Mini Seedcamp: Hardver je težak, a opet tako neodoljiv

Mini Seedcamp: Hardver je težak, a opet tako neodoljiv

U sklopu Mini Seedcampa u Ljubljani održao se i panel o hardveru, na kojemu su sudjelovali Aleš Špetič, CubeSensors, Staš Stankovič, Lumu i Marin Medak, Oivo, a vodio ga je Netokracijin Ivan Brezak Brkan.

Marin Medak, Oivo, i Ivan Brezak Brkan, Netokracija (slike: Elvisa Basailovič)
Marin Medak, Oivo, i Ivan Brezak Brkan, Netokracija (slike: Elvisa Basailović)

Dva od tri spomenuta projekta imaju nešto zajedničko – crowdfunding. Dok je Lumu, svjetlomjer za iPhone, zabilježio zamijećen uspjeh, prikupivši više od 244.000 dolara, kampanja za Ovio, punjač za isti mobilni uređaj, još uvijek traje na Kickstarteru. Oni koji prate regionalnu startup scenu znaju da za Sloveniju to nije ništa čudno ­– grupno financiranje i hardver u ovoj zemlji vole se javno, a zajedno su do sada skupili više od milijun eura.

Primamljivo to zvuči, no razlike između hardverskih i softverskih startupa su značajne. O razmišljanju Aleša Špetiča više smo čuli na konferenciji Shift, a i sada je istaknuo ono ključno: softver se može lako nadograditi, popraviti greške, a kod hardvera je to znatno teže, nekad i nemoguće, stoga sve mora biti dobro testirano prije no što se krene u prodaju.

Testiranje je iznimno bitno prije puštanja proizvoda u prodaju, kaže Aleš Špetič.
Testiranje je iznimno bitno prije puštanja proizvoda u prodaju, kaže Aleš Špetič.

Potegnulo se i pitanje o samom crowdfundingu, odnosno koliko je ono danas bitno u razvoju hardverskih projekta. Staš je naveo da bi bez ovog načina financiranja njihove ambicije možda bile niže – ostale bi tek samo na prototipu ili pokušaju prodaje. Marin je naveo kako su platforme poput Kickstartera odlične za provjeru reakcije tržišta te za inicijalno financiranje – ako nema osoba koje bi podržale projekt, znači da nešto treba promijeniti.

Aleš je naveo da se putem crowdfundinga dolazi do early adoptera, koji ipak ne daju informacije o stvarnom tržištu. Spomenuo je i negativne strane platformi, poput visokih naknada, te naveo kako sama kampanja ne garantira povećanu vidljivost proizvoda – oko toga se tim ipak treba dodatno potruditi.

Staš Stankovič nije siguran bi li Lumu postigao isti uspjeh da nije bilo grupnog financiranja.
Staš Stankovič nije siguran bi li Lumu postigao isti uspjeh da nije bilo grupnog financiranja.

Vrijeme je za akvizicije hardverskih startupa

Troškovi kreiranja hardverskog startupa u pravilu su veći od kreiranja softverskog, ali se u posljednje vrijeme sve više smanjuju. Aleš očekuje i sve veći broj takvih projekata, a zanimljivo će biti vidjeti kako će velike tvrtke početi akvizirati i hardver, baš kao što su posljednje desetljeće radili sa softverom. To je već i počelo – sjetimo se samo Nesta ili Oculus Rifta. Također, u hardverskom svijetu izuzetno je bitno i, osim investicije, imati i ulagača koji razumije hardver – probleme koje on nosi sa sobom, dobavljače, tržište…

Sugovornici su se složili da bi sve bilo jednostavnije i da su proizvođači locirani u Europi ili SAD-u – zbog udaljenosti, jezika i kulturalne razlike, logistika je otežana. No, CubeSensors se proizvodi većim dijelom u Sloveniji, jer su troškovi putovanja do tvornice znatno manji. Također, može se i lakše pregovarati s tvornicama – količine koje su potrebne za Aziju su beznačajne, ali u Europi već mogu utjecati na krajnju cijenu. No, nije ni tu jednostavno – potrebno je i same proizvođače dobro upoznati sa specifičnostima proizvoda i onime što se zapravo želi postići.

