Koalicija protiv Applea! Basecamp, Spotify i Epic Games udružili snage za pravednu tržišnu utakmicu

Hoćete li ući u koaliciju protiv Applea uz vodeće tech tvrtke poput Basecampa, Spotifya i Epic Gamesa?

Sredinom osmog mjeseca upitali smo se: Može li tvorac najpopularnije igre današnjice razbiti duopol Apple i Google trgovina? Čini se da smo dobili odgovor.

Sjećate se možda kako je Epic Games, tvorac Fortnitea, prošli mjesec napunio naslovnice tehnoloških medija? Mučkim potezom Epic Games zaradio je pozornost zaobilazeći poreze Google Playa i App Storea za mikrotransakcije unutar svoje planetarne gaming uspješnice, a čim su shvatili, Apple i Google su Fortnite sa svojih app trgovina i uklonili.

Epicova taktika tada se činila nepromišljena, ali uskoro smo saznali da je itekako pomno isplanirana. Epic Games je isti dan priložio tužbu o nepravednoj tržišnoj utakmici protiv obje korporacije, razrađenu na 150 stranica.

U podcastu krajem 8. mjeseca pitali smo se može li tvrtka vrijedna skoro 17 milijardi dolara napokon učiniti nešto da se promjene okolnosti za sve koji razvijaju i objavljuju svoje aplikacije na Apple i Google trgovinama… čini se da je Epicov potez bio kap koja je uistinu prelila čašu mnogih.

Mjesec dana nakon, Epic Games, Basecamp, Spotify, ProtonMail, Deezer i Blix između ostalih osnivaju Coalition for App Fairness! Na stranicama koalicije stoji da primaju “tvrtke bilo koje veličine, iz bilo koje industrije, koje su predane zaštiti izbora potrošača, poticanju konkurencije i stvaranju jednakih uvjeta za sve programere aplikacija i igara na globalnoj razini.”

Koalicija koja može preokrenuti stvari?

Epic Games, vlasnik Tindera – Match Group i Spotify, jedni su od glavnih osnivača koalicije kojom se Apple konačno želi pritisnuti da promjeni trenutne prakse i uvjete za developere aplikacija. Okupljenim tvrtkama cilj je utjecati na Apple da smanji proviziju koju uzima od developera, a koja trenutno iznosi 30%, ali i da se stane na kraj monopolističkim praksama općenito.

Ovim ujedinjenim izlaskom pred javnost, tvrtke poput Spotifya i Basecampa žele ispraviti tržišnu utakmicu u kojoj sudac i sudi i igra. Predugo su igrali po Appleovim pravilima jer ga nitko nije mogao dotaknuti. Kako je u podcastu komentirao Tomislav Gojević iz Fury Studios:

Ako Epic Games, kao dovoljno velika tvrtka koja može voditi borbu s tech gigantima, uspije natjerati Apple i Google da smanje svoj udio, to će Epicu povećati prihode, ali i svim drugim tvrtkama koje izdaju igre ili aplikacije – to je za nas samo plus.

Iako iz kolacije tvrde da ovo nije odgovor na incident koji se odvio nedavno vezano uz Fortnite, nije teško povezati da je upravo to pokrenulo razgovore među osnivačima okupljenih tvrtki da napokon istupe.

Naime, Epic borbu s Googleom i Appleom oko provizije njihovih trgovina vodi već dvije godine. Međutim, ima tvrtki koje su u tome još duže od njih. Jedan od glavnih je spomenuti Spotify koji je unazad pet i više godina podnio EU nekoliko antitrust tužbi protiv Applea. Iako su u pozadini vodili borbu, mogli su nešto bezbolnije zaobići poreze za pretplatu nego što je Fortnite mogao za mikrotransakcije pa je poslovanje teklo neometano.

Nažalost, ne mogu svi zaobići Apple tako lako, mnogi jednostavno nemaju izlaza nego plaćati… ili ne biti dostupni korisnicima Apple uređaja. I ne, nemojte tu reći “pa to je njihov sustav”… Da, to je njihov sustav koji je tako zanimljiv zbog niza aplikacija koje korisnici mogu koristiti na tim uređajima.

