Game development napokon stiže na državne fakultete

Game development napokon stiže na državne fakultete

Pet fakulteta Sveučilišta u Zagrebu udružilo je snage kako napravili temelje za punopravno razvijanje studijskih programa razvoja video igara na Sveučilištu. Prve kadrove tih studija očekujemo za 4 do 5 godina.

Kako se postaje developer igara? Na ovo pitanje izuzetno je teško odgovoriti jer zapravo i nema jednog pravog odgovora. Mnogi iskusni developeri će vam reći da trebate samo raditi i vježbati te skupljati iskustvo. No što je s formalnim obrazovanjem? Danas ne postoji državni fakultet na kojem možete učiti o razvoju računalnih igara u Unityju ili Unreal engineu kao ni specijalizirati se u game devu – ali to se možda uskoro promijeni.

Velike vijesti stižu sa Sveučilišta u Zagrebu, gdje su Akademija likovnih umjetnosti, Akademija dramskih umjetnosti, Studij dizajna na Arhitektonskom fakultetu, Fakultet elektrotehnike i računarstva te Fakultet organizacije i informatike udruženim snagama ostvarili potporu za projekt Edu4Games kojim se planira napraviti izrada standarda zanimanja i kvalifikacija te novih studijskih programa za područje dizajna i razvoja videoigara te novi diplomski studijski program Dizajn i razvoj videoigara. O ovom vrlo važnom projektu razgovarao sam s Mirkom Sužnjevićem s FER-a.

Iako su sastavnice Sveučilišta već i prije surađivale na nekim sličnim programima, nije postojao projekt koji ih objedinjuje. Upravo mi Mirko, kao jedan od pokretača ove nove inicijative, pojašnjava kako se krenulo u sveobuhvatnu realizaciju ideje:

Na ovaj korak sam se odlučio pošto na FER-u unutar niti jednog kolegija nije bio direktno obrađen rad u sustavima za izradu igara poput sustava Unreala ili Unityja, a iz kontakata s našom industrijom shvatili smo da im nedostaje ljudi s konkretnim znanjima. Nakon prihvaćanja da se organizira i studentima FER-a omogući upis vještine (op.e. razvoja računalnih igara u Unity/Unreal razvojnom okruženju), uz pomoć izv. prof. dr. sc. Lea Skorin-Kapov kontaktirali smo prodekana Akademije dramskih umjetnosti (ADU) izv. prof. art. Davora Švaića vezano za mogućnost i da studenti ADU-a upišu vještinu. Na tim prvim sastancima se i rodila ideja za projekt kojim bi dobili cjelovit studij dizajna i izrade igara te je profesor Švaić okupio ljude s drugih sastavnica sveučilišta i počeli smo se nalaziti i pripremati studij.

Ugovor projekta Edu4Games potpisale su ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak i dekanica Akademije dramske umjetnosti Franka Perković Gamulin.

Prvi korak su standardi zanimanja

Studij je danas spreman za razvoj, a idejni ugovor potpisan je prije desetak dana. Voditelj projekta je profesor Davor Švaić, a ADU je institucija nositelj projekta, dodaje Mirko. Ovo znači da sada postoji prostor i mogućnost za punopravno razvijanje studijskih programa razvoja igara na Sveučilištu, a ovaj projekt će trajati tri godine i sadržavati u sebi različite aktivnosti kako bi se to i ostvarilo te kako bi napokon imali pravi studij razvoja igara.

Za početak, najbitnije su dobre pripreme. Mirko mi kaže kako je prvo potrebno napraviti standarde zanimanja za svako od zanimanja koje su predvidjeli: programer, dizajner, producent i umjetnički dizajner, kao i standard kvalifikacija za ista. Planira se najprije razviti program cjeloživotnog učenja za ova zanimanja na koji će se moći prijaviti svi oni koje game dev zanima, ali nisu trenutno studenti. Tijekom projekta delegacija Sveučilišta posjetit će neke od fakulteta koji su već razvili ovakve programe, poput onih u Austriji, Danskoj i SAD-u. Mirko dodaje:

Planira se održavanje okruglih stolova i radionica, kao i mnogobrojnih sastanaka na ovu temu ali i na temu ukupnog unaprjeđivanja postupaka osiguranja kvalitete visokog obrazovanja. Naravno, sve će se raditi u uskoj suradnji sa stručnjacima iz naše industrije igara. Na kraju, projektom se dalje financira i kupnja opreme koja je potrebna za laboratorij u kojem bi studenti mogli obavljati zadatke vezane za studij.

