Uz anđeoske investicije, a sad i Fil Rouge Capital, Smart Lumies u pripremi za najveće američke trgovačke lance
Foto: Josip Ninković

Uz anđeoske investicije, a sad i Fil Rouge Capital, Smart Lumies u pripremi za najveće američke trgovačke lance

Kocka je bačena. Smart Lumiesi su usavršili svoj prvi proizvod, a uskoro slijede i novi proizvodi i mnoge igre, ali i izlazak na američko tržište. U pripremi za sve to, posebno dobra vijest je da su nedavno zaključili investiciju od Fil Rouge Capitala.

Prije nešto više od četiri godine, Smart Lumies, domaća tehnološka tvrtka, započela je svoj poduzetnički put s jedinstvenim interaktivnim kockama za djecu predškolske dobi, a koje su služile kao alat za učenje logičkih principa iza programiranja. Danas ova tvrtka pod svojim krovom objedinjuje i planira puno više od same kocke te su usmjereni na nešto starije uzraste. Trenutno im je glavni fokus izrada različitih igara koje na inovativan način iskorištavaju hardverske mogućnosti njihovih proizvoda, a koje su već testirali s tisućama djece.

Plan im je u narednih 5 godina postati vodeća tvrtka za izradu pametnih igračaka koje ne sadrže ekran kao glavnu komponentu, a mogućnost da Smart Lumies to ostvare prepoznao je HAX, vodeći hardverski akcelerator, a potom i nekoliko domaćih i stranih poslovnih anđela.

Najnovija vijest je da se privatnim investitorima nedavno pridružio i Fil Rouge Capital, investicijski VC fond koji raspolaže s iznosom od 45 milijuna eura za investiranje u mlade poduzetnike, startupove i tvrtke u fazi rasta, a koji je sufinanciran ESIF financijskim instrumentima Europskog investicijskog fonda. FRC planira do 2023. godine investirati u 250 kompanija sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, a upravo je Smart Lumies jedan od startupa u njihovom portfelju koji je dobio investiciju za razvijen proizvod (MVP), a kojima su u toj fazi na raspolaganju investicije i do 1.5 milijun eura za udio od 5 do 15 posto.

Iz male garaže na Vrbiku, gdje su bili samo osnivači Filip Kovačić Popov i Martina Grgić, Smart Lumies došli su do ureda na dva kata na Kvatriću. Zvuči kao klasična priča iz startup svijeta, ali stvarno je tako bilo ističe Filip. S njim i Martinom sam ususret FRC investicije imala priliku razgovarati o tome što su radili proteklu godinu i više, u kojem smjeru razvoja tvrtka ide dalje, kako će uložiti investiciju te kako su uopće postali tvrtka koja je uz proizvodnju hardvera postala i svojevrsni gaming studio.

Možda ste vi zaboravili na njih, ali oni dobro znaju gdje idu

Smart Lumiesi su se od 2015. pojavljivali u javnosti kako bi osvanula koja nagrada. Tako su 2017. zaradili titulu najboljeg hardverskog startupa Tech Open Air-a u Berlinu, a prošle godine i drugo mjesto na Zagreb Connectu kad smo i zadnji put o njima u javnosti čuli nakon uvrštavanja na VIDI-jevu listu 30 ispod 30. Nakon toga pak, zatišje.

Svi imaju svoje bljeskove u javnosti, ali to je neka PR igra koja za nas ima smisla tek kada imamo velike brojke iza sebe. Mnogi na sceni misle da smo odavno zatvorili firmu i da više ne postojimo, no mi se na to ne obaziremo već dalje radimo najbolji proizvod za naše korisnike.

Martina i Filip kažu kako nikad nisu zapravo ciljano izlazili u javnost te vjeruju kako su nagrade koje su dobivali priznanje i potvrda drugih iskusnijih od njih da su na dobrom putu. Priznanje je svakako i to što im se ove godine otvoren FRC, javio u trenutku čim je fond odobren od strane EIF-a.

Iako su dugo razvijali tvrtku bez ikakve vanjske investicije, primanje u HAX akcelerator 2017. bila je iznimna vijest koja je značila da njihov proizvod ima potencijal biti hit. Iako su mnogo toga naučili o američkom tržištu, ali i o logistici, prodaji i proizvodnji, najvažnije – privukli su i prve zainteresirane poglede.

