Kako je nastao prvi kolektivni ugovor u gaming industriji u Hrvatskoj?

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

Kako je nastao prvi kolektivni ugovor u gaming industriji u Hrvatskoj?

Potpisivanjem prvog kolektivnog ugovora hrvatske gaming industrije, Gamechuck tim je ostvario mirniji san, a prema nekima i "vrli novi svijet".

Kolektivnim ugovorom između Gamechucka i Novog sindikata napravio se veliki iskorak u hrvatskoj gaming industriji po pitanju prava i zaštite radnika. Donio je ovom indie game dev timu različite nove pogodnosti koje nisu baš svakidašnjica u gaming industriji. Inače industrija poznatija kao ona s problemima nebrige o pravima radnika, a ne obratno.

Kolektivni ugovor za radnike Gamechucka tako je, između ostalog, skratio radno vrijeme s 8 sati dnevno na 6 sati i 45 minuta dnevno, od kojih je 45 minuta obavezna pauza. Nadalje, povećan je broj slobodnih dana za godišnji odmor na minimalno 24, uvedena je bolja kontrola nad autorskim pravima i uplata u treći mirovinski stup.

Plaće su transparentne, a Gamechuck se obvezuje podnositi radnicima izvješće o poslovanju s financijskim podatcima svaka tri mjeseca. Radnici također imaju pravo na 10% udjela u dobiti poduzeća krajem godine.

No, do tih lijepih benefita nisu došli u par dana, trebalo je za sve to i par mjeseci pripreme. Detalje o procesu sklapanja ugovora zato smo potražili kod Igora Gajića, marketing & community managera u Gamechucku.

Potpisivanje ugovora između Gamechucka i Novog sindikata.

Zašto se Gamechuck odlučio na ovaj potez?

Iz više razloga, ističe Igor. Primarni razlog bio je što su htjeli formalno riješiti prava radnika u Gamechucku:

I sad netko blizak Gamechucku može reći, “ali vama je super tamo”… I ne bi bio u krivu. Međutim, to ne znači da će zauvijek biti tako.

Kako raste, tvrtka se mijenja i mislimo da je rješavanje kolektivnog ugovora jedini način za sprječavanje potencijalne eksploatacije bilo koga u tvrtki, iako osobno čvrsto vjerujem da se to neće tako skoro dogoditi.

Drugi razlog pronašli su u motivaciji da postanu prvi u gaming industriji na području Republike Hrvatske koji je sklopio ovakav tip ugovora. Oni se za mali broj stručnjaka na domaćem tržištu natječu ne samo s game dev studijima već i s IT tvrtkama općenito, a ovim potezom definitivno se ističu.

Igor priznaje kako je treći razlog osobne prirode – prepoznali su jedinstvenu priliku da nauče nešto novo:

Prvenstveno sam naučio nove terminologije, više znam o radnom pravu, ali prvenstveno da se za svoja prava moraš boriti.

Zašto je sindikalizam problematičan u Hrvatskoj?

Kako se Igor prije nikada nije susretao sa sindikatima niti je poznavao ikoga da je član sindikata, tako priznaje da je sindikate doživljavao u blago negativnom kontekstu:

Znate one priče; ovaj je predsjednik tog i tog sindikata dobiva ogromnu plaću; tu i tamo se dogodi neki prosvjedić, a radnici naposljetku svejedno izvise. Standardna priča u Hrvatskoj.

Ipak, stvari nisu toliko jednostavne kada se počneš kretati u tim krugovima jer uvijek postoje dvije strane, a to su sindikat i poslodavac. Posebno naglašava kako je problem s hrvatskim sindikatima što je u njima pristuno previše korupcije. Klasičnu situaciju objašnjava nam na primjeru:

Radnici žele uvećanje plaće 5%, poslodavac kaže, e ne može. Sindikat prvo pokuša doći do traženog na miran način, a ako ni to ne upali, krene štrajk. Dođe do sastanka predstavnika sindikata, sindikalnog povjerenika tvrtke i poslodavca tvrtke, na kojemu poslodavac sindikalnog povjerenika podmaže većom plaćom, šunkicom i kobasicama, do povećanja plaće kolektiva ne dođe i priča je gotova.

Kako je izgledao iscrpan i dugačak proces?

Igor se nikada ranije nije susreo s bilo čim sličnim zbog čega ističe kako je cijeli proces bio izazovan i interesantan, ističe:

Kolegica Lucija Pilić i ja zajedno smo radili na Ugovoru, a od Novog Sindikata smo dobili predložak Kolektivnog Ugovora prema kojemu smo slagali vlastiti.

Sami proces je trajao više mjeseci. Nakon što je završen prvi nacrt ugovora, s Novim Sindikatom imali su sastanke na tjednoj bazi gdje su prolazili članak po članak i stavak po stavak kako bi provjerili je li sve napisano prema zakonu, odnosno može li biti sastavni dio Kolektivnog Ugovora.

Bio je to naporan i dugačak proces, dodaje Igor, ali tijekom njega se štošta nauči. Pogotovo na izazovnim dijelovima, kako pojašnjava:

Najveći izazov za Kolektivni Ugovor Gamechucka bila je regulacija autorskih prava, što je komponenta s kojom se i Novi Sindikat u ovom obliku još nije susreo. S obzirom na kompleksnost, u jednom smo trenutku željeli odustati i autorska prava urediti u aneksu Ugovora, međutim Novi Sindikat je bio uporan jer su bili sigurni da se to u nekom obliku može ukomponirati u Ugovor.

