Di si bio '97.? Ekipa iz HINLA-e organizirala je prva hrvatska esport natjecanja

Di si bio ’97.? Ekipa iz HINLA-e organizirala je prva hrvatska esport natjecanja

Možda niste nikada čuli za HINLA-u, ali ovo natjecanje iz Hrvatske jedno je od prvih punopravnih esport natjecanja u čitavoj Europi.

Povijest domaćeg kompetitivnog igranja tema je o kojoj se zaista da napisati knjiga, a ne tekst ove duljine. Stariji će se gameri svakako sjetiti početaka natjecanja igraonica u Hrvatskoj i lige HINLA koja je jedna od prvih organizacija koje bismo danas mogli nazvati esportskima.

Kakav ESL, u Hrvatskoj se organizirano natjecalo još 1997.

Najstarije ekipno natjecanje ovog tipa u Europi?

O ovoj povijesnoj ligi, koja je zasigurno uvelike pridonijela popularizaciji gaminga u regiji, razgovarao sam s Nenadom Rafajecom, jednim od organizatora lige, i Borisom Buršićem koji je u ligi sudjelovao od samih početaka.

Za one koji nisu upućeni u anale domaćeg gaminga, HINLA je kratica od naziva Hrvatska informatička natjecateljska liga, a osnovana je krajem devedesetih. Pod okriljem ove lige natjecalo se ekipno, ali i pojedinačno u nekim od najpopularnijih igara tog doba poput originalnog Starcrafta, Warcrafta 2 i Quakea.

HINLA je zapravo, kaže Nenad, lako moguće najstarije organizirano ekipno natjecanje ovog tipa u Europi:

Natjecanje je službeno počelo 1. 3. 1997., ali i prije toga su se odigravala prijateljska natjecanja ekipa iz zagrebačkih klubova (npr. Warcraft na custom mapama). Iz tih se natjecanja i druženja rodila ideja o nečem organiziranijem.

Igraonice kao najdraže okupljalište

Jedan od talenata koji su sudjelovali u prvim mečevima HINLA turnira svakako je i Boris Buršić, koji je igrao u timu Quake Jarun. Boris je tada igrao s, kako kaže, najjačim Quake igračima u Hrvatskoj, a igrati u HINLA-i počeli su nakon dužeg međusobnog igranja između nekoliko igraonica: Quake Jarun, Trešnjevka, Zaprešić, Špansko, itd.

Prvo smo imali svoje neke liste igrača, a kasnije smo i osnovali HINLA-u. HINLA je bila pokrenuta od strane Nenada u suradnji s Jarunom i, čini mi se, igraonicom iz Prečkog, s obzirom da smo do tada već odigrali hrpe međusobnih noćnih mečeva. Kasnije su nam se pridružili i današnji vlasnici Linksa, koji su u to vrijeme imali igraonu u Španskom.

Razlog popularnosti ove lige i generalno igranja po igraonicama krajem devedesetih je poznat svakom tko je u to vrijeme želio igrati bilo što s bilo kime. Internet je bilo vrlo loš, a igraonice su bile jedina mjesta na kojima ste mogli igrati nešto u multiplayeru. Boris pojašnjava:

Internet je i dalje bio jako spor, tako da igranje preko njega i nije bilo nešto, za razliku od igraona. Njih je tada stvarno bilo mnogo, a znalo je biti i 12 računala u mreži. Svaki vikend je sve bilo rezervirano za noćne igre.

Gaming u devedesetima bilo je vrijeme LAN-a, ništa se nije moglo mjeriti s time. Imali smo u početku više klubova koji su se natjecali jer je stvarno bilo interesa, ali nije bilo sponzora, s obzirom na situaciju u državi.

Tradicija izvrsnih igrača

Iako je ideja bila nova i prilično drugačija od klime koja se tada odvijala u društvu, HINLA je uspjela na krilima čistog entuzijazma. Boris kaže kako više nije dio esport scene i sada većinom prati kompetitivni Starcraft jer je, kako kaže, posljednja skill strategija, s čime se uvelike slažem.

Momci se slažu kako su dani igranja u igraonicama devedesetih i natjecanja u nekim od igara koje su oblikovale gaming i esport zaista bili svjetlo razdoblje njihovih života, a upravo iz napucavanja u ligi su se rodila neka prijateljstva koja traju i danas. O kvaliteti igrača koji nisu Perkz i Sacre dovoljno govore činjenice da su neki od domaćih igrača izuzetno poštovani u svjetskim zajednicama i zaista su neki od najboljih igrača Quakea i drugih naslova, samo nisu imali priliku ući u mainstream.

