Wordle iliti Riječek: Što je i kako se igra?

Infobip ❤️ Netokracijašto akvizicija znači za vas - i nas?

Wordle, kako je jednostavna igra riječi osvojila internet?

Sigurna sam da ste već primijetili zanimljivu kombinaciju žutih, zelenih i sivih kvadratića koji niču na sve strane interneta. U pitanju je Wordle, igra riječi koja je dovoljno jednostavna da vas odmah uvuče, a taman izazovna da vas zadrži.

“Imaš tu 1 bika i 2 krave.”
“Aha, hm… Reci mi onda što imam za 4586?”
“Tu nemaš ništa!”

Ne, nije u pitanju rasprodaja na sajmu živeži, u pitanju je igra “Bikovi i Krave” koju dan danas pamtim kao jednu od najzabavnijih mozgalica iz mog djetinstva. “Donio” ju je otac s posla – stavljam navodnike jer nije to nikakva društvena igra s karticama i figuricama – trebali su nam samo olovka i papir.

Jedna osoba bi zapisala tajni broj, druga bi ga pogađala dok ne bi pogodila četveroznamenkastu kombinaciju u maksimalno 7 pokušaja. Ako vam je osoba rekla da u jednom od pokušaja imate jednog bika točno ste pogodili i broj i mjesto gdje se isti nalazi u tajnom broju, ako ste dobili krave, dobro ste pogodili brojeve, ali u tajnom broju se oni nalaze negdje drugo – na vama je prokužiti gdje. A postojala je i verzija s riječima…

Zvuči poznato?

Do sada osobno nisam naišla na osobu +/- 7 godina od mene koja zna o čemu govorim kada spomenem Bikove i krave. No nekima će možda zazvoniti nešto u sjećanju s obzirom na to da sam otkrila da ovo nije “neka tamo lokalna igra”. Bikovi i krave su stari hit koji je prvi put 1968. inženjer s Cambridgea ovjekovječio u jednostavni računalni program, a iza njega i mnogi drugi. Ta igra inspirirala je kasnije popularnu board igru Mastermind, a sam Mastermind bio je preteča za mnoge suvremenije verzije: Jotto, Scribble, Sudoku, Lingo…

Pa i sam Wordle!

Ovo nije ozbiljan pokušaj, ali bit ću iskrena, prepala sam se današnjeg izazova kad sam vidjela koliko ekipe je izgubilo na njoj živce!

Prepoznatljivi kvadratići

Početak godine obilježilo je dosta toga, ali jedna od stvari koja će nam se urezati u pamćenje sigurno je igra Wordle. Jednostavna je to igra pogađanja riječi, koja se rješava (relativno) brzo – a njezinoj viralnosti doprinijelo je to što su ljudi počeli dijeliti svoje rezultate.

Sigurna sam da ste već vidjeli ovu kombinaciju u nekoj poruci ili objavi na društvenima:

Od jeseni 2021. kada je nastala igra je imala strelovit rast: od samo 90 igrača dnevno u studenom, u siječnju je dolazila i do 2 milijuna igrača dnevno. U dosad najvećem pandemijskom valu ljudi su željni razbibrige, a Wordle im je upravo to dao.

Po sličnom principu kao spomenuti Bikovi i krave, u Wordleu morate pogoditi točnu kombinaciju kroz metodu pokušaja/pogreške – a pogađate riječi od 5 slova. Igra je time nešto intuitivnija od pogađanja tajnog broja jer čak i kada ne znate većinu slova možete pogoditi o kojoj se riječi radi. Naravno, ako vam je vokabular dovoljno bogat. 🙂

Poanta igre je u 6 pokušaja doći do točne riječi, naravno, još bolje ako možete i u manje. Svaki dan na web stranici igre generira se nova riječ te svi igrači pogađaju istu riječ, ovisno na kojem jeziku igraju. Postoji engleska (originalna) verzija, ali i hrvatski Riječek pa si možete birati vrstu izazova po vašim mogućnostima. Važno je napomenuti i za sve koji se žele okušati u drugim jezicima da već pomalo niču projekti koji lokaliziraju Wordle, poput španjolskog, mađarskog, njemačkog i japanskog.

No, uhvatimo se mi pravila.