Smart Lumies je prošao nekoliko faza ulaganja do sada, a najistaknutiji su bili naši angel investitori iz Hrvatske koji su do sada ulagali iznose s kojima bi se i mikro VC fondovi mogli posramiti. Naši prvi investitori su vjerovali dovoljno u našu ideju da ulože novce koje su zaradili nakon izgradnje uspješne tehnološke firme iz nule.

Znači, do sada smo imali angel investicije, a FRC je trenutno Bridge runda prije Seed runde koju smo planirali za početak 2020. godine. U cijelu priču su uključeni i investitori iz Amerike i Švedske, a iduću Seed rundu planiramo prikupiti primarno u Americi jer nam je tamo ciljano tržište.

U što planiraju uložiti investiciju?

Kako su dosta dugo bili bez vanjske investicije, na velikim greškama su učili zapravo jeftino, objašnjava Filip.

Neke od njih su bile kako zaposliti pogrešne ljude, kako napraviti kompletno pogrešan proizvod i izgubiti dosta novca, kako vjerovati pogrešnim ljudima koji tvrde da imaju određeno znanje.

Samo u Kinu smo išli 3 puta da bi tek 4. put pronašli tvornicu kojoj možemo vjerovati. Morali smo isprobati sto verzija svega da bi pronašli ono što nam odgovara. Primjerice, aplikaciju smo prvo kompletno napravili nativno za iOS i Android platformu da bi naknadno shvatili kako to uopće nema smisla te da bi bolje bilo slagati jednu igru za obje platforme. S obzirom na to da nismo klasični gaming studio, jedni smo od rijetkih koji spajaju nativnu platformu s Unity igrama i custom hardver proizvodom. To je na neki način naš takozvani secret sauce – kako idealno složiti da jedno s drugim savršeno odgovara.

Navedena investicija će samo nastaviti naš put jer smo dovoljno vremena uložili u razvoj IP-a (intelektualnog vlasništva). S ovom investicijom planiramo proširiti tim i uložiti u marketing.

Od hardvera do softvera

U početku razvoja Smart Lumiesa, Martini i Filipu glavni je cilj bio stvoriti igračku koja će djecu učiti kako manipulirati tehnologijom, ali im i dalje ostaviti puno kreativnog prostora. Izvana jednostavne kocke činile su se kao idealan način da dječja mašta dođe do izražaja. Ipak, kocka je mnogo kompleksniji hardver od onog što krajnji korisnici vide, danas se unutar nje nalaze čak 23 senzora.

Sadrži touch, senzor blizine, bežično punjenje na svim stranama kocke i puno više. Fantastičan je osjećaj to što smo uspjeli napravili interakciju koja je intuitivna i prirodna djeci. Koristi mobitel za pokretanja igara, ali je istovremeno i igra koja nije ovisna o ekranu.

Kada su tek kretali, mislili su da će proizvod usmjeriti za puno mlađu djecu, predškolskog uzrasta, ali su testiranjem shvatili da je takva igračka pogodnija za starije uzraste.

Naše igre su idealne za školsku djecu, od 7 do 13 godina, no odrasli ljudi se uvijek žale zašto igre nisu za njih pa smo odlučili govoriti o proizvodima kao 7+. Jednom kada napravimo hardver, softver je taj koji se mijenja i koji se može nadograđivati bez problema. Napravili smo sustav, koji se za razliku od ostalih proizvoda na tržištu, može jako lagano prilagoditi korisnicima kroz izbacivanje novog sadržaja i igara.

Foto: Josip Ninković

Kako nastaju igre za Smart Lumies?

Kako bi svakom djetetu ponudili nešto zanimljivo, razvili su novi način stvaranja igara koji im omogućava da u kratko vrijeme naprave u potpunosti novu igru.

Taj model, tj. proces je sam po sebi jedna igra razvijena unutar Smart Lumies game design tima. Jedan brainstorming sastanak za nove igre sastoji se od igranja tih igara i stvaranja koncepata i raspravljanja o istima. U tom procesu sudjeluju svi zaposlenici i svatko daje svoje ideje. Za sve nove ideje na kraju uvijek pitamo djecu što je ono što igraju i što bi htjeli da postoji. Naše igre su podijeljene u nekoliko kategorija, od logičkih i prostornih igara pa sve do glazbenih ili društvenih igara. Također pokušavamo imati što više igara koje se igraju samo s našim proizvodom što je jako zahtjevan proces.

U proteklih godinu dana razvili su 16 igara s preko 300 levela, a trenutno imaju još 40-ak igara u pripremi. Kako dalje objašnjavaju Filip i Martina, u početku su razvijali igre koje su bile ovisne o platformi i radili su jednu po jednu igru. Sada razvijaju igre koje se mogu igrati na svim platformama pa tako i primjerice na Apple TV-u.

