Gameri u Hrvatskoj: 2/3 ih svakodnevno igra video igre i prati neki od gaming streamova

Tko su hrvatski gameri? Saznajte što igraju, koliko troše na video igre, žele li gaming friendly poslodavce i što misle o esportu u regiji...

U suradnji s Vipnetom i pred početak 2. sezone Vip Adria League, imali smo priliku provesti istraživanje o gamerima u Hrvatskoj. Malo više od 30 pitanja bilo je dovoljno da uhvatimo srž prepoznatljivih navika hrvatskih gamera – ipak, osobno se i ja nadam da ćemo uskoro moći napraviti i mnogo sveobuhvatnije i detaljnije istraživanje.

S obzirom na to da smo u istraživanju do ispitanika došli većinom snowball efektom odnosno preporukama i dijeljenjem, za takvu vrstu uzorka rezultate ne možemo uzeti kao reprezentativne za opću gamersku populaciju u Hrvatskoj. Ipak, imamo dovoljno ispitanika da te rezultate možemo ozbiljno razmotriti kao relevantne pokazatelje određenih trendova.

Još jednom se želimo zahvaliti svima koji su sudjelovali i koji su nam omogućili da skupimo preko 500 odgovora. Nismo sigurni da li je tomu zaslužno dijeljenje ulaznica za Ready Player One film, volja da se sazna više o gamerskoj zajednici ili samo nesputana želja gamera da pričaju o svojoj strasti – a možda i sve to troje zajedno? Bez obzira na prvotne namjere, sigurni smo da će svima biti zanimljivo pročitati što smo sve saznali.

Tko to tamo igra?

KSET
Više od polovica ispitanika navodi kako im je kod poslodavca bitna otvorenost prema gamingu.

Skoro 50 posto ispitanika našeg istraživanja ima između 19 i 25 godina. Jedna četvrtina ispitanika su dobna skupina od 26 do 30 godina, a tek nakon njih dolazi najmlađa dobna skupina do 18 godina sa 16 posto. Nažalost, seniora preko 41 godinu javilo se samo 1 posto, ali gamera u 30-ima ima oko 12 posto – prilično solidno.

Što se tiče spola, muški dio ispitanika predvodi s 89 posto, što gamerice ostavlja na 11 posto. Sada će na svoje doći svi oni koji su skakali na podatke od 40 i sitno posto, koliko se inače u javnosti zna navoditi (kao što smo i mi, krivi smo) o udjelu žena gamerica. Rezultati ove ankete nisu mjerodavni za objektivnu usporedbu, ali ipak ocrtavaju realniju sliku onoga što podrazumijevamo pod “true” gamerom/gamericom. Svjesni smo da u postotku od 40 posto velik broj žena jest u kategoriji casual mobile igrača, dok su naši ispitanici ipak daleko od pojma casual, kao što smo saznali, stoga i ne začuđuje postotak od 11 posto, nažalost.

Trenutna razina obrazovanja naših ispitanika je u korelaciji s podatkom da je prevladavajuća dobna skupina ispitanika između 19 i 25 godina, stoga 43 posto gamera trenutno ima završenu samo srednju školu, dok završen preddiplomski ima njih 25 posto. Trenutnih gamera s diplomom imamo 19 posto, a s višom školom 6. Naravno, s obzirom na dobnu skupinu od 18 godina, imamo i par gamera koji su tek na razini osnovne škole (3%), a jednako toliko imamo i onih s razinom obrazovanja višom od diplomskog. No idemo mi do malo zanimljivijih podataka…

Kad odrastem želim biti gamer/gamerica.

Game Maker

Smatrate li se gamerom/gamericom, pitali smo naše ispitanike. Ovo pitanje zahtijevalo je određenu introspekciju pa se i ispostavilo važno zbog nekoliko činjenica. Naravno, ne iznenađuje da 92 posto ispitanika sebe smatra gamerom odnosno gamericom. Samo 8 posto, konkretno 47 osoba, se ne smatra gamerom odnosno gamericom.

