Zašto neki glazbenici ne bi trebali forsirati tech trendove...

Zašto neki glazbenici ne bi trebali forsirati tech trendove…

Što kad nam omiljeni glazbenici zaplešu u metaverseu… hoćemo li se veseliti novom iskustvu, spoju tradicionalnog i modernog ili ćemo očajavati zbog narušavanja osjećaja i kontakta? Za koga će to biti “prirodan” korak, a za koga isforsirana PR priča?

Stvaranje neke druge persone, alter ega, skrivanje ili oslobađanje kroz istu, nije strana praksa umjetnicima. Kroz godine razni poznati glazbenici su se našli iza maski, manje ili više stvarnih – od Daft Punka i Sie do Marshmelloa i Ghosta. Danas, izgleda da se nekadašnje fizičke maske mijenjaju za virtualne.

Hrvatski glazbenik Tony Cetinski nedavno je odlučio postati dio virtualnog također. U suradnji s tvrtkom Qvrse pokrenuo je virtualnu avanturu naziva “Ošišaj Tonija”.

Avantura je zamišljena da bude poziv na igru – uključite se u virtualni svijet, sredite novu zurku virtualnom Toniju, a najbolji frizeri dobiju nagrade. Dio je to promocije njegovog dueta s glazbenikom Adijom Šošom, a šlag na kraju kampanje je video spot pjesme, koji je nastao uz pomoć umjetne inteligencije. Lijep paket tehnoloških trendova, nema što.

I nije to čudno samo po sebi. Sve više glazbenika zadnjih godina istražuje mogućnosti koje nudi tehnologija, pogotovo digitalna distribucija, a kako vidimo – i digitalna (re)prezentacija.

Koja i nije tako nova stvar.

Bila jednom Hatsune Miku…

Godina je 2010., dvorana Zepp Tokyo u Japanu prepuna je. Tri tisuće obožavatelja čeka da se na pozornici pojavi glazbenica za čiji su koncert platili 65 dolara. Koncert otvara pjevačica duge modre kose, čije naličje nestrpljiva i stvarna publika vidi samo i jedino na ekranu – ona je Hatsune Miku.

Ova vrckasta i virtualna lutka, zaštitno je lice sintetičkog glasa koji je stvoren uz pomoć glasovnog sintisejzera odnosno softverskog programa Vocaloid. Iako je nastao kao istraživački projekt Yamaha Corporationa i Sveučilišta u Barceloni, Yamaha razvija Vocaloid do kraja i komercijalizira ga 2004. godine.

Dobro ste pročitali, prije 20 godina postojao je usavršen softver koji je mogao sintetizirati pjevanje od upisanih riječi i melodije. Get that Suno.ai!

Japanci kao Japanci, naravno da se time njihova mašta još više zagolicala. Zašto ne bismo napravili virtualne pjevače? Dizajneri su prionuli na crtanje, a glasovni glumci pa i pravi glazbenici na izgovaranje i pjevanje. Nastao je jedan lik, drugi… a neke od najpoznatijih danas poznajemo po imenima Hatsune Miku, Megurine Luka i Kamui Gakupo. Nekada samo na ekranu, danas ih na pozornicama vjerna publika vidi kao 3D holograme.

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Uz to sve, meni najzanimljiviji dio glazbene karijere ovih virtualnih likova jest što su neke od njihovih najvećih hitova skladali sami obožavatelji, koristeći bazu njihovog sintetiziranog glasa. Neće vas stoga začuditi što Hatsune Miku trenutno ima preko 100,000 objavljenih skladbi!

“Radije bih da umjesto mene nastupa moj avatar”

Lansiramo li se skoro 20 godina u budućnost, kao da se film mota unatrag. Umjesto virtualnih likova kojima pjevači daju glasove, imamo pjevače koji žele da njihovo tijelo zamijeni virtualni avatar.

U Americi je 2021. godine pokrenut Alter Ego show, natjecateljska emisija posvećena upravo nastupima ljudi koji žele pokazati samo svoj glas, skrivajući se (ili uživajući, kako tko) iza veličanstvenih, vječno ispoliranih, virtualnih avatara.

Molimo da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli vidjeti ovaj sadržaj

Jedna članica žirija Alter Ego Showa s posebnom je zaslugom među sudcima s obzirom na to da se i sama okušala u stvaranju virtualne verzije sebe. Grimes, kanadska glazbenica koja je još na početku svoje karijere signalizirala da je dio alternativne electropop scene. Oni koji znaju o njezinoj karijeri više od činjenice da ima dijete s Elonom Muskom, sjetit će se da Grimes već niz godina razvija s raznim umjetnicima vizualna djela vezana manje ili više za svoje glazbene ostvaraje.