Diplomski studij bit će definiran tijekom projekta u iduće tri godine, ali Mirko priznaje kako žali što se studij neće stići otvoriti za studente prije. Naime, zbog akreditacije studijskog programa jednostavno nema dovoljno vremena i za njegovo pokretanje, ali otvaranje studija će svakako biti u planu.

Dobro je što ovaj projekt, i osmišljavanje standarda kao njegov dio, otvara vrata drugim institucijama visokog obrazovanja u Hrvatskoj da to možda učine. Mirko pojašnjava:

Kada su definirani standardi kvalifikacija drugi fakulteti mogu kreirati studijske
programe koji će rezultirati znanjima potrebnim za te kvalifikacije. Tako da drugi
fakulteti neće morati direktno kopirati studijski program, ali će morati kreirati studijski program u skladu s definiranim standardima kvalifikacija odnosno studiji će morati rezultirati točno definiranim znanjima koje će njihovi polaznici morati imati.

Najbliže fakultetu za game dev danas možete doći u Machini, privatnoj akademiji za edukaciju o game devu. Machina

Zanimanje: game developer

A kada se studij pokrene, oni studenti koji diplomiraju game dev u Zagrebu bit će punopravni programeri ili producenti video igara i ta titula će se nalaziti i u njihovoj radnoj knjižici, a ne samo na LinkedIn profilima.

Kada je riječ o vremenskim rokovima koji nas, vjerujem, sve zanimaju, radi se o bližoj budućnosti, na sreću. Mirko kaže kako se na žalost studenti koji su trenutno na fakultetu neće stići upisati na diplomski studij game deva u Zagrebu koji se planira projektom, ali to čeka neke iduće generacije:

Program koji će najranije moći krenuti u nastavnoj godini 2022./2023. Prvi studenti će onda moći diplomirati u nastavnoj godini 2023./2024. Ipak, studenti koji prije toga žele krenuti u područje game deva mogu pohađati programe cjeloživotnog učenja koje planiramo pilotirati u trećoj godini projekta.

Programi cjeloživotnog učenja tako će krenuti 2021. godine, a na njih će biti dobrodošli svi studenti. Kako domaća industrija još uvijek nema institucionalno obrazovanje za game dev na državnim fakultetima, ovo je svakako inicijativa koja će promijeniti sliku domaće industrije igara.

Za nove kadrove hrvatskih game dev tvrtki

Pogotovo je ovo važno u vremenima kada je pronaći kvalitetne developere općenito teško, a u game dev industriji predstavlja još veći izazov. Mirko dodaje kako je i osnovna ideja iza projekta bila omogućiti domaćoj industriji pristup institucionalno obrazovanim ljudima s kojima će moći dalje rasti:

Što se tiče predmeta, neki od njih već postoje na sastavnicama te će biti vjerojatno uključeni u studij, poput predmeta „Virtualna okruženja“ s FER-a ili predmeta „Dizajn interakcija“ sa Studija dizajna pri Arhitektonskom fakultetu. Svakako je potrebno definirati nove predmete te educirati ljude koji će ih održavati, ali to je i cilj samog projekta.

Do sada sve sastavnice uključene u projekt surađuju vrlo dobro, a nadamo se da će tako i ostati. Vrijednost projekta Edu4Games je nešto manja od četiri milijuna kuna, a njegova provedba trajat će 36 mjeseci – od 22. ožujka 2018. do 22. ožujka 2022. godine. Važno je reći kako je projekt financiran iz Europskog socijalnog fonda, odnosno njegovog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014. – 2020.

Ovaj projekt mnogo znači za domaći game development, jer će se nakon koraka koji će se u njemu napraviti otvoriti vrata za razvoj game dev studijskih programa u čitavoj Hrvatskoj – što će posljedično povećati broj developera igara, a vjerojatno i šanse da se u Hrvatskoj otvore još neki novi Croteamovi ili Gamepiresi.

4.4.2019. U tekstu je ispravljena netočna tvrdnja da u Hrvatskoj ne postoji niti jedan fakultet na kojem se može učiti o razvoju igara, jer ovakvi fakulteti postoje. Ispravno je bilo reći da ne postoji niti jedan državni fakultet na kojem se ova znanja mogu učiti, te je ispravka unesena u tekst ondje gdje je potrebno. 