Ono zanimljivo u tim podacima jest da čak 42 posto ispitanika od onih koji su rekli da se ne smatraju gamerom – svakodnevno igraju video igre! Razlog tomu, kako možemo povezati između individualnih odgovora, može biti što postoji određeni dio ispitanika koji su u gamingu svakodnevno tek zbog jednog ili dva naslova, uglavnom neke multiplayer online igre poput Fortnitea. Što nas upućuje i na zaključak da se pomalo nazire trend casual igranja na računalima i konzolama zbog inih razloga (ekipe ili razonode).

Iako bi možda očekivali da će se velik broj žena također opredijeliti tomu da se ne smatraju zapravo gamericama, samo ih se 9 od njih 63 izjasnilo da se ne poistovjećuju s tom “etiketom”.

PC pobjeđuje!

Na čemu bi većinom igrali gameri u Hrvatskoj? Naravno, naravno. Računalo prevladava, a nismo se ni trudili staviti koji OS, jer nismo. #sorrynotsorry #pcmasterrace

Čak 87 posto ispitanih igra na računalu, samo 3 posto na mobitelu, a 9 posto na konzoli – od kojih većina na Play Stationu. Konzolaši deru po svemu i svačemu, ali ako moramo baš izdvojiti, to su uglavnom Fortnite, Hearthstone, Call of Duty i malo PES-a.

Od mobilnih igrača, kojih je ukupno bilo samo 19, imamo 6 žena i 13 muškaraca, a naslov koji najčešće prate na streamovima i igraju je Hearthstone.

Općenito o gaming navikama – što i kada igraju.

Naši gameri ne staju ni dana. Svakodnevno igra preko 70 posto ispitanih, nekoliko dana u tjednu igra tek 19 posto, a par puta mjesečno samo 4 posto ispitanika. Imamo čak 65 (11%) hardcore gamera koji svakodnevno igraju u prosjeku od 6 do 8 sati.

Kada su u pitanju multiplayer ili single player igre, ispitanici se većinom ne žele odlučiti – vole oboje. Oni koji su se pak odlučili odabrati, radije biraju multiplayer (37%) nad single player igrama (10%). Za razliku od onih koji preferiraju single player mod, više od 85 posto multiplayer igrača svakodnevno igra video igre i u prosjeku igraju više sati. Slične rezultate vidimo i na US i EU tržištu, gdje 53 posto redovitih igrača (barem jednom tjedno) igra multiplayer video igre.

S obzirom na mogućnost višestrukog odabira, skoro 70 posto ispitanih između ostalog, odabralo je da preferira igrati shootere (FPS/TPS), dok u prosjeku oko 50 posto ispitanika najviše voli igrati RPG, action/adventure i strateške naslove. Najmanje ih preferira platformere i visual novele.

Exoridum Games
Exordium Games ima iza sebe jednu pristojnu uspješnicu, point and click avanturu Bear With Me, no uskoro im izlazi i space rougelike naslov, Last Encounter.

Što se tiče domaćih naslova, tužna činjenica jest da čak trećina ispitanih ne zna koje su to igre domaćih game development studija! Samo 23 posto ih igra ili je igralo igre domaćih gamedev studija, a najpopularniji domaći naslovi su: Serious Sam serijal, The Talos Principle, Starpoint Gemini, Red Solistice, Gas Guzzlers i Bear With Me.

Neki su i na svoju listu domaćih naslova koje igraju stavili uskoro očekivani SCUM od Gamepiresa i Croteama (pa sad je li to ekipa koja je bila na nekom prealfa testiranju ili netko iz dotičnih studija, teško je znati). Što se tiče testiranja video igara, gameri u Hrvatskoj i nisu nešto zagrijani. Srećom, većina ispitanih zna što je beta verzija video igre, ali ih se tek 27 posto prijavljuje za testiranje igara.

Kad je u pitanju online gaming – raspršeni ukusi.

Online multiplayer igare koje najviše igraš? Ovo je pitanje zbog kojeg smo i dobili par opaski. Priznajemo, s razlogom. Naime, gamerima nismo dali dovoljno izbora, a izbor koji je bio ponuđen zbilja nije ocrtavao postojeće trendove. Nažalost, mnogi od ispitanika su onda morali tipkati svoj omiljeni Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, ali postojala je opcija Other – tako da su i svi ostali koji se nisu pronašli na listi od deset naslova mogli dopisati što žele. Moramo priznati da bi vjerojatno Other opcija odnijela pobjedu u postotcima da to ima ikako smisla, ali nema, pa smo mi iskopali sve što se dalo kako bi saznali koji su naslovi hit zadnjih mjeseci.

