Iz CircuitMessa dolazi Batman STEM autić! Albert Gajšak o 2 godine priprema s Warner Brothersom
Marin Pavelić

Iz CircuitMessa dolazi Batman STEM autić! Albert Gajšak o 2 godine priprema s Warner Brothersom

Ako ste ikada sanjali kako ćete jednog dana sastaviti Batmobile, Albert Gajšak će novim STEM projektom ostvariti ne samo svoj san, već i san ljubitelja Batmana diljem svijeta.

Dobro ste pročitali, hrvatska tvrtka CircuitMess surađuje već skoro dvije godine s Warner Brothersima (WB) kako bi danas pustili Kickstarter kampanju koja će nam donijeti STEM Batmobile.

Ako slučajno niste upoznati s CircuitMessom, trebate znati da je to tvrtka koju je Albert Gajšak pokrenuo prije 4 godine dok je još bio u srednjoj školi. Njihovi proizvodi su STEM igračke koje gradite i programirate sami, a njihova ponuda sastoji se od igrače konzole Nibble, mobitela Ringo, miksete Jay-D, autića Wheelson, voki-tokija Chatter, sata Clockstar i uradi-sam glasovnog asistenta Spencera. CircuitMess, kojeg je Albert pokrenuo iz svoje sobe, sada broji 23 zaposlenika i preko 50 tisuća prodanih STEM igračaka u 80 zemalja, a ove godine trebali bi po prvi put preći milijun eura prihoda!

STEM Batmobile, inače Albertov childhood dream product, počeo je kao zezancija, ali brzo se ispostavilo kako je tu zezanciju ipak moguće napraviti. Slijedi priča o Batmobileu.

Kako izgleda suradnja sa svjetskim konglomeratom poput Warner Brosa?

U cijelo pregovaranje s WB-om ušli su bez ikakvih očekivanja, ali s optimističnim stavom “hajdemo probati”. WB je odmah postao jako zainteresiran i Albert pretpostavlja kako je razlog tome što većina licenciranih proizvoda nije kreativna što znači kako netko samo lijepi Batmanov logotip na proizvod. U tome se krije ono što CircuitMess razlikuje od drugih. Njihov koncept je od početka originalan i nov što za njih predstavlja krunu njihovog rada.

Albert nam iskreno govori kako su pregovori bili “šokantni” jer nisu navikli na takvu razinu poslovanja što je uključivalo čitanje ugovora s preko stotinu stranica:

Mi smo malen i agilan tim. Svi smo u jednoj sobi. Brzo se dogovaramo i razvijamo svoje proizvode. Imamo autonomiju oko svega što ćemo napraviti i zbog toga možemo npr. brzo odlučiti koje će boje biti proizvod. Ovaj proizvod nismo mogli tako napraviti jer WB mora štiti svoje intelektualno vlasništvo, što je logično. Postojalo je puno smjernica koje smo morali pratiti kako ne bi napravili nešto što nema veze s Batmanom.

Doris Brala, voditeljica razvoja poslovanja, savjetuje kako je prije svega potrebno naoružati se strpljenjem:

Ono što vjerojatno većini nije jasno kada vide izlazak ovako velikog projekta jest koliko je vremena uloženo u sve – od ideje do realizacije. Ja sam s Albertom prvi put pričala o ideji o ovakvom proizvodu još krajem 2019. godine kad sam se tek pridružila CircuitMessu. Tada nismo baš imali neku jasnu sliku kako uopće doći do ovakvog partnerstva i licence. Početak pregovora je bio u prvom tjednu lockdowna u proljeće 2020. Kad smo napokon uspjeli stupiti u kontakt s pravim ljudima, bilo je potrebno razjasniti tko smo uopće mi, što želimo napraviti i zašto.

Jedni od rijetkih koji su uspjeli dobiti globalnu licencu

Albert je mislio kako će razvijanje proizvoda biti manje rigorozno jer su svaki svoj korak morali provjeriti s WB-om. Priznaje kako je to bila njegova kriva pretpostavka jer ipak je logično kako će biti zaštitnički nastrojeni prema svojem vlasništvu:

Interesantno mi je na koji način razmišljaju jer obraćaju pažnju i na iznimne slučajeve, kako se proizvod može iskoristiti na loš način, kako brend može ispasti loše.

Tako još nisu razmišljali u CircuitMessu. Nakon iskustva s njima promijenio im se pogled na brending i shvatio je kako njihovi proizvodi imaju svoj životni vijek od jedne do tri godine. iPhone zastari nakon godinu ili dvije, ali u cijeloj priči nije bitan iPhone nego Apple kao brend, ističe Albert.

