Kako smo iskoristili Kickstarter za plasman Modulosa i što smo iz toga naučili

Kada smo prije gotovo tri godine počeli ozbiljno razmišljati o pretvaranju našeg koncepta - potpuno modularnog radnog stola, u proizvod oko kojega bi gradili tvrtku, odmah smo pomislili kako bi Kickstarter bio idealan za prikupljanje sredstava i plasman na tržište. Naposlijetku, koliko teško može biti postaviti kampanju na neku tamo web stranicu i malo shareati?

Danas, nakon što smo nedavno i (uspješno) završili sa svojom kampanjom – znamo koliko smo u krivu bili. Crowdfunding zahtjeva puno pripreme, živaca i resursa – a kako bi se netko sljedeći tko planira plasirati svoju kampanju mogao pripremiti, odlučili smo podijeliti svoje iskustvo.

Prvi izvor financiranja: Vlastiti džep

Dakle, kao što smo već naveli, naša priča s pokretanjem proizvodnje novog inovativnog proizvoda uz pomoć crowdfundinga počela je prije gotovo tri godine. Tad smo razvili ideju modularnog radnog stola do faze gdje smo znali da je izvediva i da iz nje može nastati proizvod koji može biti zanimljiv tržištu.

Proizvod smo nazvali Modulos, pokazali određenom broju prijatelja i poznanika i dobili izvrsne reakcije, što nas je potaknulo da taj proizvod pretvorimo u stvarni biznis. Za to su nam, naravno, bila potrebna i određena sredstva. Odlučili smo da ne želimo ulaziti u kredite za pokretanje posla, nego ćemo na razvoju raditi postepeno, pritom ulažući vlastitu ušteđevinu, dok ne dođemo do faze kad smo sigurni da imamo proizvod s kojim smo uistinu zadovoljni i koji zadovoljava naše stroge zahtjeve prije nego ga ponudimo na tržištu.

Naravno, znali smo da ovakav princip ulaganja (ograničenih) osobnih sredstava, pomoći od prijatelja i napretka prvenstveno na osnovu ludog entuzijazma ima svoje granice. Prije ili kasnije morat ćemo osigurati neka sredstva kako bi plasirali proizvod na tržište, testirati ga u realnim uvjetima i ostvariti određenu prodaju.

Kickstarter

Kako sam ja osobno dosta pratio razne Kickstarter kampanje, pomislio sam kako nam ta platforma predstavlja izvrsno rješenje za testiranje proizvoda na tržištu, kao i skupljanje inicijalnih sredstava za pokretanje proizvodnje kroz model prednarudžbi. Kickstarter je u to vrijeme bio pun fantastičnih novih proizvoda i ideja (puno je manje sličio Top Shopu nego danas), a kako su te ideje imale iza sebe super priče i/ili super ljude koji su ih pokušavali pokrenuti, postojala je ta neka super energija i količina ljudi koji su bili spremni odvojiti određeni novac kako bi isfinancirali pokretanje proizvodnje nekog proizvoda koji se napokon pojavio kako bi riješio neki njihov problem. Ili je jednostavno baš jako kul.

Ukratko, Kickstarter nam se činio kao komad puzzle koji nam je nedostajao u našem planu, komad koji je jednim udarcem rješavao sve probleme na koje nismo imali odgovora. Na neki način, kasnije se ispostavilo da je to i bio – ali definitivno nije bio ni približno lako rješenje kako smo ga tada zamišljali.

Danas, gotovo tri godine od početka naše priče i nešto više od mjesec dana od završetka naše Kickstarter kampanje, možemo reći da nam se Kickstarter pokazao kao iznimno koristan alat. U našoj kampanji tražili smo 30.000 dolara kako bi mogli početi ozbiljnu proizvodnju Modulosa, a na kraju smo skupili više od 34 tisuće. Reach koji je kampanja donijela je bio nevjerojatan.

Pozitivne reakcije i komentari koji su dolazili diljem svijeta su nam dali energiju da guramo još jače. I to je upravo ono što smo gledali kod tih drugih kampanja na našim početcima i zašto nam se Kickstarter tako svidio.

