Indiegogo: Zašto je Hrvatska izbrisana i kako će to utjecati na domaće projekte?

Indienogo – kako će izuzimanje Hrvatske s ove platforme utjecati na domaće projekte?

Indiegogo više nije službeno podržan u Hrvatskoj, što znači da ne možete više na njega postavljati kampanje ako ste tvrtka registrirana u Lijepoj našoj. Istražili smo kako je do toga došlo, a i kako će to utjecati na domaće projekte koji platformu aktivno koriste.

Ako ste firma koja nastoji do financija doći pomoću crowdfundinga iliti grupnog financiranja, velike su šanse da ste dobro upoznati s platformom Indiegogo. Osnovana još 2008., ova stranica bila je dom nekima od najzanimljivijih projekata crowdfunding povijesti, kao što su Hour of Code, Flow Hive i Ubuntu Edge, ali i domaći MakerPhone, MakerBuino, društvena igra Strašne žene i film Ostaše.

Upravo je Indiegogo bio omiljen kod domaćih poduzetnika jer, za razliku od Kickstartera, nije izostavljao Hrvatsku. Putem Indiegogo platforme mogli ste pokrenuti financiranje za svoj projekt kao tvrtka registrirana u Hrvatskoj, i potom realizirati financije bez problema. Ovo je radilo vrlo dobro dok prije nekoliko dana Indiegogo nije prekrižio Hrvatsku s liste dostupnih zemalja, kao da nikada na njoj nije bilo hrvatskih projekata.

Kako bih dobio više informacija, razgovarao sam s Hrvojem Jurićem, avanturistom koji je nedavno završio put oko svijeta na elektrificiranom biciklu i pritom skupljao novac za potrebite obitelji putem ove platforme, i Albertom Gajšakom. Albert je poznat kao jedna od mladih nada domaćeg poduzetništva, ali i kao osoba koja je Indiegogo koristila za plasman svojih prvih proizvoda.

Bez Indieja, Albert razmatra otvaranje poslovnice u SAD-u

Kampanja Albertovog CircuitMessa za MAKERphone na konkurentskom Kickstarteru je jednostavno eksplodirala, ali Albert mi kaže kako su u CircuitMessu Indiegogo koristili posebno zbog njihove InDemand usluge koja olakšava razvoj poslovanja kada jednom uspijete u crowdfundingu. Albert kaže i kako za njih ovo neće predstavljati previše problema, ali svakako vide izazove kod drugih projekata koji će mnogo teže doći do financija nego što je to bilo moguće dok je Hrvatska bila na listi jedne od najpoznatijih crowdfunding platformi.

Albert kaže kako će se CircuitMess i u slučaju Indiegogoa sigurno koristiti uslugama posrednika iz SAD-a, kao što su radili sa Kickstarterom, a možda otvore i tvrtku ondje samo zbog crowdfundinga. Dodaje kako im je Kickstarter i dalje “glavna” platforma, unatoč otežanom načinu prikupljanja financija preko posrednika, dok je Indiegogo alternativa. Ipak, čini se kako domaće firme neće više moći iskoristiti ovu alternativu ako se ne budu okrenuli nešto kreativnijim postupcima.

Ni Kickstarter ni Indiegogo nisu nešto što će vam u tren oka donijeti tisuće dolara, već se radi o platformama koje vam pomažu da prikupite novce i ljude koje ste već informirali. Ako se aktivno ne promovirate, neće vam nijedna platforma biti od mnogo pomoći.

Hrvoje je svoju kampanju spasio brzom reakcijom

Druga strana medalje, ona koja nema toliko veze s tehnologijom, je ona koju živi Hrvoje Jurić. Nakon putovanja oko svijeta uspio je skupiti više od 30 tisuća kuna za obitelji kojima je pomoć potrebna, a Indiegogo je napustio Hrvatsku baš usred Hrvojevog korištenja platforme. Kako kaže, u jednom trenutku se činilo kao da je izgledna situacija ona najcrnja – vraćanje novca svima koji su donirali.