Zašto je Apple bad guy

Osim značajnih 30%, problem je tim veći što se provizija obračunava za sam iznos aplikacije, ako se ona plaća, ali i za svaku mikrotransakciju unutar aplikacije! No, osim provizije, velik trn u oku mnogih razvojnih tvrtki je i nepravedna prednost koju Appleove aplikacije i usluge imaju pred tuđima. Konkurencija se slabo može nositi s Apple Music, Apple Podcasts i Apple Arcade servisima na App Storeu koji je – Appleov.

Možda se pitate zašto su se samo okomili na Apple? Apple je mnogo veći problem od Googlea iz jednog osnovnog razloga. Ne postoji način da netko tko je razvio aplikaciju za iOS istu ponudi svojim Apple korisnicima osim putem App Storea.

Dok Google nudi opciju instalacije aplikacija iz third-party izvora (aplikacije se mogu preuzeti od bilo kuda, ne moraju nužno samo s Googleove trgovine), Apple ne nudi nikakvu opciju korisnicima. Osim toga, za Android Google Play Store nije jedina trgovina, tu je i Samsungov Galaxy Store, tako da korisnici mogu birati, isto kao i tvrtke, gdje im je najisplativije objaviti aplikaciju.

Međutim, Apple u svom slučaju bezbrižno uživa App Store monopol.

Manji porezi za Amazon, ali ne i za ekipu

Najzanimljiviji detalji u svakoj pravnoj priči su oni koji prođu ispod radara. U ovoj priči to je povlašteni položaj koji odnedavno uživa Amazon. Tiho, tiše, u vrijeme najveće korona panike, Apple i Amazon su potpisali značaj dogovor o suradnji. Unatoč Appleovom uvjetu da se sva digitalna dobra moraju kupiti putem njihovih sustava plaćanja, odjednom se u travnju na Amazon Prime Video iOS aplikaciji ukazao gumb koji je vodio na eksterni sustav za iznajmljivanje i kupnju filmova.

Odjednom imamo iznimku.

Novinari koji su usko pratili ovu vijest shvatili su neke nelogičnosti u tome kako se Apple izvlačio, a koji se izjasnio da je takva vrsta suradnji već duže vrijeme aktivna i specifična za premium video pretplate. Ukratko, otkrilo se da je Amazon imao neku vrstu “moći u pregovaranju”: Apple ima očite pretenzije da privuče što više premium video servisa na vlastiti Apple TV, a Amazon da plati manje para, zaključni dogovor: gumb na vanjsku trgovinu za Amazon, a dio prihoda od novih Prime pretplatnika za Apple.

Ako vam 30% nije dovoljno već iscrpilo i zadnju kap tolerancije prema Appleovim praksama, nadam se da ovakve makinacije hoće. Ulazite u koaliciju?

Komentari

  1. ludi panj

    ludi panj

    24. 09. 2020. u 9:20 pm Odgovori

    naravno da ne ulazimo u koaliciju,
    nitko se ne bori za developere, to je samo prividna slučajnost
    svi gledaju da povecaju svoj profit, a drugoj strani smanje marže
    nikad se kapitalizam nije borio za onog najnižeg šljakera, u ovom slucaju developera
    nebudi naivna.

    • Ana Marija Kostanić

      Ana Marija Kostanić

      25. 09. 2020. u 9:18 am Odgovori

      Da, kapitalizam je zeznuta stvar. Ali mislim da si možda promašio poantu – ili nisi pročitao? Koalicija je za tvrtke, ne individualne developere. Ako postoji neka developerska tvrtka koja ne želi za sebe zadržati više profita tako što će se izboriti za manje provizije… onda ne znam što im je u interesu. Naravno, druga strana priče je koliko će se višak za koji se izbore preliti na same developere u tvrtkama.

