Talking Tom: Priča o slovenskoj aplikaciji s preko 1,4 milijarde preuzimanja

Talking Tom: Priča o slovenskoj aplikaciji s preko 1,4 milijarde preuzimanja

Na Do Pasa v Blatu, mjesečnim predavanjima o tehnologijama iz industrije, jučer se u Ljubljani predstavio Luka Renko, VP of Technology u tvrtki Outfit 7 koja je svijetu donijela popularnu aplikaciju Talking Tom. Luka je ovom prilikom rekao nešto više o brbljavoj mački, o tome što je potrebno da se jedan takav lik uspješno animira i oživi, ali i o izazovima i problemima koje nosi razvoj jedne aplikacije sa stotinama milijuna aktivnih korisnika dnevno.

Luka Renko otkrio je neke sastojke bitne za uspjeh jedne apliakcije
Luka Renko otkrio je neke sastojke bitne za uspjeh jedne apliakcije

Na Do Pasa v Blatu, mjesečnim predavanjima o tehnologijama iz industrije, jučer se u Ljubljani predstavio Luka Renko, VP of Technology u tvrtki Outfit 7 koja je svijetu donijela popularnu aplikaciju Talking Tom. Luka je ovom prilikom rekao nešto više o brbljavoj mački, o tome što je potrebno da se jedan takav lik uspješno animira i oživi, ali i o izazovima i problemima koje nosi razvoj jedne aplikacije sa stotinama milijuna aktivnih korisnika dnevno.

Priča o Talking Tomu je jednostavna, objasnio je Renko, no bilo je mnogo bitnih čimbenika koji su utjecali na uspjeh ove aplikacije. Glavna ideja bila je stvoriti simpatičan 3D lik koji će sve što kažete ponavljati smiješnim glasom, i to je funkcionalnost na koju je stavljen fokus pri razvoju.

Kako dati Tomu stas i glas

Cilj je bio  stvoriti interaktivan animirani lik, a pritom im se nudilo nekoliko opcija – jedna je mogućnost bila korištenje real time animation engine, no tehnologije koje su u to vrijeme to omogućavale nisu bile dovoljno sofisticirane te nisu mogle proizvesti animacije koje bi bile dovoljno lagane da se mogu bez problema vrtjeti na svakom uređaju. Isti je problem predstavljao i videoplayback.

Odlučili su tako razviti vlastiti sustav animacije, i držati se maksime da je jednostavnije bolje. Prvi Talking Tom bio je niz prerenderiranih slika u .jpeg formatu koje su se izmjenjivale brzinom od 10 kadrova po sekundi. Ova se metoda pokazala savršeno prikladnom, jer ljudi ionako ne vole gledati duge animacije, naglasio je Luka, a princip se pokazao djelotvornim na različitim sustavima. Riječ je, ukratko, o vrlo jednostavnom konceptu implementacija koji funkcioniraju na svim uređajima, bez ograničenja koja sa sobom nose video playback ili 3D animacija.

Nije bilo jednostavno oživjeti Toma pokretom, no i davanje glasa ovom mačku ispostavilo se izazovnim. Trebalo je dobro sinkronizirati sliku sa zvukom, a krajnji je cilj bio osposobiti mačka da vlastitim komičnim tonom ponavlja sve što korisnik kaže, no tijekom testiranja ispostavilo se da Tom ponavlja sve što čuje, uključujući i pozadinsku buku.

Kako to nikako nije bila opcija, jer se ipak pretpostavljalo da će korisnici Talking Toma htjeti pokazati drugima, često i na bučnim mjestima, taj se problem morao riješiti prije no što je aplikacija lansirana. Tom nema mnogo vremena za procesuiranje onog što je čuo – prođe nešto manje od sekunde prije nego što vas Tom prestane slušati i počne oponašati, pa je i ovdje trebalo jednostavno i učinkovito rješenje – odlučeno je da će Tom zvukove filtrirati po glasnoći.

Jednostavnost kao nit vodilja

Ova jednostavna rješenja omogućila su da se Tom bez problema vrti na uređajima različitih specifikacija i da kvaliteta aplikacije dolazi do izražaja neovisno o specifikacijama telefona. U kreiranju kvalitetnog proizvoda za krajnje korisnike, bilo je međutim ključno testiranje na korisnicima.

