Dubrovnik uz hackathon želi postati Smart City

Kako se Dubrovnik odlučio za hackathon ne bi li postao ‘pametni’ grad

Dubrovnik većina prepoznaje kao turistički grad na jugu Hrvatske, a mogli smo ga vidjeti i u scenama serije Game of Thrones te uskoro i u filmu Star Wars VIII. Sve je to zanimljivo, ali kada se odmaknemo od turizma, možemo pronaći nešto još zanimljivije – Dubrovnik želi postati najbolji pametni grad na svijetu!

Dubrovnik Card App je nastavak na postojeći projekt Dubrovačke kartice, zapravo njegova modernizacija.

Sve je krenulo prije nešto više od godinu dana inicijativom Grada Dubrovnika. Analizirani su problemi, potrebe, mogućnosti te je napravljena strategija razvoja pametnog grada koja je i prihvaćena na gradskom vijeću. Zbog toga je Razvojna agencija Grada Dubrovnika – DURA organizirala prvi 48-satni hackathon u gradu i od tada priča nije stala.

Zašto hackathon?

Možda u velikim gradovima hackathon nije nužan za Smart City, možda se dosta toga može napraviti drugačije. Svaki grad je poseban na svoj način i to treba uzeti u obzir. Pravi problem je u inženjerima, zapravo u nestašici inženjera svih vrsta, od programera, makera, hackera, dizajnera, umjetnika i kreativaca.

Zamislite sad da živite u gradu u kojem ove ljude možete prebrojati na prste jedne ruke, tako ih je malo da ih sve znate poimence. U tom trenutku postajete svjesni kako je ono što nedostaje i što je nužno za Smart City jest zajednica, odnosno trebaju vam ljudi. Zato hackathon, to je savršen događaj za okupiti sve zainteresirane na 48 sati na jednom mjestu, s jednim ciljem – napraviti Smart City.

Nakon hackathona – pilotiranje projekata

Na prošlogodišnjem hackathonu najbolji projekti su bili: Pametni parking, Dubrovnik Card app i Pametne prskalice, a osim novčanih nagrada od grada, dobili su i mogućnost da svoja rješenja pilotiraju na bilo kojoj lokaciji u vlasništvu grada. Rezultati su jasni: osnovana su dva startupa (Enum Software i Universal Industries), implementirana tri projekta, samo treba ovim putem i nastaviti. Pa krenimo redom!

smart parking_jpg
Kroz projekt Pametni parking do kraja 2016. želi se pokriti 25 posto parking mjesta u Dubrovniku.

Pametni parking je pilot projekt se sastoji od senzora koji će biti postavljeni na parking mjesta, a senzori će informaciju o slobodnom mjestu slati na server. Svaki korisnik aplikacije na svom mobilnom uređaju moći će na jednostavan način vidjeti sva slobodna parking mjesta. Aplikacija će biti dostupna za iOS i Android mobilne uređaje te će biti besplatna za preuzimanje. Glavna funkcionalnost aplikacije je interaktivna mapa s pregledom slobodnih parking mjesta. Dodatne mogućnosti su traženje slobodnih parking mjesta na vašoj trenutnoj lokaciji, na nekoj drugoj lokaciji te filtriranje po tipu parking mjesta i slično. Cilj projekta je smanjenje gužvi u prometu i emisije stakleničkih plinova. Nakon pokretanja projekta slijedi period testiranja, a plan je do kraja 2016. godine pokriti 25 posto parking mjesta u Dubrovniku.