Doris nam dodatno otkriva kako su također morali verificirati sve ono što se ne vidi na prvu, a to su newsletter, objave na društvenim mrežama, Kickstarter videa i listing, pakiranje, popratne knjižice i materijale.

Također, Doris je najviše ponosna što su dobili globalnu licencu:

Jedan smo od rijetkih brendova koji je to uspio dobiti, a za to je najviše zaslužna unikatnost onoga što radimo. Ništa slično nikada nije postojalo na tržištu: uradi-sam Batmobile™ set za učenje elektronike i programiranja i zaista sam sretna da je WB to prepoznao.

Geometrijski i produkcijski najkompliciraniji proizvod

Potrebno je bilo otprilike godinu i 6 mjeseci kako bi od prvog koncepta i prototipa nastalo nešto što je spremno za puštanje na tržište. Ako se dotaknemo dizajna, ovaj Batmobile je originalan na CircutiMessov način. WB je dao svoje smjernice, ali ih nisu htjeli koristiti kako ne bi nastao neki copy-paste izgled iz nekog filma ili serije.

Doris ističe kako je smjernica bilo jako puno i odnosili su se na svaki detalj proizvoda:

Na primjer, finalni dizajn Batmobilea se nije smio razlikovati više od par posto od originala po kojem se radi. Tako smo za sami dizajn prototipa 2D model morali pretočiti u 3D, pritom pazeći na svaki detalj ovog kultnog Batmobilea. Svaka etapa u izradi prototipa prolazi verifikaciju od strane WB-a prije nego se krene na sljedeći korak.

CircuitMess Batmobile temelji se na dizajnu dva tipa Batmobilea iz animiranih verzija, a Albert nam govori kako će fanovi prepoznati o kojim se verzijama radi.

S druge strane ovo je za njih bio geometrijski i produkcijski najkompliciraniji proizvod.

Prije Batmobilea svaki proizvod zahtijevao je samo izrezivanje kućišta od pleksiglasa što je vrlo jednostavno kućište koje ima nekoliko stranica. Nakon što ih se posloži i pošarafi, to je to. Batmobile zahtjeva nešto što će biti jako lijepo i što će imati paintjob. Sve što su ikada naučili, stavili su u ovaj novi proizvod.

Pretplata im je zarotirala poslovanje

STEM box, CircuitMessov subscription box na njihove STEM igračke, napunio je godinu dana i Albert priznaje kako su napravili puno grešaka, ali i puno dobrih stvari. Ističe kako su morali biti jako hrabri za taj korak jer to nije poslovni model kojeg je netko isprobao. Naravno, subscription box postoji, ali ne postoji za STEM igračke. Konkurencija, koje skoro pa nema, samo prepakirava tuđe proizvode:

Mi smo rekli kako ćemo napraviti box u kojem će svaka kutija biti unikatna i nova te razvijena isključivo za taj subscription box i gdje će to ljudi dobiti prvi u svijetu.

Izazov predstavlja što svaka 3 mjeseca moraju izbaciti novi proizvod na tržište što nije lagano ni kada radiš softverski, a pogotovo hardverski proizvod. Albert smatra kako im je STEM box odlično zarotirao poslovanje jer su prije jedva uspjeli izbaciti novi proizvod svake dvije godine.

Tako su riješili jedan od svojih glavnih problema, a to je customer retention. Često bi dobivali upite o dodatnim proizvodima i kako su prije imali ograničeni asortiman, nisu imali što ponuditi. STEM box je sada izgradio zajednicu na njihovoj stranici i Discord kanal s preko 700 ljudi:

Zbog STEM boxa počeo sam malo drugačije gledati na naš brend. Počeo sam ga manje shvaćati kao nešto što je eCommerce, a više kao nešto što je community driven jer imamo ljude koji su uz nas 4 godine. Ljude koji su jako vezani s nama i za koje znam da bi odmah kupili naš novi proizvod jer vjeruju u našu viziju.

“Nikada nije bilo toliko teško raditi hardverski proizvod”

STEM box im je omogućio ponuditi nešto novo, ali je također nametnuo i ambiciozan raspored jer nije lako stvoriti novi proizvod svaka 3 mjeseca pogotovo kada uzmemo u obzir stanje tržišta poluvodiča i čipova:

Nikada nije bilo toliko teško raditi hardverski proizvod zbog toga što je tržište nestabilno. Trenutno vlada nestašica kartona jer svi rade ecommerce. Svaka sirovina koja postoji na svijetu ima svoju nestašicu koje se događaju i prolaze. Zbog korone poljuljala se svjetska opskrba svega.

Nije tolika drama kada nestane kartona, već kada nestane čip s tržišta, dodaje Albert. To znači da kada naprave novi uređaj koji se počeo prodavati, i zatim neki ključni dio poput procesora nestane s tržišta, cijeli uređaj moraju redizajnirati – što uključuje softver i hardver te pronalaženje zamjene.