Sva korisnička testiranja koja smo napravili vratila bi nam se kao bumerang ako bismo ih ignorirali. Iznenađujuće je koliko možemo saznati o tome što trebate napraviti.

Jednostavnost je bila lajtmotiv i u kreiranju korisničkog sučelja, koje je bilo lišeno tipki, samo s uputama za one koji oklijevaju pri korištenju multitouch opcije. Velik broj dodatnih mogućnosti je izbačen, što je bilo bolno za developere, priznaje Luka, no trebalo je izabrati one koje će ljudi shvatiti i koristiti i ne precijeniti svoje korisnike.

Upravo su korisnici i oni koji mogu najviše učiniti za promociju neke aplikacije – dijeljenje s prijateljima iznimno je bitno za njenu popularnost i viralnost. Talking Tom omogućio je korisnicima generiranje vlastitih videa koje mogu dijeliti, a neki od njih na YouTubeu i broje i po nekoliko milijuna pogleda.

[youtube]http://youtu.be/mcHNUTRH6p4[/youtube]

Kada je počeo rad na aplikaciji, cilj je odmah bilo globalno tržište i sve je razvijano s time na umu. Upravo je tako i odabran lik Toma – jer što je viralnije od mačaka? Zato je i cijeli koncept pojednostavljen kako bi dopro do različitih profila ljudi, neovisno o jeziku, kulturi, dobi.

Formula za globalni uspjeh bila je na kraju visoka kvaliteta animacije i zvuka, jednostavnost korištenja i viralnost.

S velikim brojem korisnika dolaze i veliki problemi

Uz 1,4 milijarde preuzimanja aplikacije i stotine milijjuna korisnika na dnevnoj bazi, bilo je za očekivati da će se pojaviti određeni problemi. Renko ovakvu viralnost opisuje kao drinking from the firehose, jer se odjednom dobivaju goleme količine informacija koje treba procesuirati i iz njih nešto naučiti. Outfit7 sada je zbog toga zaposlio i prve podatkovne znanstvenike.

Svi ti milijuni korisnika služe se različitim uređajima – riječ je o tri operativna sustava, ali nebrojenim različitim dimenzijama ekrana kojima se treba prilagoditi. U razvoju posljednje aplikacije, My Talking Tom, Outfit 7 je prešao na Unity, čime je svjesno izgubio 20 posto tržišta – bio je to kalkulirani rizik. Trebalo je pritom i držati kvalitetu na koju su dosadašnji korisnici navikli, ali i dodati nove opcije koje bi opet iznova angažirale korisnike.

Dvorana ljubljanskog fakulteta za računalstvo i informatiku bila je puna posjetitelja koji su došli čuti priču o Talking Tomu.
Dvorana ljubljanskog fakulteta za računalstvo i informatiku bila je puna posjetitelja koji su došli čuti priču o Talking Tomu.

Jedna od stavki koje zahtijevaju stalan trud je i optimizacija oglasa i ciljano oglašavanje o kojem uvelike ovisi monetizacija – zatrpavanje milijuna korisnika oglasima koji ih se ni najmanje ne tiču može samo smanjiti njihov broj.

Kako se aplikacija razvija i dobiva više korisnika, javlja se i više problema, no zato je bitno da su ljudi u timu fleksibilni i znaju kad treba djelovati i zapeti.

Za kraj, Renko je savjetovao svim startuperima da se drže jednostavnosti, budu fleksibilni i prilagodljivi te da se pripremaju za uspjeh – svi elementi koje želite u svom proizvodu moraju u njemu biti od prvog dana, uključujući i plan monetizacije.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

  1. Marko

    Marko

    29. 01. 2014. u 2:15 pm Odgovori

    Da, Talking tom je pomalo nevjerojatna priča. Iskreno pomalo dosadnjikava aplikacija a takav uspjeh. Još prije par godina vlasnici su zaradili preko 70 mil eura, sve daleko od očiju javnosti. Prema nekim insider info kupili su taj prvi lik za smiješnu lovu na tržištu animiranih likova (par stotina usd) i animirali ga.

    Ali ekipa koja stoji iza je zaista respektabilna, od početka su se udružii sa ljudima (Slovencima) koji su stalno nastanjeni u Silicijskoj Dolini i tamo imaiu iskustva i kontakte.

