FlashHR Development Day: upoznajte Adobeove evanđeliste i razvojni proces mobilnih aplikacija za Android i iOS

FlashHR Development Day: upoznajte Adobeove evanđeliste i razvojni proces mobilnih aplikacija za Android i iOS

FlashHR korisnička grupa u suradnji s Adobeom organizira besplatnu radionicu i predavanja na temu Flash tehnologije u razvoju mobilnih aplikacija koja će se održati 19. studenog u prostorijama Hrvatske gospodarske komore (poslovni centar Almeria) u Zagrebu s početkom u 10.00 sati. Na ovom okupljanju ćete imati priliku slušati Adobeove evanđeliste Mihaia Corlana i Ryana Stewarta, gdje ćete uz njih proći kompletan razvojni proces mobilnih aplikacija za Android i iOS platforme, a kroz radionicu i predavanja ovaj Adobeov dvojac će odgovoriti na mnoga pitanja o Flashu i Flexu; kako iskoristiti jedan code-base za aplikaciju koja će se isporučiti na iOS i Android uređaje i kako pozicionirati aplikacije na tržištu. Od ostalih stvari o kojima će se govoriti, organizatori ističu novosti i planove koje Adobe sprema za developere mobilnih aplikacija, a bit će riječi i o domaćim mobilnim aplikacijama razvijenim na Adobe Flash platformi. Nekoliko hrvatskih tvrtki i developera će predstaviti svoja rješenja, a ako i sami imate Flash ili Flex mobilnu aplikaciju, pozvani ste da prijavite svoj rad na stranicama FlasHR grupe i prezentirate je. Broj posjetitelja je ograničen, pa je potrebno svoj dolazak prijaviti na stranicama grupe. Razgovarao sam i sa Tomislavom Pokrajčićem, Adobe Community Professionalom i jednim od organizatora ovog okupljanja. Na pitanje o prestanku razvoja Flash playera za mobilne platforme, Pokrajčić smatra kako je to razumna odluka:

FlasHR Development Day - 19. studenog (subota) u 10.00h

FlashHR korisnička grupa u suradnji s Adobeom organizira besplatnu radionicu i predavanja na temu Flash tehnologije u razvoju mobilnih aplikacija koja će se održati 19. studenog u prostorijama Hrvatske gospodarske komore (poslovni centar Almeria) u Zagrebu s početkom u 10.00 sati.

Na ovom okupljanju ćete imati priliku slušati Adobeove evanđeliste Mihaia Corlana i Ryana Stewarta, gdje ćete uz njih proći kompletan razvojni proces mobilnih aplikacija za Android i iOS platforme, a kroz radionicu i predavanja ovaj Adobeov dvojac će odgovoriti na mnoga pitanja o Flashu i Flexu; kako iskoristiti jedan code-base za aplikaciju koja će se isporučiti na iOS i Android uređaje i kako pozicionirati aplikacije na tržištu.

Od ostalih stvari o kojima će se govoriti, organizatori ističu novosti i planove koje Adobe sprema za developere mobilnih aplikacija, a bit će riječi i o domaćim mobilnim aplikacijama razvijenim na Adobe Flash platformi. Nekoliko hrvatskih tvrtki i developera će predstaviti svoja rješenja, a ako i sami imate Flash ili Flex mobilnu aplikaciju, pozvani ste da prijavite svoj rad na stranicama FlasHR grupe i prezentirate je.

Broj posjetitelja je ograničen, pa je potrebno svoj dolazak prijaviti na stranicama grupe.

Razgovarao sam i sa Tomislavom Pokrajčićem, Adobe Community Professionalom i jednim od organizatora ovog okupljanja. Na pitanje o prestanku razvoja Flash playera za mobilne platforme, Pokrajčić smatra kako je to razumna odluka:

Ovih dana se pomno pratilo što se događa na mailing listama i portalima, ali nisam naišao na neke ozbiljne business caseove koji su narušeni tim Adobeovim potezom. Treba imati na umu nekoliko činjenica vezanih uz mobilni Flash browser plugin. Postojeći Flash sadržaj neće nužno ispravno funkcionirati na mobilnim platformama čak i kada podržavaju najnoviju verziju Flash playera. Sadržaj za mobilne uređaje se pišu poštujući potpuno drugačije UI paradigme i način interakcije. Pasivni banneri će možda i raditi, ali igrice i aplikacije uglavnom ne. Stari sadržaj, koji je pisan za Flash na desktopu, se često oslanja na mouse-over evente kojih na tabletima i smartphoneovima više nema.