Ultimativni cilj: postati vodeći edukacijski brend u STEM-u

Foto: Marin Pavelić

Albert nam je prvo istaknuo kako će nastaviti sa STEM boxom, ali i kako bi htio raditi nešto što nije isključivo hardverski. CircuitMess razvija i tutorijale te softvere za programiranje svojih uređaja i web stranice, a ništa od toga ne monetiziraju. Također, velika mu je želja napraviti Courseru za STEM edukaciju.

Ako se dotaknemo generalne vizije, onda je to postati najveći STEM edukacijski brend na svijetu. Žele da njihov proizvod bude u svakom dućanu i svakoj polici s igračkama kako bi STEM postao popularniji, ambiciozno zaključuje Albert:

Kada pogledamo tržište edukacijskih igračaka, imamo dosadne edukacijske igračke ili imaš zabavne igračke kao što su action man, ali nisu edukacijske, već su samo plastika. Mi želimo napraviti igračku koja će stvarno biti zabavne, interesantne koje će djeca htjeti i pomoću kojih će djeca učiti na njima najprirodniji način – kroz igru.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Dinamo je prvi hrvatski sportski ICO, kupite njihov $DZG token za 2 eura – i uključite se u klupske odluke!

Nakon brojnih drugih velikih klubova hrvatski nogometni prvak odlučio se na iskorak u blockchain svijet kroz novi model članstva. U "inicijalnoj ponudi tokena” od 29. rujna moći ćete postati vlasnik fan tokena Dinama s kojima ćete moći trgovati i sudjelovati u određenim odlukama kluba. Što to znači za kripto dioničare, koja je motivacija kluba za ovaj projekt i tko stoji iza Sociosa istražili smo iz prve ruke.

Intervju

Splitski Blank s partnerima uskoro lansira hrvatski NFT marketplace na Ethereumu!

Uz bok nekolicine renomiranih umjetnika suvremene umjetničke scene, a pod vodstvom splitske agencije Blank, stiže nam Endemic platforma za trgovanje NFT umjetninama. Više o projektu otkrivamo od samih pokretača.

Digitalni marketing

Prima se rebrendirala: Što (i tko) stoji iza prepoznatljivog, a inovativanog vizualnog identiteta?

Od obiteljske tvrtke do poslovnog sustava s više od 2000 zaposlenih. Prima je u posljednjih 25 godina poprilično odmaknula od svojih početaka, stoga je bilo krajnje vrijeme za vizualni identitet koji bi odražavao takvu promjenu.

Što ste propustili

Vodič

Gledaj i uči! Najbolji edukativni kanali na YouTubeu

Donosimo vodič kroz edukativne kanale na YouTubeu od kojih ćete sigurno nešto naučiti i nikad više nećete reći da je YouTube carstvo gluposti za klince i influensera koji se krevelje.

Intervju

Gamechuck u suradnji s udrugom Roda razvio ČUDOvišnu igru koja djecu uči – društvenom aktivizmu!

Kao što su Šegrt Hlapić i družina dosadašnje generacije učili prometnim znakovima, tako će možda i čudovišta Gamechuckove Avanture koje je ilustrirao Zlatko Druško, poznat po radu na Letećim medvjedićima, odgojiti neke nove.

Startupi i poslovanje

Nakon rada u Amazonu i Memgraphu, Marin i Matej osigurali 3 milijuna kuna za “tražilicu video i audio sadržaja”

Jedan je za vrijeme studiranja na FER-u bio drugom mentor u srednjoj školi, ali tek ih je Marinovo iskustvo u Amazonu i problem na koji je naletio potaknulo da pokrenu zajednički startup na relaciji Zagreb-Vancouver.

Novost

HAVC prvi put raspisao natječaj za poticanje razvoja i proizvodnje videoigara

Hrvatski gaming studiji dobili su još jednu priliku za financiranje svojih projekata i to u Hrvatskoj!

Intervju

Photomath ima tim specijaliziran za animirane instrukcije koje se programiraju? I to bez pisanja koda?

Jeste li znali da čak 60% učenika koristi video za pomoć pri učenju matematike? Photomath danas nudi i vizualni način učenja matematike pomoću animiranih instrukcija. Uz njih korisnik ima dojam kao da pred sobom ima instruktora matematike, a mi smo provjerili kako se takve animacije uopće kreiraju uz Andriju Ražnatovića i Janu Čičko.

Startupi i poslovanje

Omega software postaje dio M SAN grupacije

I službeno je potvrđeno, drugi najveći sistemski integrator u Hrvatskoj, King ICT u sastavu grupacije M SAN, preuzeo je Omega software.