No, to je sve dio čari kreiranja hardverskog startupa.

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako sam od osobe koja regrutira programere sama postala programerka?

Prije otprilike godinu dana intenzivno sam guglala “kako postati (samouki) developer”. Danas sam u situaciji da sama pišem o tome. Iako je svačije iskustvo drugačije, nadam se da će ono što sam putem naučila biti korisno i inspirativno svima koji koketiraju s programiranjem i razmišljaju o karijeri u IT-u.

Intervju

Good Game Nikole Stolnika osigurao 2,2 milijuna kuna, među investitorima Sacha Dragić, Ivan Klarić i Bruno Kovačić

Esport organizacija Good Game nedavno je osigurala svoju prvu veliku investiciju od 300 tisuća eura, na krilima grupe investitora koja uključuje Ivana Klarića, Brunu Kovačića i Sachu Dragića.

Društvene mreže

Filip Zavadlav: Kako je ubojica podrškom na online mrežama postao simbol borbe za pravdu?

Uspoređuju ga s Jokerom i Punisherom, prozivaju ga herojem, a ne ubojicom. Priča o Filipu Zavadlavi, 25-godišnjaku koji je počinio trostruko ubojstvo u Splitu, puni sve medije već nekoliko dana. Ali i društvene mreže.

Što ste propustili

Intervju

Hrvatski studio Tanais Games usred razvoja igre Saint Kotar rebrandirao se u Red Martyr Entertainment

Razviti igru u Hrvatskoj samo po sebi je teško, ali napraviti potpun rebrend studija usred razvoja posve je nov izazov.

Kultura 2.0

Sextortion mailovi kruže Hrvatskom: Ucjenjivač je već ugrabio 49 tisuća kuna

Nacionalni CERT (eng. Computer Emergency Response Team) danas je zabilježio povećani broj lažnih ucjenjivačkih poruka kojima napadač pokušava iznuditi novčanu dobit od žrtve, a prema posljednjim informacijama na račun je stiglo najmanje sedam uplata od po 7 tisuća kuna.

Startupi i poslovanje

Porezna prognoza za freelancere: Strože kontrole, nove minimalne plaće, zdravstveno…

Godina iza nas započela je pretežno vedrom prognozom, no s izmjenama Općeg poreznog zakona vrijeme se krajem 2020. značajno pogoršalo za nezavisne izvođače te mikro i male poduzetnike. Što nas još čeka u novoj (fiskalnoj) godini?

Društvene mreže

Nana Nadarević, Mija Dropuljić, Natko Beck: Influenceri koji zdravlje – a možda i život – znače

Razgovarala sam s tri influencera, Nanom Nadarević, Mijom Dropuljić i Natkom Beckom, koji su svoj utjecaj iskoristili za poticanje važnih tema - od podizanja svijesti o uznemiravanju do boljeg komuniciranja u zdravstvu.

Kultura 2.0

Ne smijemo dozvoliti da nam se djeca pogube u virtualnoj stvarnosti igara

Prije nekoliko godina dala sam intervju za Netokraciju na temu virtualne (VR) i proširene stvarnosti (AR). Koju sam tada vrlo naivno zagovarala. Sad ju više ne zagovaram. Dapače, povlačim se iz profesionalnog djelovanja u polju digitalnih medija i filma. Ali prije nego se povučem, želim opozvati svoje previše olako dane osvrte.

Intervju

Good Game Nikole Stolnika osigurao 2,2 milijuna kuna, među investitorima Sacha Dragić, Ivan Klarić i Bruno Kovačić

Esport organizacija Good Game nedavno je osigurala svoju prvu veliku investiciju od 300 tisuća eura, na krilima grupe investitora koja uključuje Ivana Klarića, Brunu Kovačića i Sachu Dragića.