Problem su i aplikacije koje očekuju precizno pozicioniranje na ekranu jer je interakcija prstima nezgrapnija od rada s mišem te aplikacija mora biti dizajnirana s tim na umu. Dakle, da bi Flash zaživio na mobilnom webu kako spada, bile su potrebne dvije stvari – da kreatori web sadržaja prilagode svoja Flash rješenja i za mobilne platforme te da Adobe uloži znatna sredstava u izradu kvalitetnog plugina koji će raditi na velikom broju permutacija operativnih sustava i hardverskih konfiguracija. Uzimajući u obzir činjenicu da veliki broj scenarija upotrebe Flasha sada pokriva i HTML5, Adobe je zaključio da se ne isplati u dio platforme koji ima upitnu budućnost te se radije fokusirati na AIR koji omogućava izradu samostalnih mobilnih aplikacija. Na kraju treba spomenuti i to da se uz sve napore ne bi probili u browser na iOS-u, bez obzira na kvalitetu plugina.

Iako je mobilni plugin sada stvar prošlosti, osvrnuo bih se na kritike koje su se odnosile na performanse i povećanu potrošnju baterije. Jedan dio njih opravdano ide na račun Adobea. Iako je u posljednje dvije godine napravljen značajan pomak ipak nisu napravili dovoljno posla na optimizacijama plugina. Međutim, performanse Flash playera nisu jedini krivac, mnogo stvari ovisi i o sadržaju koji se vrti unutar njega. Uzmite za primjer (ne)popularne Flash bannere. Većina njih je napisana na način da stvaraju probleme i na desktopu, a kamoli na puno slabijim mobilnim procesorima. Ako browser prikazuje stranicu portala u kojoj se vrti 10 procesa sa neoptimiziranim kodom nije toliko bitno da li je plugin Flash, Silverlight, Unity3D ili Java. It’s gonna crash.

Za provjeravanje kvalitete koda, je dovoljno instalirati debug Flash player i prošetati se po popularnim siteovima. Kod loše pisanog Flash sadržaja u debug playeru će iskočiti prozor sa obavijesti o greškama u programskom kodu dok će se sa običnim playerom samo primjetiti usporen rad browsera, porast zauzeća memorije ili smrzavanje. Tada se obično u task manageru ubije ‘plugin-container’ proces od Firefoxa i opsuje Flash. Kada se pojave alati koji će širokoj populaciji omogućiti igranje sa HTML5 Canvasom, slični problemi će početi događati i bez Flasha.

Čini se da je i Adobe trebao drugačije iskomunicirati cijelu priču oko prestanka razvoja Flash mobilnog playera. Tomislav tvrdi kako je Adobe više energije utrošio u naglašavanje svojih HTML5 alata nego što je trebao:

Prošli tjedan je Adobe objavio nekoliko bitnih odluka koje se tiču i same strateške orijentacije tvrtke. Prva najava se odnosila na prestanak razvoja browser plugina za mobilne uređaje. One koji su poznavali situaciju ta vijest i nije previše iznenadila ni uzbudila, ali mnogi portali su ispucali bombastične naslove o tome kako je Steve Jobs ipak ubio Flash. Adobeova greška je bila u tome što su više napora uložili u to da naglase da svoje nove HTML5 alate nego da pojasne da je Flash još uvijek nezamjenjiva platforma za mnoga rješenja za web, desktop i mobilne platforme. Njihov PR je tu odradio katastrofalan posao koji sada popravljaju.