Igor ovdje govori o autorskim pravima radnika na njihova djela poput crteža, tekst ali i koda. Isti se smatraju njihovim autorskim djelima, a oni daju tvrtki na odobrenje iskorištavanje autorskih prava u točno određenom projektu ili projektima. U tom slučaju, tvrtka je nositelj isključivog prava autorskog djela i to sve dok postoji tržišna valorizacija djela ili strateški plan tvrtke o tržišnoj valorizaciji djela:

Što to znači? Bude li kojim slučajem projekt otkazan, ili tvrka taj projekt (ili projekte) odluči povući s tržišta, tvrtka autorsko djelo iskorištava u periodu od 30 dana, nakon čega se autorska prava u potpunosti vraćaju autoru.

“…gajimo nadu kako ćemo svojim entuzijazmom privući i ostale.”

Igor ima samo riječi hvale za Novi sindikat koji im je pomogao, u suštini, oko svega:

Bili su vrlo susretljivi i strpljivi za naše želje, ideje i prohtjeve, a ako su se koplja lomila oko nekog članka, taj je problem riješio još jedan sastanak.

Posebno ističe kako su cijelom procesu pristupili otvorenog uma što im je bilo posebno drago s obzirom na to kako je jedan od ciljeva bio napraviti nešto što nitko u hrvatskoj gaming industriji nije napravio:

Obje strane je gurala ta misao vodilja; da u tome budemo prvi, pri čemu gajimo nadu kako ćemo svojim entuzijazmom privući i ostale.

Tijekom sklapanja ugovora, Igor je formalno preuzeo ulogu sindikalnog povjerenika, a zajedno s Lucijom Pilić radio je na svim ključnim dijelovima dokumenta:

Sve u svemu, suradnja s Novim Sindikatom bila je besprijekorna, i ovim se putem još jednom želim zahvaliti glavnom tajniku sindikata, gospodinu Kišu i pravnoj savjetnici sindikata, gospođi Gaće, što su imali strpljenja za naše ideje i želje.

Što savjetuju drugima?

Igor ističe kako su dobili zanimljiv komentar na njihov ugovor – da je to što rade “vrli novi svijet”. Sindikaliziranje u gaming industriji je donedavno bio strani pojam, no kako su se počeli pojavljivati problemi u industriji (prekovremeni, mobing…), tako su se radnici u SAD-u i drugim zemljama počeli sindikalizirati. Ponajprije kada su u pitanju pisci, ali i radnici na drugim radnim mjestima:

Stalni prekovremeni i oduzimanje prava nikako ne bi smjeli biti “standardna” pojava na koju bi se radnici u ovom sektoru IT-ja trebali naviknuti. Imaš svoja prava i apsolutno imaš pravo na svoja prava.

Stoga, smatrate li da ste na poslu na bilo koji način zakinuti, ili jednostavno vjerujete da bi kolektivni ugovor bio dobro rješenje za tvrtku u kojoj radite, Igor poziva da se javite na mail: igor.gajic@game-chuck.com.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Intervju

Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav Disneyjevog kruzera kojim plovi 5500 ljudi

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jednu 10 tjedana dugu rutu, s nama je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Startupi i poslovanje

Počelo je dvojno iskazivanje cijena! Što to znači za internetske trgovine?

Od danas sve internetske trgovine moraju iskazivati dvojne cijene. Iako na prvu zvuči kao nešto lagano za provesti, taj proces može uključivati product managera, dizajnera, backend i front-end programera. Kako se u tome snalaze mikro i mali poduzetnici koji su često "one man band"?

Intervju

“Tata” Angulara o tome što bi danas napravio drugačije i kako instantno ubrzati web aplikacije

Nakon više od 15 godina u Googleu, gdje je inicijalizirao, osmislio i podigao temelje Angulara, jednog od najpoznatijih JavaScript frameworka, a potom usmjerio Googleovu kulturu prema test driven developmentu, Miško Hevery se otisnuo u samostalne vode...

Što ste propustili

Novost

Agency04 postaje Notch!

Jedna od najbrže rastućih IT tvrtki u centralnoj Europi posljednjih godina bilježi rast prihoda od 500 posto, a preko 75 posto projekata radi za strane klijente.

Digitalni mediji

Sretan međunarodni dan podcasta, svima koji slušaju!

Nedavno je, nakon 20 godina zatvora, na slobodu izašao čovjek koji je bio krivo optužen za ubojstvo. Velik dio zasluga za to ide jednom podcastu.

Intervju

Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav Disneyjevog kruzera kojim plovi 5500 ljudi

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jednu 10 tjedana dugu rutu, s nama je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Novost

Počela je crowdfunding kampanja za uvođenje robotike i umjetne inteligencije u škole diljem Hrvatske

Podrškom kampanje “Izgradi Školu budućnosti” svaka peta škola u Hrvatskoj dobit će program robotike, umjetne inteligencije ili Internet of Things.

Tehnologija

U Hrvatsku je stigla američko-ukrajinska grupa koja iza sebe ima niz proizvoda u glazbenoj, travel i adtech industriji

16 godina, 10+ proizvoda, 5 exita, 145 zaposlenika na tri kontinenta u 12 država. To je u kratkim crtama Postindustria grupa čija se podružnica Sigmoid Lab nedavno otvorila u Hrvatskoj.

Novost

Digital Labin okupio više od 600 digitalnih dizajnera i developera iz cijele Hrvatske

Treće izdanje Digital Labin konferencije dovelo je imena koja govore mnogo više o snazi i važnosti ove samo naizgled male konferencije.