Dubrovnik Card App je nastavak na postojeći projekt Dubrovačke kartice, zapravo njegova modernizacija. Kada turist kupi Dubrovačku karticu, on ostvaruje brojne popuste i pogodnosti za različite usluge, od posjeta muzejima, do popusta u restoranima i besplatni gradski prijevoz. Projekt je nadograđen izradom aplikacija za iOS i Android mobilne uređaje te instalacijom iBeacon Bluetooth odašiljača u svim objektima uključenima u ponudu Dubrovnik Carda. Na ovaj način dovoljno je da korisnik Dubrovnik Carda samo prođe pokraj nekog od objekata i odmah dobiva notifikaciju ako postoji neki popust ili pogodnost, odnosno ako je objekt dio ponude. Sav sadržaj brošure koja dolazi uz Dubrovnik Card sada je integriran u aplikaciji, a cilj je omogućiti posjetiteljima lakše i brže snalaženje te tako smanjiti gužve u gradskim ulicama.

smart park_jpg

Pametne prskalice su pilot projekt koji se sastoji od senzora za vlagu i prskalica, a pripremljen je u suradnji s gradskom tvrtkom Vrtlar Dubrovnik, čime je u potpunosti moderniziran sustav navodnjavanja parka. Očekivane uštede u potrošnji vode iznosit će do 50 posto, a pravi rezultati biti će vidljivi za nešto manje od godinu dana – kada se prikupe statistike potrošnje vode za različita godišnja doba. Osim prskalica, kraj parka su postavljene i solarne klupe na kojima se mogu puniti manji električni uređaji kao mobiteli i tableti. Druga funkcija solarne klupe je mjerenje kvalitete zraka putem očitanja temperature, vlage, tlaka, UV indeksa, svjetlosnog zagađenja i zagađenja zvukom. Na ovaj način cilj je raditi na podizanju svijesti građana o klimatskim promjenama i utjecaju na okoliš kao i koracima koje možemo poduzeti kako bi ostvarili pozitivan utjecaj na zdravlje i kvalitetu života.

solar bench_jpg
Osim što omogućava punjenje mobitela, dubrovačka pametna klupa mjeri i kvalitetu zraka.

Smart City Hackathon Dubrovnik 2016

dubrovnik_cityos_jpg
Uz hackathon održano je i mnoštvo radionica – od Arduina do dronova.

Ovogodišnji hackathon bio je još bolji. Uz mnoštvo zanimljivih radionica (dronovi, hidroponika, LEGO, Arduino, iOS development, IoT) prethodila mu je i konferencija CityOS Smart City. Tako smo na konferenciji mogli vidjeti i slušati poznate ‘face’ iz IoT svijeta, one koji su svoje vrijeme i znanje posvetili rastu zajednice, kroz podršku open sourceu ili otvorenom hardveru. To su osobe koje malim koracima donose velike promjene za cijeli svijet: Nathan Seidle, CEO Sparkfun, Alicia Gibb, osnivačica Open Source Hardware Association (OSHWA), Sheba Najmi, Senior UX Specialist Exygy, Code for America, Vadim Smakhtin, suosnivač Mathrioshka Studio, Tea Žakula, voditeljica laboratorija energetske učinkovitosti pri Sveučilištu u Zagrebu.

Timovi su u 48 sati realizirali svoje ideje za pametan grad poput pametne kante za smeće, pametne autobusne stanice, pametnog sustava naplate autobusnih karata, sustava za punjenje baterija, sustava svjetlosne navigacije i sustava pametnih plaža.

A pobjednički projekti su…

hackathon_dubrovnik_jpg
Ovogodišnjem hackathonu prethodila je i konferencija CityOS Smart City.

Prvo mjesto i novčanu nagradu od 10.000 kuna su osvojili Ivan Voras i Marko Sučić iz Zagreba sa svojim LightNav sustavom navigacije pomoću svjetla. Sustav funkcionira tako da turisti ili građani na ekranu osjetljivom na dodir mogu kliknuti na lokaciju do koje žele ići, nakon čega LED svjetla osvjetljava put koji ih vodi do odabrane lokacije. Uz to se pomoću QR koda može skinuti mapa s ucrtanim putem na pametni telefon.

Josip Žmikić i Marin Desnica su osvojili drugo mjesto i nagradu od 7000 kuna za pametnu web aplikaciju koja koristi razne Arduino senzore, putem koje se može saznati trenutna temperatura mora i zraka, vlažnost i broj kupača na plaži. Treće mjesto i nagradu od 5000 kuna osvojila je ekipa iz Sarajeva (Irhad Babić, Abdurahman Adilović, Benjamin Delić i Nedim Bečirović) s web i mobilnom aplikacijom What’s next koja bi radila uz pametne kioske postavljene po gradu, na čijim bi se ekranima prikazivao generalni sadržaj, ali i personalizirani sadržaj nakon što se tom kiosku približi osoba s instaliranom What’s next aplikacijom.

