Što je to UX/UI i što rade dizajneri s ovom titulom?

Što je to UX/UI i što rade dizajneri s ovom titulom?

UX/UI dvije su kratice koje u posljednje vrijeme sve češće koriste, iako je malo tko - uključujući i one koji se tom titulom krase - u potpunosti siguran što one znače. Kako pak bavljenje korisničkim iskustvima i sučeljima izgleda u svakodnevnici (dva!) dizajnera i što ta četiri slova nose sa sobom u praksi, ispričali su nam Što ova titula od četiri slova nosi sa sobom u praksi ispričali su nam Benjamin Alijagić i Marija Ćosić iz Hyperactivea, agencije specijalizirane za razvoj mobilnih i web aplikacija

"Hiperaktivci" Marija i Ben objasnili su nam kako izgleda dan UX/UI dizajnera
“Hiperaktivci” Marija i Ben objasnili su nam kako izgleda dan UX/UI dizajnera

Što to radi UX/UI dizajner? Koja je razlika između ta dva pojma?

Oko toga se vodi mnogo diskusije u svijetu dizajna, od toga zašto je nemoguće biti user experience dizajner, preko rasprava da takva titula ni ne postoji, pa sve do toga da zapravo nema razlike između user experience i user interface dizajnera. Kako kažu naši sugovornici, oni se ne zamaraju previše oko toga, ali ipak moraju nešto staviti u titulu da ljudi ne misle kako izrađuju plakate… ili haljine.

Titula user experience dizajner prvenstveno podrazumijeva da se ta osoba bavi “kreiranjem” korisničkih iskustva. Koliko god to čudno zvučalo, UX-ovac ima moć da mijenja doživljaj korisnika svojim odlukama. Naravno, cilj je to iskustvo ili doživljaj napraviti što boljim, razumljivijim i jednostavnijim.

Na kraju tog procesa UX dizajner u većini slučajeva ima wireframeove, sitemap, storyboardove i slične materijale iz kojih UI dizajner može napraviti sučelje koje funkcionira na različitim uređajima, uklapa se u nekakvu priču o brendu, odgovara samom profilu korisnika te na kraju – dobro izgleda. UI dizajn spaja interakciju, vizualni dizajn i informacijsku arhitekturu.

Što se tiče platforme ili medija za koje UX/UI dizajneri općenito rade, to su primarno web, iOS i Android, iako to zapravo ne isključuje, primjerice, dizajniranje sučelja za pametni TV, auto ili pak perilicu rublja.

Kako se postaje UX/UI dizajner?

Ben:

Moj put je bio zapravo poprilično neuobičajen. Nije to bilo tako davno, prije nekih sedam-osam godina. Napravio sam prvi website u Wordu (da, Microsoft Word), počeo sam učiti PHP, radio svakakve grafike u Photoshopu pa naposljetku došao do zaključka da se tamo čak i web može dizajnirati. Cijeli taj proces učenja je bio dosta naopak zbog mog tadašnjeg neznanja o postojanju “web dizajna”, ali i mog OKP-ovskog nastojanja da idem u 10 različitih smjerova odjednom. Na kraju mislim da i nije toliko loše ispalo sve, mogao bih reći da sam “full-stack dizajner” koji se ne boji zaviriti ispod haube, promijeniti nešto u backendu ili eksperimentirati s nekim novim JS frameworkom.

"Full stack" dizajner barata svime, od istraživanja korisničkog iskustva do frontenda (Izvor grafike:
“Full stack” dizajner barata svime, od istraživanja korisničkog iskustva do frontenda (Izvor grafike: Designation.io)

Čini mi se da je danas nekome tko živi u Hrvatskoj puno jednostavnije doći do kvalitetnih resursa, upoznati ljude i jednostavno ići “pravim putem”, ako tako nešto postoji, s obzirom na meetupe i konferencije koje se održavaju, domaće tvrtke koje traže pripravnike, ali i ljude iz naše domaće web design grupe na Facebooku koji su uvijek spremni pomoći.

Marija:

Došla sam u Zagreb s ciljem da upišem farmaceutski fakultet, ali sam srećom shvatila da je dizajn moja ljubav. 🙂 Završila sam grafički fakultet gdje sam se i prvi put susrela s pojmom UX/UI. Shvatila da je tu riječ o nečemu većem, da smo u biti “arhitekti” rješenja koji ljudima mogu olakšati/promijeniti život.