Srećom, Hrvoje nije morao vratiti novce, već se sjetio “preseliti” financije na drugi račun i pomoću njih krenuti u kupnju potrepština obiteljima diljem Hrvatske, ali ova situacija pokazuje koliko je ozbiljno i ponekad opasno osloniti se samo na crowdfunding platformu kako biste realizirali svoj projekt. Hrvoje pojašnjava:

Nakon nekih 47 dana počeo sam dobivati obavijesti od strane Indiegogo tima da bih trebao upisati podatke banke zbog uplate prikupljenih sredstava nakon završetka kampanje. Kako sam već prilikom pokretanja kampanje naveo sve podatke, pa tako i one za isplatu sredstava, nije mi bilo jasno o čemu se radi. Pokušao sam nekoliko puta
ponovno upisati podatke banke, ali stanje se nije promijenilo. Tada sam dobio obavijest da provjerim nalazi li se adresa mog prebivalšta, tj. banke u zemlji koja je podržana od strane Indiegogo platforme. Nažalost, zbog nekog razloga Hrvatska se više nije nalazila na toj listi.

Hrvoje dodaje kako se uspio na vrijeme prilagoditi i uz pomoć prijateljice s adresom u Njemačkoj “doskočiti” ovom problemu prebacivanjem novca od kampanje na njezin račun. Da se nije snašao na ovaj način, priča Hrvoje, sav novac bi se sigurno vratio na račune osoba koje su ga uplatile.

Ipak, postavlja se pitanje zašto se ovo dogodilo? Zašto bi Indiegogo kao jedna od vodećih crowdfunding platformi samo tako, odjednom, izbacio Hrvatsku iz svoje ponude?

Nakon putovanja oko svijeta Hrvoje je uspio skupiti više od 30 tisuća kuna za obitelji kojima je pomoć potrebna, a Indiegogo je napustio Hrvatsku baš usred Hrvojevog korištenja platforme.

Zašto nas je Indiegogo izbrisao?

Hrvoje razloge pronalazi u Hrvatskoj, odnosno u našem poreznom sustavu koji do sada nije gledao na Indiegogo.

Naime, nakon uplate iznosa s prve kampanje, koju sam pokrenuo 2017. godine nisam imao nikakva potraživanja od strane porezne uprave. Ali neki poznanici su imali problema s pravdanjem sredstava koja su primili na svoj račun. Siguran sam da su neki od pokretača kampanje imali upite o tom problemu prema Indiegogo timu pa postoji mogućnost da je to jedan od razloga uklanjanja Hrvatske s popisa zemalja koje mogu sudjelovati u kampanjama.

Sam Indiegogo na svojim stranicama ističe kako je njihov payment processor razlog neuvrštavanja određene države. Njihov servis za plaćanje je Stripe, a ako on ne podržava isplate prema određenim državama – piši propalo?

Možda nećete biti u mogućnosti napraviti kampanju jer država koju ste odabrali nije podržana od našeg servisa za procesiranje plaćanja, Stripea.

Ipak, Indiegogo i Stripe ne surađuju od jučer, točnije, odabrani su Indiegogo partner od 2015. godine. Kako je onda Hrvatska prije bila podržana, a sad ne – pitate se? Za to vrijeme, države koje ni tada Stripe nije podržavao, među njima i Hrvatska, mogle su svejedno otvoriti i zaključiti kampanju na Indiegogou jer je Indiegogo za takve podržavao međunarodne transakcije. No, čini se, da transakcije mimo Stripea odjednom nisu podržane.

Je li razlog ovome možda odnos Stripe – Indiegogo, Stripe/Indiegogo – naša Porezna ili nešto pak treće, saznat ćemo, nadam se, kad nam se netko od tri aktera odluči javiti na upit. Do tad, za domaće poduzetnike, aktiviste i osnivače, kao rješenje, Indiegogo preporučuje otvaranje podružnica u SAD-u, a Stripe predlaže korištenje njihovog servisa Stripe Atlas koji, zanimljivo, omogućuje upravo otvaranje startupa od bilo kud u svijetu.

Suradnja s tvrtkama iz SAD-a ili čak otvaranje podružnice ondje nije ništa novo za tvrtke iz Hrvatske, ali pomalo je razočaravajuće što je Indiegogo okrenuo leđa Hrvatskoj iako smo punopravna članica EU.