Razvijamo nekoliko igara paralelno i to puno većom brzinom nego klasični gaming studio dok zadržavamo dobru kvalitetu igara. Bitno je spomenuti kako nismo krenuli kao gaming studio, ali to je s vremenom postao jedan od glavnih dijelova firme. Možemo reći da imamo gaming studio unutar hardver kompanije, što je zapravo vrlo zanimljiva kombinacija.

Igre po mjeri svakog djeteta

Zbog svoje softverske komponente, Smart Lumies kocka (i buduće nove igračke) je veoma modularna te se lako prilagođava svakom djetetu i njegovim interesima, bilo da se radi o crtanju i bojanju, sportskim aktivnostima ili programiranju svojih vlastitih igara.

Trenutno nam je glavni fokus produciranje zanimljivih igara koje će privući pažnju djeteta, ali i biti korisne sa strane razvoja djeteta, znači nema click-bait igrica punih oglasa.

Njihova platforma tako bi mogla postati alternativa trenutnoj ponudi igara za djecu na Google Playu ili App Storeu, a za što će se mnogi složiti da mogu biti i više nego invazivne kad su u pitanju oglasi, ali i ograničene kad je u pitanju dječji razvoj i poticanje kreativnosti.

Uostalom, bitno je razmišljati i van digitalnog svijeta, iz Smart Lumiesa promiču aktivnu i fizičku igru uz društvene elemente koji će potaknuti djecu na druženje sa svojim vršnjacima i pojačavanje komunikacije i suradnje.

Osim igara, razvijamo sustav za praćenje razvoja djece prema igrama koje su djeca igrala i prema načinu na koji su igrali igre. Cilj nam je napraviti skupinu igračaka za djecu kojima će se djeca koristiti i neće biti ni svjesni da igraju igre koje se mijenjaju ovisno o njihovim dostignućima. Ovaj sustav bi pomogao roditeljima i djeci da odaberu igre koje su primjerene i zanimljive njihovom uzrastu, ali bi im pomogao i u bržem razvoju kognitivnih i socijalnih vještina.

No, vratimo se na (poduzetnički) početak, jer nijedan nije lagan

Kad je u pitanju sam razvoj proizvoda odnosno igračaka, s kockom su im muke, barem trenutno, riješene.

Optimizirali smo proces sklapanja kocke gdje za manje od 3 minute možemo doći do gotovog proizvoda. Svaki naš proizvod smo od početka dizajnirali na način da se može brzo i učinkovito sklopiti, a to je pristup dizajnu proizvoda koji imamo od početka.

Foto: Josip Ninković

Ipak, Smart Lumies nisu samo hardver. Najteže je bilo osmisliti i implementirati 16 igara odjednom, ističe Filip. Naime, cijeli sustav se sastoji od hardvera, mobilne aplikacije, igara i platforme u cloudu koja povezuje sve dijelove proizvoda, s tolikom količinom različitih dijelova sustava naravno da postoji puno izazova.

Upravo su razvoj i poliranje mobilne aplikacije i platforme protekli iznimno teško, iskreno će Filip.

Na početku nismo imali pojma kako bi neke stvari složili pa smo isprobavali više različitih opcija kako napraviti idealnu platformu koja će se spojiti na naš hardver sustav. Možemo reći da nam je kod koji smo razvijali 3 godine sada praktički beskoristan i da ništa od toga više ne koristimo.

No ono što je dobro, je to što smo shvatili kakav ishod zapravo želimo. Naučili smo kako napraviti cijeli sustav igara, aplikaciju i hardver, ali i kako napraviti procedure unutar firme za efikasan razvoj proizvoda. Naučili smo kako idealno složiti igru, od samog koncepta do razvoja i implementacije u aplikaciju te kako takva dokumentacija treba izgledati da bi bila svima bila jasna.

Cijeli proces, izvana jednostavnog hardver proizvoda, zapravo je tehnološki vrlo kompliciran i stoga vremenski dug, dodaje Martina. Posebno bitan trenutak u povijesti tvrtke je stoga bio kada su im iz tvornice napokon donijeli vreću punu proizvodnih uzoraka koji su direktno izašli iz njihovih kalupa.