Spreezy YouTube
Spreezy je jedan od češće praćenih streamera, a u zadnje vrijeme uglavnom igra PlayerUnknown’s Battlegrounds.

U pregledu odgovora evidentno je da nema velikih odskakanja, nijedan naslov nije prešao 20 posto. R6 Siege je tako pak u nekoj prosječnoj razini s Overwatchom (7%), a tu negdje se nalazi i PUBG (8%). Nakon njih slijedi CS:GO (11%) i jednako toliko zastupljen Fortnite, koji čine dobar uvod do onih najvećih hitova, oba na 16 posto.

Pogađate? Hearthstone i League of Legends. Takvi podaci se mogu usporediti s podacima Newzoo izvješća o najpopularnijim igrama, gdje u veljači 2018. predvodi LoL, iza njega Minecraft i potom Hearthstone. S obzirom na demografski uzorak do kojeg smo došli ovom anketom, razumljivo je da nemamo dovoljno zastupljenu skupinu ispod 18 godina kojoj je Minecraft glavni naslov.

Osim ovih najpopularnijih naslova, našlo se tu par World of Tanks skupina, kao i Call of Duty, Battlefield 1, Civilization V i Guild Wars ekipe, ali ispod 10-ak ispitanika.

Na streamovima se prati ono što se i igra, a našlo se tu i par domaćih.

Streaming je kategorija sama za sebe, kao i esport, no htjeli smo okvirno saznati koliko je to sve zanimljivo gamerima u Hrvatskoj. Čak 76 posto ispitanih prati streamove, a prevladavajuća platforma je Twitch (81%), ipak i YouTube je kod nas još relevantan.

Od 577 ispitanika, njih 24 posto ipak ne prati streamove. Korelacija s dobnom skupinom je mala, ali ipak postoji – 56 posto ispitanika koji ne prate streamove imaju preko 26 godina. Osim toga, zanimljivo je istaknuti da čak 32 posto onih koji ne prate streamere, ipak prate esport turnire, uglavnom LoL i CS:GO.

U svijetu je streaming itekako aktualan i generira publiku koju i neke strane kabelske televizije ne mogu više doseći. League of Legends, Fortnite i PUBG vode po broju sati streaminga na Twitch platformi, a zajedno su u veljači 2018. generirali preko 169 milijuna sati pogledanog sadržaja (bez esport turnira). Najpopularniji streameri koje i naši ispitanici gledaju uglavnom se vrte oko ta tri naslova. To donekle i ocrtava globalne trendove, iako – kod nas je CS:GO scena još itekako jaka, dok u svijetu pomalo gubi poziciju pred sve jačim battle royale naslovima, konkretno Fortniteom.

Što se tiče specifično streamera koje ispitanici prate, primjetno je da veći dio ispitanika prati streamere koji streamaju igre koje i oni igraju. Tako je za PUBG glavni Shroud, ali njega generalno prati većina ispitanika i neovisno o igrama koje igraju – što ga svrstava u najomiljenijeg streamera među ispitanicima. U popularnosti ga donekle prate samo još Tyler1 i DrDisrespect.

Streameri koji pokrivaju veći broj igara u svojim streamovima također su prisutni u odgovorima, a najviše se prate summit1g i CohhCarnage. Igrači PUBG-a i Rainbow Six Siega nisu se ograničili na svoje omiljene naslove pa prate i streamere s različitim sadržajima, ipak, takav slučaj nije za ostale top video igre i ispitanike koje ih igraju. Za League of Legends igrače glavni su Imaqtpie i Tyler1, u Fortniteu je neizbježan Ninja, a u Hearthstoneu Kolento.

Domaća streaming scena? Skoro 50 posto ispitanika koji su naveli da prate streamove općenito, prate i barem jednog domaćeg streamera. Bilo je tu par odgovora koji su dodali raznovrsnost podacima, ali zasigurno najviše publike među ispitanicima imaju HOYLA, SprEEEzy i DonnHS.

Regionalni esport – nije loše, ali može i bolje.

Valiance

Osim streamova, ali i uz njih, 70 posto ispitanika prati i esport turnire.