Nakon toga su objavili da Flex framework predaju open source fondaciji (neki bi rekli – konačno!) koja će se nastaviti brinuti o njemu, ali tekst objave je bio sročen tako da je napravio veliku buru u Flash enterprise industriji jer se ostavljao dojam da napuštaju trenutno najmoćniji GUI framework uz mnoga druga otvorena pitanja. Preksinoć su izdali dopunu priopćenja koja je stvari opet vratila na mjesto, ali nakon mnogo nepotrebnih grešaka. Najveći gaf je bio u tome što se u jednom dijelu teksta navodi da se HTML5 dugoročno vidi kao prvi izbor u svijetu enterprise aplikacija. Tek naknadno su jasno izjavili da Flex trenutno nema alternativu u tom području i da “dugoročno” znači tek za 3-5 godina do kada bi HTML5 došao na svoje sa alatima koji mogu zadovoljiti potrebe razvoja u enterprise okolini. Postoje mnogi argumenti za ove tvrdnje, ali to je za neku drugu priču.

Što nedostaje, što bi promijenio u domaćoj/regionalnoj Flash development zajednici?

Ne bih mijenjao ništa, ali volio bih da se više okupljaju i razmjenjuju znanje, ideje i prezentiraju stvari koje su radili. Flash zajednica je specifična u odnosu na sve ostale IT zajednice zato što se uvijek nalazila na sjecištu tehnologije i kreativnosti. S jedne strane okuplja developere koji su u stanju izvući zadnje snage iz virtualne mašine i dizajnere bez kojih svi oni eye-catching sajtovi sa čudnovatim efektima i logikama rada nikad ne bi nastali. Nedavno smo imali prvi sastanak FlasHR korisničke grupe kroz koju želimo okupiti te ljude na jednom mjestu i stvoriti kreativni pool iz kojeg možda izađu neke nove suradnje i inovativni projekti. Izgradnja zajednice nije lagan posao, ali kad na jednom mjestu vidiš okupljeno toliko zanimljivih ljudi uopće nije pitanje da li se ide dalje.

Taj drive nas je i nagnao da organiziramo FlasHR Development Day ove subote o kojem više informacija možete pročitati na našim stranicama (skoro smo popunjeni i primamo još samo nekoliko prijava).

Kako vidiš budućnost Flasha? Isplati li se sada bacati u Flash development vode, obzirom na njegovu nepopularnost u usporedbi s HTML5, ali i Adobeovim potezima?

Ovisi o tome u koju namjenu ga se želi koristiti. Već smo zaključili da nam neće više trebati za mobilni web. Ali sa mobilnim aplikacijama je već potpuno druga stvar. Veliki broj ljudi nema pojma da se aplikacija za iPhone može od A do Ž napisati u ActionScriptu, zapakirati i submitati na Appleov AppStore, a putem Air Native Extensions mogu dobiti i pristup do svih sistemskih API-a. Ista stvar je sa Android i BlackBerry OS aplikacijama. Začudio sam se i da mnogi domaći Flex developeri o tome ne znaju puno.

Mogu se čuti priče da su takve aplikacije spore i da se ne mogu uspoređivati sa native aplikacijama, ali obara ih činjenica da su se AIR igre u proteklim mjesecima u nekoliko navrata nalazile na prvom mjestu po downloadu na AppStoreu (Machinarium i Politifact npr.). Flash/AIR igre su definitivno ‘in’ još dugo vremena. Pogotovo zato što Flash player sada ima i GPU akceleraciju za video i 3D.

Flash ima veliku primjenu na još jednom području, a to su enterprise aplikacije. O njima se ne piše baš puno jer se uglavnom vrte interno u bankama, brokerskim kućama i sl. Dokaz da ova platforma može ponuditi odlične performanse govori činjenica da i Wall Street kompanije (npr. JP Morgan) koriste Flex za razvoj poslovnih aplikacija, a oni si ne smiju priuštiti spor i nestabilan softver. Nekoliko velikih domaćih tvrtki koristi Flash platformu za slična rješenja, ali to uglavnom zvuči dosadno pa o njima nema baš puno informacija u medijima.

Treće područje su audio, video i p2p na webu. Iako HTML5 sada ima mogućnost prikaza videa, čim dođe do nekih kompliciranijih zahtjeva još dugo će se potezati za Flashom.

Dakle, isplati se biti Flash developer jer je platforma sada zanimljivija nego ikada.