U Wordleu sve kreće od praznih sivih kvadratića koji su raspoređeni u veći kvadrat veličine 5×5. U prvi red unosite svoju prvu riječ, recimo: hrv. mačka ili eng. cough za koju će vam sustav odmah po stiskanju “entera” zeleno označiti kvadratić ako ste pogodili slovo i poziciju slova kao što je u traženoj riječi, a ako ste pogodili slovo, ali ne i njegovo mjesto u traženoj riječi – kvadratić s tim slovom će postati žut.

Recimo da je u pitanju bila točna riječ na hrvatskom “tikva”, za unesenu riječ “mačka” dobit ćete zeleno označeno slovo A i žuto označeno slovo K. Za vaš prvi pokušaj na engleskom: “cough”, gdje je točna engleska riječ “sugar”, dobit ćete dva žuto označena slova: U i G. Sada znate da ćete u vašim sljedećim kombinacijama koristiti neka od tih slova kako biste došli do točne riječi.

Sva slova koja nisu u točnoj riječi, a koja ste isprobali u tom pokušaju bit će zatamnjena sivo i znat ćete da njih više ne trebate pokušavati koristiti. U engleskoj verziji, dakako, postoji mogućnost da vam se slova ponavljaju pa nemojte da vas iznenade “knoll”, “meets” i slični… A ako upišete riječ koja nije stvarna sustav će vam javiti da ista ne postoji i morat ćete unijeti neku novu (time ne gubite pokušaj).

Jednostavna razbibriga koja je počela kao programerska vježba

A kako je uopće nastao Wordle?

Kao što su Bikovi i krave bili zgodan projektić inženjerima na fakultetu neće vas čuditi da je igru koja je osvojila svijet u zadnjih par tjedana napravio također jedan programer kao osobni projekt za svoju partnericu koja voli puzzle. Josh Wardle iz SAD-a nije mogao ni zamisliti da će igra koju su igrali u udobnosti svog doma doživjeti ovakvu popularnost. I kako je priznao The Guardianu, nije baš bio presretan oko toga jer to znači i neku odgovornost za projekt (za što nije siguran da je spreman).

I tako jedan zainteresirani prijatelj po prijatelj i stvar se počela širiti. Sve je došlo na globalnu razinu nakon što je jedna igračica iz Novog Zelanda prezentirala svoje rezultate u obliku niza emojija na Twitteru (koji ovih dana vrvi Wordleima!) te je urigirala Josha da ugradi funkciju koja bi svim igračima omogućila da na isti način podijele svoje rezultate.

Ovih dana me tako svako jutro dočekaju rezultati nekolicine prijatelja na WhatsAppu, a ako njihove propustim, dovoljno je da upalim Twitter. Igra je zarazila svakoga tko ju je probao pa iako je vjerojatno da će opsesija ovom zanimacijom trajati tek još neko vrijeme – Wordle nas je osvojio zbog nekoliko bitnih stvari koje mnogo govore o tome u kakvim vremenima živimo:

  • Prva je svakako jednostavnost mehanike igranja, koje je lako razumljivo skoro svim uzrastima i generacijama.
  • Druga je dostupnost, dovoljno je otići na web stranicu i tu ste. Nema nikakvih instalacija, opet – veoma pristupačno svima.
  • Treće, izgled igre i popratni sadržaji vas ne guše. Nema reklama, niti na desetke boja, opcija, oblika… Sve je jasno na prvi pogled.
  • Četvrto, i možda najvažnije, uči vas strpljenju i ne tjera vas da igrate više i više – jednom kada ste riješili svoju riječ – to je to za taj dan. Čekate sutra novu.

Dodajte fora način dijeljenja svojih rezultata i imate recept za razbibrigu u vremenima kada smo bombardirani sadržajima koji sve čine kako bi nam trajno zaokupili pažnju.

Kako biti dobar u Wordleu?

Kako je rasla popularnost ove igre rastao je i broj trikova kako najbrže doći do rješenja.

Neki se tako kunu u svoje prve kombinacije riječi koje sadrže slova koja su najčešća u jeziku pa je veća šansa da ćete s njima odmah u startu eliminirati/pogoditi slovo tražene riječi. Hrvatski Riječek još nisam igrala pa s vama mogu podijeliti samo strategije za engleski. Dobar početak su tako riječi “slate”, “crate”, “names”, a posebno zgodna je “adieu” jer vam odmah da odgovor za većinu samoglasnika.