Uz novčane nagrade, pobjednički timovi će nastaviti razvoj svojih projekata. Nakon razvoja i testiranja, timovima će biti omogućeno i implementiranje njihovih projekata na području Grada Dubrovnika, kao i prošle godine.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Dinamo je prvi hrvatski sportski ICO, kupite njihov $DZG token za 2 eura – i uključite se u klupske odluke!

Nakon brojnih drugih velikih klubova hrvatski nogometni prvak odlučio se na iskorak u blockchain svijet kroz novi model članstva. U "inicijalnoj ponudi tokena” od 29. rujna moći ćete postati vlasnik fan tokena Dinama s kojima ćete moći trgovati i sudjelovati u određenim odlukama kluba. Što to znači za kripto dioničare, koja je motivacija kluba za ovaj projekt i tko stoji iza Sociosa istražili smo iz prve ruke.

Intervju

Splitski Blank s partnerima uskoro lansira hrvatski NFT marketplace na Ethereumu!

Uz bok nekolicine renomiranih umjetnika suvremene umjetničke scene, a pod vodstvom splitske agencije Blank, stiže nam Endemic platforma za trgovanje NFT umjetninama. Više o projektu otkrivamo od samih pokretača.

Digitalni marketing

Prima se rebrendirala: Što (i tko) stoji iza prepoznatljivog, a inovativanog vizualnog identiteta?

Od obiteljske tvrtke do poslovnog sustava s više od 2000 zaposlenih. Prima je u posljednjih 25 godina poprilično odmaknula od svojih početaka, stoga je bilo krajnje vrijeme za vizualni identitet koji bi odražavao takvu promjenu.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Nakon rada u Amazonu i Memgraphu, Marin i Matej osigurali 3 milijuna kuna za “tražilicu video i audio sadržaja”

Jedan je za vrijeme studiranja na FER-u bio drugom mentor u srednjoj školi, ali tek ih je Marinovo iskustvo u Amazonu i problem na koji je naletio potaknulo da pokrenu zajednički startup na relaciji Zagreb-Vancouver.

Novost

HAVC prvi put raspisao natječaj za poticanje razvoja i proizvodnje videoigara

Hrvatski gaming studiji dobili su još jednu priliku za financiranje svojih projekata i to u Hrvatskoj!

Intervju

Photomath ima tim specijaliziran za animirane instrukcije koje se programiraju? I to bez pisanja koda?

Jeste li znali da čak 60% učenika koristi video za pomoć pri učenju matematike? Photomath danas nudi i vizualni način učenja matematike pomoću animiranih instrukcija. Uz njih korisnik ima dojam kao da pred sobom ima instruktora matematike, a mi smo provjerili kako se takve animacije uopće kreiraju uz Andriju Ražnatovića i Janu Čičko.

Startupi i poslovanje

Omega software postaje dio M SAN grupacije

I službeno je potvrđeno, drugi najveći sistemski integrator u Hrvatskoj, King ICT u sastavu grupacije M SAN, preuzeo je Omega software.

Kultura 2.0

Naš mozak nije poput ladica koje možemo neprestano puniti informacijama, kako mu pomoći da pamti bitno?

Svi smo se u jednom trenutku zapitali zašto ne mogu bolje pamtiti, odgovor na to pitanje otkrili smo na zagrebačkom TEDx-u!

Startupi i poslovanje

“Pristup top-down, gdje menadžment sam, ili skupa s HR-om osmisli vrijednosti tvrtke, je passé”

Nakon što se hrvatskom SofaScoreu u samo godinu i pol dana udvostručio broj zaposlenika, bilo je sigurno kako treba transformirati i internu kulturu koja će pratiti takav strelovit rast - a to je značilo ispitati vrijednosti sa svim ljudima u tvrtki.