Hoće li i kad Adobe reći – ajde bok Flash, RIP? 🙂

Teško je to reći. Sigurno će vremenom neke druge tehnologije zamjenjivati Flash u raznim područjima, a možda ga jednog dana i svečano pokopamo (naravno nakon što umre i Facebook sa svim svojim Flash igricama 🙂

Iskreno govoreći, svima nama koji radimo na Flash platformi nije toliko bitan Flash player. Ono što nam je bitno je da možemo nastaviti koristiti alate i tehnologiju koju poznajemo bez obzira u koji runtime će se deployati, samo da obuhvatimo što širu populaciju. Teoretski, za koju godinu browseri možda postanu strašno dobri i HTML5 Canvas super brz. U tom slučaju je vrlo moguće da se ActionScript više neće kompajlirati za Flash plugin nego u kod koji će se vrtiti u Canvasu, a svima će biti bitno jedino da stvari rade. Ali ipak, to je sve u teoriji i Flash je još uvijek tu gdje je.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

I porečki restoran i TikTok influencerica su u krivu

Iako je javnost brzo osudila influencericu Doris Stanković, s obje strane se pokazalo nepoznavanje profesionalne komunikacije, a i influencer marketinga.

Tehnologija

“Tata, jesi li baš morao kupiti električni auto?”

Napravio sam grešku: kupio sam električni automobil. Svi članci o električnim vozilima (EV) koje sam čitao na Hacker Newsu i Redditu nisu me pripremili za desetak EV infrastrukturnih problema u Hrvatskoj i okolici. Anegdote u nastavku objašnjavaju lekcije koje sam naučio na teži način.

Izrada web stranica

Da HTZ zna promovirati slavonski turizam u doba krize, ne bi pokrenuo Slavonia.travel

Slavonija je zanemarena već dugo, ali imamo što za ponuditi. Zašto onda reklamiramo samo kulen, rakiju i fiš?!

Što ste propustili

Netokracija Podcast

Tko je tko u hrvatskoj digitalnoj industriji? Slavimo 50. epizodu Netokracija Podcasta!

Povodom 50. epizode Netokracija Podcasta odlučili smo se na malo drugačiji format: igru! Pogađat ćemo neka od najistaknutijih lica hrvatske digitalne industrije, od osnivača tehnoloških tvrtki do freelancera i marketingaša!

Tehnologija

Hrvatska kripto poštanska marka rasprodana je u nekoliko sati, ali što je to uopće

Uz pomoć Belme Gutlić iz tvrtke NodeFactory i Tina Galetovića iz tvrtke BitX te filatelista Emila Drkušića otkrivamo u čemu je stvar kod blockchain marke Hrvatske Pošte.

Startupi i poslovanje

Kakav dan: Nanobit se prodaje švedskom Stillfrontu za 148 milijuna dolara; spekulira se da Rimac Automobili preuzimaju Bugatti

Kad pratite tehnološki sektor, rijetko se kad dogodi da se dvije izvanredne vijesti dogode u istom danu. Danas je ipak takav dan.

Tehnologija

Facebook želi da gledate svijet kroz njegove uređaje, no želite li zbilja pametne – Ray Banke?

U pomalo iznenađujućem predstavljanju jučer, Facebookov Mark Zuckerberg najavio je dva nova proizvoda: Oculus Quest 2 i pametne naočale, a za Netokraciju ih komentira Darian Škarica, osnivač tvrtke Delta Reality.

Sponzorirano

5 najzanimljivih komentara hrvatskih stručnjaka o stanju Europske Unije!

Hrvatski stručnjaci na panel raspravi Digital Brunch jučer su komentirali stanje Europske unije: kako EU može dodatno pomoći poduzetnicima i demokratskim procesima te što može učiniti da ojača protok ljudi, dobara i kapitala, samo su neke od stavki kojih su se dotakli.

Tehnologija

Apple jučer nije najavio novi mobitel, ali njegovi proizvodi barem više nisu skupi kao prije

Novi rujan, novi Apple događaj. Ovoga puta, možda bez mobitela, ali i dalje zanimljiv.