Prije nego je razvila svojevrsni AI sintisejzer svog glasa Elf.Tech (koji je slobodan na korištenje bilo kome!), Grimes je u mnogim intervjuima isticala da se ne osjeća kao pjevačica, već kao producentica. Samostalno je stvarala, pisala i uglazbljivala svoje ideje dok je istovremeno izražavala veliku anksioznost oko nastupa uživo. Kako je jednom i sama rekla: “Da nastup ne znači pjevanje uživo, vjerojatno bih voljela nastupati”.

I tako je u jeku pandemije i pomame za metaversom nastao njezin virtualni avatar, War Nymph. Razvijen prema skenovima njezinog tijela, ovaj digitalni avatar započeo je svoj virtualni život baš kao u stvarnom, razvijao se od bebe u lika tinejdžerske dobi, nerealnih crta lica koje tek u tragovima podsjećaju na samu Grimes iliti Claire Boucher.

S vremenom je nastalo još nekoliko vizualnih djela s raznim likovima koji su nezaobilazna pratnja njezinih nastupa, a odnedavno i njezinih glazbenih spotova. Sljubile su se te stvari lako s njezinom estetikom koja je uvijek vrištala drugačije, avangardno i futuristički.

Nitko se nije pitao: zašto pobogu Grimes ima virtualni avatar.

Hrvatski alternativni likovi i druge priče

Kao što se vjerojatno mnogi nisu pitali ni zašto Ella Dvornik ima digitalni alter ego… Kćer Dine Dvornika od darkerice i buntovnice prerasla je u influencersku ikonu koja je konačno i sama zaplovila u glazbene vode. Iako je bilo izleta i ranije, nekadašnji Japanom inspiriran pop-rock zamijenila je sve popularnijim trapom, a u tu avanturu nije ušla svojim imenom i prezimenom već kao alterella.

Pokrenut još 2016. ovaj alter ego Ella je oživjela s idejom da reinkarnira sebe kao 20-godišnjakinju u virtualnom liku, svojevrsnom kiborgu, s kojim može i dalje istraživati svoj adolescentski bunt, futurizam i ljubav prema glazbi. U svijetu gdje trap glazba preuzima radio stanice sa svojim preproduciranim, tehničkim beatovima i autotuneom, motivi distopijskog, gangsta metaversea sjedaju kao budali šamar.

I tako smo dobili prvi ženski trap album u Hrvatskoj, čije vizualne elemente krasi 3D avatar same izvođačice. No, to nije prvi brak između novih tehnologija i glazbe odnosno glazbenika u Hrvatskoj.

Prije nešto više od godinu dana pisali smo o prvom hrvatskom NFT albumu. Nastao još dok je trajao hype oko NFT-ova, Loner album multimedijalnog umjetnika Marka Mihalineca istražio je nov način distribucije glazbe. NFT album se diči navodno “vječnom” trajnošću, da kupac neće morati brinuti o izlizanoj ploči, CD-u ili izgubljenoj računalnoj datoteci, a osim što dobiva certifikat za posjedovanje istoga, ima i mogućnost daljnjeg poklanjanja/prodaje albuma.

Iako sve što je prvo brzo uhvati pažnju na našoj maloj sceni, još neskloni velikim promjenama, a uz to gledajući da je u pitaju i dalje prilično rigidna industrija glazbenog izdavaštva i autorskih prava, ne čudi što ovaj NFT album nije razvikan. Svjesni smo da je to učinio netko s više showbiz poena kako bi priča dospjela i na neke naslovnice, ali ovako… to je samo jedan zanimljiv projekt jednog multimedijalnog umjetnika. Očekivano.

Neautentično nestvarni

Ono neočekivano dogodi se kad Tony Cetinski, estradni veteran s više od 30 godina staža u mainstream, popularnoj glazbi postane kiborg koji želi da ga šišate u VR-u…

Da ne upiremo odmah prstom, u svijetu su se zadnjih godina mnogi glazbenici precrtali u digitalno ruho, ne nužno zato što su željeli imati svoje službene digitalne avatare poput gore spomenutih glazbenica, koliko da istraže kako se približiti mlađoj publici. Onoj koja radije ostaje doma igrati Fortnite ili Roblox, umjesto izlaska u klub. Ariana Grande, David Guetta, Marshmello, Travis Scott… samo su neki od izvođača koji su naskočili na taj vlak, a tu su i Foo Fightersi te Justin Bieber koji su odradili VR koncerte na metaverse platformama. Sve za finu paru, ne sumnjamo.

Međutim, što se dogodilo s Tonijem? Nisu ga angažirale milijardi dolara vrijedne tvrtke, ali možda je poželio zapapriti svoj brend? Nabrijati promociju dueta s mladim glazbenikom, približiti se još mlađoj publici, isprobati nove tehnologije?

Njegovo objašnjenje za Jutarnji ide u tonu “uvijek sam težio novim stvarima”… Možda bi to trebalo biti dovoljno da VR projekt “ošišaj Tonija” ima smisla?