Taj osjećaj dobiti proizvod nakon toliko dugo je neprocjenjiv. Najveći highlight je bio kada su nam u tvornici rekli da nismo normalni jer imamo bežično punjenje na svih 6 strana kocke. Pitali su nas jesmo li sigurni, na što smo mi rekli da se oni ništa ne brinu i da naprave sve za naše korisnike. U top milestones stoga definitivno spada trenutak kada smo osposobili sve funkcionalnosti na kocki i omogućili da cijeli sustav komunicira s kockama.

Foto: Josip Ninković

Fokus na Ameriku

Prije nekoliko mjeseci neslužbeno sam doznala da Smart Lumies planiraju krenuti u prodaju kroz Apple, ipak Martina i Filip ističu kako Appleove i ostale retail dogovore još ne mogu javno komentirati.

Ono što možemo potvrditi jest da trenutno radimo s najvećim retail brendovima u Americi, no o kome se točno radi ćete ipak morati malo pričekati jer je to dugotrajan proces. Stalno primamo upite iz cijelog svijeta da plasiramo naš proizvod u velike retail lance.

To duguju HAX-u, čiji su alumni i preko kojeg su došli do imena poput samog Apple, Targeta i Amazona. Sa svim zainteresiranim partnerima održavaju komunikaciju i odnos te planiraju strategije za lansiranje proizvoda u njihovim regijama, objašnjavaju mi Martina i Filip.

Definitivno će Amerika biti prva regija koja će imati Smart Lumies proizvode na policama dućana, a u ostalim regijama će naši proizvodi biti dostupni online.

Od kocki pa nadalje

Smart Lumies danas se opisuje kao tvrtka koja radi kompletan ekosustav igračaka, igara, sadržaja, i podršku za roditelje i djecu. Filip i Martina napominju kako im kocke više nisu glavni fokus tvrtke, već su to trenutno igre za proizvode. U budućnosti planiraju raditi i prostorne igre koje su miks proširene stvarnosti (AR-a) i fizičkog proizvoda, što opet predstavlja jedan novi način interaktivnog igranja.

Definitivno planiramo i nove proizvode, a dva nova su već u pripremi. Planiramo imati jednu novu igru svaka dva tjedna, jedan dodatak za glavnu liniju proizvoda svakih 6 mjeseci i novu liniju proizvoda svake godine.

Osim toga, iduće godine planiraju imati automatizirani sustav generiranja koda za igre za koji su razvili poseban model, a kako bi ubrzali cijeli proces u potrazi su za stručnjacima u području umjetne inteligencije, a upravo i FRC-ovu investiciju planiraju uložiti u takvo proširenje tima.

A za sve do sad zaslužna su dva glavna tima Smart Lumiesa. Dizajnerski tim koji se sastoji od ilustratora, animatora, game designera, grafičkih i UX/UI dizajnera, te razvojni tim koji pokriva nativni dio – iOS i Android te Unity, dodaje Martina.

U development team spada i razvoj firmvera i elektronike te smo posebno ponosni na naš hardver lab za razvoj proizvoda kojeg smo većinski i sami složili. Iz priloženog se vidi da i nije loše biti hardver startup, zna biti dosta korisno. 🙂

Kako su i bili, Martina dodaje da će i nastaviti biti isključivo fokusirani na korisnike i na nove proizvode. Kocke su samo dokaz da njihov koncept funkcionira i da se ta tehnologija može prebaciti na bezbroj drugih proizvoda, zaključuje Filip.

ponuda

Komentari

  1. Denis

    Denis

    07. 11. 2019. u 3:41 pm Odgovori

    Samo da priča ne završi tipično domaće kao npr Bellabeat koji također ‘samo što nije’ bio distribuiran po najvećim američkim trgovačkim lancima da bi na kraju ispalo ništa.

    Moj savjet, manje pričajte više radite pa kad imate šta za pokazati od uspjeha na tržištu onda idite u novine. Previše domaćih startupa palo je na tom ispitu. Mislim da se čak i Infobip zeznuo hvaljenjem o američkom IPO-u.

    • Ana Marija Kostanić

      Ana Marija Kostanić

      07. 11. 2019. u 5:02 pm Odgovori

      Da, Denise, šteta što su stalno po novinama pa ne stižu ništa konkretno raditi.

      Naš je zadatak pratiti, a kontekst je, da ste pozorno čitali, bio upravo suprotan. Sretni smo što smo ih uopće uhvatili između svega za ovu vijest.