Iz ankete saznajemo kako se turniri iz League of Legendsa prate najviše (45%), slijede ga CS:GO (39%) i Hearthstone (30%). U svijetu je slika malo drugačija, što se tiče Twitcha, najviše se prate CS:GO, LoL i Dota2, pa Overwatch, a najveći rast u zadnje vrijeme zabilježio je Rainbow Six Siege (Fortnite još nije ušao u esport).

Ipak, esport u regiji i nije u tako dobroj situaciji. Čak 62 posto ispitanika ne prati regionalnu esport scenu. Pitali smo ih i zašto ne prate regionalni sport, a neki od najčešćih odgovora se mogu svrstati u ove kategorije:

  • niska razina vještine igrača
  • nepoznavanje osnovnih informacija (o rasporedu turnira, sastavu timova i sl.)
  • slaba promocija i prisutnost
  • nedostatak vremena

Kao što vidimo, dio ovoga se može riješiti boljim marketinškim angažmanom, naravno uz to da dobar marketing prati i kvalitetnu organizaciju. Ipak, mi smatramo da i mediji uz organizatore trebaju raditi na povećanju njihove prisutnosti u javnosti, pa time i boljim informiranjem o regionalnoj esport sceni, u čemu i Netokracija nastoji proaktivno djelovati.

Prosječna ocjena regionalnog esporta je 5 od 10. Pitali smo ispitanike i da obrazlože svoje ocjene pa je tako za većinu onih koji su dali preko 5 bilo pohvala u smislu da “imamo potencijala“, “talentirane igrače“, “pojavljuju se i sponzori“, ali su i oni uglavnom komentirali da ima još puno prostora za napredak.

Neki od komentara i pozitivnih i negativnih ocjena navodili su objašnjenja poput: nedovoljno turnira, mali fundus nagrada, mali interes od strane sponzora i nedostatak igrača. Osim toga, često se isticalo, posebno od onih koju su potvrdili da su se nekada profesionalno bavili esportom (njih 16%), kako je potrebno mijenjati mentalitet i opće javnosti i samih igrača – kako bi se opravdala potrebna ulaganja i osigurali stabilni timovi.

San svakog gamera: Gaming friendly poslodavac i dostatna para za sve rasprodaje.

Tko ne bi tako! Ma sve se može, samo treba malo raditi na osviještenosti…

Bez obzira jeste već našli ekipu na poslu s kojom možete baciti nekoliko partija PUBG-a, Fortnitea, R6 Siega, Rocket Leaguea, LoL-a ili PES-a (da ne zaboravimo nekoga) – imate priliku i vi svome šefu ili šefici predložiti da se aktiviraju u gamingu koji vas (a možda i njih) razonodi i ispunjava. Ove godine još veći nego do sada, Good Game turnir, okuplja domaće tehnološke firme koje se natječu u CS:GO-u, ali i u mnogo drugih popratnih sadržaja i turnira. Uspješnost ovakvog koncepta kod nas, ali i široj regiji, potvrđuje činjenicu kako je za 57 posto ispitanika kod poslodavca bitna otvorenost prema gamingu. Što to znači budućim i trenutnim poslodavcima? Nekoliko opcija koje mogu i trebaju iskoristiti.

Predložili smo ispitanicima par stvari koje poslodavci u tom smislu mogu poduzeti, i većina ih je potvrdila da bi ih najviše zanimalo da li su kolege na poslu također gameri. Za trećinu ispitanika podjednako je zanimljiva i mogućnost da ‘Tvrtka ima svoj gaming tim’, ‘HR radi gaming team buildinge’ i da ‘Tvrtka promovira svoje proizvode kroz gaming’.

59% ispitanika navelo je da posjećuje Reboot Infogamer, a u sklopu sajma ih najviše zanimaju predstavljanja novih tehnologija i igara te esport natjecanja.

Neovisno o tome jeste vi već našli svog ‘gaming friendly‘ poslodavca, saznali smo da trećina ispitanika potroši do 100 kuna mjesečno na kupnju video igara, a do 200 kuna njih 28 posto. Tek ih je 30 posto navelo da uopće ne plaća video igre već ih piratiziraju. Očekivano, najmanje ispitanika potroši mjesečno do 500 kuna, ali oni ih i češće kupuju.