Ali ono što je jako bitno za znati je: to ne donosi Kickstarter. Načelno, on ne donosi gotovo ništa. Sve ovisi samo i isključivo o vama i koliko ste visibilityja sposobni stvoriti za svoju kampanju. Isto tako, na neke stvari nas nitko nije pripremio. Jedna od najgorih stvari koje shvatite da se mogu dogoditi je povlačenje pledgeova – budite psihički spremni na to. Ne mogu opisati koliko je grozan osjećaj bio kad smo 10 dana prije kraja same kampanje probili cilj, da bi nakon toga (bez ikakvog objašnjenja) neki backeri povukli svoje pledgeove.

No, krenimo od početka.

Priprema same crowdfunding kampanje

Naime, samo pokretanje kampanje na platformi (i nebitno radi li se ovdje o Kickstarteru ili nekoj drugoj platformi) zahtjeva puno resursa i truda. Kod Kickstartera je tu također i činjenica da pokretanje kampanje dozvoljavaju samo za građane ili tvrtke iz određenih zemalja (popis možete pronaći ovdje).

Naravno, to ne znači da ne možete pokrenuti kampanju za proizvod ili ideju iz Hrvatske. Ako znate nekoga iz zemalja gdje je pokretanje dozvoljeno (i toj osobi stvarno vjerujete, kao i ona vama) ta osoba može biti nositelj kampanje umjesto vas, nakon čega će vam jednostavno po (uspješnom) završetku kampanje prebaciti novac na vaš ili na račun vaše tvrtke u Hrvatskoj. Naravno, ovo uključuje i male komplikacije i utrošeno vrijeme kako bi taj priljev novca i opravdali našoj inkvizitivnoj državi – ali realno na koju god platformu se odlučite, morat ćete neko vrijeme posvetiti tom aspektu. Mi smo u SAD-u imali poslovnog partnera s kojim imamo osnovanu američku podružnicu Modulosa, tako da nismo imali problema s tim dijelom.

Jednom kad ste zapravo sigurni da uopće možete napraviti kampanju, vrijeme je da istu i kreirate. To u osnovi uključuje promotivni video, fotografije, tekstove koji opisuju vaš proizvod, ali i priču. Priča je jako bitna – vi tražite ljude da vam doniraju neki iznos ili da kupe vaš proizvod (podrže film, serijal, knjigu), koji još uvijek ne postoji, ali “napravit ćete ga majkemi”. Stoga ne treba čuditi da je ljudima jako bitno tko zapravo stoji iza kampanje, koja je priča iza nje. Zašto vi mislite da je proizvod vrijedan podrške.

Uz priču, spomenuo sam i fotke i video. Vjerujem da mnogi koji žele pokrenuti kampanju nemaju za skupu produkciju, ali ne mogu dovoljno naglasiti koliko su kvalitetne fotke i kvalitetan video bitni. Danas gotovo svaki noviji mobitel ima donekle pristojnu kameru. Nabavite par stolnih lampi, bijelog/crnog/sivog papira za backdrop, malo guglajte “how to take a pro photo using a smartphone and some desk lamps”. Ili još bolje – pitajte frenda koji brije na fotografiju. Svatko ima bar jednog takvog 🙂

Video nemojte raditi predug, idealno je između dvije i tri minute. Jednostavno razmislite koliko bi vi vremena posvetili videu neke kampanje bez da premotavate ili prešaltavate u Facebook tab dok video nastavlja u pozadini. I napišite scenarij. Zatim ga pročitajte 15 puta. Zatim to popravite, jer znate da ne valja. Nemojte ovo odraditi “lako ćemo” sistemom jer uzalud vam je to što imate najbolju ideju na svijetu ako je niste dobro prezentirali. Sve ovo zahtjeva masu truda i vremena – jako to dobro znamo. I nas je iznenadilo. Ali se itekako isplati.

Procjene shipping dateova za rewardove

Ovdje nemamo što puno razglabati – svatko ima svoj specifičan slučaj. Netko ima gotov proizvod, spreman za proizvodnju. Netko samo poluprototip. Netko ništa. Bit je u tome da se ne precijenite i da iskreno komunicirate prema backerima.

