti od nekoga tko je već iskusan u poslu, poput sada već rebrandiranog Baro Beara.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Intervju

Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav Disneyjevog kruzera kojim plovi 5500 ljudi

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jednu 10 tjedana dugu rutu, s nama je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Startupi i poslovanje

Počelo je dvojno iskazivanje cijena! Što to znači za internetske trgovine?

Od danas sve internetske trgovine moraju iskazivati dvojne cijene. Iako na prvu zvuči kao nešto lagano za provesti, taj proces može uključivati product managera, dizajnera, backend i front-end programera. Kako se u tome snalaze mikro i mali poduzetnici koji su često "one man band"?

Intervju

“Tata” Angulara o tome što bi danas napravio drugačije i kako instantno ubrzati web aplikacije

Nakon više od 15 godina u Googleu, gdje je inicijalizirao, osmislio i podigao temelje Angulara, jednog od najpoznatijih JavaScript frameworka, a potom usmjerio Googleovu kulturu prema test driven developmentu, Miško Hevery se otisnuo u samostalne vode...

Što ste propustili

Novost

Agency04 postaje Notch!

Jedna od najbrže rastućih IT tvrtki u centralnoj Europi posljednjih godina bilježi rast prihoda od 500 posto, a preko 75 posto projekata radi za strane klijente.

Digitalni mediji

Sretan međunarodni dan podcasta, svima koji slušaju!

Nedavno je, nakon 20 godina zatvora, na slobodu izašao čovjek koji je bio krivo optužen za ubojstvo. Velik dio zasluga za to ide jednom podcastu.

Intervju

Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav Disneyjevog kruzera kojim plovi 5500 ljudi

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jednu 10 tjedana dugu rutu, s nama je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Novost

Počela je crowdfunding kampanja za uvođenje robotike i umjetne inteligencije u škole diljem Hrvatske

Podrškom kampanje “Izgradi Školu budućnosti” svaka peta škola u Hrvatskoj dobit će program robotike, umjetne inteligencije ili Internet of Things.

Intervju

U Hrvatsku je stigla američko-ukrajinska grupa koja iza sebe ima niz proizvoda u glazbenoj, travel i adtech industriji

16 godina, 10+ proizvoda, 5 exita, 145 zaposlenika na tri kontinenta u 12 država. To je u kratkim crtama Postindustria grupa čija se podružnica Sigmoid Lab nedavno otvorila u Hrvatskoj.

Novost

Digital Labin okupio više od 600 digitalnih dizajnera i developera iz cijele Hrvatske

Treće izdanje Digital Labin konferencije dovelo je imena koja govore mnogo više o snazi i važnosti ove samo naizgled male konferencije.