HINLA se možda nije održala, ali njeno naslijeđe jest

Nakon inicijalnog planiranja i razrade ideje, Nenad i, nažalost, danas pokojni Nenad Ribar krenuli su u organizaciju lige kontaktirajući klubove izvan Zagreba, dogovarajući sponzore za nadolazeća natjecanja i sve ono što jedna respektabilna esport liga treba. HINLA se na žalost nije zadržala do danas, a Nenad iznosi tri glavna razloga za njezino gašenje.

Prvi su razlog financijski problemi glavnih sponzora koji nisu više mogli financirati održavanje lige, drugi je prerana smrt Nenada Ribara, a treći velika pljačka informatičke opreme koja se dogodila u klubu u kojem se odvijalo natjecanje kada je u jednoj noći ukradeno više od 30 računala. HINLA tako nije uspjela narasti u nešto veće, ali njezino nasljedstvo nose svi igrači i organizacije koji se danas bave esportom.

Nenad dodaje i kako više nema organizatorsku “iskru” kako bi revitalizirao ligu, ali svakako je otvoren za svaku vrstu pomoći ako se organizira nešto slično. Iako danas ne postoji nijedan službeni nasljednik, Nenad napominje kako su zapravo sve esport organizacije u Hrvatskoj na neki način nasljednici HINLA-e.

Skoro esport na televiziji – 1998!

U vrijeme kada je HINLA bila na vrhuncu snage, 1998., u svijetu se online igranje razvijalo velikom brzinom, ali offline turniri, kakve je organizirala HINLA, nisu bili česti. Nenad kaže i kako nema dvojbe da je Azija najviše utjecala na razvoj esporta:

HINLA je čak imala s HTV-om dogovoren prijenos finala (ali je otpalo zbog produženog praćenja nogometaša u Francuskoj). Nakon azijske krize, kod njih se to počelo intenzivnije pratiti na TV-u, to se omasovilo i prelilo i do nas (iako je još danas u Aziji esport najpopularniji).

Trenutačna situacija u domaćem esportu i nije baš suviše bajna, ali Nenad je zapravo optimističan i kaže kako se scena kreće u dobrom smjeru. Jasno, sve bi bilo lakše kada bi financijska situacija bila nešto bolja, ali talent je sigurno tu, a gradi se i razvija već više od dva desetljeća.

Danas domaći esport definiraju neke druge lige i organizacije, od kojih sve više ili manje nastoje raditi isto ono što su momci iz zagrebačkih igraonica radili prije više od dvadeset godina. Hrvatska ima tradiciju esporta koja seže mnogo dalje nego što ste možda mislili, a temelji domaćih natjecanja, na kojem se sada grade lige, začeti su zasigurno negdje oko 3 ujutro u nekom podrumu, kao što je to slučaj sa svakom dobrom idejom.

ponuda

Komentari

  1. Flamur H

    Flamur H

    17. 11. 2018. u 11:23 am Odgovori

    Oho, vidi old school ekipice, sve vas lijepo pozdravljam.
    Borute, hvala na linku !

    Dobra sjećanja iz HINLE i igraone na Trešnjevci.

    Nemamo niti jedan poraz u Quakeu niti u Red Alertu, osim u prvoj sezoni kada se Quake igrao 2v2 kada su nas pobjedili Buršić i Smoke, tada smo još igrali na tastaturu kao i većina dok su Jarunćani bili među prvima koji su igrali na miš i tastaturu. Od druge sezone kada se Quake-1 igrao 1v1 imali smo autowin protiv bilo koga. Znam da nemam niti jedan poraz u HINLI a i van nje godinama nakon toga. Jedini koji mi je mogo parirati u Quakeu je bio Pirgo sa Jaruna, ali je dolazio godinama u našu igraonu na Trešnjevku i bio dio našeg tima : ) Pozdravljam ga ovom prilikom i zadnje što sam čuo o njemu je da dominira svijetske Unreal servere (ima ga i na youtubeu).