Kakve tvrtke imaju potrebu za takvom vrstom posla?

Marija:

Prvenstveno tvrtke kojima je korisnik u centru, najvažniji, odnosno one kojima u cilju nije samo izbaciti proizvod već imaju namjeru da taj isti proizvod ima bitniju i dugotrajniju svrhu.

Ben:

Mislim da ne postoji tvrtka koja nema potrebu za takvom vrstom posla. Ili bolje rečeno, tvrtka koja nema potrebu za takvom vrstom posla vrlo vjerojatno ne iskorištava svoje potencijale na najbolji način. Pitanje je samo kolika je ta potreba – puno radno vrijeme, dio radnog vremena ili po projektima.

U Hyperactiveu dan započinje 'Daily Scrum' sastankom. (Slika: Marina Paulenka)
U Hyperactiveu dan započinje ‘Daily Scrum’ sastankom. (Slika: Marina Paulenka)

Kako ste došli do trenutnog radnog mjesta i koje su kompetencije bile bitne?

Marija:

U Hyperactive sam došla kao praktikant nakon završenog studija. Bilo je najbitnije pokazati da sam spremna učiti i napredovati iz dana u dan te da je dizajn strast, a ne posao koji moram obavljati iz dana u dan.

Ben:

Ovo je još jedna zanimljiva priča. Ja sam zapravo prvi zaposlenik Hyperactivea, s time da sam u jednom trenutku napravio “pauzu” jer sam bio znatiželjan i htio sam vidjeti što to još ima okolo. Nakon svega što sam prošao u međuvremenu, shvatio sam da mi više odgovara okolina u kojoj imam od koga učiti te u kojoj imam dovoljno raznovrsnih i izazovnih projekata. Uz to, kada sam prošao kroz svoj portfolio gdje sam izdvojio najbolje radove, većina projekta je bila iz Hyperactivea i to mi je govorilo dovoljno. Kompetencije koje su nam bitne u firmi su komunikativnost, pouzdanost i želja za učenjem i konstantnim napretkom.

Kako izgleda vaš tipični radni dan?

Marija:

Započne s kavom (na koju zaboravim pa postane ledena kava), čitanjem mailova te određivanjem ciljeva kako bih što bolje organizirala dan. Nakon toga imamo zajednički Daily Scrum Meeting gdje svatko u kratkom vremenskom roku prezentira napravljeno iz prethodnog dana te uputi ostale u sljedeće planove, odnosno ciljeve, a onda se svi “bacamo” na posao. Inače, obavljam i ulogu DJ-a u uredu. 🙂

Ben:

Moj dan često započne tako da zakasnim i onda moram uplatiti određen broj kuna po minuti u zajedničku kasicu. No, šalu na stranu – prva ozbiljna stvar (za nas koji kasnimo) jest daily meeting. Nakon toga ili nastavljamo raditi po planu ili nastavljamo raspravu i brainstormanje u sobi za sastanke dok ciljevi za taj dan nisu jasno definirani.

Ostatak radnog vremena je poprilično raznovrstan i dosta se razlikuje od dana do dana, no neke stvari koje uvijek uključuje su skiciranje ideja na papiru, wireframing, slaganje i povezivanje sučelja u alatu za prototipiziranje, komuniciranje i prezentiranje rješenja klijentu, pa naposljetku i dizajniranje sučelja, ikonica, poliranje piksela…

A ste se i sami upustili u vode UX/UI dizajna ili se želite pridružiti ovom timu, pratite Netokracija.Poslovi gdje će se The Hyperactive oglasiti kad se Ben i Marija “zažele” novih kolega. 😉

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

  1. Renato Kovac

    Renato Kovac

    15. 01. 2020. u 9:16 am Odgovori

    Postoji li neki tecaj ili slicno za ucenje raznih vjestina unutar IT sektora, za nas starije (60+:)), tipa cjelozivotno ucenje? Naravno za one koji su barem bazno informaticki pismeni!
    Unaprijed hvala!
    Inginere di Fiume

    • Borna

      Borna

      07. 05. 2021. u 5:31 pm Odgovori

      Bok! Ako znate engleski ne sumnjam da ćete pronači svu moguću pomoć na youtoube i ostatku interneta. Najteže je započeti ali ejdnom kad prokužite sistem sve bu se dalo riješiti!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startupi i poslovanje

Dvije strane Porscheovog ulaganja u Greyp: Mali ulagači ljuti i nezadovoljni dok se Neufund hvali povijesnim exitom

Iza najave da Porsche preuzima većinski udio u Greyp Bikes krije se priča malih ulagača koji su 2019. u Greyp uložili kroz Equity Token Offering i sad se osjećaju - izigrano i izgurano.