Mi nismo htjeli pokretati kampanju dok nismo bili 100% sigurni u svoj proizvod i u mogućnost proizvodnje, dok nismo imali riješene sve faktore. Na osnovu toga smo i postavili ambiciozne procjene vremena isporuke u samoj kampanji. I promašit ćemo ih. Ne puno (pogotovo kad se u obzir uzme nekakvo standardno iskustvo s Kickstarter kampanjama), ali svejedno nismo sretni.

Sve u što smo bili sigurni se pokazalo ne baš toliko sigurnim, stvorilo se tisuću novih situacija i problema. Odjednom su nam se otvorila vrata prema dobavljačima i partnerima do kojih nismo mogli doprijeti prije Kickstartera i PR šušura koji ga je pratio i htjeli smo to iskoristiti kako bi isporučili kupcima još bolji proizvod od obećanoga. Računajte na to. I računajte da isplata novca koji skupite ne ide odmah, nego uračunajte barem 4 tjedna za to.

Promoviranje kampanje

Ne mogu naglasiti koliko je ovo bitan dio crowdfunding kampanje. U biti mogu: POSVETITE PAŽNJU PROMOCIJI! PR JE SVE! MEDIJI SU VAŠI PRIJATELJI! DRUŠTVENE MREŽE!!! PROMO!! SVE!!

Šalu na stranu, morate shvatiti da je vaša kampanja samo jedna od stotina koje se na dan pokrenu. Samo na vašoj platformi. Kickstarter ili Indiegogo neće promovirati vašu kampanju. To je samo i isključivo vaš posao! Napravite pageove i službene accounte na društvenim mrežama mjesecima prije kampanje. Komunicirajte s ljudima.

Pričajte medijima kako imate baš super kul priču i uskoro pokrećete crowdfunding kampanju. Pričajte prijateljima, obitelji, poznanicima. “Usput” spomenite na poslu (ako smijete). Neka se za vas zna i prije nego krenete s kampanjom. Ovo nije bitno samo za kampanju, bitno je za cijelu vašu priču. Dobiti ćete iznimno vrijedan feedback po kojem možete vidjeti komunicirate li dovoljno jasno što želite postići, vidjeti koja pitanja ljudi imaju i što im nije jasno, te na koncu dobiti neku naznaku ima li vaša ideja uopće smisla i vrijedi li u nju ulagati svu tu silu truda (i novca) da napravite dobru kampanju.

Prije same kampanje napravite popis medija kojima ćete se obratiti da vas pomognu promovirati, pripremite PR tekst i kvalitetne fotke i video. Domaći mediji će vas rado popratiti, ukoliko imate kvalitetnu priču. Naravno, strani mediji su sjajni i ako ikako možete doći do objave na nekom od njih (a kod velikih je uistinu teško), dajte sve od sebe da se to i dogodi.

Dogovorite objave koje će biti plasirane na dan početka kampanje i budite spremni uključiti se na komentare na portalima i društvenim mrežama – biti će tu i trollova ali će biti i ljudi koji su odvojili svoje vrijeme da komentiraju vašu ideju. U tom slučaju je pošteno da i vi odvojite vrijeme da im odgovorite na pitanja, zahvalite se na pohvalama, ispravite krive pretpostavke.

Budite spremni provesti enormnu količinu vremena na mailu i društvenim mrežama – vjerujte da ne možete ni zamisliti koliko vam to vremena može oduzeti. Pišite redovne updateove na kampanji, šaljite medijima updateove ako vam ide super, pripremite neke fora informacije koje ćete plasirati tijekom kampanje kroz društvene mreže.

Usto, pripremite se na masu mailova od raznih “agencija” i “stručnjaka” koji će vam ponuditi svoje usluge, jer eto baš svaki od njih je apsolutni leader i drugim kampanjama je donio milijune. Neki od njih će možda i biti ok za vaš specifični slučaj, ali većina nije vrijedna vaše pažnje. Postoje crowdfunding forumi gdje se razmjenjuju informacije o njima, tako da u slučaju da pomislite o angažiranju nekih od njih – obavezno ih guglajte!