    Ivan Pemić je igro C&C Red Alert i zahvaljujući njegovoj tajnoj taktici nemamo niti jedan poraz ni u Red Alertu, a i prije HINLE smo bili poznati po organiziranju dobrih partija u C&C Red Alertu (GDI & NOD))

    Najpoznatiji smo bili u Warcraftu II (Tides of Darkness), gdje su Borut, Zoki, Kreso i ekipa bili nepresušni dio ideja i strategija koje su mnogi kasnje kopirali i u igraonama ali i na battlenetu.
    Strategije poput prvih Rusheva, Duala, Gayeva itd, su taktike koje su vecinski nastale kod nas na Trešnji.

    Dio našeg tima i naš prijatelj je i kasnije prvi hrvatski pro player koji se prodao u Koreji – Zeus, https://www.esportsearnings.com/players/1377-zeus19-ivica-markovic

    Najveca igraona u HINLI je bila ona u Splitu sa preko 40 umrezenih kompjutera, Splicani su nam bili u gostima na Tresnjevci kada smo protiv njih igrali u HINLI.

    Koliko se sjecam i Fifa se igrala gdje je Gogo također imao autowin svaku partiju.

    Vanja Zelencic nam je igro Duke Nukem 3D, a toliko se campalo da su partije nekada trajale satima, te je nakon toga uveden i time limit.

    Dominirali smo i u igrama koje nisu bile ukljucene u HINLU ali u ono vrijeme su bile popularne, poput Mortal Combat III i Diablo 1 i 2.

    Žao mi je ako sam nekoga zaboravio spomenuti, za kraj ću sa vama podjeliti što se sa mnom desilo nakon HINLE i gaminga, pa eto ja sam se ostavio gaminga nakon HINLE na više godina i odputovao u inozemstvo,
    sve do negdje 2003-04 kada sam poćeo igrati doom2 online gdje je kompeticija bila na nevjerojatnom nivou.

    2005 osvajam prvi europski Doom2 map01 (ENTRYWAY) turnir gdje u finalu igram protiv Maria Sedlica Sedla iz Zagreba, Sedlo je jedan od nekolicine Bogova Dooma, i u vrijeme kada smo mi igrali Hinlu,
    nisu svi imali taj luksuz igranja u LAN-u, tako da je Sedlo u to vrijeme bio svijetski poznat u Doom2 Speedrunovima.

    Ja ga ovom prilikom pozdravljam, i sa zadovoljstvom se sjecam naših partija koje smo igrali!!!!

    Evo malo i linkova za doom2nostalgicare 🙂

    Sedlo – Doom2 speedrun – https://www.youtube.com/watch?v=xitd7Gf7uHg

    Sedlo vs Psy-Mushroom (ja) 2004 Map01 35:40 EU Tournament Finals – (Sedlo person of view) https://www.youtube.com/watch?v=pjEHJ1ar5UU

    Sedlo vs Psy-Mushroom 2004 Map01 40:39 friendship game, (Sedlo person of view) https://www.youtube.com/watch?v=i6Y9KrpOqB0&t=51s

    Nije mi nicega žao ni kompjutera što nismo dobili od nagrade ni ničega, jedino mi je žao što nisam imao priliku igrati taj čuveni turnir protiv [LGD]Trasha u Quakeu-1 gdje je nagrada bila 100 000$ i crveni Ferrari od john Carmacka jer znam da bi pobjedio Trasha (vidio sam demo kako igra) ali nema veze, ne stigneš sve u životu.

    LP : )

  2. Boris Bursic

    Boris Bursic

    03. 12. 2018. u 5:48 pm Odgovori

    Flamure, sve stoji, ali majke ti kada ste vi imali ikada autowin dok je tata Set igrao? 😀 Nikada nisam izgubio partiju na natjecanju ili kad je bilo ozbiljno, sorry :). I igrali ste vi dobrano na miseve dok se igralo, to je bilo par godina sigurno prije hinle, ako se ne sjecas igrali smo i prije hinle nekoliko puta i imali tablice :). Bio sam jos na pocetku hinle, samo prvi dio, a onda se i zatvorila igraona i zapalio sam u vojsku, pa ti je bilo malo lakse :D. Iskreno u niti jednoj igraoni nisam imao konkurenciju u quakeu kao u svojoj. Pirgo mi je visio za vratom 24/7 :P, ali sam uvijek cuvao par trikova u rukavu :).

    Sa Pirgom se cujem tu i tamo preko fejsa, brijem da jos uvijek zna baciti ut99 :P. Lud je.