Društvene mreže

Stiže Huuk. Nova globalna društvena mreža iz Rijeke?

Gradski autobus veselih boja s pitanjem "What the Huuk are we doing tonight" koji u zadnje vrijeme vozi Rijekom i obećanje da ćete od danas, 1. prosinca moći "Proširiti svoje pleme" najavili su lansiranje nove aplikacije u tom gradu. Kakve točno saznali smo u razgovoru sa suosnivačem Mateom Starčevićem Filipovićem.

Novost

Developeri, recite što doista želite: šareni ured, pivo petkom, veliku plaću, dobrog šefa….

Traženi, maženi, paženi i razmaženi. Tako mediji i društvo u zadnje vrijeme doživljavaju developere. Zagrebačka IT tvrtka odlučila je provjeriti jesu li doista takvi te pitati developere što oni doista žele.

Što ste propustili

Intervju

Prošle godine bila je team lead, danas je sa svojih 30 godina direktorica dizajna proizvoda u Bornfightu

Elenu Crnković ste imali priliku upoznati kad je sudjelovala na panelu Ladies of New Business: Dame od UX-a. Trideset joj je godina, iza sebe ima deset godina iskustva u dizajnu i odnedavno se može pohvaliti iznimno odgovornom ulogom - onom direktorice dizajna proizvoda u Bornfightu. S Elenom smo popričali o tome kako je završila u svijetu UX-a i dizajna te što znači doći tako mlada na čelo odjela u galopirajućoj agenciji.

Startupi i poslovanje

CircuitMess prikupio više od 2.500.000 kuna za “uradi-sam” Batmobile

CircuitMess, hrvatski startup koji dizajnira DIY proizvode za STEM edukaciju priveo je kraju svoju četvrtu i najambicioznu kampanju do sada.

Intervju

The Missing Semester: Knjiga koja će vas o poslu softverskog inženjera naučiti ono što fakultet nije

Iako ga od diplome na FER-u dijeli još jedna godina studija, Jurica Kenda ima već dvije godine radnog iskustva u poznatim domaćim developerskim tvrtkama, a trenutno radi u Irskoj u Amazon Web Services. Dojmove, zapažanja i lekcije koje je o poslu softverskog inženjera naučio tek u praksi, na radnom mjestu, skupio je u knjigu koju je samostalno izdao.

Društvene mreže

Hrvatski Huuk: Ima li smisla pokrenuti društvenu mrežu u 2021.?

Vine, Beme, Ello, Clubhouse, Snapchat? Dalo bi se raspravljati o svim tim primjerima i zašto nisu dosegli slavu Facebooka, Instagrama i TikToka. Danas na primjeru hrvatske aplikacije Huuk radimo upravo to - analiziramo bi li jedna društvena mreža iz Hrvatske mogla zaživjeti na globalnoj razini.

Intervju

Combis o fleksibilnom radu: Povjerenje koje smo dali zaposlenicima nam se višestruko vratilo

Fleksibilnost i povjerenje bili su ključni za ovu hrvatsku ICT tvrtku kako bi bezbolno prešla na trajni hibridni način rada. Goran Car, CEO Combisa, otkriva kako su postigli da sve funkcionira iako 400 zaposlenika ima slobodu organizirati si radno vrijeme.

Kultura 2.0

30 godina od prvog SMS-a: 6 stvari koji su obilježile način kako komuniciramo putem poruka

SMS je zagazio u svoju 30. godinu i kako nam se čini, neće još tako lako izumrijeti. Osim toga, svaki danom nas iznenađuju novi načini komuniciranja putem poruka. Tehnologija je divna, ali što je s korisnicma koji su ključni u definiranju "kulture dopisivanja". Postoji li "online bonton"?