Više od trećine ispitanika navodi da kupuje na popustima relativno često, dok ih je 40 posto navelo da ipak rijetko kupuju video igre na popustima. Ni mikrotransakcije ne idu nešto bolje, pa je pola ispitanika odgovorilo da troši novac na njih rijetko, a osim toga, čak 43 posto ispitanika navodi da nikada nisu potrošili novac na mikrotransakciju. Tek ih 7 posto redovito troši na mikrotransakcije.

Podaci pokazuju kako 62 posto ispitanika koji troše na kupnju video igara to rade relativno često i na svakoj Steam rasprodaji, ali više od pola tih ispitanika rijetko troši novac na mikrotransakcije. Oprezni su naši gameri s novcem, ali takav je hrvatski standard. Ipak, lijepo je vidjeti da nema toliko piratiziranja koliko bi se očekivalo, ali to je razmjerno sa starijom populacijom koja čini uzorak ove ankete.

S novcem (oko kojeg se sve vrti!) zaključujemo ovu analizu i nadamo se da će ova analiza donijeti malo više razumijevanja i svijesti o gamerskoj zajednici, a možda i više konkretnih ulaganja. Za kraj, mali sažetak uz prigodnu infografiku. Cheers!

ponuda

Komentari

  1. Davor

    Davor

    12. 04. 2018. u 2:13 pm Odgovori

    S Poštovanjem !
    Ja sam gamer od davne 1980-81 godine sa prekidima. Jer u to doba se baš nije bilo puno igrača. Tek kasnije je to došlo da procvjeta gamerski igrač video igara.. Još u doba Spektruma , Comodoraca, Nintenda prvog , SNES ,Game Boy, N6 PS1,2,3 i i PC trenutno igram igre od WG

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Vodič za e-Vozačku da ne čekaš (kao mi) u redu u MUP-u

Sustav e-Vozačka, za predaju zahtjeva za novu vozačku dozvolu putem interneta, radi pristojno, ali i pokazuje da korisničko iskustvo i komunikacija mogu i moraju biti bolji. U suprotnom - šalter!

Tehnologija

Apple je pokazao kako više nema ništa za pokazati – čeka li ga Nokijin scenarij?

Sjednite, djeco, da vam ispričam priču o vremenu prije mog vremena. Bijaše to godina 1998., četvrtaste kutije protetičkih boja vrtjele su Windowse 95 ili 98, bilo je to vrijeme disketa, telefonskih slušalica koje se dižu i dial-up interneta koji puca kada se to dogodi.

Internet marketing

Ella Dvornik i Charles Pearce pokreću platformu za europske influencere – Manijak

Porazgovarala sam s Ellom Dvornik i Charlesom Pearceom o njihovom zajedničkom projektu, platformi za influencere i brendove koji s njima žele surađivati - Manijak.

Što ste propustili

Internet marketing

Poznati su dobitnici najvećeg SoMo Borca do sada

Weekend Media Festival jučer je završio dodjelom SoMo nagrada za najbolje digitalne projekte i kampanje.

Nesortirano

Može li igranje igara od nas napraviti bolje kolege, partnere i prijatelje?

Developer, filmaš i umjetnik Onat Hekimoglu na Weekend Media Festivalu govorio je o temi o kojoj ne slušamo često - ozbiljnim igrama.

Mobilno

Zašto zaključavate kućna vrata, ako nećete zaštititi svoje podatke online?

Na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu od Alana Delića iz Diverta dobili smo pet savjeta o tome kako se zaštititi online.

Startupi i poslovanje

Poznati timovi koji će se na Idea Knockoutu natjecati za mjesto na CES-u

Sve je spremno za ovogodišnji Idea Knockout, a za put u Vegas borit će se 20 timova.

Startupi i poslovanje

Domaća aplikacija Beyond Seen Screen postala ExRey i stigla na Android uređaje

Nakon rebrandinga, Beyond Seen Screen postaje ExRey, a beta verzija aplikacije koja pretvara pasivno gledanje videa u aktivno dostupna je na Google Playu.

Intervju

Splitski Locastic otvoreno o povratku u esport nakon pauze (i naučenih lekcija)

Locastic je mrtav, živio Locastic? Splitska tvrtka iz drugog pokušaja nastoji postati regionalna sila u igri CS:GO.