    Ne vjerujem da Sedlo jos uvijek igra O.o…pa on je peglao po doomu valjda od prvog dana :D. Drago mi je da mu ide, kao i tebi :).

    Dobri stari dani igraona i zakon nocne.

    Pozdrav svima!

  3. Ahri

    Ahri

    17. 01. 2019. u 12:04 pm Odgovori

    Koji blast from the past :).
    Ja sam tad jos bio mali, dolazio sam sa ekipom iz osnovnjaka u igraonicu u Dubovackoj, a kasnije kod Zaca. Vjezbao Warcraft II buildove 1v7 protiv kompjutera na Garden of War i tamburao sve moguce komboe u Mortal Kombat III, ali nazalost prekasno da se prikljucim HINLI.
    U jednom trenu je igraonica preko ljeta cak radila i u Primostenu gdje sam ljetovao, to je bilo skroz zanimljivo.

    Tad je vec lagano krenulo igranje online, Quake 2 protiv dosta ekipe s Jaruna i tako dalje, i tako blize.
    Pozdrav svima! 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Bez VC investicije, TalentLyft je školski primjer samofinanciranog SaaS startupa

Bez ikakve veće investicije, TalentLyft, domaći regrutacijski alat koji koriste Five, HT, Span i mnoge druge tvrtke, izašao je s novom konkurentnom verzijom kojom planira globalno širenje uz pomoć inbound marketinga.

Startupi i poslovanje

Domaći startup Valut nastoji eliminirati visoke provizije na bankomatima i mjenjačnicama

Ako vam bankomati i mjenjačnice na putovanjima uzimaju prevelike naknade kod promjene valuta, možda je upravo za vas Valut, domaći startup koji radi na tome da konverzija bude što dostupnija i povoljnija, posebice na mjestima na kojima to do sada nije bilo tako.

Tehnologija

iPhone 11 – je li dovoljno dobar da me otjera s Androida?

Želite li dobiti autentično Apple iskustvo ne morate dati 15 tisuća kuna za iPhone 11 Pro Max, velike su šanse da će za veliku većinu ljudi i iPhone 11 biti vrlo dobar odabir.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Što znate o 30 milijuna vrijednom inkubatoru koji će 2020. postati zagorsko ICT središte?

U proljeće 2020. otvara se poslovno-tehnološki prostor Krapinsko-zagorske županije vrijedan 30 milijuna, a koji ima cilj postati centar inovacija te baza za daljnji razvoj poduzetništva u Zagorju.

Istraživanje

Veliko CX istraživanje: Za korisničko iskustvo banke, retail i bezalkoholna pića u Hrvatskoj zaslužile tek ocjenu – 3!

Peekator je hrvatski startup koji se bavi istraživanjem korisničkog iskustva, a nedavno obrađeni podaci više od 3000 anketiranih osoba, 13 tisuća komentara i 60 dubinskih intervjua bacili su potpuno novo svjetlo na uobičajene prakse na području tri značajna tržišta, a ovo je okvirna slika trenutnog stanja.

Izvještaj

Inchoo, Infinum i Hooloovoo do developera dopiru blogom, modnim brendom i “napuhanim” influencerima

Kako se brendirati kao dobro mjesto za posao prema developerima koji nisu impresionirani stolovima za stolni tenis ili igraćim konzolama? Otkrile su nam tri developerske tvrtke na konferenciji Employer Branding Zagreb.

Gaming

Razumjeti gamere, game dev i esport – otkud početi?

Pa možda najbolje od osnova: što je to tako dobro u igrama, ne potiču li one nasilje; zar razvoj video igara nije super zabavan posao i zašto esport još muku muči da postane punopravni sport? Kao dežurni gameri Netokracije, Ivan i ja preuzeli smo ovotjednu epizodu ne bi li vam odgovorima na ta pitanja približili svijet gaminga.

Izvještaj

Znate li otkud vam dolaze najbolji kandidati i kako se prijavljuju na vaše oglase?

O kandidatima, načinu kako se prijavljuju na poslove i kako uspješno doći do onih najkvalificiranijih otkrili smo više na Employer Branding konferenciji uz domaći regrutacijski alat TalentLyft.

Startupi i poslovanje

Toni Trivković, Split Tech City: Nismo htjeli slušati da se ne može, već pokazati da se može

“U Splitu je uvijek izazovno okupiti mlade na neko događanje. Njih dvjestotinjak na kišno subotnje jutro može značiti samo jedno - zaista su željeli motivaciju”.