    Slovenija nas šiša uveliko u Internet biznisu, pa i zbog toga što njima nije teško otići van a mi se uvijek nešto nećkamo. Mi bi sve nešto programirali iz topline svoje sobe a ostalo već bude nekako. E pa ne bude, sasvim je očito prema dosada postignutom. It’s harsh world outside, ako nećeš ti bude netko drugi, a ti možeš u konobare da malo karikiram ;). Ili možeš kopirati već 50x kopirane sajtove što je naša specijalnost

    • Ana Eterović

      Ana Eterović

      29. 01. 2014. u 6:24 pm Odgovori

      Marko, ovo nije tajna, rečeno je na jučerašnjem predavanju: kupili su model mačke za 60 dolara 😉 Ali nije point u modelu mačke, već u tome da je app bio simpatičan, viralan, a prije svega kvalitetan – radio je uvijek i na svakom uređaju 😉

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Zabava i zanimljivosti

Hrvati napokon mogu glasati elektronski, i to zahvaljujući Samu Altmanu (i botovima)

Već niz godina naklapa se i navija za uvođenje elektronskog glasanja u Hrvatskoj. Ako nismo tijekom pandemije koronavirusa, kad ćemo, pitaju se mnogi. Ova superizborna godina, u kojoj nas čekaju parlamentarni, europski i predsjednički izbori jedina je još sila (ne)prilika koja bi mogla nagnati Državno izborno povjerenstvo da poduzmu mjere po tom pitanju.

Tvrtke i poslovanje

Znate li koristiti svoj “mozak izvan mozga”?

Proces u kojem naš mozak prati samog sebe i procjenjuje koliko mu dobro ide radimo svakodnevno, s više ili manje uspjeha. Riječ je o metakogniciji koja utječe na svaki aspekt našeg ponašanja - od definiranja životnih ciljeva i kako do njih doći do procjenjivanja vlastitih osjetila.

Digitalni marketing

“Želim samo logo za svoj brend” je kao naručivanje hrane bez soli i začina

U dinamičnom svijetu poslovanja, gdje nam se svakodnevno servira tona sadržaja i reklama i gdje se prvi dojam često stvara jednim pogledom – dobro osmišljen logotip izuzetno je važan. Međutim, put kroz brendiranje ide daleko izvan stvaranja logotipa.

Što ste propustili

Analiza

SDP najviše potrošio na digitalno oglašavanje od stranaka, a od pojedinaca – Andrej Plenković

Dan prije izborne šutnje predstavljamo vam tko je bio najglasniji, barem što se tiče trošenja novca, na internetu.

Analiza

E-glasovanje: Dobro za malu Estoniju i veliki Brazil, ali ne i za Hrvatsku. Zašto?

Iako ima više razloga zašto bi ga trebalo modernizirati, izborni je proces u Lijepoj našoj i dalje jedno od čvrstih uporišta otporu digitalizaciji.

Novost

Effie, Mixx, IdejaX: Tko se sve vratio s nagradama s Dana komunikacija?

Dani komunikacija prepoznali su najbolje projekte po marketinškoj komunikaciji, kreativnim idejama i strategiji te postignutim rezultatima.

Startupi

ZICER otvorio prijave za nove akceleracijske programe – startupe čeka preko 200.000 eura

Hrvatski startup hub ZICER otvorio je natječaje za akceleracijske programe kroz koje je na raspolaganju 200.000 eura bespovratnih novčanih sredstava i in-kind potpora od 18.000 eura.

Intervju

Umjetna inteligencija ima razorni potencijal, treba je zauzdati etikom, kaže poznati futurolog

Digitalna transformacija je i kulturološka promjena, koja traži stalno izazivanje statusa quo, eksperimentiranje i prihvaćanje neuspjeha.

Društvene mreže

Saga ReeseTeese pokazala je da TikTok postaje novi reality TV

Od 15-sekundnih plesnih videa do osobne drame ispričane kroz 500 minuta nastavaka snimljenih usput: analiziramo zašto sadržaj na TikToku postaje sve sličniji televizijskim emisijama i zašto je sve češće početna točka na putu do slave i ugovora s Netflixom.