Za pojašnjenje sam se obratio direktno Indiegogou, Stripeu i Poreznoj, a njihovim odgovorima upotpunit ćemo tekst čim ih dobijemo.

Komentari

    • Ana Marija Kostanić

      Ana Marija Kostanić

      06. 12. 2019. u 10:07 am Odgovori

      Žao nam je Mirko ako niste dobili što ste se nadali, ali nije baš da ne znamo ništa. 🙂 Saznali smo da je Porezna svojedobno intervenirala kod nekih kampanji u zadnje vrijeme i da nije razlog samo novi servis za platne transakcije kako se govori jer s njima posluju već odavno. Znamo ključne podatke, a kompletna slika čeka odgovore cijenjenih stranaka – jer tako to ide – sporo.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako sam od osobe koja regrutira programere sama postala programerka?

Prije otprilike godinu dana intenzivno sam guglala “kako postati (samouki) developer”. Danas sam u situaciji da sama pišem o tome. Iako je svačije iskustvo drugačije, nadam se da će ono što sam putem naučila biti korisno i inspirativno svima koji koketiraju s programiranjem i razmišljaju o karijeri u IT-u.

Intervju

Good Game Nikole Stolnika osigurao 2,2 milijuna kuna, među investitorima Sacha Dragić, Ivan Klarić i Bruno Kovačić

Esport organizacija Good Game nedavno je osigurala svoju prvu veliku investiciju od 300 tisuća eura, na krilima grupe investitora koja uključuje Ivana Klarića, Brunu Kovačića i Sachu Dragića.

Intervju

Što korisnici žele i očekuju od vaših proizvoda i usluga zna podatkovna znanstvenica

Iako je njezin karijerni put krenuo u smjeru računovodstva i financija, Maja Copak Smolčić vrlo je brzo shvatila kako ju više zanima statistika i analiza podataka. Bila je spremna na novi početak i učenje programiranja i novih vještina. Danas u A1 vodi odjel zadužen za poslovnu analitiku i data science.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Kobe Bryant: košarkaš, Oskarovac, investitor – ulagao je u tvrtke poput Alibabe i Epic Gamesa

Jučer je u 41. godini preminuo Kobe Bryant, jedan od najvećih košarkaša svih vremena koji je svojim uspjesima na terenu i izvan njega zauvijek obilježio ovaj sport.

Društvene mreže

Bartol Šimunić: Da će društvene mreže biti okosnica kampanje Zorana Milanovića odlučilo se još u svibnju

Bio je među prvim community managerima Vlade kad je 2011. došla na društvene mreže, a sada je jedna od ključnih osoba koja je stajala digitalne kampanje novog predsjednika Hrvatske Zorana Milanovića.

Internet marketing

Podcast o specifičnostima podcasta u Hrvatskoj kao sadržajnom, ali i oglašivačkom formatu

Podcasti, iako postoje već godinama, očito su format koji će obilježiti digitalno tržište u Hrvatskoj u 2020. tako da je red pozabaviti se njihovim specifičnostima - u obliku podcasta!

Tehnologija

Hrvatska pošta u zraku: Dostava dronom u Hrvatskoj sve nam je bliža

Nakon eksperimentiranja s kriptovalutama, Hrvatska pošta poletjela je i u istraživanje bespilotnih letjelica koje bi mogle dostavljati pakete u udaljenim dijelovima Hrvatske.

Tehnologija

Gradionica – gdje zagrebački klinci grade LEGO robote i zajednicu spremnu za svijet budućnosti

Marljivi polaznici udruge Gradionica svoje zimske praznike nisu provodili pred računalima, mobitelima i konzolama. Nadvijeni nad LEGO kockicama, motorima, kabelima i senzorima planirali su što s novim zadatkom FIRST LEGO lige, na čijoj je svjetskoj završnici u Houstonu prošle godine bio upravo robot iz hrvatske (G)radionice.

Intervju

Hrvatski studio Tanais Games usred razvoja igre Saint Kotar rebrandirao se u Red Martyr Entertainment

Razviti igru u Hrvatskoj samo po sebi je teško, ali napraviti potpun rebrend studija usred razvoja posve je nov izazov.