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome)
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime (Hrvoje Lončar) ili barem ime i inicijala (Hrvoje L.) te pravu email adresu. Kako koristimo podatke koje tamo ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

  1. Oču ućit 'rvacki

    Oču ućit 'rvacki

    08. 04. 2019. u 8:44 pm Odgovori

    recite da nije prvoaprilska sala “A kada se studij pokrene, oni studenti koji diplomiraju game dev u Zagrebu bit će punopravni programeri ili producenti video igara i ta titula će se nalaziti i u njihovoj radnoj knjižici”.

    Punopravni programer je onaj koji zna, ne onaj koji ima papir, nemojte lagati napaćeni narod, nismo u 19-tom stoljetju 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Brate, trebam li stvarno uzeti Šaomi?

Xiaomi je u relativno kratkom vremenu postao brend koji se daleko najviše preporučuje u Hrvatskoj i regiji. Zašto?

Kolumna

Što će nam uopće kriptovalute?

Iako o kriptovalutama slušamo već godinama, rijetko kad nam je netko dao suvisao odgovor na pitanje, a što će nama kriptovalute zapravo? U vremenima kada se centralizirani sustavi poput banaka igraju s našim povjerenjem, nikada nije bilo jasnije. Evo odgovora...

Izrada web stranica

Kad vam u 2021. padne server, što očekivati od svog hosting poslužitelja?

Po muci se poznaju junaci pa tako i hosting poslužitelji. Kako izgleda posao s druge strane vašeg weba, otkrili smo.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Head of Growth: Ima li takvih superjunaka u Hrvatskoj?

Domaćim tehnološkim tvrtkama ojačanima investicijama na putu prema rastu trebaju iskusni multidiscplinarni stručnjaci koji će taj rast ubrzati. Analiziramo kako Head of Growth razmišlja, što treba znati te gdje ga i kako naći, a svoja razmišljanja dali su i Filip, vlasnik growth agencije te Tana, suosnivačica Bazzara, koji upravo zapošljava jednog.

Sponzorirano

eCommerce nakon pandemije? Najveće okupljanje industrije otkriva nam korijenske promjene

Svjedoci smo povijesnih preokreta u digitalnoj trgovini i promjena koje će imati dalekosežne posljedice. Kako se pripremiti za postpandemijski svijet eCommercea, Neuralab ekipa donosi saznanja sa središnjeg eCommerce događaja - RetailXa u Chicagu.

Startupi i poslovanje

Superology i Sportening: Želimo odgajati vrhunske product managere u Hrvatskoj

Jedan je prošao put od programera preko 'Katice za sve' do voditelja razvoja proizvoda, a drugi je nakon doktorata i akademske karijere u Kaliforniji radio u Googleu u Zürichu pa se vratio u Zagreb biti suosnivač startupa. Otkrili su nam što čini dobrog product managera, što dobri produktni tim i koji je najkraći put do inovacije.

Kultura 2.0

Velimir Grgić: “Ljudski mozak (i sve njegove mane) postao je transparentniji nego ikada, a sve zahvaljujući internetu.”

Velimir je kao novinar, pisac, scenarist i producent prošao zbilja sito i rešeto toga, ali teorije zavjera ostale su mu trajna inspiracija još od ranih dana. Zašto itko promišlja o zemlji koja je ravna ploča, hoće li teoretiziranje o zavjerama ikada prestati te koja teorija je njemu osobno najintrigantnija - saznali smo od autora netom rasprodane knjige "Teorije zavjera 21. stoljeća".

Društvene mreže

Book Tok ili kako je Tik Tok knjige učinio ponovno modernima

Kako se dogodilo da je upravo Tik Tok, društvena mreža kratkih i dinamičnih videa, za koju smo mislili da će potpuno uništiti fokus i pažnju djeci i mladima, učinila upravo suprotno, potaknula ih da - čitaju!

Startupi i poslovanje

Od design-driven do data-driven tvrtke, kako je Score Alarm postao Superology

Superology će uskoro napuniti 10 godina, no njihov rebrending odvio se ne samo ususret toj velikoj obljetnici već kao posljedica rasta tvrtke koja je doktorirala razvoj digitalnog proizvoda u svom području.