Ipak, nerijetko će vam se dogoditi da ste zapeli – pogodili ste tri slova, ali prva dva baš vam ne idu. U tim situacijama ne želite nasumice pogađati dva slova po dva slova, radije krenite s posve drugačijom riječi i ispucajte što više slova da prije uhvatite one koji bi mogli biti točni. Primjerice, “cough” gore vam je dao samo dva žuta slova, što je dobar, ali nije izvrstan rezultat. Možda ćete u idućem pokušaju htjeti ići s potpuno drugačijom riječi kako biste eliminirali/pogodili još koje slovo, ali nije loše ni naći neke kombinacije koje integriraju slova koja sada znate, a koja nisu na pravom mjestu. U ovom slučaju bilo bi zgodno možda pokušati s riječima “slice” ili “skate”.

Od ovih početničkih strategija razvilo se i nešto naprednijih kako su i vrsni matematičari ušli u igru. Tako je nastao i ovaj zanimljiv algoritam koji vam citiram “pomoći naći točnu riječ u 50% slučajeva ili dati dobar izbor mogućih točnih riječi u 90% slučajeva”.

Imate vi neke super taktike koje ste razvili? Podijelite u komentarima, nećemo nikome reći.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Komentari

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Intervju

“Tata” Angulara o tome što bi danas napravio drugačije i kako instantno ubrzati web aplikacije

Nakon više od 15 godina u Googleu, gdje je inicijalizirao, osmislio i podigao temelje Angulara, jednog od najpoznatijih JavaScript frameworka, a potom usmjerio Googleovu kulturu prema test driven developmentu, Miško Hevery se otisnuo u samostalne vode...

Startupi i poslovanje

Počelo je dvojno iskazivanje cijena! Što to znači za internetske trgovine?

Od danas sve internetske trgovine moraju iskazivati dvojne cijene. Iako na prvu zvuči kao nešto lagano za provesti, taj proces može uključivati product managera, dizajnera, backend i front-end programera. Kako se u tome snalaze mikro i mali poduzetnici koji su često "one man band"?

Kriptovalute i Blockchain

The Ethereum Merge. Kripto svijetu slijedi promjena na koju se čekalo skoro 10 godina

Već dugi niz godina radi se na vjerojatno jednom od najkompleksnijih projekata koji se tiču blockchain tehnologije, a taj dugoiščekivani update za Ethereum blockchain trebao bi izaći sredinom ovog mjeseca.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Predstavljeni startupi 7. generacije Startup Factoryja. Počinje borba za 800.000 kuna!

U Zagrebačkom inovacijskom centru - ZICER-u predstavljena je sedma generacija Startup Factoryja, prvog hrvatskog akceleracijskog programa za startupe.

Zabava i zanimljivosti

Stiže zlatni Ilija 2.0 – kako je Kontri prošla prva kolekcija NFT-ova?

Tko će imati čast otići s Ilijom Brajkovićem na veganski ručak?

Web aplikacije

UX dizajn koji nije iritantan za korištenje niti zahtjevan za programiranje? Kent C. Dodds kaže – moguće je!

Koga UX dizajn nikada nije naživcirao, taj vjerojatno nije ni bio na internetu. Na Infobip Shiftu 2022 od frontend i backend developera saznali smo konkretne savjete kako stvoriti najbolje korisničko iskustvo na webu.

Intervju

Zašto postati Scrum master i kako se educirati?

Oglasi za posao Scrum mastera postali su svakodnevica, kaže profesionalna Scrum trenerica Ana Roje Ivančić te objašnjava zašto je formalna certifikacija za taj posao nužni minimum i što čini kvalitetnu edukaciju.

Startupi i poslovanje

Kako se u IN2 grupi, koja je ove godine napunila 30, kombiniraju iskustvo i mladost?

Tri desetljeća za jednu IT tvrtku ozbiljan je staž, ali ako gledamo u ljudskim godinama - IN2 grupa tek ulazi u najbolje razdoblje, a to pokazuje njihov pristup radu i ljudima.

Prikaz

Najpoznatija edukativna mobilna aplikacija ima – web tim? Upoznajte developere iza Photomathovog Math Expert Marketplacea!

Korisnici često nisu svjesni da je rješenje koje su dobili nakon skeniranja određenog matematičkog zadatka prošlo dalek put po raznim timovima u Photomathu, a još manje da je jedan od tih timova primarno zadužen za web...