      • ludi panj

        ludi panj

        27. 09. 2020. u 2:10 pm Odgovori

        koga briga za tvrtke i njihove dionicare, neka se grizu međusobno
        poanta je da šljakeri koji rade za obje strane nemaju ništa od toga,
        a oni su 99.99% zaposlenika.

  2. Jole

    Jole

    28. 09. 2020. u 3:00 am Odgovori

    Iznimno mi je drago da je doslo do toga. Do prije par godina se podrzavalo Google, Facebook, Amazon, Apple i Microsoft.

    I sad svaka od tih firmi ima monopol u svojem podrucju. Kroz vrijeme ce biti sve teze i teze razbiti taj monopol.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Mobilno

George je nova bankarska aplikacija od Erstea – za račune u svim bankama?

Iako će Erste službeno predstaviti George tijekom tjedna, već danas otkrivamo kako će nova aplikacija (Da!) biti zamjena ne samo za Erste mBanking nego potencijalno i za druge banke koje koristite!

Startupi i poslovanje

Web stranice javnih tijela od 23.9. moraju biti pristupačne: Kako se tijela, agencije, dizajneri i developeri mogu prilagoditi?

Informacije od javnog značaja koje objavljuju javna tijela na svojim web stranicama i aplikacijama moraju biti pristupačne svima - o tome više nema rasprave. Što vas očekuje ako je pristupačnost sljedeći korak i za vas? Hrvatska agencija Neuralab dizajnirala je po novim standardima web Hrvatske banke za obnovu i razvitak - evo što su oboje naučili u procesu.

Tehnologija

Kako dobiti najbolju moguću kvalitetu slike na Zoomu, Meetu, Skypeu?

2020. je godina prijenosa uživo! A ako još uvijek ne znate što i kako raditi, ne brinite: stiže pomoć!

Što ste propustili

Društvene mreže

Kako je bilo biti Pipi usred “hajke” na brend, otkriva CM godine – Antea Franjić!

Antea ni ne pokušava pričati o broju mjehurića u bočici Pipija, ni koliko je narančasta njihova narančada, ali zato zna uzburkati online vode. Što se krije iza dovitljivog upravljanja društvenim mrežama koje joj je osvojilo nagradu za CM-a godine?

Tehnologija

Evo kako su Combisova cloud rješenja omogućila Rimac Automobilima da nastave razvijati C_Two i od kuće

Mislim da vam ni ne moramo govoriti koliko je dizajniranje automobila zahtjevan posao, ali što se dogodi kada ne možete do svog računala u uredu, a razvijate modele veličine desetak gigabajta?

Startupi i poslovanje

Lora Pleško: Kako voditi tim i tvrtku u doba krize?

Lora Pleško je CEO Mašinerije, tvrtke za razvoj mobilnih aplikacija i web rješenja. Ususret Ladies of New Business konferenciji Lora nam je prenijela iskustva o slaganju internih procesa za vrijeme remote rada.

Intervju

Stručnjaci: Zbog “pada” Štita privatnosti razmislite hoćete li koristiti američke servise kao što je Mailchimp 

Dok se čeka razjašnjenje odnosa između SAD-a i EU u kontekstu prijenosa podataka, tvrtke koje prenose podatke van Europske unije moraju dokazati da su poduzele dovoljne mjere zaštite. Konzultantica za zaštitu podataka, Vlatka Vuković, smatra da su pojedini servisi prešutjeli bitne informacije.

Kultura 2.0

S nagradom Europske komisije u ruci e-Škole nastavljaju digitalizirati 1317 škola u Hrvatskoj

Nagrađen i od Europske komisije CARNET-ov projekt e-Škole dokazao je kako je Hrvatska na dobrom putu da "odgoji" digitalno zrele škole. Što se sve događa u pozadini pripreme i realizacije takvog velikog projekta, u doba krize, saznali smo.

Intervju

Ovako izgleda Nanobitov proces razvoja igara koje svakodnevno igraju stotine tisuća ljudi

Hollywood Story i My Story jednostavno je igrati, ali koliko je jednostavno - ili komplicirano - napraviti uspješne 'casual' igre?