      • Denis

        Denis

        11. 11. 2019. u 10:48 am Odgovori

        @Ana Marija uz dužno poštovanje a koja je to vijest za koju ste ih uhvatili. Ta da sami tvrde da će ih distribuirati u Americi. Meni to zvuči poznato na tipičan domaći način. Vani je običaj da je vijest kada budu već distribuirani po lancima i imaju uspjeha u prodaji. Mi se bavimo wishful thinking biznisom umjesto da komentiramo stvarne uspjehe. Ili ste mogli napisati mi želimo da nas distribuiranju u Americi i u tom pravcu ćemo ulagati napore, bilo bi korektnije prema čitateljima.

        Tako ste i o Layeru Tomaža Štolfe pisali hvalospjeve a nakon što je Layer propao niti riječi. Čovjek postane malo skeptičan razumjet ćete.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Video

Što se dogodi kada ekstremnom trolu oduzmete megafon, odnosno društvene mreže?

Počne skapavati od gladi, sudeći prema uvijek dramatičnom istaknutom pripadniku 'alt right' pokreta, Milu Yiannopoulosu iliti Neru iliti Milu Andreasu Wagneru iliti Milu Hanrahanu, što je zapravo njegovo pravo ime.

Startupi i poslovanje

MVT Solutions iz Pisarovine osigurao 100.000 od 300.000 eura vrijedne runde investicije za brži i jeftiniji razvoj IoT-ja

Ovaj domaći startup u tri je godine, bez ikakve vanjske investicije, razvio IoTaaP, alat koji može uvelike olakšati razvoj IoT proizvoda različitim klijentima. Osim hardvera, njihov poslovni model se skalira kroz softver i cloud, a koliko uspješno su se rješenjem i radom potvrdili do sada, najbolje govori i vijest o prvoj investicijskoj rundi predvođenoj domaćim investitorom.

Internet marketing

Hrvatski brendovi boje se zauzeti stav u marketingu (i upravo time gube!)

U najnovijoj epizodi Netokracija podcasta bavimo se brendovima koji se ne boje zauzeti stav. Takvih je u hrvatskoj vrlo malo, rijetki se odluče na taj rizik, a ne shvaćaju da je zapravo upravo to najriskantniji potez.

Što ste propustili

Startupi i poslovanje

Indienogo – kako će izuzimanje Hrvatske s ove platforme utjecati na domaće projekte?

Indiegogo više nije službeno podržan u Hrvatskoj, što znači da ne možete više na njega postavljati kampanje ako ste tvrtka registrirana u Lijepoj našoj. Istražili smo kako je do toga došlo, a i kako će to utjecati na domaće projekte koji platformu aktivno koriste.

Najava

Ulazite li u digitalnu industriju, krenite s razvojem digitalnih proizvoda

Nekada smo u digitalnoj industriji radili isključivo na tuđim projektima, jer nismo mogli birati. Danas možete razvijati vlastite digitalne proizvode i raditi na svim njihovim aspektima. Počnite s besplatnom radionicom Netokracije i Raiffeisen banke o tome kako krenuti u 'product'!

Startupi i poslovanje

Realno stanje startupa iliti kako mi je u dva tjedna američka tech scena skinula ružičaste naočale osnivača

Što vas može naučiti samo nekoliko dana u Seattleu, jednom od najpoznatijih startup i tech gradova na svijetu? Možda kako ste na svoje poslovanje do sada gledali malo previše "romantično".

Startupi i poslovanje

Rukoplastika, gaming kontroler za osobe s fizičkim invaliditetom, pobjednik je Good Game Liftoffa!

Startup Rukoplastika, koji nastoji razviti personalizirane igraće kontrolere i sustave za osobe s fizičkim nedostacima i invalidnostima pobjednik je Good Game Liftoffa 2019.

Društvene mreže

Izazovi moderiranja Facebooka i Instagrama: Ono što je nekome zlostavljanje, drugome je zadirkivanje

Možda najizazovniju ulogu, među osobama zaduženima za razvoj proizvoda za provođenje Facebookovih standarda, ima Namrata Bostrom. Ona je Product Manager za područje online zlostavljanja i uznemiravanja, a u Londonu sam imala prilike razgovarati s njom više o toj temi.

Internet marketing

Oglašivači, u 2020. samo nas online video uz linearnu televiziju može vratiti u uspješnu 2008.

Sjećate se 2 milijarde vrijednog medijskog tržišta 2008. godine? Što se promijenilo osim što takav uspjeh čekamo već 11 godina? Vjerojatno - ništa. Dok korisnici sve češće biraju druge platforme i formate, u Hrvatskoj najviše oglašivačkog novca i dalje odlazi na linearnu televiziju.