I na koncu, ključ uspješne kampanje je i inicijalni priljev pledgeova. Vaša kampanja odmah prvi dan mora imati bar nešto sredstava! Ljudi užasno teško pledgeaju na kampanju uz koju stoji “$0”. Netko će vam reći da je to 10, 20 ili 30% ukupnih sredstava koje tražite – osobno mislim da tu nema strogog pravila. Sve ovisi o specifičnom slučaju. Ali pravilo 3F (“family, friends and fools”) stoji – osigurajte i prije početka kampanje neke pledgeove. Ako imate stvarno super proizvod/ideju/priču, to vam ne bi trebalo biti problem. Tu će vam sasvim sigurno pomoći i raniji angažman na promociji koji je već spomenut.

I za kraj…

Koliko god da je bilo teško, na koncu možemo reći da nam je bilo drago što smo se odlučili na crowdfunding. Uz sam iznos koji smo skupili, tu je i nevjerojatno vrijedan visibility koji je Kickstarter kampanja donijela Modulosu. Popraćeni smo od praktički svih domaćih medija, a nakon što je Mashable objavio priču na naslovnici posjetitelji su počeli dolaziti sa svih strana.

Pojavili su se članci na brojnim svjetskim portalima, kao i brojnim lokalnim diljem svijeta – od SAD-a, preko Japana, pa sve do Rusije. To predstavlja enorman potencijal za daljnji razvoj branda i uistinu se veselimo budućnosti (koliko god sad bili već lagano iscrpljeni nakon kampanje i svega što prati razvoj proizvoda i pokretanje proizvodnje).

Mišljenja sam da je crowdfudning genijalna stvar, ali je daleko od lakog načina ostvarivanja nekakvih financijskih ili promocijskih ciljeva. To je ozbiljan posao, ali i posao koji vam može donijeti puno znanja, iskustva i na koncu povećati šanse da vaša ideja uspije.

ponuda

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Vodič za e-Vozačku da ne čekaš (kao mi) u redu u MUP-u

Sustav e-Vozačka, za predaju zahtjeva za novu vozačku dozvolu putem interneta, radi pristojno, ali i pokazuje da korisničko iskustvo i komunikacija mogu i moraju biti bolji. U suprotnom - šalter!

Tehnologija

Apple je pokazao kako više nema ništa za pokazati – čeka li ga Nokijin scenarij?

Sjednite, djeco, da vam ispričam priču o vremenu prije mog vremena. Bijaše to godina 1998., četvrtaste kutije protetičkih boja vrtjele su Windowse 95 ili 98, bilo je to vrijeme disketa, telefonskih slušalica koje se dižu i dial-up interneta koji puca kada se to dogodi.

Internet marketing

Ella Dvornik i Charles Pearce pokreću platformu za europske influencere – Manijak

Porazgovarala sam s Ellom Dvornik i Charlesom Pearceom o njihovom zajedničkom projektu, platformi za influencere i brendove koji s njima žele surađivati - Manijak.

Što ste propustili

Internet marketing

Poznati su dobitnici najvećeg SoMo Borca do sada

Weekend Media Festival jučer je završio dodjelom SoMo nagrada za najbolje digitalne projekte i kampanje.

Nesortirano

Može li igranje igara od nas napraviti bolje kolege, partnere i prijatelje?

Developer, filmaš i umjetnik Onat Hekimoglu na Weekend Media Festivalu govorio je o temi o kojoj ne slušamo često - ozbiljnim igrama.

Mobilno

Zašto zaključavate kućna vrata, ako nećete zaštititi svoje podatke online?

Na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu od Alana Delića iz Diverta dobili smo pet savjeta o tome kako se zaštititi online.

Startupi i poslovanje

Poznati timovi koji će se na Idea Knockoutu natjecati za mjesto na CES-u

Sve je spremno za ovogodišnji Idea Knockout, a za put u Vegas borit će se 20 timova.

Startupi i poslovanje

Domaća aplikacija Beyond Seen Screen postala ExRey i stigla na Android uređaje

Nakon rebrandinga, Beyond Seen Screen postaje ExRey, a beta verzija aplikacije koja pretvara pasivno gledanje videa u aktivno dostupna je na Google Playu.

Intervju

Splitski Locastic otvoreno o povratku u esport nakon pauze (i naučenih lekcija)

Locastic je mrtav, živio Locastic? Splitska tvrtka iz drugog pokušaja nastoji postati regionalna sila u igri CS:GO.