Ranije navedene glazbenice su se lako snašle i našle u korištenju tehnologije kako bi obogatile svoj vizualni i glazbeni izričaj odnosno svoj brend kojemu odgovara takvo igranje s futurizmom. Njihovo eksperimentiranje s nestvarnim čini se stvarno prirodno. Koliko god digitalno generiran avatar to može biti.

Međutim, Tonijeva avantura odaje dojam korporacije koja je godinama u tradicionalnom biznisu – i makar joj se dionice još dobro drže – svjesna je da ju pomalo jede vrijeme pa pokušava inovirati i biti u šušuru koji donose nove generacije.

Nažalost, nekada taj izlazak iz tradicionalnog ispadne smislen i autentičan, a nekada ne.

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na Netokraciji dopušteno je samo korisnicima koji ostave svoje ime i prezime te mail adresu i prihvate pravila ponašanja.

Pravila ponašanja

Na Netokraciji za vas stvaramo kvalitetan, autorski potpisan sadržaj i zaista se veselimo vašim kvalitetnim, kontruktivnim komentarima. Poštujmo stoga jedni druge prilikom komentiranja, kao i Zakon, držeći se sljedećih pravila ponašanja:

  • Ne budite 💩: Nema vrijeđanja, diskriminiranja, ni psovanja (osim ako nije osobni izričaj, ali onda neka psovka bude općenita, a ne usmjerena prema nekome). Također, upoznajte se sa stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima prije no što ostavite komentar.
  • Samo kvalitetna rasprava, manje trolanja: Ne morate se ni sa kim slagati, ali budite konstruktivni i doprinesite raspravi! Svako trolanje, flameanje, koliko god "plesalo" na granici, leti van.
  • Imenom i prezimenom, nismo Anonymous 👤: Autor sadržaja stoji iza svog sadržaja, stoga stojite i vi iza svog komentara. Koristimo ime i prezime te pravu email adresu.

Kako koristimo podatke koje ostavljate? Bacite oko na našu izjavu o privatnosti.

Sve ostale komentare ćemo s guštom spaliti, jer ne zaslužuju svoje mjesto na internetu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

eUsluge

Grad Zagreb omogućio potpun uvid u proračun kroz aplikaciju iTransparentnost

Nova aplikacija omogućuje svakom građaninu da detaljno prouči gradski porarčun po različitim parametrima.

Umjetna inteligencija

Zach Kass, ex-Open AI na Vizionaru godine: “AGI će možda biti zadnja tehnologija koju će ljudi izumiti”

Kako smo došli do ChatGPT-ja, koje promjene nas dalje čekaju, što je AGI, što donosi i kako se za to mogu pripremiti tvrtke i nove generacije otkriva nekadašnji Open AI stručnjak.

Umjetna inteligencija

Mojmira Pastorčić i Kolinda Grabar Kitarović najnovije AI “žrtve”: Pazite se lažnih videa!

Kako vrijeme prolazi, čini se kako će sumnjičavost biti nužnost pri konzumiranju sadržaja na internetu.

Što ste propustili

Intervju

Pobjedu u generiranju slika uz AI odnosi riječki pisac: “Dobar ‘prompter’ mora biti dobar s riječima!”

Nije trebalo dugo čekati da umjetna inteligencija generira i nove "sportove"!

Startupi

Novi GapMinder Fond II s 80 milijuna eura cilja i na hrvatske startupe

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke tvrtke iz Rumunjske, pokreće GapMinder Fond II, investicijski paket od 80 milijuna eura koji će biti alociran i na širu istočnoeuropsku regiju, pa tako i Hrvatsku i Srbiju.

Analiza

Raj za dezinformacije: Pola svjetske populacije ove godine bira novo vodstvo!

Stanje povjerenja na internetu trenutno nije najbolje. Borimo se s lažnim vijestima i deepfakeovima koje ćemo viđati sve češće kako nam se približavaju nacionalni i europski izbori - kakvo je stanje, donosimo direktno iz Bruxellesa.

Startupi

U Hrvatsku stiže Choice, češki CRM za restorane

Foodtech startup Choice s novih 2,5 milijuna američkih dolara investicije ulazi na hrvatsko tržište.

Startupi

AI4Health.Cro predstavio 28 timova koji će razvijati AI rješenja za problem rane rehospitalizacije

Cilj ovog natjecanja je razviti rješenja za problem ranog ponovnog prijema pacijenata u bolnice, primjenom računarstva i AI tehnologije.

Intervju

Croteam retrospektiva s Admirom Elezovićem: Kako su se prilagođavali igračima i industriji proteklih 30 godina?

Nakon 30 godina, Croteam žari i pali gaming industrijom, ali na svoj način... skromno i s onom starom "pamet u glavu".